NÁBOŽENSKÉ HEREZE Ariánství, monofysitismus a nestoriánství Jméno: Pípová Kateřina Obor: Mediteránní studia, 2.semestr Učo: 510894 30.3.2021 Vývoj křesťanství v Byzantské říši ◦integrace křesťanství během 3.století n.l. ◦předtím patřilo křesťanství k zakázaným náboženstvím, docházelo i k pronásledování křesťanů ◦křesťané v té době tvořili jen malou část obyvatelstva ◦roku 312, v bitvě proti Maxentiovi, císař Konstantin poručil svým vojákům, aby nesli na svém štítě Kristův monogram vítězství bylo přičítáno vlivu křesťanského Boha ◦roku 313 byl v Miláně vydán edikt, který povoloval křesťanství v celé říši ◦v roce 337 byl císař Konstantin pokřtěn ◦od počátku šíření křesťanství probíhali prudké spory o správnou formulaci základních článků víry ◦ortodoxní učení bylo oficiálním postojem vládní moci ◦ ◦ ◦ Ortodoxní učení ◦ortodoxie (z řeckého orthos = správný; doxa = mínění, názor) ◦správné, původní, pravověrné náboženství ◦přesné zachovávání původních dogmat a rituálů ◦ortodoxní učení = pravoslavná církev ◦protiklad k herezi ◦ Hereze ◦z řeckého hairesis = rozhodnutí, sklon ◦popírání nebo nesouhlas s jednou nebo více pravdami víry ◦osobní pohled na víru, který je v protikladu s učením církve ◦dogmatika: odporování zjevené pravdě, která byla schválena církevním úřadem ◦heretická hnutí často sloužila jako odpor proti ústřední vládě ◦ Ariánství ◦celé 4. století ovládal celou církev i říši spor mezi ortodoxií a ariánstvím ◦spor o vztahu jednotlivých osob Božské Trojice ◦alexandrijský kněz jménem Areios tvrdil, že původně existoval Bůh Otec, a až pak z něj vzešel Boží Syn. Z toho vyplývá, že Syn, není Bohu Otci zcela rovnocenný, jelikož zde nebyl od počátku, tak jako Bůh ◦alexandrijský biskup Areia exkomunikoval ◦myšlenka se dále šířila na východě ◦ Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Nikajský koncil ◦hrozilo, že dojde k rozkolu v církvi ◦císař Konstantin svolal roku 325 do Nikaie církevní sněm, aby rozhodl sporu mezi ortodoxií a ariánstvím ◦ koncilu předsedal sám císař Konstantin ◦jediný pravdivý názor byl o stejné podstatě Svaté Trojice (homousios) ◦ariánství bylo zavrhnuto a bylo označeno jako heretické ◦stále se šířilo na východě ve zmírněné podobě (Syn je podobné podstaty jako Bůh Otec – homoiusios) ◦ ◦"Věříme v jednoho Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele všeho viditelného i neviditelného. I v jednoho Pána Ježíše Krista, Syna Božího, jednorozeného, z Otce narozeného, to jest z podstaty Otce, Boha od Boha, Světlo ze Světla, Boha pravého od Boha pravého, rozeného, nestvořeného, jedné bytosti s Otcem, skrze něhož vše učiněno jest, co je na nebesích a na zemi. Jenž pro nás lidi a naše spasení sestoupil s nebe, vtělil se a člověkem se stal, trpěl a třetího dne vstal z mrtvých a vystoupil na nebesa a sedí na pravici Otce, a zase přijde souditi živých i mrtvých. I v Ducha svatého. Kdo mluví o Synu božím, že byla doba kdy nebyl, nebo že nebyl dříve než se narodil, nebo že pochází z nebytí, nebo že je z jiné osoby, nebo podstaty, nebo že se přeměňuje či mění Syn Boží, toho zavrhuje obecná a apoštolská církev" ◦ Události po Nikajském koncilu ◦po Konstantinovi nastoupil na trůn jeho syn Constantius II ◦vyznával ariánské učení ◦dalším císařem se stal jeho bratranec Julián (Julianus) ◦Julián se snažil o obnovení starých náboženských kultů a měl odpor ke křesťanství ◦po smrti Juliána si zvolila armáda za císaře nižšího důstojníka Valentiana ◦Valentianus vládl na západě a vládcem východu jmenoval svého bratra Valenta ◦oba bratři měli rozdílná církevní vyznání ◦ 2. ekumenický koncil ◦dalším císařem se stal Theodosios (379 – 395) ◦Theodosios byl propagátorem nikajského vyznání ◦r. 381 svolal v Konstantinopoli římský všeobecný ekumenický koncil, kde bylo definitivně odsouzeno ariánství ◦křesťanství se stalo státním náboženstvím římské říše ◦Theodosios dal zavřít všechny pohanské chrámy a zkonfiskovat jejich majetek ◦ ◦ Nové spory v křesťanství ◦po smrti Theodosia se stali císaři jeho synové Arkadios a Honorios. ◦důležitý moment v rámci křesťanství nastává v 5.století, kdy se objevují nové rozpory ◦na trůně je Arkádiův syn Theodosios II. (408-450) ◦objevuje se otázka charakteru Boha-Syna, Ježíše Krista, v němž po jeho vtělení byly podle nikajského koncilu dvě přirozenosti – lidská a božská, navzájem nesmíšené, ale spojené ◦do opozice se staví patriarcha Nestorios ◦ Nestorios ◦byl konstantinopolským patriarchou ◦Nestorios nesouhlasil s novým pojmenováním Ježíšovy matky Marie – θεοτόκος (theotokos, nositelka Boha, bohorodička) ◦prosazoval titul Χριστοτόκος (christotokos, nositelka Krista) ◦Nestorios se domníval, že označení Marie Theotokos zpochybňuje Ježíšovo božství ◦Marii považoval za matku pouze lidské části Ježíšovy osobnosti. ◦z této myšlenky poté vzniklo nové heretické hnutí nestoriánství: ◦obě Kristovy přirozenosti mají svůj vlastní subjekt a nejde je spojit ◦popírají vtělení Boha v Ježíši Kristu ◦ 3. ekumenický koncil ◦proti tomuto hnutí se postavil představitel alexandrijského duchovenstva Kyrillos ◦r. 431 proběhl ekumenický koncil v Efesu ◦nestoriánství bylo odsouzeno a označeno za heretické ◦ ◦ ◦ ◦ ◦(roku 1895 byl nalezen spis Liber Heraclidis, kde Nesotrios odmítá herezi, z níž byl obviněn, a jeho popis Krista se velmi podobá formuli Chalkedonského koncilu roku 451. Z nálezu je jisté, že Nestorios neučil o dvou osobách v Kristu, takže se příliš neshodoval s učením nestoriánství.) ◦ Monofysitismus ◦s touto naukou přišel archimandrita Eutyches ◦(monos – jediný, fysis – přirozenost) ◦monofysitismus zastává názoru, že Ježíš Kristus neměl dvě přirozenosti, ale jen jednu jedinou – božskou, jež nebyla totožná s tělesností lidskou ◦byl také projevem tendencí k politickému separatismu a dosažení větší nezávislosti nad císařskou mocí ◦ 4. ekumenický koncil ◦roku 451 proběhl další ekumenický koncil v Chalkedonu ◦ koncil svolal tehdejší císař Markian ◦za základ chalkedonského vyznání víry byla přijata formulace papeže Lva Velikého: ◦„Učíme všichni jednomyslně, že jeden a tentýž Syn, náš Pán Ježíš Kristus, zcela dle božství a zcela dle lidství...; ve dvou přirozenostech nesmíšených a neproměněných, neoddělen a neodlišně, obě v jedné osobě a jedné podstatě se setkávají." ◦ ◦tím byl zavrhnut i monofysitismus i