Terminologie: klasicismus; Klassik; the classical style česká adjektiva: klasicistní, klasicistický (klasický). Styly: předklasicismus? (předklasicismus) galantní styl – raný klasicismus rokoko? („rokokové“ charakteristiky spadají spíše pod galantní styl) (po)citový styl – empfindsamer Stil Sturm und Drang („Bouře a vzdor“) ****************************************************** smíšený vkus (vermischter Geschmack) ****************************************************** vídeňský klasicismus - Wiener Klassik Periodizace (problematické) Počátky epochy - galantní styl (raný klasicismus) - cca od 1720, dlouhé přeznívání (zejména v komorní hudbě) Střední klasicismus: cca 1750-1780 Vrcholný klasicismus:cca 1780-1800 (s přezníváním až do 1830) Současně empfindsamer Stil, „Sturm und Drang“ a raně romantické prvky. Konec epochy často spojen také s r. 1815 (VK). Po r. 1800 vychází z klasicismu tzv. hudební biedermeier a koexistuje s raným romantismem. Zkoumání absolutní hudby, zejména symfonické tvorby: Hanslick, Riemann, Adler. Na úkor zkoumání opery. Galantní styl = návrat k homofonii, která stála u samého zrodu barokní hudby, objevovala se v různých vývojových fázích a která v 1. pol. 18. stol. koexistovala s barokním kontrapunktem. Hudba měla především za úkol: dojímat („rühren“) líbit se („gefallen“) měla být příjemná na poslech („annehmlich“) přirozená („natürlich“) Hudba komponovaná v galantním stylu má dojímat a líbit se, a to všem milovníkům hudby, nejen znalcům. Měla by působit na srdce posluchačů. * Hudební charakteristiky galantního slohu: výrazný odklon od kontrapunktu * Zjednodušená faktura * Volnější vedení melodie, která se dostává do centru pozornosti. Je nositelkou citů a afektů. * Volnější vedení ostatních hlasů, mohou se vyskytovat nepřipravené disonance. * Ostatní hlasy nejsou k melodii rovnoprávné, ale tvoří pouze doprovod melodie * Harmonie je jednodušší, zpomaluje svůj průběh (odklon od kráčivého basu). * Pokud se vyskytují modulace, mohou být i do vzdálenějších tónin. * Melodie a harmonie má být svěží a přirozená. * V melodii se často vyskytují synkopy, trioly, ozdoby, drobné notové hodnoty (apoggiatury apod.) = členitý rytmus.