CJJ04_1 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Morfematická analýza – morfém, morf, alomorf •Morf- Nejmenší jednotka analyzovaná při segmentaci slova/slovního tvaru/slovoformy/textového slova, která má znakový charakter, je vydělitelná na základě principu opakovatelnosti. •Morfém: kořeny vs. afixy, typy afixů •Morf – izolujeme na základě pozorování opakovatelnosti a kontrastu • Princip opakovatelnosti a kontrastu(u slov příbuzných) na příkladu lexikálního morfu/ kořene/ kořenového morfu •Ryb-a houb-a •Ryb-k-a hub-k-a •Ryb-ič-k-a houb-ič-k-a •Ryb-ář-0 houb-ař-0 •Ryb-ař-i-t houb-ař-i-t •Ryb-o-lov Princip opakovatelnosti a kontrastu (u slov stejného slovotvorného typu a flektivního typu) na příkladu slovotvorných morfů a tvarotvorných morfů (koncovek a kmenotvorných přípon) Princip opakovatelnosti a kontrastu na příkladu konektových morfů a lexikálních kořenových morfů •ryb-o-lov -0 houb-o-lov-0 •ryb-o-ještěr-0 ptak-o- ještěr-0 •ryb-o-žr-a-v-ý hmyz-o-žr-a-v-ý •ryb-o-nož-ec-0 hlav-o-nož-ec-0 •ryb-o-chov-n-ý •mudr-o-slov-í báj-e-slov-í •dřev-o-plyn-0 svít-i-plyn-0 • • • • • • Jak dokážete, že •u substantiv srdce, slunce, vejce můžeme vydělit afix -c(e), ale u substantiva ovce jej vydělit nemůžeme. •u substantiva svítilna můžeme vydělit rozšířený afix –iln(a) •kořenový morf adjektiva sladký je slad-, ale kořenový morf adjektiva tenký je tenk-. •substantiva čtečka a sečka nemají stejnou morfémovou strukturu. •předpona od- má 4 varianty (alomorfy). • Důkaz na základě opakování kořenových/afixálních (alo)morfů Alomorfie/ morfémová variantnost/ synonymní morfy (je založena na tzv. hláskových alternacích = na pravidelném/opakujícím se střídání hlásek/hláskových skupin) •pís-m-o po-stýl-k-a o-táz-k-a •do-pis-0 po-stel-0 lež-0 do-taz-0 •ps-a-n-í stl-a-n-í lh-a-n-í táz-á-n-í •při-píš-e-me stel-e-me lž-e-me táž-e-me •ode-piš-0-me u-stel-0-me lž-0-e-me taž-0-me •ryb-ář-0 •včel-ař-0 houb-ař-0 • Jak dokážete, že následující trojice obsahují/neobsahují slova s alomorfními kořeny •nést, nos, nůsek •vézt, vůz, vozovka •vodič, vést, vůdce •most, smeták, mést •sbírka, odběr, výbor •výrok, nařčení, zaříkadlo •hrábě, hrob, hrubý Jak dokážete, že následující trojice obsahují/neobsahují slova s alomorfními kořeny •nést, nos, nůsek substantiva nos, nůsek mají alomorfní kořeny, ty však nejsou alomorfní s kořenem nést, ačkoli k němu existují alomorfní kořeny slov jako podnos, nůše •vézt, vůz, vozovka •vodič, vést, vůdce (pozor na homonymní kořen vodička) •most, smeták, mést substantiva smeták, mést mají alomorfní kořeny (dokonce i kořeny sloves metat, motat jsou alomorfní), ty však nejsou synchr. průhledně alomorfní s kořenem most, přestože některé etymologie příbuznost připouštějí •sbírka, odběr, výbor (pozor na homonymní kořen borovice) •výrok, nařčení, zaříkadlo (pozor, etymologicky i kořen substantiva rok) •hrábě, hrob, hrubý substantiva hrábě, hrob mají alomorfní kořeny (další alomorfní kořen najdeme u slovesa hrabat), ty