CJJ04_2 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Kritéria určování slovních druhů •Tvrzení •Slovní druh poznáme z významu slova •Slovní druh poznáme z formy slova •Slovní druh poznáme z funkce, které slovo plní ve větě Slovní druh poznáme z významu slova •Autosémantika – substance, vlastnosti, děje, okolnosti, počty, zástupná slova, napodobující/doprovázející slova •Synsémantika – pomocná slova •substantiva: skála, čerň, zaskočení •adjektiva: černý, matčin, zaskočivší, zdejší •slovesa: zaskočit, černit, obchodovat •adverbia: zde, černě, zjara, vsedě • Doplň tabulku (sloupce – kořeny, řádky – afixy) Substance Vlastnost Děj okolnost kvantita substance vlastnost děj okolnost kvantita Algoritmus určování slovních druhů Slovní druh lze určit na základě formy •Textové slovo (tvar slova) •Systémové slovo (slovníková jednotka, která zahrnuje všechny tvary) •Na základě formy rozlišíme slova ohebná (flektivní) a neohebná, mezi ohebnými pak rozlišujeme podle typu ohýbání slova, která se skloňují a slova která se časují (flexe – deklinace/konjugace). •Představme si, že máme porušený text (např. nápis na kamenné desce, nebo text z počítačové tiskárny, v níž dochází barva). Dokážeme domýšlet slova? •Existuje zakončení, které u českého slova jednoznačně určí, k jakému slovnímu druhu slovo zařadit? Morfologické kritérium: ohebná/flektivní (deklinace × konjugace) neohebná •Podle morfologického kritéria třídění slovních druhů patří spojky mezi neohebné slovní druhy. Uveď příklad, kdy je toto kritérium porušeno. •Mezi spojky se tradičně řadí i spojovací výrazy. Např. vedlejší věty účelové jsou spojovány tvary aby(abych, abys, …), vedlejší věty podmínkové kdyby(kdybychom, kdybyste, …), vedlejší věty vztažné vztažnými zájmeny (který, …). Všechna tato slova jsou ohebná. Morfologické kritérium: ohebná/flektivní (deklinace × konjugace) neohebná •Podle morfologického kritéria třídění slovních druhů patří adverbia mezi neohebné slovní druhy. Uveď příklad, kdy je toto kritérium porušeno. •Pozorování: •Petr má rád Marii a Marie má ráda Petra. •Jan má Marii raději než Petr. • Morfologické kritérium: ohebná/flektivní (deklinace × konjugace) neohebná •Podle morfologického kritéria třídění slovních druhů patří slovesa k ohebným slovním druhům, která se časují. •Existují slovesné tvary, které nevyjadřují čas. •Které? • Morfologické kritérium: ohebná/flektivní (deklinace × konjugace) neohebná •Podle morfologického kritéria třídění slovních druhů patří citoslovce mezi neohebné slovní druhy. Uveď příklad, kdy je toto kritérium porušeno. •Pozorujte: •„Tak nate, to jsme vám přinesli, abysme nepřišli s prázdnou.“ Podával mu láhev slivovice. • Tvarová homonymie •Příklady – jakého slovního druhu jsou slova zakončená na •it •at •et •ět •-it (pocit, cit, hit, favorit, limit, Brit, soucit, sešit, svit, nit, deficit, audit, úsvit, parazit, satelit, … ) •-at (návrat, plat, obrat, demokrat, záchvat, akrobat, diplomat, převrat, zvrat, obchvat, potrat, kat, bankomat, šat, …) •-et (počet, deset, dvacet, internet, ret, třicet, rozpočet, účet, čtyřicet, výlet, let, výpočet, hřbet, nehet, …) •-ět (svět, pět, opět, předmět, zpět, devět, květ, podnět, zánět, námět, rozkvět, nazpět, …) • • • dolomit, obrat, počet, střet, set, pět •Pěkný bílý dolomit lze nalézt v Praze. •Jenom Viza měla loni obrat 13 bilionů. •Co , To Sis Počet : leč Ještě Jsi nedočet . •Po poledni jel řidič vozidla