MUNI 2021-1 Carmichael & Van Heusen Hoagy Carmichael (1899 – 1981, celým jménem Hoagland Howard Carmichael) byl typickým zástupcem autorů z Tin Pan Alley. O Broadway jen zavadil, roku 1940 hudbou k muzikálu Walk with Music (55 provedení, žádný hit). Od roku 1925 zato vydával jednotlivé písně a ke skutečným hitům (tučně ty, o kterých pojednáváme níže) patří Rockin’ Chair a Star Dust (1929; psáván i Stardust), Georgia on My Mind (1930), Lazy River (1931), Lazybones (1933), od roku 1936 pak skladatel psal i pro Hollywood, ale v popularitě vítězily spíš i nadále jednotlivé songy: I Get Along Without You Very Well (1939), The Nearness of You (1937, hitem č. 1 až roku 1940) nebo Skylark (1941). Carmichael vystupoval ve 14 filmech jako herec, často jako hudebník a nakonec i jeho životní úspěch přišel ze světa Hollywoodu: roku 1951 získal, spolu s textařem Johnnym Mercerem, Oscara za filmovou píseň In the Cool, Cool, Cool of the Evening. Mezi skladateli standardů patří k těm, kteří neváhali usednout ke klavíru nebo přistoupit k mikrofonu a zvěčnit svoji tvorbu v autorských provedeních. Jako pěkné bilanční album můžeme vidět vtipně nazvané Hoagy Sings Carmichael (1957), ale nebylo poslední. V našem prostředí jsme slýchali dlouhá desetiletí jeho melodii Stardust, aniž jsme znali její název nebo autora, díky tomu, že si ji jako znělku svého orchestru přivlastnil legendární pražský kapelník, Karel Vlach. NUTNÁ VSUVKA: https://www.youtube.com/watch?v=hDOtG9TzL1E Star Dust by Karel Vlach Z našeho hlediska je zcela v pořádku, že Carmichael se nestal podle očekávání rodiny právníkem a vydal se na cestu hudby a zpěvu. Jeho textaři byli Mitchell Parish, Stuart Gorrell, Frank Loesser, Johnny Mercer, Stanley Adams, Paul Francis Webster, Ned Washington a další. V nejčastěji nahrávané tisícovce standardů najdeme 11 jeho písní, z toho 4 v první stovce. Probereme je v pořadí, daném statistikou JazzStandards.com. V této tabulce zaujímají místa 12, 44, 62 a 64. Jinak a jinde získané výsledky jsou u každé písně v úvodním rámečku na posledním řádku. Stardust (oficiální název je sice Star Dust, ale sám autor používal i stažený tvar) Composed 1927 Copyright January 5, 1928 Lyrics in 1929: Mitchell Parish 1st in popularity in 1928 Tom Lord JAZZ Discography - 1427 versions, SecondHandSongs - 807 versions. Dále TL a SHS. Než se „Stardust“ stal písní, vznikl roku 1927 inspirován situací, do níž se Carmichael dostal: vzpomínkou na dívku, kterou měl rád ještě jako student University of Indiana. Romance skončila, když se rozhodl pro dráhu kočovného hudebníka, zatímco jeho láska snila o bezpečí pevného domova. Jeho spolužák a později i textař, Stuart Gorrell (níže Georgia on My Mind), navrhl dát skladbě název „Star Dust“ a verši jej doplnil roku 1929 Mitchell Parish. Ve zpívané podobě píseň poprvé zazněla ve slavném harlemském Cotton Clubu. Největší vlnu popularity pak zažila ve druhé polovině 30. let, v době vrcholného swingu, a to díky desce, kterou se svým orchestrem nahrál klarinetista Artie Shaw. Trumpetové sólo hraje Billy Butterfield. Desky se prodalo neuvěřitelného dva-a-půl milionu! Zde je ovšem výchozí skladatelova nahrávka, v poněkud rychlejším tempu, než se později usadila. https://secondhandsongs.com/performance/19677 Stardust by Hoagy Carmichael & His Pals October 31, 1927 Gennett 6311 Hoagy Carmichael-cornet, piano; Byron Smart-trumpet; Oscar Rossberg-trombone; Dick Kent, Gene Woods-alto sax; Maurice Bennett-tenor sax; Don Kimmell-guitar; Cliff Williams-drums. Skladatel na první pohled rozšířil formu, a to jak před začátkem hlavní melodie, traktované do dvakrát 16 taktů (tedy A – B), tak i připojenou dohrou. Jestliže předehru můžeme chápat jako náhradu běžné muzikálové verze (analogické k opernímu recitativu), závěrečný díl na posledních dvou řádcích by při troše dobré vůle mohl dostat název tag, jak bývalo zvykem v neworleanském jazzu, tj. přívěšek. Nezvykle bohatá je ovšem harmonie celého kusu. Chce-li hudebník obstát ve volném programu večera, označeného jako jam session, tedy kdo přijde, ten si zahraje, měl by se předem dobře obeznámit s tímto rafinovaným sledem akordů. Uvážíme-li dobu vzniku – rok 1927, je to setsakra vykoumaná harmonie! Oč je v melodii méně posuvek, o to pestřejší je výběr akordů pod ní. Ve značkách ovšem nad ní. 5. května 1928 nahrál Carmichael svoji novinku podruhé, pouze v duu s houslistou Eddiem Wolfem. Další nahrávku uskutečnila dvanáctičlenná formace Chocolate Dandies, výrazným sólistou je zde Afroameričan Lonnie Johnson na dvanáctistrunnou kytaru. https://secondhandsongs.com/performance/74098 Star Dust by Chocolate Dandies October 13, 1928 Méně rázně, v salonnějším zvuku (houslový úvod a jedna sloka uprostřed) melodii nahrál se svým orchestrem Isham Jones. https://secondhandsongs.com/performance/407 Stardust by Isham Jones' Orchestra May 16, 1930 Zpívanou verzi si poslechneme od Binga Crosbyho. Nebyl první, před ním píseň nazpívali Chick Bullock, Bosell Sisters & Frank Munn, Elmer Feldkamp nebo Eddie Miles, ale byl rozhodně nejznámější. https://secondhandsongs.com/performance/408 Star Dust by Bing Crosby August 19, 1931 Tento standard má rozhodně více instrumentálních provedení než vokálních. Prvními zpěváky tmavé pleti byli ti nejslavnější, Cab Calloway a Louis Armstrong, oba roku 1931. Třetí autorská nahrávka, již zpívaná, vznikla 9. 5. 1932, avšak sólistou je Dick Robertson. A konečně 6. 12. 