však nejsou alomorfní s kořenem hrubý • • Kořen objevující se ve slovese říct a příbuzných slovech může mít v důsledku hláskových alternací mnoho alomorfů •Kolik z 24 políček lze vyplnit? a) polovinu, b) méně, c) více •Které z buněk byste pokládali za pravděpodobně nevyplnitelné a proč? • R-K Ř-K R-C Ř-C R-Č Ř-Č 0 RK ŘK RC ŘC RČ ŘČ e REK ŘEK REC ŘEC REČ ŘEČ í RÍK ŘÍK RÍC ŘÍC-t RÍČ ŘÍČ o ROK ŘOK ROC ŘOC ROČ ŘOČ Kterou z buněk by mělo ještě být možné vyplnit? Uměli byste utvořit slovo? Bylo by možné ještě další buňky přidat a doplnit? R-K Ř-K R-C Ř-C R-Č Ř-Č 0 RK na-ŘK-nou-t RC-i ná-ŘC-ích RČ-en-í na-ŘČ-en-í e REK ŘEK-0-l REC pře-ŘEC-ích REČ ŘEČ-n-ý í RÍK ŘÍK-a-t RÍC ŘÍC-t RÍČ ŘÍČ o vý-ROK ŘOK vý-ROC-ích ŘOC ná-ROČ-n-ý ŘOČ Pozorujte distribuci alomorfů na-/ná- •na-bíd-k-a •na-hráv-k-a •ná-mit-k-a •na-ráž-k-a •na-dáv-k-a •ná-lep-k-a •ná-hraž-k-a •na-díl-k-a • Pozorujte distribuci alomorfů vy-/vý- •vý-jim-k-a •vy-hláš-k-a •vy-hlíd-k-a •vý-čit-k-a •vy-cház-k-a •vý-hrůž-k-a •vy-jížď-k-a •vý-chyl-k-a Alomorfie (synonymní morfy) versus synkretismus (homonymní morfy) Alomorfy (různé morfy mají stejné funkce) Synkretismus (stejné morfy mají odlišné funkce) Otč-e,nezlob se. Neviděla jsem otc-e. Soudc-e, vyneste rozsudek. Soudc-e vynesl rozsudek. Hrnečk-u, vař. Nalil vodu do kovového válc-e. Supletivní kořeny •nejsou variantami korespondujícími prostřednictvím hláskových alternací tam, kde se zpravidla tvary tvoří od stejného lexikálního (alo)morfu. •Příklady •sg.: člověk pl.: lidé sg.: rok pl.: léta •pozitiv: dobrý komparativ: lepší pozitiv: zlý/špatný komparativ: horší •nom. sg.: já gen. sg.: mě nom. sg.: my gen. sg.: nás •nedokonavé sloveso: brát dokonavé sloveso: vzít •tvary prézentu a futura: jdu, půjdu tvary minulého času: šel • • • • • • Vyberte příklady obsahující homonymní sufixy (nikoli opakování stejného sufixu) •nebojácný Nebojsa •S Dlouhým, Širokým a Bystrozrakým •Vybereš ty starší. •Martina angličtina byla na vysoké úrovni. •Odešly hezky rychle. •Ušli míli cesty. • • Řešení •nebojácný Nebojsa •S Dlouhým, Širokým a Bystrozrakým •Vybereš ty starší. Homonymie tvarotvorného sufixu (2. sg. Ind. Préz. Akt.) a stupňovacího sufixu •Martina angličtina byla na vysoké úrovni. Homonymie posesivního sufixu a sufixu, jímž se tvoří názvy nositele vlastnosti. •Odešly hezky rychle. Homonymie koncovky kumulující rod+číslo (Fem.+Pl.) a slovotvorného sufixu, jímž se odvozují adverbia z adjektiv. •Ušli míli cesty. Homonymie koncovky kumulující rod+číslo (Fem.+Pl.) a tvarotvorného pádového sufixu, který kumuluje význam pád+číslo v závislosti na rodu/flektivní třídě kořenového morfu (ak. Sg. Fem. Typu růže). Typologie hláskových alternací samohláskové souhláskové kvantitativní: mráz/mrazu, nabídka/námitka párové: hlásit/ hlášení, sladce/sladčeji kvalitativní: sníh/sněhu, otcův/otcova, prokázat/průkaz nepárové: platit/placení, sladký/sladcí, vyjmul/vyňal skupinové: stát/stojací skupinové: tisknout/tištění, pražský/pražští s nulou: pes/psa, sprát/seprat s nulou: lepit/lnout Podstatná jména – Tvoření předponami •Při tvoření předponami se pravidelně dlouží samohláska v předponách na-, při-, u-, vy-, za-, např. nábřeží, nález, příjmení, příkaz, úsilí, ústava, výsluní, vývoz, zákulisí, záruka. U dějových podstatných jmen na -ka se samohláska v předponě nedlouží, následuje-li slabika dlouhá, např. nabídka, přihláška, ukázka, vyhlídka, zatáčka. Odchylkou jsou slova výpůjčka, zápůjčka, u nichž se samohláska v předponě dlouží, a nálevka, námitka, závlačka aj., kde se samohláska v předponě dlouží a kořenová samohláska krátí. Dvojí způsob psaní má slovo výhrůžka – vyhrůžka. Odvozování příponou vy- někdy provází také změny samohlásek v základu slova: vyhrát – výhra, vyfoukat – výfuk, vybírat – výběr apod. vý-hrůž-k-a Cvičení: U kterých z následujících slov lze vydělit morfy –b-a •doba •služba •potřeba •osoba •stavba •podoba •volba •výroba Řešení: U kterých z následujících slov lze vydělit morfy –b-a •doba •služ-ba ← slouž-i-t •potřeba •osoba •stav-ba ← stav-ě-t •podoba •vol-ba ← vol-i-t •výroba Pokuste se formulovat pravidlo, podle kterého odlišíme slova utvořená afixem –b- od těch, která jím utvořena nejsou. •Sufix –b- následuje vždy za uzavřeným (končícím na souhlásku) kořenem. •Jak se sufixem –b- odvozují deriváty od otevřeného kořene? Slovesa slouž-i-t, stav-ě-t, vol-i-t mají uzavřený kořen (končící na konsonant). Slovesa s otevřeným kořenem jsou slovesa podle vzoru krý-t (bít, pít, žít, sát, vát, smát se, klít, dít se, rýt, mýt, lít, kout, …). •Znáte substantiva setba, úlitba, čujba, rytba a nebo dokonce žijba, plujba? •Všimněme si, že při vydělení afixu si všímáme společných formálních vlastností i významových souvislostí. • U kterých z následujících slov lze vydělit morfy-ičk-a •babička •holčička •sestřička •řidička •právnička •samička •slepička •panička •historička Odpovězte na otázky: •Co vám evokují slova, o nichž Vám řeknu, že končí na –ičk-a? •Porovnejte názvy osob z předchozího slidu a všimněte si, jakými formanty jsou utvořeny. •Sledujte slovotvorné řady. •Na základě principu analogie rozdělte tato pojmenování podle slovotvorného typu. •Jaké společné gramatické vlastnosti slov fundujících/motivujících uvedená substantiva lze jmenovat ve vztahu k slovotvorné třídě odvozených substantiv? Formanty tvoření názvů osob •ryb-a → ryb-ář-0 •stran-a → stran-ík-0 •slep-ý → slep-ec-0 •loup-i-t → lup-i-č-0 /sáz-e-t → saz-e-č-0, vykraj-ova-t → vykraj-ova-č-0 hád-a-t → had-a-č-0 •uč-i-t → uč-i-tel-0 /vel-e-t → vel-i-tel-0, urč-ova-t → urč-ova-tel-0 bád-a-t → bad-a-tel-0 •soud-i-t/soud → soud-c-e •basketbal-0 → basketbal-ist-a • • • • • • Slovotvorné řady •báb-a → bab-ičk-a •hol-ý → hol-k-a → hol-č-ičk-a / hol-k-a → hol-č-ic-e → hol-č-ič-k-a •sestr-a → sestř-ičk-a •říd-i-t → řid-i-č → řid-i-č-k-a •práv-o → práv-ník-0 → práv-nič-k-a •sam-ec-0 → sam-ic-e → sam-ič-k-a /sam-ec-0 → sam-ičk-a •slepic-e → slepič-k-a •pan-í → pan-ičk-a •histor-ie → histor-ik-0 → histor-ič-k-a • Slovotvorný typ https://www.czechency.org/slovnik/SLOVOTVORN%C3%9D%20TYP •model chápaný jako schéma slovotvorné stavby fundovaných slov, která (a) patří k jednomu slovnímu druhu, (b) mají stejný významový vztah ke svým fundujícím slovům, (c) vznikla stejným slovotvorným postupem a (d) byla utvořena stejným slovotvorným formantem Slovotvorný typ •Typ -ičk-a: (a) – substantiva, (b) modifikace velikosti a/nebo kladný vztah k základovému substantivu, (c) vznikla sufixací ze substantiv a (d) formantem je afix –ičk-a •Typ –k-a: (a) – substantiva, (b) pojmenování osoby biologického rodu ženského (c) vznikla sufixací ze substantiva, které je pojmenováním osoby/zvířete biolog. rodu mužského, a (d) formantem je afix –k-a •Typ –b-a: (a) – substantiva, (b) pojmenování názvy dějů (c) vznikla sufixací ze slovesného kořene fundujícího slovesa a (d) formantem je afix –b-a • • • Slovotvorná třída https://www.czechency.org/slovnik/SLOVOTVORN%C3%81%20T%C5%98%C3%8DDA •model chápaný jako schéma slovotvorné stavby fundovaných slov, která (a) patří k jednomu slovnímu druhu, (b) mají stejný významový vztah ke svým fundujícím slovům a (c) vznikla stejným slovotvorným postupem • Slovotvorná třída •Třída deminutiv/meliorativ/hypokoristik: (a) – substantiva, (b) modifikace velikosti a/nebo kladný vztah k základovému substantivu, (c) vznikla sufixací ze substantiv. •Třída přechýlených jmen: (a) – substantiva, (b) pojmenování osoby biologického rodu ženského (c) vznikla sufixací ze substantiva, které je pojmenováním osoby/zvířete biolog. rodu mužského. •Třída názvů dějů: (a) – substantiva, (b) pojmenování názvy dějů (c) vznikla sufixací ze slovesného kořene fundujícího slovesa. • Slovotvorná třída Slovotvorný typ •Jaké další typy lze řadit ke slovotvorné třídě deminutiv? •Typ –k-a: samič-k-a, slepič-k-a; •Typ –ík-0: ps-ík-0, les-ík-0, …; •Jaké další typy lze řadit ke slovotvorné třídě přechýlených substantiv? •Typ –(k)yn-ě: přítel-kyn-ě, žák-yn-ě, pěv-kyn-ě, obr-yn-ě; •Typ –ic-e: děln-ic-e, úředn-ic-e, holub-ic-e; •Jaké další typy lze řadit ke slovotvorné třídě názvů dějů? •Typ –ot-0: huk-ot, písk-ot, klap-ot, …; •Typ –n-í/-t-í: hra-n-í, kry-t-í, ps-a-n-í, čt-e-n-í, …; • Fundace https://www.czechency.org/slovnik/SLOVOTVORN%C3%81%20FUNDACE •Jde o vztah formální příbuznosti neboli zakládání se jednoho výrazu na druhém; např. čekat > čekárna. Slovo, které je obvykle složitější významově i formálně, je tak fundováno slovem jednodušším. O vztahu f. má smysl uvažovat pouze za předpokladu, že f. je doprovázena vztahem slovotvorné motivace, tedy významového vyplývání. Motivace https://www.czechency.org/slovnik/SLOVOTVORN%C3%81%20MOTIVACE •základní slovotvorný vztah mezi dvěma pojmenováními, kdy lze jeden výraz vysvětlit pomocí druhého výrazu (např. stůl > stolní, stůl > stolovat). Formální, výrazová příbuznost mezi slovy (fundace) předpokládá i příbuznost významovou. Vztah fundace je tak spojen se vztahem motivace. Pro určení směru