Citroen ve směru od Vysokých Studnic, vyjel do protisměru a střet se s protijedoucím vozidlem Opel Astra, které jelo ve směru od Jihlavy. •Půdu jsme museli zorat , pohnojit a teď na ni budeme set obilí , které pak zaoráme . •" Moje děti a vnukové na mne budou pět písně chvály a zvířata v savaně se budou třást , sotva mě spatří ! " • • • Cvičení •Jestliže český slovní tvar končí na samohlásku, o který slovní druh může jít? Uveďte příklady. •Které samohláskové zakončení v češtině nejjednoznačněji signalizuje příslušnost slovního tvaru ke slovnímu druhu? •Na které souhlásky může/nemůže končit určitý přísudkový tvar slovesa v češtině? Na které končí nejpravděpodobněji? Na základě znalosti systému české slovesné flexe uveďte, které souhlásky budou nejfrekventovanější. • • • Doplníte tabulku? a e/ě i o u y substantivum žena růže/obryně kluci město ženu ženy adjektivum ráda rádi rádo rádu rády pronomen ta tě ti to tu ty numerale čtvera troje pěti čtvero čtveru čtvery verbum šla stoje/chodě šli šlo nesu šly adverbium zvesela vesele/pěkně veselo pěšky prepozice na ve při do u konjunkce a ale ani nebo interjekce jéje no au Doplníte tabulku? á é í ó ů ú ý substantivum vrátná kostí hradů hajný adjektivum mladá mladé mladí mladý pronomen tvá tvé tví tvý numerale druhá druhé druzí druhý verbum dělá dělí adverbium prepozice konjunkce interjekce hyjé ó bů Slovní druh poznáme z funkce, které slovo plní ve větě •Primární funkce slovních druhů •Sekundární funkce slovních druhů •Slovní druhy vydělitelné funkčně Primární a sekundární funkce slovních druhů •Nechť Vaše hoře je mírněno vědomím, že je sdílíme všichni s Vámi. •Muži nosí bez přestání svá hoře sem a tam. •Chvíle hoře nadešla. •Ten čas, než se jeho loď vrátí, je pro mne jenom hoře. Primární a sekundární funkce slovních druhů •Byli to dobří vojáci. •Četla jsem jen věci od nebožtíků podle pravidla, že dobří jsou ti, co už je po nich. •Co mají dělat ti dobří u nás? Primární a sekundární funkce slovních druhů •Můžeme se vrátit nazpět. •Účelem života je vrátit se k vlastní základní duchovní podstatě. •Petr dostane příležitost vrátit se zpět v čase. Primární a sekundární funkce slovních druhů •Jeho cesta dobře skončila. •Dobře neznamená výborně. •Anna byla velmi zadobře s jeho přítelem Robertem. • Sledujte různé slovnědruhové interpretace •Místo kategorie léčivo je v zákoně použitý pojem léčivá látka. •Místo vědecké práce abych doslova všechen svůj čas věnoval bezradnému hledání. •Místo kostela na ostrožně připomínají už dnes jen vzrostlé stromy. •Místo oploceného areálu, kam mají lidé důvod přijít jen na výstavy či jiné velké akce, otevřený prostor s parky, cestami pro pěší a cyklisty, ale i zcela nové budovy. •Místo malých a středních podniků v ekonomice. • Sledujte různé slovnědruhové interpretace •Fotbalové soutěže pokračovaly dalším podzimním kolem. •Může mě jen tak z rozmaru zastřelit kterýkoli z ruských vojáků jedoucích kolem. •Co se kolem vás nachází? •Třetí nejkrásnější dívka republiky s pusou od ucha k uchu a rukou omotanou kolem pohledného černovlasého mladíka. •Ještě v roce 2004 pomohl krajský úřad přerozdělit potřebným kolem 60 milionů korun. •Vystudoval železniční průmyslovku v Břeclavi, a i když se mu sen o strojvedoucím kvůli slabšímu zraku rozplynul, pod okřídleným kolem dráhy pracoval na různých postech dvě desítky let. Určování slovních druhů a tvarová homonymie • •1. Zatrhni případ, kdy