1933 svůj hit nahrál Carmichael na sólové piano. První vysloveně jazzová deska vznikla sice v Paříži za doprovodu orchestru houslisty Michela Warlopa, avšak hlavní part přednesl legendární tenorsaxofonista Coleman Hawkins. Francie nominovala svůj národní poklad, cikánského kytaristu Django Reinharda. https://secondhandsongs.com/performance/74070 Star Dust by Coleman Hawkins March 2, 1935 Další památnou nahrávku uskutečnil o rok později sám King of Swing, klarinetista Benny Goodman se svým orchestrem. To už swing dostal pevné obrysy a velké orchestry se množily jako houby po dešti. https://secondhandsongs.com/performance/188510 Star Dust by Benny Goodman and His Orchestra April 23, 1936 Po velkém orchestru zajisté potěší krok zpět ke komornímu zvuku tria, které vedl jeden z průkopníků vibrafonu, Adrian Rollini. S podporou kytary a kontrabasu skloubil dvě známé melodie, Carmichaelův „Stardust“ a Ellingtonovu „Solitude“. https://secondhandsongs.com/performance/954148 Stardust - Solitude by Adrian Rollini Trio September/October 1939 A konečně je tu Glenn Miller se svou saxofonovou sekcí, vedenou proti pravidlům klarinetem a jeho deska, která se stala doslova kořistí našeho orchestru Karla Vlacha, hrajícího „Stardust“ v této úpravě dlouhá desetiletí jako svoji znělku. https://secondhandsongs.com/performance/412233 Star Dust by Glenn Miller and His Orchestra January 29, 1940 Zde je zmíněná nahrávka známého perfekcionisty Artieho Shawa. Dýchal na záda Králi swingu Bennymu Goodmanovi a přísný byl jak na kapelu, tak na sebe. https://www.youtube.com/watch?v=PBGdCpEliT0 Star Dust by Artie Shaw September 7, 1940 Millerově saxofonové sekci se postavil jiný slavný swingový kapelník, trombonista Tommy Dorsey, se svou vokální skupinou Pied Pipers a sólujícím Frankem Sinatrou. Začíná půlminutovým tichem! https://secondhandsongs.com/performance/411916 Star Dust by Tommy Dorsey and His Orchestra - Vocal Refrain by Frank Sinatra and The Pied Pipers November 11, 1940 Se zvukem vibrafonu v pozadí nahrál „Stardust“ dánský houslový fenomén, Svend Asmussen a přidává i svůj muzikantský vokál, žádné bel canto. Ostatně i Carmichael zpíval velmi civilně. https://secondhandsongs.com/performance/79920 Star Dust by Svend Asmussens Kvintet Copenhagen, June/July 1940 Vycházející hvězda Dinah Shore (1916-1994), ovládající vše podstatné z American Songbooku, za doprovodu naprosto zapomenutého orchestru, jehož vedoucí se nicméně prezentoval jako Maestro Paul Laval (vlastním jménem Joseph Usifer, 1908-1997) https://secondhandsongs.com/performance/1110886 Star Dust by Dinah Shore with Paul Laval and His Woodwindy Ten August 18, 1941 The Cities Service Band of America was an orchestra sponsored by the Cities Service Company, an American energy (gas and oil) supplier Takto přenesl zvuk pařížského kvinteta Reinhardta a Grapellyho až do jižní Ameriky argentinský kytarista Oscar Alemán. Houslistou byl Manuel Gavinovich. https://secondhandsongs.com/performance/328987 Polvo de estellas by Oscar Alemán y su Quinteto de Swing Buenos Aires, October 26, 1944 Je snad nemyslitelné, aby tak známý standard neměla v repertoáru Queen of the Song, Ella Fitzgerald, zde ve vzácně intimním provedení jen s klavírním doprovodem. https://secondhandsongs.com/performance/97459 Stardust by Ella Fitzgerald with Ellis Larkins at the Piano March 30, 1954 A zase zpátky k prvotřídním jazzmanům v čele s báječným trumpetistou Cliffordem Brownem, jednou z obětí osudové autonehody ve věku pouhých 25 let. https://secondhandsongs.com/performance/388983 Stardust by Clifford Brown January 20, 1955 Pokud jste dosud neučinili zkušenost s hudbou Raymonda Scotta, tato se odehrává na poli mystifikace názvem alba: Raymond Scott Conducts The Rock 'N Roll Symphony. Tento Král poťouchlostí, jak bych jej přiléhavě nazval, nás prostě „tahá za nohu“. Ani stopy po rock’n rollu, líbezná hudba. https://secondhandsongs.com/performance/307283 Stardust by Raymond Scott 1958 Zpátky k jazzu nás přivede nejryzejší, přímo kabinetní ukázka kalifornského jazzu legendárního kvarteta Gerryho Mulligana s Chetem Bakerem https://secondhandsongs.com/performance/760467 Stardust by Gerry Mulligan Quartet December 3, 11 & 17, 1957 Slavné „první“ kvinteto Milese Davise bez Davise, to je příležitost pro tenorsaxofonistu Johna Coltranea. Na trubku hostuje Wilbur Harden, všichni mají hodně času se volně vznášet https://secondhandsongs.com/performance/116734 Stardust by John Coltrane July 11, 1958 Neméně mistrovská hra podobného suveréna svého nástroje, Jay Jay Johnsona na trombon. Čtenáři časopisu Down Beat jej zvolili králem v neuvěřitelném časovém rozpětí let 1955 až 1998 (43 roků!) celkem dvaatřicetkrát!!! https://secondhandsongs.com/performance/350483 Stardust by The J.J. Johnson Sextet March 24, 1959 Když Ella Fitzgerald (viz výše-rok 1954), tak i Frank Sinatra musel ovládat „Stardust“. A taky že ano. https://secondhandsongs.com/performance/23585 Stardust by Frank Sinatra November 20, 1961 Když Mulligan vyměnil Bakera za Paula Desmonda, dostala skladba úplně jiný ráz. Opět s absencí harmonického nástroje, jen dva volně plující melodické hlasy a delikátní basa a bicí https://secondhandsongs.com/performance/567873 Stardust by Paul Desmond & Gerry Mulligan July 3, 1962 Také kanadský tenor Paul Anka přidal své pojetí – to mu bylo asi 26 a jeho písničku Diana znal už dobrých deset let celý hudební svět. Takže zralý Anka? Kdepak ty věci. Tolik ho ještě čekalo… https://secondhandsongs.com/performance/1021114 Stardust by Paul Anka 1968 Ve stejném roce nahrála velmi delikátní podobu písně nezapomenutelná Carmen https://secondhandsongs.com/performance/52716 Stardust by Carmen McRae June 26, 1968 Je nutno učinit tečku za výběrem nahrávek, aby to nebylo na 20 stránek, a tu učiní jeden slavný ze druhého břehu, hudebně i geograficky – Ringo Starr