Téma: Vánoce v ČR a Vánoce v anglicky mluvících zemích (konverzační hodina – příprava na maturitu). Jiří Albrecht, Vít Dostál Cíle: Žáci jsou schopni popsat obrázek. Žáci jsou schopni souvisle, plynule a bez pomoci mluvit na téma vánočních svátků. (Klíčová kompetence komunikativní) Žáci jsou schopni spolupráce ve skupině s cílem odpovědět na otázky a diskutovat odpovědi s učitelem a spolužáky. Ročník: 3. ročních střední školy / septima (v případě gymnázia) Roční doba: podzim 2021 (říjen) Jaká hodina předchází a jaká bude následovat: Žáci probírají tematický celek zaměřený na svátky a tradice. Předchozí hodina se zaměřovala tradice (např. Halloween, Valentýn). Následující hodinu budeme probírat svátky specifické pro jednotlivé anglicky mluvící země (např. Den Díkůvzdání). Jak budete práci v této lekci hodnotit? Slovní, neformální hodnocení (formativní), možný příslib malé jedničky za aktivní práci a zapojení (sumativní forma hodnocení). Jak budete hodnotit celý tematický celek? Mluvní cvičení na téma svátky a tradice (formativní písemné hodnocení poskytnuté učitelem po hodině, slovní komentář bezprostředně po výstupu. Jakou část hodiny budete realizovat? Budeme realizovat část hodiny podbarvenou oranžově. Čas Aktivita Cíl aktivity (proč je zařazena) Pomůcky 3 min Učitel představí téma a vysvětlí, co se bude v hodině probírat. Cílem aktivity je obeznámení žáků s plánem a tématem hodiny. --- 5 min Učitel vyvolává žáky, ti se pokusí zmínit alespoň jednu informaci, kterou se dozvěděli v minulé hodině. Cílem je připomenutí minulé hodiny, ověření znalostí látky z předchozí hodiny. --- 10 min Žáci budou rozděleni do skupin. Jejich úkolem bude přiblížit ostatním, jak slaví Vánoce oni a poté porovnat, v čem se jejich výpovědi lišily a v čem byly podobné. Žáci budou procvičovali nabytou slovní zásobu. Žáci budou schopni mluvit na téma Vánoc, budou schopni porovnání svojí oslavy svátků se spolužáky. Breakout rooms 5 min Interaktivní aktivita, evokace: Obrázky k tématu è Žáci popíšou obrázky, žáci podle obrázků hádají, se kterou zemí se pojí daná tradice (jídlo, aktivita, typický předmět) Brainstorming, ověření obecného přehledu, vizualizace. Žáci se pokusí správně přiřadit obrázky k zemím, se kterými se pojí. Žáci si procvičí popis obrázku. Jamboard s obrázky 10 min Výukové video na téma Vánoce v anglicky mluvících zemích. Nahrazuje výklad učitele, „osvěžuje“ hodinu, poskytuje informace o tématu, rozvíjí a doplňuje ho. Odkaz na video do chatu 5 min Žáci budou rozděleni do skupin, každá zpracuje článek s tematikou Vánoc (USA, VB, Austrálie). Žáci si sami odpoví na otázky k ní přidružené. Obeznámení žáků s tradicemi vánočních svátků v některých z anglicky mluvících zemí, porozumění kulturním rozdílům mezi danými zeměmi. Breakout rooms Word dokument - články 7 min Žáci se vrátí do hlavní místnosti, učitel se zeptá na odpovědi k zadaným otázkám. Učitel vyzve žáky k porovnání odpovědí – iniciuje diskusi ohledně rozdílů mezi oslavou Vánoc v Česku a anglicky mluvících zemích. Schopnost žáků mluvit plynule na téma Vánoc a schopnost prezentovat zjištěná fakta a kulturní rozdíly. ---