CJJ04_9 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Finitní a nefinitní tvary •Tvarové subsystémy českého slovesa •Určité/finitní tvary •Neurčité tvary •Významová slovesa •Auxiliáry •Sponová slovesa •Modální slovesa •Fázová slovesa •Lehká/ funkční slovesa Tvarové subsystémy českého slovesa minulost přítomnost budoucnost Syntetické/Analytické S A S A S A reálný šel/přišel, šels/přišels šel/přišel jsem (já šel/přišel) jdu - půjdu přijdu budu chodit byl jsem umlčen jsem umlčen budu umlčen možný - byl bych přišel šel bych byl bych býval umlčen byl bych umlčen nutný jdi ať jde buď umlčen / ať je umlčen sloveso v určitém tvaru nahraďte konstrukcí s modálním slovesem + infinitivem •Z jedné strany pomažeme studeným máslem. •Až to uvidíte, pomažete rychle vyházet vše, co vám doma překáží! •Tou se rána pomaže. •… a pak pomažeme zpátky do Seal Beach, abychom dokončili to, co jsem považoval za náš prvořadý úkol - zjistit, kdo nám tu, sakra, krade jaderné hlavice. •To mi bude hodně platný, až se mnou pomažeš zpátky na vyslanectví, aby mě dodělali. •… když úplně vychladne, pomaž ho zavařeninou. ŘEŠENÍ – všimněme si, že předpona po- má v některých případech funkci gramatickou (vyjadřuje synteticky futurum nedokonavého slovesa) v jiných případech slovotvornou (modifikuje význam neprefigovaného slovesa). •Z jedné strany můžeme pomazat studeným máslem. •Až to uvidíte, musíte mazat rychle vyházet vše, co vám doma překáží! •Tou se rána musí pomazat. •… a pak musíme mazat zpátky do Seal Beach, abychom dokončili to, co jsem považoval za náš prvořadý úkol - zjistit, kdo nám tu, sakra, krade jaderné hlavice. •To mi bude hodně platný, až se mnou budeš muset mazat zpátky na vyslanectví, aby mě dodělali. •… když úplně vychladne, můžeš ho pomazat zavařeninou. sloveso v určitém tvaru nahraďte konstrukcí s modálním slovesem + infinitivem •Pojedete s dalším transportem. •Pokud sem pojedete autem, můžete zdarma parkovat nad Penzionem U Hradilů. •Pokud pojedete o kousek výše, můžete vystoupit na 954 metrů vysoký Sabalan neboli Dračí horu. •V olomouckém obranném pásmu zůstal zcela sám Burger, pojel si za branku, odkud našel Balána a ten mířil přesně k tyči. •Pojela těsně k němu. "Sbohem, Prokope," řekla tiš, a počala pozpátku sjíždět po silnici. Řešení – vidíme, jak se změní význam 3. věty •Budete muset jet s dalším transportem. •Pokud sem chcete jet autem, můžete zdarma parkovat nad Penzionem U Hradilů. •Pokud budete chtít jet/pojet o kousek výše, můžete vystoupit na 954 metrů vysoký Sabalan neboli Dračí horu. •V olomouckém obranném pásmu zůstal zcela sám Burger, musel si pojet za branku, odkud našel Balána a ten mířil přesně k tyči. •Musela pojet těsně k němu. "Sbohem, Prokope," řekla tiš, a počala pozpátku sjíždět po silnici. • sloveso v určitém tvaru nahraďte konstrukcí s modálním slovesem + infinitivem •Ovšem to půjde velmi těžko. •Nula od nuly pojde. •Pojďte do mé kanceláře. •Letos poprvé půjdou na veletrh s deváťáky i žáci osmých tříd. •„S poctivostí leda pojdeš“ a některé hrdinovy hlášky odkazují k tomu, že se tu chce vyprávět o „vyčuranosti“. •Ale tady pojdu zimou. •Když to nepůjde podle našich představ, možná budeme spokojení i s remízou . • ŘEŠENÍ •Ovšem to muselo jít velmi těžko. •Nula od nuly musela pojít. •Musíte jít do mé kanceláře. •Letos poprvé mohou jít na veletrh s deváťáky i žáci osmých tříd. •„S poctivostí leda můžeš pojít “ a některé hrdinovy hlášky odkazují k tomu, že se tu chce vyprávět o „vyčuranosti“. •Ale tady mohou pojít zimou. •Když to má jít podle našich představ, možná budeme spokojení i s remízou . • Zobecněte •Jaké významy může mít prefix po-? •Jak lze nahradit gramatikalizovaná futurální užití