https://www.discogs.com/Ringo-Starr-Sentimental-Journey/release/3276856 Stardust by Ringo Starr Released March 27, 1970 __________________________________________________________________________________ Jako post scriptum zařazuji důkaz, že písni se daří i po roce 2000 a všimly si jí hvězdy pop music z řady dalších zemí světa – zde švédská zpěvačka Monica Borrfors (*1954) s textem Larse Nordlangera (*1944) https://secondhandsongs.com/performance/881042 Höst by Monica Borrfors Released June 1, 2010 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ////////////////////////////////////////////////////// Podle řazení ve statistice JazzStandards.com druhou nejnahrávanější písní Hoagyho Carmichaela je ta, jež se stala oficiální písní jižanského státu Unie, Georgie. Tou se stala až později, dřívější úvahy nebyly tak jednoznačné a připouštělo se jako inspirace i dívčí jméno Jiřina. Text je totiž nářkem nad ztrátou drahouška jménem Georgia. Kdybychom udělali anketu, která z nahrávek písně Georgia on My Mind je nejpopulárnější, asi by zvítězila deska Raye Charlese, nahraná na samém začátku jara roku 1960 – celých 30 let po jejím vzniku. Existuje ještě „alternativní“ nahrávka, pořízená o půldruhého roku později v Paříži, rovněž s Charlesovou vokální skupinou The Raelets v pozadí, místo sladkých smyčců na originální desce však ve studiu seděl kompletní jazzový big band. Toto je však ona opožděná premiéra roku 1960. Opět stačí první pohled na notový zápis a vidíme, že jde o obvyklou písňovou formu A-A-B-A a nebýt poslední noty 2. řádku (v prima voltě), která je ale instrumentální výplní a není zpívána, máme tu jen jediný nedoškálný tón, uprostřed bridge – odrážku na „h“, jinak je celá melodie přísně doškálná. A přesto zajímavá, přitažlivá, chytlavá. Akordy však občas vybočí z „domácí“ tóniny F-dur (bridge d-moll) a také zde by nebylo moudré podcenit tuto stránku. Georgia on My Mind Copyright December 22, 1930 Lyrics: Stuart Gorrell 2 in 1930 TL 946x, SHS 727x Pojďme ke slavné desce Raye Charlese. Pokud jsou ještě tací, kteří ji dosud neslyšeli, předpokládám, že většina této přes 60 let staré archiválii napoprvé podlehne. Jen se nestydět za trochu sentimentu. https://secondhandsongs.com/performance/21157 Georgia on My Mind by Ray Charles March 25, 1960 A zpátky do historie. Takto ji nazpíval se svým orchestrem sám autor. Jeho civilní přednes je na hony vzdálen přívalu sentimentu belcantových pěvců. https://secondhandsongs.com/performance/2968 Georgia (On My Mind) by Hoagy Carmichael and His Orchestra September 15, 1930 Popularitě novinky roku 1930 rozhodně pomohl nejslavnější jazzman, zpívající trumpetista Satchmo. https://secondhandsongs.com/performance/602051 Georgia on My Mind by Louis Armstrong & His Orchestra November 5, 1931 Jeden ze slavných swingových orchestrů, jehož vedoucí poněkud očesal původní jméno Glenn Gray Knoblauch, neznějící příliš umělecky. Jeho Casa Loma Orchestra však hrál „jako z partesu“. https://secondhandsongs.com/performance/167135 Georgia on My Mind by Glen Gray and The Casa Loma Orchestra March 15, 1939 Mistrovský klavírista, ovládající a střídající všechny do té doby známé styly, o němž se píše, že jeho alkoholový oběh obsahoval stopy krve. Když ale slyšíme jeho bezchybnou hru, víme, že to tak nebylo. https://secondhandsongs.com/performance/119568 Georgia on My Mind by "Fats" Waller May 13, 1941 To jeho bílý protějšek, jeden z nejkompetentnějších pokud jde o kompozici (žák Daria Milhauda, odkud pramení jeho záliba v atonalitě) a jak sám připouští, se čtvrtinou indiánské krve bez alkoholu, se svým legendárním kvartetem, hebce znějícím altsaxofonem Paula Desmonda, jehož tón bývá přirovnáván k chuti suchého Martini (tak přece jen nějaký ten alkohol!), to je dodnes nevadnoucí klasika. https://secondhandsongs.com/performance/668739 Georgia on My Mind by The Dave Brubeck Quartet April 22, 1959 March 25, 1960 – sem časově zapadá deska Raye Charlese – viz úplně nahoře. Formace, jaká se už více nevyskytla – kapela dvou trombonistů (až na brněnské duo Jan Formánek-Mojmír Bártek v Orchestru Gustava Broma!), patřících k bebopové generaci: Jay & Kai. Černý a bílý. https://secondhandsongs.com/performance/129854 Georgia on My Mind by J.J. Johnson and Kai Winding November 9, 1960 A kdo po Charlesovi neodolal jím masivně připomenutému standardu? Přece Ella Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/244706 Georgia on My Mind by Ella Fitzgerald and Nelson Riddle November 13, 1961 Odstrašující příklad, jak vypadá hudební nevkus samouka, který se svým velmi limitovaným způsobem hry vyšvihl mezi milované interprety (podobně jako jiný píanista Liberace). U nás podobně Jiří Malásek. Jeho klišé – neustálé sekundové přírazy k hlavní melodii – je bezpečným identifikátorem. https://secondhandsongs.com/performance/195205 Georgia on My Mind by Floyd Cramer October 17, 1962 Naprostým protikladem poslouží kanadský klavírní génius Oscar Peterson. Slyšíme ten rozdíl? https://secondhandsongs.com/performance/108669 Georgia on My Mind by The Oscar Peterson Trio December 16, 1962 Jak jde dohromady „Georgia“ s golfem? To si prohlédněte při poslechu Toma Jonese, a dejte si to na celou obrazovku. Vizuální stránka je tentokrát docela kvalitní a hudba vás nebude v žádném případě rušit. https://secondhandsongs.com/performance/44838 Georgia on My Mind by Tom Jones Released August 26, 1966 Po exaltovaném Tomu Jonesovi je tu pozapomenutý americký folkový zpěvák Tim Hardin z opačného konce výrazové palety, rovněž mnohem známější úplně jiným repertoárem https://secondhandsongs.com/performance/108668 Georgia on My Mind by Tim Hardin 1971 Zpívající