Téma: Vznik Československé republiky Matúš Godál, Daniel Preisler Cíle: Žáci budou schopni popsat okolnosti a události spojené se vznikem Československa. Žáci budou schopni vyjmenovat nejdůležitější osobnosti spojené se vznikem První republiky a vysvětlit, jakou roli při vzniku sehrály. Žáci budou schopni zformulovat a vysvětlit ideu čechoslovakismu a porozumí problematice národnostního složení nově vzniklého státu. Ročník: 4.ročník, gymnázium Roční doba: jaro Čas Aktivita Cíl aktivity (proč je zařazena) Pomůcky 5 minut Evokace Obeznámení s rozložením střední Evropy po rozpadu Rakousko-Uherska Mapa 3 minut Video Představení nejdůležitějších bodů vzniku První republiky Video: Dějiny udatného českého národa 7 minut Otázky a diskuse k informacím z videa Zamyšlení nad tématem a ověření nabytých znalostí 10 minut Výklad -Obeznámení s průběhem a okolnostmi Československa (Národní výbor, Andrássyho nóta, 14 bodů Woodrowa Wilsona, muži 28. října, recepční zákon, Revoluční národní shromáždění, Masaryk, Kramář) -Slovenská otázka a Čechoslovakismus (Martinská deklarace, koncepce čechoslovakismu, M.R. Štefánik, Hlinka, problém autonomie) -Zajištění státních hranic a národností situace v novém státě (POL, MAĎ, NEM, Podkarpatská Rus, jazykový zákon, menšiny) Učebnice Didaktis, s. 30-31. 7 minut Skupinová práce s pramenem a otázkami Seznámení žáků s dobovým pohledem skrze tisk Vídeňské ilustrované noviny 5 minut Diskuse nad pramenem Zamyšlení žáků nad otázkami a nabytými fakty 8 minut Shrnutí poznatků, případná diskuse Shrnutí probíraného učiva a ověření porozumění učivu Jaká hodina předchází a jaká bude následovat: Konec první světové války Versaillský mírový systém Jak budete práci v této lekci hodnotit? Ústní zpětná vazba Jak budete hodnotit celý tematický celek? Písemná práce na období po první světové válce po hospodářskou krizi Jakou část hodiny budete realizovat? Práce s videem a odkazující diskusi https://www.youtube.com/watch?v=qD8ec7pJ4SY Práce s dobovým tiskem a odkazující diskusi Evokace: 1) Co znázorňuje mapa? Do jakého období spadá? 2) Identifikujte státy, které jsou (alespoň částečně) vybarvené žlutou barvou. Vznik Česko-Slovenska - Wikiwand Skupinová práce s pramenem (periodický tisk): Vídeňské ilustrované noviny - Týdeník (vycházeli každý čtvrtek) - Úryvek – XIII. Ročník (1918) - Noviny přinášely na svých stranách především informace z front a bojišť, politická jednání, aktivity císaře Karola I. - Součástí byla literární příloha, kulturní zpravodajství, inzerce, dobové fotografie - Článek: Československý stát proklamován! - Žáci budou rozděleni do 4 skupin po 4 (18 žáků – 2 skupiny po 4, 2 skupiny po 5) - Žáci budou mít 7 minut na zodpovězení otázek ve skupince. - Cíle: · Žáci zanalyzují vybranou ukázku a umí ji kriticky zhodnotit. · Žáci zformulují hodnoty, které jsou ukotvené v článku. · Žáci interpretují vybrané části článku a dokážou je spojit s přebíraným učivem. Otázky k článku: 1) Identifikujte adresáta článku. Následně zhodnoťte, k jaké idey se adresát vztahuje. 2) Jak na Vás článek působí? Jak se vyjadřuje k vzniku Československa? Které pasáže Vás nejvíce zaujaly? 3) Co může být myšleno pod stylizací: „tvůj odvěký sen stal se skutkem“? Měl tento „sen“ vždy jednotnou podobu pro adresáta článku? Argumentujte. 4) Co byl Národní výbor a jaká byla jeho role v procesu vyhlášení Československa dne 28. října 1918 v Praze? 5) Které osobnosti mohou být podle článku označeny pojmem „muži 28. října“? 6) Proč si myslíte, že článek vyzdvihuje působení československých legií na západním frontě a na Sibiři? V čem bylo podle Vás jejich působení důležité? 7) Na co odkazuje článek, když píše, že Wilson byl osvoboditel? O jakou osobnost jde a jaký dokument je s ní spojen?