prefixu po-? •Vzpomenete si na další česká slovesa, která tvoří synteticky futurum? (prostudujte materiál v IS) •Lze tato slovesa charakterizovat jinak než výčtem? V které z následujících vět je sloveso být užito jako auxiliár při tvoření minulého času •Nebylo času nazbyt. •Nebyl jsem už rok doma. •Nejsem připraven na zkoušku. •Udělali jsme si na ni čas. •Musel jsem odejít. •Kdyby pršelo, nikam nepojedeme. •Nebylo mu dobře. V které z následujících vět je sloveso být užito jako auxiliár při tvoření minulého času •Nebylo času nazbyt. •Nebyl jsem už rok doma. •Nejsem připraven na zkoušku. •Udělali jsme si na ni čas. •Musel jsem odejít. •Kdyby pršelo, nikam nepojedeme. •Nebylo mu dobře. • V které z následujících vět je sloveso být užito jako auxiliár při tvoření opisného pasiva •Byl jsem ochoten s ním mluvit. •Bude ze svých představ rychle vyléčena. •Budeme se na tebe těšit. •Nejsem schopen slova. •Budou po zásluze pokáráni. •Buďme si vědomi jeho vlivu. •Nejsme žádáni o pomoc. • V které z následujících vět je sloveso být užito jako auxiliár při tvoření opisného pasiva- řešení •Byl jsem ochoten s ním mluvit. •Bude ze svých představ rychle vyléčena. •Budeme se na tebe těšit. •Nejsem schopen slova. •Budou po zásluze pokáráni. •Buďme si vědomi jeho vlivu. •Nejsme žádáni o pomoc. • Ve které z následujících vět je sloveso být užito jako auxiliár při tvoření analytického futura •Buď vždy připraven. •Bude mi zima. •Napíšu mu dopis. •Já už nikam nepůjdu. •Budeš už konečně hotová? •Budeme se s vámi těšit na jaro. •Napsal bych mu až zítra. Ve které z následujících vět je sloveso být užito jako auxiliár při tvoření analytického futura •Buď vždy připraven. •Bude mi zima. •Napíšu mu dopis. •Já už nikam nepůjdu. •Budeš už konečně hotová? •Budeme se s vámi těšit na jaro. •Napsal bych mu až zítra. Ve které z následujících vět je sloveso být užito ve funkci spony •Nestihli jsme to. •Nejsem dost rychlý. •Byl jsem poučen o svých právech. •Nebyls doma? •Budu s ním mluvit otevřeně. •Budeš asi požádán o pomoc. •Nebudeš na ten úkol sám. Ve které z následujících vět je sloveso být užito ve funkci spony •Nestihli jsme to. •Nejsem dost rychlý. •Byl jsem poučen o svých právech. •Nebyls doma? •Budu s ním mluvit otevřeně. •Budeš asi požádán o pomoc. •Nebudeš na ten úkol sám. • V které z následujících vět je verbum finitum fázové sloveso •Nezačínej s tím zase. •Začneme chodit normálně do školy. •Déšť ustal. •Přestalo pršet. •Jal se číst agenturní zprávy. •Skončil školu a nastoupil do zaměstnání. •Pandemie nikdy neskončí. V které z následujících vět je verbum finitum fázové sloveso •Nezačínej s tím zase. •Začneme chodit normálně do školy. •Déšť ustal. •Přestalo pršet. •Jal se číst agenturní zprávy. •Skončil školu a nastoupil do zaměstnání. •Pandemie nikdy neskončí. • V které z následujících vět je verbum finitum modální sloveso •Moci odejít na venkov a pěstovat ovce bylo mým velkým snem. •Chci, aby ses vrátila domů. •Musím trávit veškerý volný čas doma. •Neumím si to jinak představit. •Neumím tu báseň nazpaměť. •Nesmíš vstávat z postele. • V které z následujících vět je verbum finitum modální sloveso / plnovýznamová sloveso •Moci odejít na venkov a pěstovat ovce bylo mým velkým snem. •Chci, aby ses vrátila domů. •Musím trávit veškerý volný čas doma. •Neumím si to jinak představit. •Neumím tu báseň nazpaměť. •Nesmíš vstávat z postele. • Ke čtení •NESČ •https://www.czechency.org/slovnik/AUXILI%C3%81R •https://www.czechency.org/slovnik/PR%C3%89TERITUM •https://www.czechency.org/slovnik/FUTURUM •https://www.czechency.org/slovnik/KONDICION%C3%81L •https://www.czechency.org/slovnik/IMPERATIV •https://www.czechency.org/slovnik/SPONA •https://www.czechency.org/slovnik/SLOVESN%C3%9D%20ROD#opisn%C3%A9%20pasivum •https://www.czechency.org/slovnik/PASIVUM •https://www.czechency.org/slovnik/MOD%C3%81LN%C3%8D%20SLOVESO •https://www.czechency.org/slovnik/F%C3%81ZOV%C3%89%20SLOVESO • • Vypište z textu všechny slovesné tvary a určete vyjadřované morfologické kategorie: •Dál se nejede; dál už hučí zelená horská říčka v ohybu těsného údolí. Tak, tady jsme jako na dně kapsy, konec, dál není nic. Myslím, že sem byla železnice postavena jen proto, aby vozila fošny z pily a dlouhé, rovné pně spoutané řetězem. (…) Dvakrát za den přijížděl osobní vláček se dvěma vozy, z nichž vylezl hlouček vousáčů s pilami a sekerami, se zelenými klobouky na zrzavých palicích; když odzvonil signál jeho příjezdu, bim bim bim, bim bim bim, vycházelo se na peron, aby se asistovalo velké události dne. (…) večer bude stát před nádražím kočárek s kníratým kočím, jenž bude zádumčivě odhánět konečkem biče mouchy s plece ryšavých koní. (…) Pak přisupí vláček se dvěma vozy, pan přednosta trochu uctivě a trochu důvěrně salutuje tomu velmoži z pily, který si jde sednout do kočárku, mluvě nápadně hlasitě; (…) teď nezbývá než jít do hospody, kde je jeden stůl prostřen bílým ubrusem pro pány z nádraží, z pily a z lesní správy (…). •(Karel Čapek) Slovesné tvary •Dál se nejede; dál už hučí zelená horská říčka v ohybu těsného údolí. Tak, tady jsme jako na dně kapsy, konec, dál není nic. Myslím, že sem byla železnice postavena jen proto, aby vozila fošny z pily a dlouhé, rovné pně spoutané řetězem. (…) Dvakrát za den přijížděl osobní vláček se dvěma vozy, z nichž vylezl hlouček vousáčů s pilami a sekerami, se zelenými klobouky na zrzavých palicích; když odzvonil signál jeho příjezdu, bim bim bim, bim bim bim, vycházelo se na peron, aby se asistovalo velké události dne. (…) večer bude stát před nádražím kočárek s kníratým kočím, jenž bude zádumčivě odhánět konečkem biče mouchy s plece ryšavých koní. (…) Pak přisupí vláček se dvěma vozy, pan přednosta trochu uctivě a trochu důvěrně salutuje tomu velmoži z pily, který si jde sednout do kočárku, mluvě nápadně hlasitě; (…) teď nezbývá než jít do hospody, kde je jeden stůl prostřen bílým ubrusem pro pány z nádraží, z pily a z lesní správy (…) Rozhodněte, zda jsou v následujících větách podtrženy slovesné tvary v trpném rodě. Pokud ne, pojmenujte prostředek, který je podtržen: •Obchody se zavírají v šest. •Marcela a Viktor se hádají, jako by se nenáviděli. •Mluvilo se tam hlavně o nedávných teroristických útocích. •Zde se přijme prodavačka. •Už se holky převlékají? •Pět vojáků bylo raněných. •Máme vyhráno, protože jsem dostala přidáno! •Takový host nebýval vítán. Řešení •hádají se – reflexivum (resp. reciprocum) tantum; •nenáviděli by se – slovesný tvar v činném rodě + zvratné zájmeno ve funkci předmětu s významem recipročním; •převlékají se – slovesný tvar v činném rodě + zvratné zájmeno ve funkci předmětu; •bylo raněných – sponové sloveso + adjektivum; •máme – slovesný tvar v činném rodě; •dostala jsem – slovesný tvar v činném rodě; •ostatní podtržené tvary jsou slovesnými tvary v trpném rodě Na příště •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. •Na úkol máte 30 minut a jej jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Na začátku příští hodiny projdu řešení. Připravte si otázky na nejasnosti. •Těm, kteří bez omluvy odevzdají úkol pozdě, bude úkol počítán jako nesplněný. Ti, kteří budou mít více než tři nesplněné(pozdě odevzdané úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce (= opakování ročníku). Známka ze zkoušky se bude skládat z dílčích známek za odevzdané domácí úkoly a ze známky ze závěrečného on-line testu.