klavíristka Shirley Horn, známá jako minimalistka v obou oborech, ví nejlépe, že méně je více. https://secondhandsongs.com/performance/544744 Georgia on My Mind by Shirley Horn Trio Live at North Sea Jazz Festival, The Hague, Holland, July 10 - 12, 1981 Jedno z fantastických provedení “Georgie” ze sousedního Polska. Dnes vážně nemocný pianista v plné síle, vlastně na počátku éry s tímto triem, hrajícím standardy Jarrettem nápaditě reharmonizované. https://www.youtube.com/watch?v=N0SejD3-Aec Georgia on My Mind by Keith Jarrett Standard Trio V I D E O Live at Jazz Jamboree, Warszaw, Poland, October 27, 1985 Podívejme se, jak to sólově dělá John Scofield. Ještě odvážnější verzi předvedl kdysi v pražské Lucerně https://www.youtube.com/watch?v=8iyRQOzQ9go Georgia on My Mind by John Scofield V I D E O ca. 1980s Svým osobitým stylem okouzloval v té době na desítkách jazzových festivalů po celém světě kytarista známý krátce jako Sco. Tato verze bude časově blízká zmíněnému pražskému vystoupení. https://www.youtube.com/watch?v=aZYuUkoILIU Georgia on My Mind by John Scofield V I D E O Live at North Sea Jazz Festival, Holland, July 13, 1986 Britský kytarista sólově, udržující pod melodickou linkou průběžný rytmus, jak to dělával Joe Pass. https://secondhandsongs.com/performance/405949 Georgia on My Mind by Martin Taylor England, May 20 - 22 1992 Sólovou fantazii na „Georgii“ přijel do New Yorku nahrát švédský kytarista (známý i z brněnského JazzFestu). Bezmála 10 minut krásné hudby. https://secondhandsongs.com/performance/493244 Georgia on My Mind by Ulf Wakenius New York, January 11, 1994 Do našeho tisíciletí přivedl „Georgii“ další znamenitý jazzman, Bill Charlap se svým triem https://secondhandsongs.com/performance/191786 Georgia on My Mind by Bill Charlap September 6 – 8, 2001 Nepopírám, že některé jazzmany mohu víc než jiné. Patří mezi ně i Sco, zvlášť když vezme akustický nástroj a vytvoří další nádherné sólové pojetí té krásné písně. Avšak POZOR! Nálada snu trvá jen do času 2:35 a po chvíli ticha nastoupí tvrdý jazz-rock, „The Hidden Track“ s elektrickým basem, bicími a Hammondovými varhanami (Larry Goldings). Je to příkrý kontrast k barvité harmonii „Georgie“, ještě obohacené kytaristovými přídavky a pak „jednokilovka“ – nekonečné improvizace na jednom akordu. https://secondhandsongs.com/performance/62402 Georgia on My Mind by John Scofield Released June 7, 2005 V luxusním vydání je tu Sinatrův kanadský pokračovatel. https://secondhandsongs.com/performance/105190 Georgia on My Mind by Michael Bublé Released October 9, 2009 Hodně musel nad kytarovou sazbou přemýšlet tento hráč, první z elektrických kytaristů, na němž si Miles Davis od roku 1987 ověřoval možnosti amplifikace do té doby akustického kvinteta. Není vůbec marný! https://secondhandsongs.com/performance/801630 Georgia on My Mind by Joe Beck September 14, 2006 Ještě jedním vynikajícím klavíristou přehlídku zakončíme. Laurence Hobgood (*1959) celých 20 let doprovázel současného krále zpěváků, Kurta Ellinga (i na památném brněnském koncertě), který použil vedle basisty a bubeníka k rozšíření barevné palety smyčcové kvarteto Ethel. https://secondhandsongs.com/performance/1010250 Georgia on My Mind by Laurence Hobgood Released 2019 __________________________________________________________________________________ Ano, post scriptum, tentokrát domácího původu, připomínající „českou Billie Holiday“ a s tím rozdílem, že jmenovaná potřebovala narkotika a naše jazzmanka No. 1 se musela spokojit s alkoholem… https://secondhandsongs.com/performance/1062828/versions Georgia by Eva Olmerová Released 1980 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ////////////////////////////////////////////////////// Třetí písní Hoagyho Carmichaela, těšící se dodnes zájmu interpretů i hudebních vydavatelství (dříve to byly gramofonové firmy a když se nám vinylové desky opět vracejí, mohl by tento termín být srozumitelný i dnes), je skřivánčí píseň – Skylark. U nás bývá hrán či zpíván nejméně z uvedené čtveřice, v celosvětovém kontextu však má své výsostné umístění v Top 100. Při bližším zkoumání zaujme nejvíc častými nedoškálnými (chromatickými) tóny v B-dílu (bridge) a po celou formu A-A-B-A nečekanou a nepředvídatelnou harmonií, na tu dobu velmi pokročilou. Můžeme se dočíst zajímavost ohledně textu. Vdova Johnnyho Mercera vzpomínala, jak básník, přestože tak zkušený (napsal přes 1.500 písní), dlouho přemítal a vylepšoval své verše nadepsané „Skylark“, prý asi rok. Tomu ovšem odporuje výpověď samotného Mercera, který prohlásil, že mu to netrvalo ani půl hodiny. Mrkněte se níže na notový zápis. Hlavně ale pojďme poslouchat. Skylark Copyright November 15, 1941 Lyrics: Johnny Mercer 2 in 1941 TL 761x, SHS 634x Nejstarší dostupná deska vznikla spoluprací orchestru Gena Krupy se zpěvačkou Anitou O’Day. Krupa si udělal jméno jako bubeník orchestru Krále swingu-Bennyho Goodmana a v tomto stylu pokračoval sám. https://secondhandsongs.com/performance/5283 Skylark by Gene Krupa & His Orchestra November 25, 1941 S pánskou verzí si nejvíce pospíšil Bing Crosby, zpěvák a herec, který se stejným orchestrem nazpíval o 10 let později absolutně nejprodávanější desku, White Christmas. https://secondhandsongs.com/performance/73562 Skylark by Bing Crosby with John Scott Trotter and His Orchestra January 24, 1942 Když je kapelník také zpěvák, dopadne to jako s orchestrem klarinetisty Woodyho Hermana https://secondhandsongs.com/performance/73505 Skylark by Woody Herman and His Orchestra - Vocal Chorus by Woody Herman January 28, 1942 Měkčeji než u Anity O’Day zní deska zpěvačky Dinah Shore díky