nestoriánství a byly prohlášeny za herezi ◦i přesto zůstával monofysitismus převládaíjcí ve většině východních provincií ◦ Obsah obrázku text, malované, oltář, malování Popis se vygeneroval automaticky. Edikt sjednocení ◦v roce 474 na trůn usedá císař Zenon ◦roku 476 zaniká západní císařství kvůli nájezdům germánských kmenů, kvůli tomuto rozdělení se prohlubují církevně-politické spory ◦Zenon vydává tzv. Edikt sjednocení (Henotikon), aby urovnal spory mezi těmito dvěma církevními stranami ◦uznání ediktu konstantinopolským patriarchou Akakiem vedlo k roztržce mezi ním a římským papežem – první schizma (rozkol) mezi východní a západní církví ◦ Císař Justinián Obsah obrázku text, mozaika Popis se vygeneroval automaticky. ◦roku 527 usedá na trůn císař Justinián ◦vystupuje proti pohanům, nekřesťanským vyznavačům a pronásleduje i židy ◦byl stoupencem chalkedonského vyznání a chtěl dosáhnout jednoty víry potlačením monofysitismu ◦r. 532 proběhlo povstání Níká, které vzniklo během koňských závodů: ◦spor nastal mezi dvěma stranami podporovatelů jednotlivých závodních týmů Modrými a Zelenými ◦jednou z příčin byli také spory mezi církevními stranami ◦roku 533 probíhá 5.ekumenický koncil, Justinián vyhlásil vlastní Vyznání víry, které mělo být přijatelné i pro ortodoxní i monofysity ◦snaha o sjednocení selhala ◦v 6.století byli představitelé monofysitismu pronásledováni a tehdejší císaři se snažili podporovat ortodoxii ◦v 7.století se císař Herakleios snažil překlenout propast mezi monofysitismem a chalkedonskou smlouvou a přišel s učením zvaným monoenergetismus/monotheletismus: ◦Kristus měl sice dvě přirozenosti, ale zároveň byl nadán jen jedinou energií – jedinou působící silou vyvěrající z jeho nedílné osobnosti ◦hledání způsobu smíření obou stran pořád pokračovalo ◦ 6. ekumenický koncil ◦(3.konstantinopolský koncil) ◦r. 680/681 císař Konstantin IV. svolal do Konstantinopole ekumenický koncil, kde byl odsouzen monotheletismus jako hereze a jediný platný prohlásil chalkedonskou formulaci ◦ ◦ ◦ ◦v dalších stoletích se setkáváme s jinými heretickými hnutími jako například paulikiáni (8./9.stol.) nebo tzv. Bogomilství (10.stol.) ◦ ◦ Zdroje: ◦HRADEČNÝ, Pavel a kol. Dějiny Řecka. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-192-1 ◦https://cs.linkfang.org/wiki/Nestorius ◦https://cs.linkfang.org/wiki/Nestorius ◦https://revue.theofil.cz/krestanske-pojmy-detail.php?clanek=235 ◦http://www.iencyklopedie.cz/hereze/ ◦http://www.iencyklopedie.cz/edikt-milansky/ ◦https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Ortodoxie ◦http://antika.avonet.cz/article.php?ID=2350 ◦https://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=463 ◦https://www.antickysvet.cz/26123n-justinianus-i Zdroje - obrázky: ◦https://revue.theofil.cz/krestanske-pojmy-detail.php?clanek=196 ◦https://cs.wikipedia.org/wiki/Ari%C3%A1nstv%C3%AD#/media/Soubor:THE_FIRST_COUNCIL_OF_NICEA.jpg ◦https://cs.wikipedia.org/wiki/Nestorios ◦https://www.wikiwand.com/cs/Efezsk%C3%BD_koncil# ◦https://www.dejepis.com/ucebnice/byzantska-rise/ ◦https://cs.wikipedia.org/wiki/Chalkedonsk%C3%BD_koncil ◦ Děkuji za pozornost :)