motivace/fundace se předpokládá, že méně složité předchází před složitějším. Pro řadu případů je však nutno předpokládat motivaci i fundaci obousměrnou. Je tomu tak jednak z důvodů historických (vztah dějových jmen a sloves je složitý a často se předpokládá primárnost jména před slovesem: boj > bojovat, práce > pracovat), jednak z důvodů nedostatečnosti významových n. formálních kritérií: krásný > krása, blázen > bláznit atd. Motivace a fundace nemusí být pro dané slovo jediná: cukrárna souvisí co do motivace i fundace jak s cukrář, tak s cukr (polymotivace). U kterých z následujících slov lze vydělit morfy –e-t(i)/-ě-t(i) •Děti zatím nemám, žiji s přítelem. •Takové paměti jsem ostatně už před mnoha lety napsal pro své potomky. •Pokud dítěti činí potíže výslovnost některé hlásky, pomáhají logopedi. •Dávám vám čas do deseti hodin zítřejšího rána. •Mlčeti zlato! •Támhleti chlapíci nám právě hodili hřebíky před auto. U kterých z následujících slov lze vydělit morfy –e-t(i)/-ě-t(i) •Dět-i zatím nemám, žiji s přítelem. •Takové pamět-i jsem ostatně už před mnoha let-y napsal pro své potomky. •Pokud dít-ět-i činí potíže výslovnost některé hlásky, pomáhají logopedi. •Dávám vám čas do deset-i hodin zítřejšího rána. •Mlč-e-t(i) zlato! •Támhle-t-i chlapíci nám právě hodili hřebíky před auto. • Vypište alomorfy slovních základů: •Čech, čeština, český, československý •písmo, psaní, piš, podpis, písanka, •Rus, ruština, Rusko, ruský, •brát, berní, sběř, sběrna •krýt, krov, zákryt, pokrývka •pití, pivo, nápoj, napájecí, pít •ochořet, choroba, choroš • Vypište alomorfy slovních základů: •Čech, čeština, český, československý •písmo, psaní, piš, podpis, písanka, •Rus, ruština, Rusko, ruský, •brát, berní, sběř, sběrna •krýt, krov, zákryt, pokrývka •pití, pivo, nápoj, napájecí, pít •ochořet, choroba, choroš • Tvarotvorný základ a tvarotvorný formant Tvarotvorný základ a tvarotvorný formant •Tvarotvorný základ = část slova po oddělení tvarotvorného formantu, jímž je pádová koncovka : star-á žen-a, kmenotvorná přípona + tvarová a rodová koncovka: přiš-0-l-a, kmenotvorná přípona + osobní koncovka: pláč-e-me, kmenotvorná přípona + infinitivní koncovka: plak-a-t) •sklárna → sklárn-a (a je tvarotvorný formant) •lov → lov-0 (nulový tvarotvorný formant) •předl → před-0-l (formant je tvořen nulovou kmenotvornou příponou a tvarovou koncovkou –l) •chladil → chlad-i-l-a (formant je tvořen kmenotvornou příponou –i-, tvarovou koncovkou –l- a rodovou koncovkou -a) •→ píš-e-0 (formant je tvořen kmenotvornou příponou –e- a nulovou osobní koncovkou) •→ zvíř-at-y (formant je tvořen kmenotvornou příponou –at- a pádovou koncovkou –y) • Slovotvorný základ a slovotvorný formant Slovotvorný základ a slovotvorný formant •Slovotvorný základ = část slova po oddělení slovotvorného formantu, který je tvořen slovotvorným afixem (slovotvorná přípona, předpona, kombinace přípony a předpony, konekt) a pádová koncovka : star-š-(í) prodavač-k-(a), kmenotvorná přípona + tvarová a rodová koncovka: přicház-ív-(a-l-a), kmenotvorná přípona + osobní koncovka: plak-áv-(á-me), kmenotvorná přípona + infinitivní koncovka: plak-áv-(a-t)) • Kmenotvorné přípony slovesných tvarů od kmene minulého a přítomného –e-, -ne-, -je-, -í-, -á- minulý/infinitivní kmen prézentní kmen uzavřený kořen (končící na C) otevřený kořen (končící na V) nulová -e- nes-0-l/nés-0-t, pek-0-l/péc-0-i nulová -je- sá-0-l/sá-0-t, kle-0-l/klí-0-t, bi-0-l/bí-0-t, kry-0-l/krý-0-t, plu-0-l/plou-0-t -a-/-á- -e- br-a-l/br-á-t, maz-a-l/maz-a-t, -a-/-á- -á- děl-a-l/děl-a-t -ova- -je- kup-ova-l/kup-ova-t -a-/-í- -ne- zač-a-l/zač-í-t, ť-a-l/t-í-t -e-/-í- -e- umř-e-l/umř-í-t, -e-/-í- -í- bd-ě-l/bd-í-t -e- -í- sáz-e-l/sáz-e-t, trp-ě-l/trp-ě-t -i-/-í- -í- pros-i-l/pros-i-t, ct-i-l/ct-í-t -nu-/-nou- -ne- tisk-nu-l/tisk-nou-t, t-nu-l/t-nou-t mi-nu-l/mi-nou-t Otevřený kořen (na samohlásku) + nulová kmenotvorná přípona × uzavřený kořen + samohlásková kmenotvorná přípona •ží-0-t > ži-v-ot(0) na-pí-0-t > ná-po-j(0) roz-rý-0-t > roz-ry-v-n(ý) •ší-0-t > še-v(0) o-dí-0-t > o-dě-v(0) za-lí-0-t > zá-li-v-k(a) •u-smá-0-t > ú-smě-v(0) o-hřá-0-t > o-hře-v(0) při-sá-0-t > pří-sa-v-k(a) •Všimněte si: otevřený kořen je při bezafixáln (někdy i při afixální derivaci) třeba uzavřít interfixem/konektem, přičemž pozorujeme, že kořenová samohláska většinou alternuje (alomorfní kořeny). •hřm-í-t > hrom(0) sn-í-t > sen(0) o-dř-í-t > o-děr-k(a) •ode-př-í-t > od-por(0) křt-í-t > křest(0) se-vř-í-t > s-vor-k(a) •u-tk-a-t > ú-tek-(0) se-ps-a-t > s-pis-(0) se-br-a-t > s-běr-(0) •Všimněte si: Uzavřený neslabičný kořen alternuje při bezafixální (většinou i při afixální derivaci) s kořenem slabičným (alomorfní kořeny). • • • • Anomálie •Alternace kořenové samohlásky otevřeného kořene s nulou: •ší-0-t/ še-v(0) / š-v-ec(0) viz genitiv še-v-c(e) •Nulová kořenová samohláska/neslabičný kořen u derivací z uzavřeného kořene •ct-í-t /beze-ct-n(ý) • Problémy •Problematická je interpretace kmenotvorné přípony u sloves typu začít, kde synchronně příslušnost ke II. třídě slovesné interpretuje í/a, které se střídá s n/ne/nu/nou, popř. m/me/mu/mou ve tvarosloví jako kmenotvornou příponu. Chování při derivaci je ovšem s touto interpretací v rozporu: •za-č-í-t / za-čá-t-ek(0) vy-j-mou-t/ vy-ň-a-l / vý-ňa-t-ek(0) •za-č-ne-š vy-j-me-š •Problematická může být i interpretace kmenotvorné přípony u sloves typu mi-nou-t, kde při derivaci od kořene otevřený kořen bývá uzavřen –n-, které může být interpretováno jako souhláskový komponent kmenotvorné přípony. Proti této interpretaci ovšem hovoří ojedinělé případy uzavření otevřeného kořene jiným konsonantem (srv. od-su-nou-t/od-su-n-(0), hr-nou-t/ú-hr-n-(0), … × v-su-nou-t/v-su-v-k(a)). •Také sloveso hrát se tvaroslovně řadí ke III. slovesné třídě, á je z hlediska tvarosloví kořenový vokál otevřeného kořene. Chování při derivaci je ovšem s touto interpretací v některých derivátech v rozporu: •hrá-0-t/hra-je-š