všechna tři slova lze interpretovat jako doklady slovnědruhové homonymie/víceznačnosti a uveď ilustrativní kontexty. •a) pěkně, zahradě, ráno •b) spíš, chutě, má •c) je, tiš, zdraví • Určování slovních druhů •2. Které ze tří kritérií uplatňovaných při definování slovních druhů uplatníme, chceme-li tvrdit, že: (užijte slova ve větě tak, aby měla požadovaný slovnědruhový charakter) •a) slovo lovčí je substantivum •b) slovo že je částice •c) slovo jeden je zájmeno • 3. Jakého slovního druhů nemohou být slova, jejichž tvary v češtině končí na: •a) -uj •b) –ů •c) -ň Řešení •1. b) Ještě spíš/sloveso ? Spíš/částice už nespím. Přijdu spíš/adverbium. Mám různé chutě/sb., Chutě/adv. skoč a vyskoč. Ta je má/zájmeno|sloveso. •c) Ta je/zájmeno|sloveso má. A lesů tajuplná tiš/sb. Se v teskném větru odhalila. Tiš/sloveso dítě a nemluv. Petr zdraví/sloveso Lucii. Zdraví/sb. (je velký dar | jsou už všichni). Zdraví/adj. kluk nekašle. • Řešení •a) slovo lovčí je substantivum – kritérium syntaktické, plní funkce, které primárně plní substantivum, jako např. ve větách: •Přišel s ním lovčí hraběte z Buckeley , Thomas Aldeker. (podmět) •Na hradě Svojanov potkáte 24 . – 25 . září trubače , sokolníky i lovčí se psy , jak se chystají jako kdysi do hvozdů , skolit lítého kance či vznešeného šestnácteráka. (předmět) •Podle morfologického kritéria se totiž slovo skloňuje jako adjektivum typ jarní. Avšak až na základě funkce/užití v syntaktickém celku, můžeme určit, zda jde o substantivum (viz příklady výše), nebo adjektivum (Závazné je i starodávné lovčí právo střelce nejen na snítku jehličí , omočeného v drahocenné krvi , ale i na trofej. (atribut). •b) slovo že je částice - kritérium syntaktické, modifikuje celou výpověď a nespojuje synt. celky. •Asi jsem byl pomáhat tatínkovi na bramborový brigádě, že? •c) slovo jeden je zájmeno – kritérium sémantické, neoznačuje množství, ale signalizuje neurčitost podobně jako neurčitý člen v jazycích s obligatorním členem. •Jeden alexandrijský biskup nebyl uvyklý nepohodlnému mnišskému životu a musel strávit noc v klášteře v Ennatonu. •Podle morfologického kritéria se totiž slovo skloňuje jako zájmeno ten. Na základě sémantiky rozlišíme, zda jde o užití zájmenné (nějaký) nebo číslovkové (Nebyl tam jen jeden, byli tam všichni tři, ani jeden z nich si toho nevšiml.) • Tvrzení: Slovní druhu plní syntaktické funkce. Např. sloveso v určitém tvaru (verbum finitum) plní ve větě funkci přísudku. •Svišti, pišti. •Jí je špatně. •Jan je osel. •Málo snědí a hodně spoří. •Ženu holí stroj. •Lexikální homonymie se chápe většinou jako problém slovníku. Tvarová homonymie má za následek vícero interpretací na rovině morfosyntaktické. • Víte, jaké jsou pravidelné vnitroparadigmatické (uvnitř tvaroslovného systému jednoho slovesného lexému) tvarové homonymie u sloves? •Přešla. •Ví všechno. •Nedospěj. •Došly. • Slovnědruhový přechod •Termínem slovnědruhový přechod míníme případy, kdy tvary (paradigma / subparadigma) mohou podle syntaktické funkce a významové transpozice nabývat různých slovnědruhových interpretací. Příkladem nechť jsou transpozice prostých a předložkových pádů substantiv a adjektiv do adverbií (adverbializace). •vajíčka na měkko/naměkko • Slovnědruhový přesah •Termínem slovnědruhový přesah označujeme případy, kdy tvar (paradigma) lze při aplikaci různě seřazených kritérií pro určení slovního druhu zařadit k více slovním druhům (např. adjektivně skloňovaná slova řazená mezi číslovky, která označují nějakou vlastnost – pozici v řadě – pořadí, viz výše první, poslední, předešlý, předchozí, následující, předposlední, druhý=odlišný/jiný, atp. • Které z kritérií uplatníme, když budeme chtít tvrdit, že •kuřecí je substantivum •místo je předložka •hlavní je substantivum •se je zájmeno zvratné •kolem je adverbium •Uveďte užití (slovní spojení/větu), v němž má/nemá uvedené slovo příslušnou slovnědruhovou platnost a argumentujte. Např. cestující •Zuzana, cestující každý den do školy vlakem, dává přednost spojům, v nichž je wi-fi, aby si mohla po cestě na počítači udělat úkoly. •Participium má tvar adjektiva nicméně je ještě patrný slovesný původ (nominalizace verba, vedlejší věta je nahrazena konstrukcí s adjektivizovanou formou přechodníku: která cestuje → cestující). •Všichni cestující školáci snídali ve vlaku. •Nominalizace pokračuje a adjektivizované participium plní funkci shodného přívlastku (primární syntaktická funkce adjektiv). •Volal na cestující, aby vystoupili. •Dochází ke slovnědruhovému přechodu – substantivizaci adjektiva, které ztrácí aktuální participiání význam (ten, který právě cestuje) a pojmenovává jakoukoli osobu, která se opakovaně přemísťuje (používá cestu)(lexikalizovaný význam lišící se od významu jména osoby, která cestuje za účelem poznání - cestovatel). • Jakou slovnědruhovou platnost mají tučně vyznačená slova a jaké kritérium uplatníme při určení slovního druhu? •Role smírčího není nic snadného, ale za příjemné setkání bez hádek to stojí. •Svědkové, lékaři, novináři, popravčí mohli poprvé během exekuce vyjít do vlahé noci na další cigaretu. •Takové srnčí nebo kančí je lahoda. •Malé smrčí spojilo své větve, břízka ohnutá pod špičkou padlého smrku se chvěla bolestí. •Ančí bude od jara roznášet pivo navlečená jako při chemickém poplachu. •Když se námluvčí objevil na návsi , vybíhali zvědavci ze všech domů , aby věděli, kam jde. Jakou slovnědruhovou platnost mají tučně vyznačená slova a jaké kritérium uplatníme při určení slovního druhu? •Před smírčí návštěvou si promyslete každé slovo omluvy, abyste nenapáchali ještě více zla. •Cestou do popravčí komory i v ní si odsouzenec zpívá píseň Čas hraje pro mě (Time Is On My Side) od Rolling Stones. •Pachatel vyšetřovatelům tvrdil, že střílel na srnčí zvěř. •Mají-li lýkožrouti, což je jeden z nejznámějších druhů kůrovců, rozvrátit smrčí obranu , musí jich být hodně. •Hned po obědě vylezla na půdu a vyhlížela námluvčí škvírou mezi prkny. Konečně byli tu: starý Matouš Suchomel a ženich v bílých "pajtalónech„, pošvihávaje si tenkou hůlčičkou. • • • Rozhodněte, ke kterým slovním druhům mohou patřit následující formy, a rozlište, zda jde o homonymii (popř. transpozici) slovnědruhovou, nebo o homonymii lexikální: •KOLEM •ŽIVO •VESEL •VLIVEM •ANI •ŽENA •HNÁT •HOŘE • Rozhodněte, ke kterým slovním druhům mohou patřit následující formy, a rozlište, zda jde o homonymii (popř. transpozici) slovnědruhovou, nebo o homonymii lexikální: •KOLEM adverbium kolo: substantivum: Praštil kolem o zem. × Šel kolem. × prepozice: Šel kolem domu. •ŽIVO adjektivum: Dítě nebylo tou dobou již živo. × adverbium: Na chatě bylo živo. •VESEL: adjektivum jmenný tvar veselý: Byl jsem vesel. × sloveso: Tak se s nimi vesel. × substantivum: Udělali nosítká z vesel. •VLIVEM: substantivum vliv: Pod špatným vlivem svých přátel nedokončil školu a