Slovesné třídy a vzory (podle kmene přítomného) Předpoklady § umí tvořit přítomné tvary sloves ve 3. os. č. j. - přítomný čas sloves nedokonavých (tvrdne, krouží, chová) - budoucí čas u sloves dokonavých (ztvrdne, vykrouží, pochová) § umí tvořit tvary příčestí minulého § umí tvořit tvary rozkazovacího způsobu § vhodné – rozumí vidu § nepravidelná slovesa (vyhneme se jim/ nezařazujeme je): být, jíst, chtít Systém slovesných tříd III. třída – koncovka -je § vzory: kryje , kupuje (rozlišení tvarem příčestí minulého: kry-l, kupova-l) §kryji/ kryju, kupuji/ kupuju IV. třída - koncovka -í •vzory: prosí, trpí, sází (rozlišení tvarem příčestí minulého: prosi-l, trpě-l, sáze-l; rozlišení tvarem 2. os. imperativu: trp! x sázej!) • 3.pl. ind. préz.: souvisí i souvisejí, šílí i šílejí V. třída - koncovka –á § vzor: dělá Algoritmus 1. utvoříme třetí osobu přítomného tvaru 2. podle koncovky -e/ -ne/ -je/ -í/ -á zařadíme ke slovesné třídě 3. podle tvaru minulého času zařadíme ke vzoru 4. u sloves IV. třídy vzorů trpí a sází rozhodneme podle tvaru rozkazovacího způsobu k jednomu z těchto vzorů Význam učiva § učíme se třídit podle daných kritérií, využíváme je v posloupnosti, hierarchii § učíme se cítit dokonavá a nedokonavá slovesa §využíváním tvarů příčestí minulého pomáháme žákovi uvědomit si kmen minulý, a tedy i tvar infinitivu, který najdou ve slovníku § procvičujeme slovesnou flexi (žáci se ji učí naposlouchávat, vnímají střídání v kořeni) §musíme pracovat s příručkami u určitých vzorů s dubletními koncovkami (učíme se pociťovat knižnější a hovorovější tvary) – propojení se stylistikou §cizincům poskytujeme oporu pro analogickou flexi sloves, v jejichž časování si nejsou jisti §nemá význam pravopisný – v tvarech přítomného a budoucího času je vždy -i/ -í § §