CJJ04_7 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Desubstantiva, deadjektiva, deverbativa, adjektiva z adverbií •Adjektiva ze substantiv (https://www.czechency.org/slovnik/DESUBSTANTIVN%C3%8D%20ADJEKTIVUM%20KVALITATIVN%C3%8D, https://www.czechency.org/slovnik/DESUBSTANTIVN%C3%8D%20ADJEKTIVUM%20RELA%C4%8CN%C3%8D) •Adjektiva z adjektiv (https://www.czechency.org/slovnik/DEADJEKTIVN%C3%8D%20ADJEKTIVUM) •Adjektiva ze sloves (https://www.czechency.org/slovnik/DEVERB%C3%81LN%C3%8D%20ADJEKTIVUM) •Adjektiva z adverbií (https://www.czechency.org/slovnik/DEADVERBI%C3%81LN%C3%8D%20ADJEKTIVUM%20A%20ADJEKTIVUM%20Z%20P%C5 %98EDLO%C5%BDKOV%C3%9DCH%20P%C3%81D%C5%AE) • • Rozdělte adjektiva podle základových slov na desubstantivní, deadjektivní, deverbální a deadverbiální •slibný •ulitý •silný •kašovitý •jasný •bělavý •vhodný •rodinný •konečný •podobný •možný Rozdělte adjektiva podle základových slov na desubstantivní, deadjektivní, deverbální a deadverbiální •slib/slíbit → slibný ALE slíbit → slíbený (od pasivního kmene) •ulít → ulitý •síla → silný •kaše → kašovitý •jas → jasný •bílý → bělavý •vhod → vhodný •rodina → rodinný •konec → konečný •podoba/podobat se → podobný •moci → možný (od kořene ALE ALE zmoci → zmožený (od pasivního kmene) • • Deverbální adjektiva od kořene a od kmene •slib/slíb-i-t → slib-n(ý) •po-dob-a/po-dob-a-t se → po-dob-n(ý) •moc-0-i → mož-n(ý) •slíb-i-t → slib-0-en(ý) analogicky k slib-ova-t → slib-ova-n(ý) •u-lí-0-t → u-li-0-t(ý) analogicky k vy-řk-nou-t → vy-řč-0-en(ý)/vy-řk-nu-t(ý) •po-dob-a-t se → po-dob-aj-íc(í) se •z-moc-0-i → z-mož-0-en(ý) • • • rozdělte následující adjektiva na deadjektiva a deverbativa (která jsou od kmene/kořene) •běloulinký, zabělený, bělající se, bělejší •černavý, černější, načerněný, černočerný •namodřený, modroučký, modravý •červeňoučký, červenající, začervenavší se •zelenkavý, zelenější, nezazeleněný •žlutavý, žluťoučký, zažlucený •zašedlý, prošedivělý rozdělte následující adjektiva na deadjektiva a deverbativa •běloulinký, za-běl-0-en(ý) ← za-běl-0-en/za-běl-i-t, běl-aj-í-c(í) se ← běl-aj-í-c/běl-a-t, bělejší •černavý, černější, načern-0-ěn(ý) ← na-čern-0-en/na-čern-i-t, černočerný •na-modř-0-en(ý) ← na-modř-0-en/na-modř-i-t, modroučký, modravý •červeňoučký, červen-aj-í-c(í) ← červen-aj-í-c/červen-a-t, za-červen-a-vš(í) se ← za-červen-a-vš-i/za-červen-a-t •zelenkavý, zelenější, ne-za-zelen-0-ěn(ý) ← ne-za-zelen-0-ěn/ne-za-zelen-i-t •žlutavý, žluťoučký, za-žluc-0-en(ý) ← za-žluc-0-en/za-žlut-i-t •za-šed-0-l(ý) ← za-šed-0/nu-l/za-šed-nou-t, pro-šediv-ě-l(ý) ← pro-šediv-ě-l/pro-šediv-ě-t • Která z následujících adjektiv obsahují kořenové alomorfy, které se vyskytují ve slovesných tvarech •vybíravý •sběrný •vybraný •sborový •dechberoucí •odběrový •náborový •odebíraný Která z následujících adjektiv obsahují kořenové alomorfy, které se vyskytují ve slovesných tvarech •vybíravý (vy-bír-a-t) •sběrný •vybraný (vy-br-a-t) •sborový •dechberoucí (ber-e-0 dech) •odběrový •náborový •odebíraný (ode-bír-a-t) • • Slovotvorný význam adjektiv školní a školský je stejný – široce se vztahující ke škole. Pokuste se odhadnout, která substantiva mohou být rozvinuta oběma adjektivy: • Jaký je rozdíl mezi adjektivy lišícími se délkou i/í? Uvědomte si rozdíl ve významu, přestože se mnohdy chybuje •A v té popelnici už nic zajímavého není, žádný balicí papír. •Na chodbách bylo několik avantgardistů balících své tretky. •Nahodile jsem přeházel své pečlivě podle barev seřazené košile do kreativně vyhlížejícího nepořádku a uklidil jsem žehlicí prkno. •Chlap žehlící si své košile sám je k nezaplacení. •Vmícháme do ní sníh a rozpuštěnou čokoládu i mouku s kypřicím práškem a kakaem. •Žížaly kypřící půdu jsou radostí zahrádkářů. • • Uvědomte si rozdíl ve významu, tam, kde se nechybuje •Používají se pouze základní mycí saponáty. •služka myjící podlahu … •Půjčil mi hrací kostky. •… když se k nim přiblíží hrající si děti … •Rozruch je můj hnací motor. •Jediné, co slyšela, byl vítr ženoucí vlny na skaliska. •Prací prostředky poskytuje uživatel. •… který se spřátelil s chlapíkem peroucím špinavé čečenské peníze … KMEN SLOVESNÝ a opěrný tvar pro derivace od slovesného kmene •KMEN SLOVESNÝ INFINITIVNÍ/MINULÝ je tvořen kořenem + kmenotvornou příponou pro tvary infinitivu/příčestí l-ového. Opěrný tvar pro účelová (vlastnost = je určen/slouží k tomu, co pojmenovává základové sloveso) adjektiva na cí je l-ové příčestí: obýv-a-l/ obýv-a-t → obýv-a-cí (pokoj), řad-i-l/ řad-i-t → řad-i-cí (páka), sáz-e-l/ sáz-e-t → sáz-e-cí (systém), park-ova-l/park-ova-t → park-ova-cí (místo) •varianta pro odvozování verbálních substantiv je tvořena kořenem + kmenotvornou příponou shodnou s kmenotvornou příponou pro tvar pasivního příčestí •KMEN SLOVESNÝ PRÉZENTNÍ: je tvořen kořenem + kmenotvornou příponou pro tvary prézentu. Opěrný tvar pro procesuální adjektiva (vlastnost = převedení /transponování děje do vlastnosti, syntaktická derivace za účelem nominalizace) je 3.pl. préz. akt./přechodník přítomný: obýv-aj-í → obýv-aj-ící (město), řad-í-0 → řad-í-cí (se do řady), sáz-ej-í → sáz-ej-ící (květiny), park-uj-e → park-uj-ící (auta) • • • Rozdíl mezi procesuálními a účelovými adjektivy je ve významu i formě Další deverbativní adjektiva (viz algoritmus tvoření přechodníků) •adjektiva rezultativní od přechodníku minulého, – opěrný tvar l-ové příčestí mask. živ. (vynes-0-l → vynes-0-š-í, upek-0-l → upek-0-š-í, nabr-a-l → nabr-a-v-š-í, umaz-a-l → umaz-a-v-š-í, umř-e-l → umř-e-v-š-í, vytisk-0/(nu)-l → vytisk-0/(nu-v-)-š-í, pomi-nu-l → pomi-nu-v-š-í, vyp-nu-l → vyp-nu-v-š-í, zakry-0-l → zakry-0-v-š-í, zarad-ova-l → zarad-ova-v-š-í, vypros-i-l → vypros-i-v-š-í, vytrp-ě-l → vytrp-ě-v-š-í, vysáz-e-l → vysáz-e-v-š-í, vyděl-a-l → vyděl-a-v-š-í) • Adjektiva z adverbií Směr derivace Další příklady Další příklady Adjektiva z adverbií Cvičení: Vyber desubstantiva •holý, holičský, Holíkův, holobradý, •strojní, strojařský, strojený, strojvůdcův, ustrojivší •knížecí, knižní, kníkavý, knírkatý, kníkalův • • ŘEŠENÍ •holý, holičský, Holíkův, holobradý, •strojní, strojařský, strojený, strojvůdcův, ustrojivší •knížecí, knižní, kníkavý, knírkatý, kníkalův • Cvičení: Vyber deverbativa •divácký, divoucí, udivený, divící se, udivujícnější, podivný •oslavující, oslavnený, oslavný, oslavivší, oslavanský •nárokující, náročný, náročivý, nařčený, naříkající, nařknutý • ŘEŠENÍ •divácký, divoucí, udiv-e-n-ý, div-í-c-í se, udiv-uj-í-c-n-ějš-í, podiv-n-ý – derivace od kořene •oslav-uj-í-c-í, oslav-e-n-ý, oslav-n-ý – derivace od kořene, oslav-i-vš-í, oslavanský •nárok-uj-í-c-í, náročný, náročivý, nařč-en-ý, nařík-aj-í-c-í, nařk-nu-t-ý • Cvičení: Vyber deadjektiva •nervový, nezaměstnaný, nechutný, neúprosný, nemocný, nedělní, nekalý, nezbedný •Která z adjektiv jsou kandidáty na negativa tantum? • ŘEŠENÍ •nervový, nezaměstnaný, nechutný, neúprosný, nemocný, nedělní, nekalý, nezbedný •Krásky v knížákovských kloboucích, závratné sázky, vůně doutníků, domlouvání kalých i méně kalých kšeftů. Hledání ztraceného Proustova času . . . • Jazykové hádanky •Která adjektiva tvoří komparativ a superlativ od redukovaného kmene? •Která adjektiva tvoří komparativ a superlativ od supletivního kmene? •Která adjektiva tvoří komparativ a superlativ od rozšířeného kmene? •Jak byste argumentovali pro/proti fundaci adjektiva vděčný slovesem vděčit, adjektiva možný slovesem moci, adjektiva úspěšný slovesem uspět, adjektiva trestný slovesem trestat? • Mohou být tvary adjektiv na –in (typ matčin) homonymní s tvary substantiv na –ina (řezničina)? • • ŘEŠENÍ Která z následujících adjektiv jsou utvořen od rozšířeného kmene základového substantiva? •Matčiny mateřské city mě matou. •Po tělesné námaze se umyj a použij tělový krém. •Dramatický Kosmův úvod nás překvapil. •Některá nebeská tělesa nejsou v našem podnebném pásmu vidět. •Technický křemík se vyrábí redukcí křemenného písku s uhlíkem v obloukové peci. •Vyleštěná deska z křemenného skla, vystavená implantaci křemíkových iontů Si+ a následnému žíhání, obsahuje hustě uspořádanou vrstvičku křemíkových nanokrystalů těsně pod povrchem. Co mám umět? •Odlišit adjektiva podle základového slova. •Umět analyzovat morfematickou strukturu utvořených adjektiv. •Umět odlišit adjektiva tvořená od slovesného kmene minulého a přítomného a od slovesného kořene. •Umět exemplifikovat termíny redukovaný a rozšířený kmen. •Umět exemplifikovat negativa tantum. • Na příště •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. •Na úkol máte 30 minut a jej jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Na začátku příští hodiny projdu řešení. Připravte si otázky na nejasnosti. •Těm, kteří bez omluvy odevzdají úkol pozdě, bude úkol počítán jako nesplněný. Ti, kteří budou mít více než tři nesplněné(pozdě odevzdané úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce (= opakování ročníku). Známka ze zkoušky se bude skládat z dílčích známek za odevzdané domácí úkoly a ze známky ze závěrečného on-line testu.