her-ec(0) /hr-(a) / hrá-t-k(y) / hra-v-(ý) •× u-smá-0-t/u-smě-je-š ú-smě-v(0) / sma-v-(ý) • proveďte morfémovou analýzu tvarů, morfémy pojmenujte, najděte analogie v segmentaci a pozorujte alomorfy: •povědomému •odpovíš •předpokládá •nejplnějšími •kohokoli •vyčistivši •nepomlouvej •těch •učnic •vysokoškolskému proveďte morfémovou analýzu tvarů, morfémy pojmenujte: (lexikální kořeny, slovotvorné a tvarotvorné afixy, konekty) najděte analogie v segmentaci a pozorujte alomorfy •povědomému → po-věd-om-ému nevidomému → ne-vid-om-ému •odpovíš → od-po-v-í-š povědět → po-věd-ě-t pověst → po-věs-t výpověď → vý-po-věď-0 •předpokládá → před-po-klád-á-0 předpovědět → před-po-v-í-0 •nejplnějšími → nej-pln-ějš-ími nejvyššími → nej-vyš- š-ími •kohokoli → k-oho-koli kdokoli → kd-o-koli •vyčistivši → vy-čist-i-v-š-i zanechavši → za-nech-a-v-š-i •nepomlouvej → ne-po-mlouv-ej-0 výmluvný → -vý-mluv-n-ý •těch → t-ěch •učnic → uč-n-ic-0 •vysokoškolskému → vys-o-k-o-škol-sk-ému Vyznač tvarotvorný základ a vypiš slova/ slovní tvary, které obsahují alomorfy kořenových i afixálních morfů •opičárna •úkryt •nesl •prosil •bereme •kuřaty Vyznač tvarotvorný základ a vypiš slova/ slovní tvary, které obsahují alomorfy kořenových i afixálních morfů •opičárn-a opičáren-0 •úkry-0-t ukry-je-š pokrývek-0 krovk-a •nes-0-l nes-e-me nes-0-me nés-0-t … •pros-i-l pros-í-me pros-0-mepros-i-t •ber-e-me br-a-l ber-0-me br-á-t … •kuř-at-y kuř-0-e kuř-et-e • • Která slova jsou tvořena stejným slovotvorným formantem? •elektrárna •kavárna •skvrna •továrna •tiskárna •herna •kasárna •čistírna •srna Která slova jsou tvořena stejným slovotvorným formantem? •elektr-árn-a •kav-árn-a •skvrn-a •továr-n-a •tisk-árn-a •her-n-a •kasárn-a •čist-írn-a •srn-a • Pokusme se formulovat pravidlo, podle kterého odlišíme slova utvořená afixem –árna-/-írna- od těch, která jím utvořena nejsou. •Před rna nepředchází konsonant. •Je předcházející vokál vždy í nebo á? •Je vokál kmenotvornou příponou základového slovesa? • • Úkol_IS •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. •Na úkol máte 30 minut a jej jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Na začátku příští hodiny projdu řešení. Připravte si otázky na nejasnosti. •Těm, kteří bez omluvy odevzdají úkol pozdě, bude úkol počítán jako nesplněný. Ti, kteří budou mít více než tři nesplněné(pozdě odevzdané úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce (= opakování ročníku). Známka ze zkoušky se bude skládat z dílčích známek za odevzdané domácí úkoly a ze známky ze závěrečného on-line testu. Co mám umět •Analyzovat slovo/slovní tvar (vydělit/exemplifikovat morfy/alomorfy). •Přesně exemplifikovat typy morfů (lexikální kořen, afix: prefix, sufix, cirkumfix/sdružený afix, konekt, koncovka, tvarotvorný základ, tvarotvorný formant, slovotvorný základ, slovotvorný formant). •Umět aplikovat princip analogie a princip opakování (najít podobné případy morfémové struktury, na jejich základě obhájit správnost/nesprávnost morfémové analýzy). •