Téma: False friends Cíle: Žák dokáže vysvětlit, co to jsou „false friends“, uvědomuje si, že se tento jev vyskytuje v různých jazycích, a dokáže uvést příklady. Žák dokáže do věty doplnit správný ekvivalent z dvojic false friends, se kterými byl seznámen. Ročník: 1. ročník SŠ Roční doba: podzim Jaká hodina předchází a jaká bude následovat: V předchozích hodinách žáci dokončili první unit v učebnici. (Nicméně lekci lze zařadit prakticky nezávisle kamkoliv do výuky, ideálně např. jako odlehčení po náročnějším tematickém celku). V části následující hodiny si žáci zopakují probrané termíny a učitel může uvést další unit/téma. Jak budete práci v této lekci hodnotit? Neformálně, slovně, formativně, u online kvízu pro zopakování může učitel žáky ocenit pluskem nebo jedničkou. Jak budete hodnotit celý tematický celek? Probrané výrazy budou součástí většího testu v budoucnu. Jakou část hodiny budete realizovat? Zvýrazněné části ve zkrácené verzi, abychom se vešly do časového limitu. Čas Aktivita Průběh aktivity Cíl aktivity (proč je zařazena) Pomůcky 2 min Úvod do hodiny 1) Učitel přivítá žáky, zeptá se, jak se mají, apod., seznámí je s tématem a cíly hodiny navození přátelské atmosféry, orientace žáků na AJ, žáci získají představu, co je v hodině čeká 2-3 min Úvod do tématu 2) Učitel se zeptá žáků, jestli někdy slyšeli o „false friends“ a mohli by uvést příklady 3) Učitel může sám uvést slovíčka, která mezi false friends patří a zeptat se žáků na jejich překlad. získání pozornosti žáků 10-12 min False friends v různých jazycích 4) Vysvětlení aktivity, rozdělení žáků do skupin 5) Žáci pracují ve skupinkách, učitel monitoruje 6) Společná kontrola výsledků žáci se hravou formou seznámí s jazykovým jevem hand-out, break-out rooms 20 min Představení False friends AJ-ČJ + Procvičování 7) Učitel seznámí žáky s false friends, ve kterých čeští studenti často chybují seznámení s problematickými výrazy prezentace 8) Drillová cvičení na AJ-ČJ false friends cvičení pro ukotvení výrazů v paměti prezentace 6 min Procvičování/shrnutí 9) Online kvíz pro shrnutí/zopakování 10) Učitel prochází odpovědi a připomíná správné možnosti tam, kde žáci chybovali interaktivní forma opakování online platforma pro kvíz 1-2 min Závěr hodiny 11) Učitel poděkuje žákům za aktivitu, shrne hodinu a dosažení cílů, seznámí žáky s tématem následující hodiny, prostor pro dotazy žáci si uvědomí, co v hodině dokázali, mají představu o tom, co je čeká v další hodině