Téma: Zdraví životní styl (později označováno ZŽS) a modální slovesa vyjadřující návrh a doporučení Cíle: Žák je schopen požádat o radu/návrh týkající se ZŽS s použitím vhodných lexikálních a gramatických prostředků Žák je schopen poskytnout radu/návrh týkající se ZŽS s použitím vhodných lexikálních a gramatických prostředků Žák projevuje zodpovědný přístup ke zdraví svému i ostatních Žák je schopen s ohledem na situaci využívat vhodné komunikační prostředky Ročník: 2 ročník střední školy (popř. studenti magisterského studia učitelství pro SŠ) Roční doba: jaro 2021 Jaká hodina předchází a jaká bude následovat: V předešlé hodině žáci četli článek o influencerce, která píše o zdravém životním stylu. Po četbě se analyzovala použitá gramatika. V tomto článku se nacházelo mnoho tipů a triků pro ZŽS. V následující hodině se zopakuje probírané učivo z této hodiny skrze poslechové cvičení a poté se k modálním slovesům pro rady/návrhy přidají modální slovesa pro vyjádření povinnosti a zákazu. Jak budete práci v této lekci hodnotit? neformálně, slovně, formativně (viz jednotlivé aktivity), popř. sumativně, pokud se učiteli velmi zalíbí práce nějakého žáka v breakout rooms, dá mu jedničku Jak budete hodnotit celý tematický celek? Na konci celé sekce o zdravém životním stylu a modálních slovesech dostanou žáci test, každý žák obdrží známku na testu a třída jako celek dostane slovní vyhodnocení toho co se naučili, v čem v testu chybovali a jak mohou ještě na zlepšení v těchto oblastech zapracovat. Jakou část hodiny budete realizovat? Budeme realizovat šedě zabarvené aktivity Čas Aktivita Cíl aktivity (proč je zařazena) Pomůcky 2min učitel provede neformální úvod do hodiny: pozdraví, přivítá, zeptá se, jak se mají (vše v AJ) pro navození příjemné a přátelské atmosféry vhodné k učení a pro upoutání pozornosti žáků - 1min učitel představí strukturu a cíle hodiny pro obeznámení žáků s obsahem a cíli hodiny, aby žáci rozuměli, proč děláme, co děláme - 5min - učitel vyzve žáky, aby do chatu napsali 1 informaci, kterou si pamatují z článku z předešlé hodiny - učitel poskytne krátký komentář a feedback k odpovědím v chatu (korekce faktů i spellingu, pokud bude nutná) pro zopakování si co učiva z předešlé hodiny a dostání se do tématu chat 10min Výklad: učitel vysvětlí funkce (návrh a doporučení/rady) modálních sloves: should, might, had better, ought to a could pro obeznámení žáků s teorií a gramatickými pravidly daných modálních sloves (tato slovesa už potkali v článku v předešlé hodině) prezentace 5min - žáci dostanou věty s vysvětlenými modálními slovesy a podle významu těchto vět se budou snažit rozeznat funkci sloves - učitel poskytne slovní feedback se snahou navést studenty ke správně odpovědi pro ověření porozumění funkcí nově vysvětlených sloves prezentace 5 min Procvičení: učitel promítne slide s ukázkovým dialogem a určí žáky, kteří dialóg přečtou s použitím vhodné intonace. Dialogy budou dva, zapojí se tak čtyři žáci. Neformální ohodnocení učitelem, popř. korekce výslovnosti pro ilustrování probíraných modálních sloves v širším kontextu autentického rozhovoru prezentace 3 min Individuální práce: studenti vymyslí 3 otázky, týkající se zdravého životního stylu, na které by chtěli dostat radu pro procvičení aktivního použití nově naučeného učiva (žáci musí sami vyprodukovat gramatickou strukturu, kterou viděli v předchozím cvičení) papír a tužka/textový dokument na PC 7 min - Práce ve dvojicích: studenti si ve dvojicích prezentují své otázky. Jeden se ptá a druhý z dvojce odpovídá (poskytuje návrh/doporučení/radu na danou otázku) - Učitel monitoruje práci ve dvojicích a poskytuje formativní slovní feedback - pro procvičení aktivního použití nově naučených modálních sloves v téměř přirozené konverzaci - studenti se zde učí komunikativní kompetenci a v rámci sociální a personální kompetence se učí projevovat zodpovědný vztah ke svému zdraví a zdraví druhých breakout rooms 2 min Učitel zopakuje, co se v hodině probralo, co by si měli studenti pamatovat a dá prostor pro otázky připomenutí si probraného učiva, zdůraznění podstatných informací, případně zodpovězení žákovských dotazů ? -