Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu • Nová digitální média v kontextu vizuálních studií a postmoderní kulturní produkce. Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu 1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií 2. Nová digitální média a postmodernismus 3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem 4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu 5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A. Malraux) 6. Postprodukce: čtení knihy N. Bourriauda jako digitální teorie 7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) 8. Remixability (L. Manovich) 9. Produsage (A. Bruns) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu 1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií 2. Nová digitální média a postmodernismus 3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem 4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu 5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A.Malraux) 6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie 7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E.Navas) 8. Remixability (L.Manovich) 9. Produsage (A.Bruns) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu 1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií 2. Nová digitální média a postmodernismus 3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem 4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu 5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A.Malraux) 6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie 7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E.Navas) 8. Remixability (L.Manovich) 9. Produsage (A.Bruns) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu 1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií 2. Nová digitální média a postmodernismus 3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem 4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu 5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A.Malraux) 6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie 7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E.Navas) 8. Remixability (L.Manovich) 9. Produsage (A.Bruns) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu • Remake „nové natočení staršího úspěšného filmu“ Akademický slovník cizích slov, 2000, s. 657 • „Remake je film, který je ve zjevném intertextuálním vztahu k předchozímu filmu, čímž zdůrazňuje prvek reprodukce vlastní hollywoodské kinematografii. Remake je současně ve zjevném vztahu ke svému zdrojovému filmu a současně se od něj odlišuje obměňováním a upravováním příběhu nebo dokonce žánru. […] Vztah mezi remakem a originálem nemusí ve skutečnosti přesáhnout podobu volné inspirace.“ Delaney, Sean – Potamitis, Nicholas: Remakes. 16+ Source Guide. 2004. Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu • „Remake je film, který je ve zjevném intertextovém vztahu k předchozímu filmu, čímž zdůrazňuje prvek reprodukce vlastní hollywoodské kinematografii. Remake je současně ve zjevném vztahu ke svému zdrojovému filmu a současně se od něj odlišuje obměňováním a upravováním příběhu nebo dokonce žánru. […] Vztah mezi remakem a originálem nemusí ve skutečnosti přesáhnout podobu volné inspirace.“ Delaney, Sean – Potamitis, Nicholas: Remakes. 16+ Source Guide. 2004. a) Sequel/prequel b) Adaptace nefilmových děl c) Filmové série d) Znovu natočení e) Pocta f) Návrat k pramenům Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu • Moderní vs. postmoderní remake • „[K]aždé dílo moderního umění přichází s novým zákonem, uvádí nové paradigma, nový způsob pohledu na svět.” „To je také důvod, proč moderní estetika byla tak přísná vůči produktům masových médií, které jí připomínaly průmyslovou výrobu. Populární píseň, televizní reklama, komiks, detektivní román či western byly nahlíženy jako více méně úspěšné vzorky daného modelu nebo typu. Jako takové byly posuzovány jako zábavné , leč ne umělecké. […] Produkty masových médií byly srovnávány s průmyslovými produkty, protože byly vyráběny v sériích a ´sériová´ produkce byla považována za cosi cizího umělecké produkci.“ Eco, U. Jak interpretovat seriály. Meze interpretace. 2004, od s. 93 Vs. Postmodernismus jako „éra opakování“. Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu 1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií 2. Nová digitální média a postmodernismus 3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem 4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu 5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A.Malraux) 6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie 7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E.Navas) 8. Remixability (L.Manovich) 9. Produsage (A.Bruns) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu Pictures: 1977 Artists Space, New York, kurátor: Douglas Crimp. „Nehledáme původní zdroje, ale struktury významu: pod každým obrazem je vždy jiný obraz.“ D. Crimp Sherrie Levine: Bez názvu (Podle Edwarda Westona), 1981. Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu „Nehledáme původní zdroje, ale struktury významu: pod každým obrazem je vždy jiný obraz.“ Douglas Crimp Obraz jako palimpsest… Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu 1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií 2. Nová digitální média a postmodernismus 3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem 4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu 5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A.Malraux) 6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie 7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E.Navas) 8. Remixability (L.Manovich) 9. Produsage (A.Bruns) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu Role fotografie v aktu „rozmetání“ mystiky originálu a originality. Fotografie jako multipl bez originálu – S. Levineová Benjamin, Walter: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti (1936) (Jakým způsobem proměnil vynález fotografie samu podstatu umění?) Malraux, André: Muzeum beze zdí (musée imaginaire) (1935 – 1947) (Kniha umění jako sémiotický stroj.) Warburg, Aby: Atlas Mnemosyne (Problematika třídění, uspořádání a prezentace vztahů mezi obrazy.) Duchamp, Marcel: Boîte-en-valise (1942) (Historie umění jako konceptualizace vztahů a reprodukce.) Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu Originální díla v procesu svého přenesení do fotografie, podle slov Malrauxe, „přicházejí o své vlastnosti jako předměty“, ale současně získaly „nejvyšší význam v otázce stylu, jaký vůbec mohou získat.“ Malraux, A. dle Umění po roce 1900, s. 273. Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu Warburg, A. Atlas paměti Aby M. Warburg: http://www.mediaartnet.org/works/mnemosyne/ Nová digitální média jako nástroj a prostředí remaku a remixu • Duchamp, Marcel: Boîte-en-valise