smyčcové sekci v orchestru Rosaria Bourdona. Tady prostě není kapelníkem ten nejhlučnější, u sady bicích nástrojů. https://secondhandsongs.com/performance/73564 Skylark by Dinah Shore with Orchestra February 10, 1942 Slavný orchestr Afroameričanů se zpěvákem Billym Eckstinem přišel v těsném závěsu https://secondhandsongs.com/performance/685414 Skylark by Earl Hines and His Orchestra March 19, 1942 Zatímco zpěváci závodili, kdo dřív natočí „Skylark“ na desku, jazzmani docela váhali. První skutečně velkou osobností byl básník klavíru, Erroll Garner. https://secondhandsongs.com/performance/60891 Skylark by Erroll Garner Released July 20, 1949 Skočíme do roku 1950, kde nelze přehlédnout desku Mela Tormého s velkým orchestrem se smyčci. https://secondhandsongs.com/performance/73563 Skylark by Mel Tormé with Pete Rugolo and His Orchestra April 3, 1950 Další velký hráč z jazzového břehu byl zakladatel cool jazzu, dlouhověký Lee Konitz (1927-2020). https://secondhandsongs.com/performance/679171 Skylark by Lee Konitz August 6, 1954 Neméně decentně, ušlechtile, jak se na britskou dámu hodí, hrála píseň Marian McPartland, rovněž dlouho žijící (1918-2013) – jazz je přece jen zdravé povolání. https://secondhandsongs.com/performance/233488 Skylark by Marian McPartland September 1954 Zase jinak pojal píseň zpívající klavírista a skladatel Bobby Troup s kytarou Howarda Robertse. https://secondhandsongs.com/performance/153809 Skylark by Bobby Troup January 28, 1955 Z autorské desky, na začátku kapitoly zmíněné, Hoagy Sings Carmichael, je tato autorizovaná podoba. https://secondhandsongs.com/performance/561642 Skylark by Hoagy Carmichael with The Pacific Jazzmen August 1, 1955 Hezky tehdy perlil na klavír berlínský rodák. jehož rodina to roku 1938 musela z rasových důvodů vzít přes Paříž do New Yorku. Několikrát změnil kurs svého hudebního směřování, ze zdatného jazzmana se stal hollywoodským skladatelem a aranžérem, aby se později postavil do čela London Symphony Orchestra, s kterým koncertoval i v Brně. Podařilo se mu tak nasbírat 4 Oscary a 10 cen Grammy, měl pět manželek a žil docela dlouho – skonal 28. 2. 2019, krátce před svými 90. narozeninami. https://secondhandsongs.com/performance/1019457 Skylark by André Previn Released 1958 Mezi hráči tmavé pleti velmi uznávaný kapelník, bubeník Art Blakey, měl ve své skupině The Jazz Messengers vždy velmi kompetentní hráče; zde jsou to trumpetista Freddie Hubbard, tenorsaxofonista Wayne Shorter a klavírista Cedar Walton. Radost poslouchat. https://secondhandsongs.com/performance/957801 Skylark by Art Blakey Jazz Messengers October 24, 1962 Jediný z osmi slavných Songbooků věnovala Ella nikoli skladateli, ale textaři – Johnnymu Mercerovi. Této první dámě jazzu a zpěvu můžeme vždycky věřit. https://secondhandsongs.com/performance/73593 Skylark by Ella Fitzgerald October 20, 1964 Přímo mezikontinentální původ má deska velmi talentovaného skladatele a aranžéra Garyho McFarlanda, který neopomene vloudit se do bohatého zvukového obrazu se svým vibrafonem. Carmichaelovu melodii značně reharmonizoval a rytmicky posunul do Brazilie a jejího rytmu bossa-novy https://secondhandsongs.com/performance/627134 Skylark by Gary McFarland Englewood Cliffs (New Jersey) & London, October 1966 Správnému fanouškovi stačí první tři tóny a ví, že majitel takového tónu a artikulace na tenorsaxofon je jeden jediný – Sonny Rollins (*1930). Zážitek zaručen. https://secondhandsongs.com/performance/578600 Skylark by Sonny Rollins July 4, 1972 Když stejně snadno rozpoznatelný hráč na altsaxofon dá název písně „Skylark“ do titulu celého alba, takovou kreaci nemůžeme přeskočit. Tón, připomínající kdysi jednomu pisálkovi suché Martini, je opět přítomen a pohladí nás. Též kytarista Gene Bertoncini. Klavírní sólo hraje Bob James. https://secondhandsongs.com/performance/567858 Skylark by Paul Desmond November 27 – December 4, 1973 Do třetice saxofon, opět tenorový a zase tak lehce identifikovatelný jako nejlínější a tedy Dexter Gordon, hlavní hrdina jazzového filmu Kolem půlnoci (1986). https://secondhandsongs.com/performance/713698 Skylark by Dexter Gordon Quartet 1976 Tomuto provedení nelze říci jinak než fantazie nebo rapsodie na píseň „Skylark“, kterou vytvořil jeden ze zakládajících členů nejlepšího jazzového big bandu posledních 55 let, Bob Brookmeyer (1929-2011), úžasně imaginativní skladatel, aranžér, ale též hráč na ventilový trombon a pianista, nahraná v nejlepším jazzovém klubu planety. Altsaxofonové sólo pravděpodobně Dick Oatts. https://secondhandsongs.com/submission/57032 Skylark by Bob Brookmeyer with Mel Lewis and The Jazz Orchestra Live at The Village Vanguard, New York City, February 1980 Naprosto raritní nahrávka s altsaxofonistou Jameyem Aebersoldem, především ale tvůrcem a vydavatelem stovek podpůrných nahrávek pro domácí cvičení, kde vedoucí hlas chybí. Na úplném začátku slyšíme odpočítání one-two-three-four a normálně by zaznělo doprovodné trio klavír-basa-bicí. To je odsunuto do pozadí a Jamey ukazuje, co na ten harmonicko-rytmický doprovod asi tak hrát. Unikát. https://secondhandsongs.com/performance/710489 Skylark by Jamey Aebersold ‎ 1984 Dnes už málo slýchaná kombinace zpívaného a hraného vícehlasu, když se pět saxofonistů se dvěma trofejemi Grammy spojilo s LA Voices, aby vytvořili dokonalou jednotu. https://secondhandsongs.com/performance/706391 Skylark by Supersax & L. A. Voices Released 1984 Pro jazzové kytaristy profesor hry na tento nástroj. Neoslňuje mnoha tóny, učí přemýšlet a neplácat. Zde je ukázka takového přístupu. https://secondhandsongs.com/performance/129157 Skylark by Jim Hall 1988 