stal se z něj povaleč. × předložka nevlastní: Vlivem okolností zahořkla. •ANI: Spojka: Nebyl doma ani ve škole . × částice: Ani mi nechoď na oči! . × substantivum Aňa: Ani, pojď domů, volal bratr na sestřičku. •ŽENA: substantivum: To je moje žena. × sloveso hnát/přechodník: Žena se domů vrazil do souseda. •HNÁT: sloveso: Musíš se tak hnát? × substantivum: Uviděl hnát trčící ze země. •HOŘE: substantivum: Rodiče měli hoře. × substantivum hora: Na vysoké hoře stál hrad. × sloveso hořet/přechodník: Hoře zvědavostí vrazil do sousedova bytu. • Určete slovní druh tučně vytištěných slov: •Oplatil jim to desateronásobně. •Že vám není hanba! https://www.korpus.cz/kontext/view?viewmode=sen&pagesize=40&attrs=word&attr_vmode=visible-kwic&base _viewattr=word&ctxattrs=word&refs=%3Ddoc.title&q=~NeG4AIMq4S24&QSEnabled=1 •Některé naše studující podávají vynikající studijní výkony. •Čtvrtinu je zapotřebí dokončit už navečer. •V oblasti zasažené dřívějším zemětřesením došlo následkem sesuvu půdy k dalšímu neštěstí. (https://www.korpus.cz/kontext/view?viewmode=sen&pagesize=40&attrs=word&attr_vmode=visible-kwic&bas e_viewattr=word&ctxattrs=word&q=~HMCY64qyYAuQ&QSEnabled=1 ), (https://www.korpus.cz/kontext/view?viewmode=kwic&pagesize=40&attrs=word&attr_vmode=visible-kwic&ba se_viewattr=word&q=~xC44wEmuWkGs , https://www.korpus.cz/kontext/view?viewmode=sen&pagesize=40&attrs=word&attr_vmode=visible-kwic&base _viewattr=word&q=~rkE2wKoaqsie ) •Všichni vrátní byli kupodivu blond. Určete slovní druh tučně vytištěných slov: •Oplatil jim to desateronásobně (číslovka). •Že (částice) vám není hanba (příslovce)! •Některé naše studující (substantivum) podávají vynikající (adjektivum) studijní výkony. •Čtvrtinu (číslovka) je zapotřebí (příslovce) dokončit už (částice) navečer (příslovce). •V (předložka) oblasti (substantivum) zasažené dřívějším (adjektivum) zemětřesením došlo následkem (substantivum) sesuvu půdy k dalšímu (adjektivum) neštěstí. •Všichni (zájmeno) vrátní (substantivum) byli kupodivu (částice) blond (adjektivum). • Proč? Všimněte si rozdílů substitučního testu •Že vám není hanba/stydno/trapně! × Stál na hanbě/v koutě. Propadla bych se hanbou/studem. Ona je hanba/hanbou/poskvrna/černá ovce celé rodiny. (adverbializace substantiva hanba) •Některé naše studující/studentky/žákyně podávají vynikající/výborný/skvělý studijní výkony. • • • • • Co mám umět? •Na příkladech vymezit platnost kritérií pro určování slovních druhů. •Umět definovat (na příkladech) rozdíl mezi slovnědruhovým přechodem a přesahem. •Určit slovní druh tvaru slova v kontextu a argumentovat pro zvolené řešení na základě sémantických, formálních (morfologických) a syntaktických (funkce ve větě) vlastností analyzovaného tvaru. •Určit potenciální slovní druhy tvaru bez zadaného kontextu a uvést kontexty, v nichž tvar slovnědruhovou platnost nabývá. • Na příště •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. •Na úkol máte 30 minut a je jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Na začátku příští hodiny projdu řešení. Připravte si otázky na nejasnosti. •Těm, kteří bez omluvy odevzdají úkol pozdě, bude úkol počítán jako nesplněný. Ti, kteří budou mít více než tři nesplněné(pozdě odevzdané úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce (= opakování ročníku). Známka ze zkoušky se bude skládat z dílčích známek za odevzdané domácí úkoly a ze známky ze závěrečného on-line testu.