Dr. Klára Hübner, Ustav pomocných věd historických a archivnictví, Metodika V 1 Metodika VIII. online Makrotext a Metoda II. Struktury vyprávění Postup 16.3. 1. Vybrat si pramen, provést analýzu vztahu autora a čtenáře 2. Představit krátce své poznatky (5 min.) 3. Umberto Eco; 2. esej, Lesy okolo Loisy -Kdo je autor, jakou roli hraje v rámci textu? -Kdo je modelovým čtenářem? -Jakými vypravěčskými strategiemi (konstrukce věrohodnosti) se pokouší „čtenáře“ zaujmout? - Jaké tropy/figury tu nacházíme (viz folie 11) - Které obraty/slova používá? Šest procházek literárními lesy Sei passeggiate nei boschi narrativi (1992-93, Harvardova univerzita „Charles Eliot Norton Lectures“) O vyprávění: 1. Vcházíme do lesů… čtenář text autor empirický čtenář modelový čtenář Není pouze spolupracovníkem text se ho pokouší vytvářet/ Vést: Čtenář ho poslouchá Narativní fikce pracuje s „prázdnými místy“ Čtenář si je musí domyslet Text je výběr Různé úrovně kooperace Mezi čtenářem a textem! Rekapitulace: O vyprávění: čtenář text autor Rekapitulace: 1. Funkce textu text vypravěčský, lyrický? Úřední? Žurnalistický? Smíšenina žánrů? 2.Téma textu hlavní náměty ale též: fabule, syžety, diskurzy 3. Struktura textu odstavce úvod, hlavní část, závěr… 4. Autor jakou roli hraje v textu? 5. Jak definuje roli čtenáře? 6. Konstrukce plauzibility/argumentace textu? vyprávěcí strategie: narativní fikce O vyprávění: čtenář text autor Rekapitulace: 6. Konstrukce plauzibility/argumentace textu? vyprávěcí strategie: narativní fikce Délka vět a styl? Předlohy? Formuláře? Dlouhé, krátké věty? Funkce: tázací věta? Věta zvolací? Věta oznamovací? Věta vyzývací? Rétorické figury ve větách? -Která podstatná jména se opakují v jakém kontextu (synonymy)? -Důvody krácení vět -Neobvyklá sestava slov/částí vět -Přímá řeč (jak se píše o ústních výrocích?) -Argumentace: které motivy stojí v popřed? Kvalita výpovědi Podstatná jména Zájmena přivlastňovací Moje, tvoje: Mocenské vztahy, sociální vymezování Představy, ideje, pojmy Adjektivum Přídavné jméno O vyprávění: 2. Lesy okolo Loisy Vztah autor – text – čtenář Prvoplánový modelový čtenář modelový čtenář druhého stupně (historik) Gérard Labrunie de Nerval, Sylvie (1853) O vyprávění: 2. Lesy okolo Loisy Struktury vyprávění retrospektivní záběr (pohled do minulosti) prospektivní záběr (pohled do budoucnosti) obsah Čas 1 Čas 3 Čas 4 Čas 0 začátek vyprávění fabule Čas -1 Čas -2 Řada událostí dějový půdorys Čas 2 Čas +1 Čas +2 Červená karkulka Odysej O vyprávění: 2. Lesy okolo Loisy Struktury vyprávění syžet diskurz text obsah Vypravěčská strategie, Způsob sdělení (nešťastný stařík z Peru) pro historika: možnost zařazení do nadřazeného diskurzu fabule Námět, látka, téma Uspořádání tematických složek (postavy, vypravěč, prostředí) Důraz muže být položen na jednu Či vícero složek Čas -1 Čas -2 Čas 1 Čas 2 Souhra fabule, syžetu a diskurzů vytváří komplexitu textu 1. Analyzovat pramen (Petr z Mladoňovic, úryvek ze zprávy o mistru Janu Husovy) s pomocí ‚struktur vyprávění‘ Umberta Eca 2. Pokusit se aplikovat ‚struktury vyprávění‘ na druhý vlastní pramen. (s krátkou prezentací: jed to vůbec? a jestli ne, tak proč?) 3. Umberto Eco; 3. esej, otálení v lesích Ukoly, 23.3.