Dlouhodobě největší champion jazzové ale i klasické trubky za otcova klavírního doprovodu. Lahůdka. https://secondhandsongs.com/performance/114048 Skylark by Wynton Marsalis Released June 12, 1990 Vedle charakteristické kytary Billa Frisella zaujme spíš Konitzův saxofon (viz výše rok 1954) než kapelníkovy jemné bicí nástroje. Ale je to tak, Paul Motian se netlačí dopředu, jen jemně doprovází. A pozor na typickou českou chybu: nepíše se motion a tudíž nečte moušn, ale moutjen. Arménské jméno. https://secondhandsongs.com/performance/477312 Skylark by Paul Motian August 1991 Jedna z řady písní na texty Johnnyho Mercera, tvořících zvukovou stopu filmu Midnight in the Garden of Good and Evil, který měl premiéru 3 dny po uvedení stejnojmenného alba na trh. „Skylark“ nazpívala kanadská hvězda, píšící se jen malými písmeny. https://secondhandsongs.com/performance/73596 Skylark by k.d. lang Released November 18, 1997 Ach, ta sólová rozvětvená kadence. Ten člověk má setsakra hodně nahráno. Perlí tu nejlepší kvalitu. https://secondhandsongs.com/performance/704372 Skylark by Michael Brecker December 20 – 23, 1997 Předchůdce současného vítěze na trůnu jazzových zpěváků, Kurta Ellinga, přinesl tento nový způsob pánského zpěvu už před 50 lety. Zde ve směsi (medley) dvou balad, spojených do jednoho tracku. Mark Murphy zpíval v Brně s Orchestrem Gustava Broma už před 50 roky! https://secondhandsongs.com/performance/810906 Skylark / You Don't Know What Love Is by Mark Murphy Berlin, 2005 Se změnou melodie a v nashwillském stylu zpívá Bob Dylan, hodně laxně, uvolněně. Dobrý, ne? Není více překvapujícího závěru. https://secondhandsongs.com/performance/446119 Skylark by Bob Dylan Released May 20, 2016 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ////////////////////////////////////////////////////// Pro orchestr Glenna Millera byla balada „The Nearness of You“ Top 10 hitem, zatímco jeho autor byl toho názoru, že po svých čtyřicátinách (dovršil je 22. listopadu 1939) už nikdy nenapíše tak úspěšné písničky jako byly „Star Dust“ a „Georgia on My Mind“. Je pravda, že po svém vzniku, kdy vystoupala na 5. místo hitparády, zájem o ni opadl a další, tentokrát už trvalou popularitu získala až po roce 1953. Gerry Mulligan, Stan Getz, Ella Fitzgerald & Louis Armstrong a další udržovali „polévku teplou“ a zejména ve volném tempu píseň znovu a znovu přesvědčovala o svých nesporných kvalitách. Je celá v F-dur a opět je to jen jeden tón v bridgi, ve 3. taktu „e“ snížené na „es“. Jak je vidět už z toho, že noty jsou psány ručně, pochází tento zápis z dřevních dob existence fake books, oblíbených mezi hudebníky jako „cancáky“, aby si nemuseli přesně pamatovat, jak jde melodie a harmonie. Řekl bych, že dvě chyby jsou na 4. řádku: poslední osmina 2. taktu je opakovaný tón „f“ a poslední nota řádku „a“. Takže nádherně naplněná omšelá forma A-A-B-A, kterou stojí za to si vychutnat. Slyšme, slyšme! The Nearness of You Copyright December 10, 1937 Lyrics: Ned Washington 1st in 1940 TL 784x, SHS 612x Nejstarší dostupná nahrávka. https://secondhandsongs.com/performance/198056 The Nearness of You by Larry Clinton and His Orchestra, Vocal by Helen Southern May 22, 1940 Šlo to zpočátku rychle za sebou. O měsíc později už podstatně známější zpěvačka Dinah Shore. https://secondhandsongs.com/performance/198050 The Nearness of You by Dinah Shore with Orchestra under the Direction of Paul Wetstein June 25, 1940 Tato ze tří sester Boswellových má docela velkou vlastní diskografii, zejména po roce 1936, kdy trio zaniklo. https://secondhandsongs.com/performance/198053 The Nearness of You by Connie Boswell August 22, 1940 Jedna ze zásadních nahrávek, která vystoupala na 5. příčku hitparády. https://secondhandsongs.com/performance/198058 The Nearness of You by Glenn Miller and His Orchestra, Vocal by Ray Eberle April 28, 1940 Poprvé slyšíme před refrénem i jakýsi náznak verze https://secondhandsongs.com/performance/198052 The Nearness of You by Sarah Vaughan December 21, 1949 Balada jako stvořená pro velmi decentní pojetí barytonsaxofonisty Gerryho Mulligana a jeho trumpetisty Cheta Bakera v kvartetu bez harmonického nástroje. Tehdy naprostá novinka kalifornské hudební scény dostala nálepku west coast jazz. Lahůdka pro fajnšmekry, ale věřím, že i pro ostatní. https://secondhandsongs.com/performance/813562 The Nearness of You by Gerry Mulligan Quartet April 29 – 30, 1953 O rok později a rovněž v Kalifornii nahrál píseň jeden z prvních elektrických kytaristů, dlouhodobě působící v triu zpívajícího klavíristy Nata Kinga Colea – Oscar Moore. Podobně delikátní deska. https://secondhandsongs.com/performance/866999 Nearness of You by Oscar Moore 1954 Podivuhodně vytrvalé pánské vokální kvarteto! Založeno roku 1948, poslední ze zakladatelů odešel po 45 letech a skupinu, stále doplňovanou a omlazovanou postupně tvořilo celkem 28 mužů. Jednou hostovali v Československé republice, asi roku 1968 nebo 1969, u nás o nich vědělo jen málo fanoušků, pořadatelé proto chytře zařadili jako předkapelu Waldemara Matušku a zajistili tak návštěvu koncertů v Praze, Ostravě a Bratislavě. Jejich vedení hlasů se pak stalo vzorem pro rockovou partu The Beach Boys. https://secondhandsongs.com/performance/456710 The Nearness of You by The Four Freshmen Released 1954 Koho by nepotěšila hvězdná dvojice Ella & Louis? První takto nazvané album z roku 1956 vyvolalo brzy pokračování Ella & Louis Again a vyvrcholením pak byla jazzová adaptace Gershwinovy jediné opery Porgy & Bess, to už s velkým orchestrem. Zde vzorně doprovází skupina klavíristy Oscara Petersona. https://secondhandsongs.com/performance/82847 