Kresba a grafika Martin Schongauer Čtvrtá moudrá panna mědirytina před 1483 Cristofano Allori Podobizna Alessandra Alloriho zv. Bronzino kresba černou křídou a rudkou cca 1610 DSC_0003 Schongauer wise before 1483 „Gesto kreslení“ DSC_0001 DSC_0009 Honoré Daumier, Studie dvou hlav, cca 1860, kresba perem, bistrem Zdeněk Seydl, Savonarola jedním tahem, 1970, kresba fixem „Malířská kresba“ Federico Barocci, Hlava starého muže (studie Anchisa pro obraz Požár Tróji, mezi 1583-1588), kresba křídami, rudkou aj. na tónovaném papíře img005 Prostředky kreslící širokou stopou •uhel •rudka •sépiová bistrkřída •křída •pastel • • •Bartolomeo Veneto (činný 1502-1530), Portrét mladíka v čepici, kresba uhlem a bílou křídou DSC_0002 Prostředky kreslící širokou stopou – kresba uhlem Jan Preisler, Studie dívčí hlavy a rukou, cca 1905 DSC_0010 Prostředky kreslící úzkou stopou •olůvko •pisátko •tuhy a tužky •flomaster (fix) • •Carl Philipp Fohr, Podobizna Friedricha Overbecka, 1818, kresba tužkou Vlastní podobizna, 1816, dtto • • 50 img006 Pieter van der Weyden, Klečící Marie, konec 15. stol., kresba stříbrným pisátkem a křídou, detail Tekuté kreslící prostředky •tuš •bistr •sépie •tinta Bosch bistr DSC_0004 Willem Pietersz Buytewech, Pouliční prodavač se psem, počátek 17. stol., lavírovaná kresba perem, černou tintou Hieronymus Bosch, Úl a čarodějnice, poč. 16. stol., perokresba bistrem Lavírované kresby Adam Elsheimer, Tobiáš provázený andělem, lavírovaná kresba brkem, bistrem, cca 1600 Josef Redelmayer, Dva draci, lavírovaná kresba perem, bistrem, cca 1760 DSC_0007 DSC_0008 Akvarel František Kupka, Zusza a Villeta, cca 1905 img007 Kvaš Felix Jenewein, Smír, z cyklu Mor, 1900 img008 Kombinovaná technika Albrecht Dürer, Pohled do údolí Arca, 1495, kresba perem, černým inkoustem, akvarel a kvaš DSC_0011_upr Kombinovaná technika Jacopo Palma, zv. Palma il Giovanne, Kladení do hrobu, cca 1600, kresba štětcem, akvarel, bistr Luděk Marold, Studie sedící ženy, cca 1895, kresba tužkou, tuší, akvarelem a bělobou DSC_0013 DSC_0014 Kombinovaná technika Josef Navrátil, Pasačka s kozou, cca 1850, kresba tužkou, perem, sépií, akvarel DSC_0012 Počátky grafiky v Evropě •Zatímco na Dálném východě se s grafickými technikami setkáváme už od 6. stol., v Evropě je nejstarším zachovaným dřevořezovým štočkem Le Bois Protat (1370-1380, viz horní obr.) k de-koraci látek. Nejstarším datovaným tiskem na papíře by měl být Sv. Krištof z Buxheimu v Po-rýní z r. 1423 (obr., ručně kolorován). •K rozšíření grafiky pomohl knihtisk, tj. způsob mechanického rozmnožování textu nebo obrazu tiskem z výšky. Jeho vynálezce Johann Guten-berg v Mohuči začal pro sazbu využívat sériově odlévaných tiskařských liter. Počátky rozšíření knihtisku spadají do let 1447-1448. Tisky provedené do r. 1500 se nazývají inkunábule. •Prvním stále oceňovaným grafikem je Martin Schongauer (asi 1448-1491) z Colmaru v Al-sasku, který se specializoval na mědiryt. Techniky grafiky DSC_0015 • tisk z výšky • tisk z hloubky • tisk z plochy • • Dřevořez a dřevoryt DSC_0016 DSC_0017 Martin Schongauer – autor mědirytin Narození Páně, cca 1470 Pošetilá panna, 80. léta 15. stol. Albrecht Dürer jako grafik Titulní list jeho Apokalypsy, 1497-1498, 2. vyd. 1511, dřevořez Dudák, 1514, mědirytina Dürer Apokalypsa DürerDudák Rembrandt van Rijn jako grafik Nechte maličkých přijíti ke mně, „stoguldenová grafika“, 1647-1649, mědiryt a suchá jehla Starý muž, 1631, lept children Rem stMuz lept 1631 Literatura •Jindřich Marco, O grafice. Praha 1981. •Karel Teissig, Techniky kresby (ed. Umělcova dílna). 2. vyd. Praha 1990. •Aleš Krejča, Grafické techniky (ed. Umělcova dílna). 3. vyd. Praha 1995. •Radim Vondráček, Gesto kreslení, in: Karel Svolinský (1896-1986), eds. Roman Musil – Eduard Burget. Praha 2001, s. 261-266. •Walter Koschatzky, Die Kunst der Zeichnung. Tech-nik, Geschichte, Meisterwerke. 10. vyd. München 2003.