The Nearness of You by Ella Fitzgerald and Louis Armstrong August 16, 1956 Neuplynul ani týden a už tu byla nová podoba, hodně netypická spojením dvou nástrojů: tenorsaxofonu (Stan Getz) a ventilového trombonu (Bob Brookmeyer) s obvyklou rytmikou klavír-basa-bicí nástroje. https://secondhandsongs.com/performance/445065 The Nearness of You by Stan Getz August 22, 1953 Krátce po příchodu z rodné Floridy do New Yorku získali bratři Julian (altsax) a Nat (trubka) společného příjmení Adderley značnou pozornost a když pak vytvořili stabilní a dlouhodobě fungující kvinteto, muselo se s nimi počítat jako s novou krví do tehdy převažujícího stylu černošského jazzu – hardbopu. Měli svůj nezaměnitelný zvuk, což nelze říci o většině kapel a hudebníků. https://secondhandsongs.com/performance/479630 The Nearness of You by Nat Adderley July 12, 1956 Dorothy Dandridge (1922-1965), zpěvačku a herečku zařazuji proto, že se na ni dosud nedostalo a je to vzácná příležitost poslechnout si tu, s níž je spojeno lámání ledu ve věci rasové segregace, která jen neochotně a pomalu mizela ze života Američanů. Byla první umělkyní tmavé pleti, nominovanou na cenu Oscar za roli ve filmu Carmen Jones (1954). Situace se opakovala o 5 let později, nyní byla navržena za hlavní ženskou roli ve filmu Porgy and Bess. A takhle zpívala s kvartetem klavíristy Oscara Petersona. https://secondhandsongs.com/performance/463286 The Nearness of You by Dorothy Dandridge January 20, 1958 O Helen Merrill (*1930) se můžeme často dočíst, že je to zpěvačka jazzmanů. Takovým oceněním se mohly pochlubit jen málokteré vokalistky – Shirley Horn (1934-2005), Sheila Jordan (*1928) nebo Abbey Lincoln (1930-2010). Prostě ty, které nepoznaly nejvyšší místa v žebříčcích, jako Ella nebo Sarah. https://secondhandsongs.com/performance/133947 The Nearness of You by Helen Merrill February 21, 1958 Jak by tak nádhernou melodii mohl vynechat Zpěvák všech zpěváků?! Nazpíval ji už jednou předtím, roku 1945. Titul této novější dal název i celému albu na značce Capitol. https://secondhandsongs.com/performance/634943 The Nearness of You by Frank Sinatra - Orchestra under the direction of Axel Stordahl March 2, 1960 Mám dva důvody zařadit britskou superstar tmavé kůže: domnívám se, že nezpívá američtinou, ale i kdyby ano, hlavně mi připomíná krásný podzim roku 1993, kdy jsem patřil jako jeden ze smyčcové sekce, která rozšířila Orchestr Gustava Broma, k jejím zaměstnancům a poznal zevnitř, co to je velká show. https://secondhandsongs.com/performance/250747 The Nearness of You by Shirley Bassey Released 1961 Po delším https://secondhandsongs.com/performance/1150587 The Nearness of You by Red Garland December 30, 1961 Pozná někdo, že Mel Tormé začíná od prostředka, od bridge, místo od začátku formy? Profesionální muzikant musí písničku poznat i od takového místa. Velvet fog – Sametová mlha říkali tomuto muži. https://secondhandsongs.com/performance/343137 The Nearness of You by Mel Tormé December 16, 1964 Toto taky není američtina, jako u Shirley Bassey. Ale snaží se a z našich umělců rozhodně došel nejdál. https://secondhandsongs.com/performance/733927 The Nearness of You by Karel Gott Released 1966 Jedna z největších osobností Broadwaye a Hollywoodu věnovala v první dekádě dost pozornosti American Songbooku a standardům těch největších skladatelů. Teprve později zpívala pop music různého druhu. https://secondhandsongs.com/performance/41172 The Nearness of You by Barbra Streisand Released October 1967 Snad až na hranu nevkusu se nebál jít plátkový hráč (klarinet, basklarinet, sopránsaxofon) Bob Wilber (1928-2019), zde na klouzavou a vibrující sopránku přímo a la Felix Slováček. https://secondhandsongs.com/performance/588501 The Nearness of You by Bob Wilber February 10, 1969 A když jsme u odstrašujícího případu (dalším by byl Billy Vaughn se dvěma vibrujícími saxofony), ještě jeden je ze stejné doby: Boots Randolph s hodně vlezlým tenorsaxofonem. Ale co naplat, má davy svých příznivců. Respektive měl, dnes už nežijí nebo zapomněli. https://secondhandsongs.com/performance/739033 The Nearness of You by Boots Randolph Released 1969 Jestliže velké procento reklam slibuje něco, co nesplní, existují i vzácnější případy, kdy skutečnost ještě předčí hlásaný superlativ. To je například sólový akustický kytarista Joe Pass, jehož série desek má společný název Virtuoso a čísla od jedné do čtyř. Přesvědčte se sami. https://secondhandsongs.com/performance/149432 The Nearness of You by Joe Pass November 1973 Jak zacházet s tenorsaxofonem, to by mohl vyučovat Scott Hamilton, který zvolil rychlejší medium-swing a nikoho neuráží. https://secondhandsongs.com/performance/629981 The Nearness of You by Scott Hamilton December 10, 1979 Malcolm John Rebennack Jr. (1941-2019) pokrýval pestrou škálu hudebních stylů a nebál se je kombinovat svým typickým způsobem. Známější byl jako Dr. John a v případě této písně neváhá nás svým klavírním úvodem pěkně mystifikovat – to je přece Jerome Kern a jeho „Moonlight in Vermont“! Pak to ale rozjede docela neomaleně. No není to krása? https://secondhandsongs.com/performance/662741 The Nearness of You by Dr. John aka Mac Rebennack Released 1981 Podstatně moderněji hraje na tenorsaxofon Pharoah Sanders (*1940). Bodejť by ne, když je přímým pokračovatelem legendy tohoto nástroje-Johna Coltranea. Na piano perlí Bill Henderson. https://secondhandsongs.com/performance/135320 The Nearness of You by Pharoah Sanders July 17 – 19, 1990 Za poslech rozhodně stojí i nahrávka hvězdy country music a popu velkého formátu, Kennyho Rogerse. https://secondhandsongs.com/performance/188951 The Nearness of You by Kenny Rogers Released October 1994 Vkusně s elektronikou zachází můj oblíbený vibrafonista Mike Mainieri (*1938). Na desce Man Behind Bars nenajdeme více jmen, Mike postupně nahrál vibrafon, marimbu (i basovou), xylofon, zvonky, perkuse, klavír a bicí a je i producentem tohoto alba. Uznejte sami, že nikoli přeplácaného. https://secondhandsongs.com/performance/570274 Nearness of You by Mike Mainieri Released 1995 Ano, mám slabost pro pianistu Freda Hersche, přijel zahrát i do brněnského Besedního domu, zatímco Janis Siegel zpívala pro publikum v Janáčkově opeře. Škoda, že nepřivezla i celé Manhattan Transfer. Takže naši staří známí, zde spolu jako duo. https://secondhandsongs.com/performance/811586 The Nearness of You by Fred Hersch with Janis Siegel Released 1997 Superhvězdné jazzové kvinteto doprovází rockového zpěváka Jamese Taylora jako hosta na albu, jehož leaderem je saxofonista Michael Brecker a spolu s ním hrají Herbie Hancock-piano, Pat Metheny-kytara, Charlie Haden-basa a Jack DeJohnette-bicí. S takovými to musela být učiněná radost hostovat. https://secondhandsongs.com/performance/564673 The Nearness of You by Michael Brecker feat. James Taylor December 18 - 20, 2000 Mému gustu velmi blízký a příjemný je i přemýšlející klavírista Bill Charlap, jehož album Stardust je jednou z mnoha poct skladateli Carmichaelovi. Jako syn zpěvačky se brzy naučil neposlouchat jen sebe, ale ty ostatní a jim přizpůsobit svoji hru. To je známka mistrovství, nikoli úžas budící exhibice. https://secondhandsongs.com/performance/191785 The Nearness of You by Bill Charlap September 6 – 8, 2001 Přímo navazuje na odkaz Keithe Jarretta a jeho úžasnou řadu alb v tzv. Standard Triu, které po 30 let hrálo a nahrávalo reharmonizované standardy; jsou jich stovky! A nyní na opuštěný trůn usedl Brad Mehldau. Tedy nyní – už od roku 1997 je Mehldau na trhu se sérií Art of the Trio a počíná si podobně. Po odchodu Jarretta z vážných zdravotních důvodů je to on, kdo dál určuje, jak nakládat s tradičním materiálem nově. https://secondhandsongs.com/performance/19949 The Nearness of You by Brad Mehldau Trio October 8 – 9, 2002 Zajímavé, kolik různých zpěváků z různých stylů hudby tato balada přilákala jako květina včelku. Jsme svědky zřetelného zrychlení tempa, zrušení atmosféry nespěchající balady. Ale to rádi promineme muži s vrabčím hnízdem na hlavě. https://secondhandsongs.com/performance/10863 The Nearness of You by Rod Stewart Released October 22, 2002 Asi jsem minulým textíkem přivolal další, nebere to konce a na stará kolena se přidávají i Rolling Stones! Nebojí se zatím nejbrutálněji zasahovat do původní harmonie, skoro je to jiná písnička. Ale melodie, ač pokřivená, spolu s textem ručí za pravost produktu. A navíc tu máme video! A ta dlouhá dohra! https://secondhandsongs.com/performance/103834 The Nearness of You by The Rolling Stones V I D E O 2004 Jako zázrak přírody vnímám trumpetistu/křídlovkáře a skladatele Toma Harrella. Tento mimořádně talentovaný hudebník je tělesně i mentálně postižený a hudba je jediným smyslem jeho života. S italským klavíristou si očividně dobře rozumí. https://secondhandsongs.com/performance/620471 The Nearness of You by Tom Harrell / Dado Moroni Milan, Italy, April 6, 2007 Podle jména bezpochyby potomek českých přistěhovalců, Ernie Krivda, zastupuje v jazzu už pomalu ale jistě končící old generation, ale svůj tenorsaxofon stále dobře ovládá, jakož i kapelu Swing City. Paráda. Jako univerzitní pedagog působí v Clevelandu, stát Ohio. https://secondhandsongs.com/performance/724311 The Nearness of You by Ernie Krivda & Swing City Released June 2018 Zpěvácký výběr (ale že to byla fuška, z několika stovek lákavých nabídek!) uzavře další osobnost, svázaná s JazzFestem Brno v živé nahrávce, celým jménem Elizabeth Lacharla Wright (*1980) https://secondhandsongs.com/performance/959208 The Nearness of You by Lizz Wright & The Ella 100 All-Star Quartet Released April 3, 2020 __________________________________________________________________________________ Post skriptum Neodolal jsem a nabízím ještě verzi ve finštině, do níž text vytvořil Niilo Sauvo Pellervo Puhtila. Zpěvákem je Eino Valtanen (1938-1985), narozený v Kylmäkoski. https://secondhandsongs.com/performance/639581 Läheisyytesi by Eino Valtanen Released 1978 Ale když SecondHandSongs tentokrát zařadily i zpěv v hebrejštině, popřejme mu též sluchu. Jestli jsem správně pochopil stručné CV, zpěvák a současně textař, basista, skladatel a producent Alon Oleartchik se narodil roku 1950 ve Varšavě, tam dostal rodné jméno Alec Rosenfeld. Rodina roku 1956 přesídlila do Izraele. Roku 1976 odjel Alon do Bostonu studovat na známé jazzové učiliště Berklee College of Music, od roku 1979 žil a působil v New Yorku. Po pěti letech se vrátil do Izraele. Ale že ten instrumentální doprovod má orientální nádech! https://secondhandsongs.com/performance/850971 זה רק בגלל שאת כאן {Ze rak biglal she at kan} by אלי דג'יברי / אבישי כהן / יונתן אבישי / עופר שניידר / שי זלמן / אלון אולארצ'יק Released April 1999 _____________________________________________________________________________________ Závěrečná poznámka: Text bude bezpochyby obsahovat překlepy a jiné nedostatky. Nebojte se mne na ně upozornit. Já se neurážím, naopak předem děkuji. Sami vidíte, že text je v určitých partiích i hodně osobní, subjektivní. Dělejte si vlastní názor, najděte si podle svých preferencí ty své interpretace. Budete na ně tázáni. A co příště? O pět let starší Jimmy McHugh, který koncem 20. let pronikl do programů harlemského Cotton Clubu a vlastně tak psal pro Orchestr Duka Ellingtona. JD 20210401