Program semináře Česká literatura 19. století – JS 2022 (obě skupiny) 24.2. Josef Jungmann: O jazyku českém (1806) Co je to klasicismus? Co je to obrozenská obrana? Co je to teritoriální a jazykové vlastenectví? Téma: Satira a její funkce v dvojím rozmlouvání J. Jungmanna 3.3. Jenovéfa a A. Jirásek: O králi Ječmínkovi (Staré pověsti české, 1894) Co jsou knížky lidového čtení? Co je to legenda? Co je to vypravěč? Co je to narativní komentář? Témata: Komplexy hodnot v knížce lidového čtení Jenovéfě a funkce narativního komentáře Prvky legendy v Jenovéfě a Jiráskově pověsti O králi Ječmínkovi Mýtus a jeho poselství v Jiráskově pověsti O králi Ječmínkovi (Staré pověsti české) 10.3. Ján Kollár: Slávy dcera (1824) Co je to sonet? Co je to elegické distichon? Témata: Čas a prostor v předzpěvu k Slávy dceři Jána Kollára (1824). Pozice lyrického subjektu v předzpěvu k Slávy dceři Stýkání a potýkání slovanského a germánského živlu v předzpěvu k Slávy dceři 17.3. František Ladislav Čelakovský: Ohlas písní ruských (Bohatýr Muromec, 1829) a Rukopis královédvorský (Záboj a Slavoj) Co je to ohlasová poezie? Co je to paralelismus? Co je to historický epos? Témata: Typologie, konstelace a axiologie postav ve skladbě Bohatýr Muromec Svár křesťanství a pohanství ve vybrané skladbě RK nebo ve skladbě Bohatýr Muromec 24.3. Karel Hynek Mácha: Marinka (1834) a Jan Neruda: U Tří lilií (z Povídek malostranských, 1878) Co je to prostor a prostředí v literárním díle? Co je to romantická a realistická postava? Co je subjektivní (individualizovaný) romantismus? Témata: Technika kontrastu a její funkce v narativní struktuře Máchovy Marinky Typologie a axiologie postav v Máchově Marince nebo v Nerudově povídce U Tří lilií Romantické motivy a jejich funkce v Nerudově povídce U Tří lilií Iluze a deziluze v Nerudově povídce U Tří lilií 31.3. Karel Hynek Mácha: Máj (1836) a Josef Kajetán Tyl: Kutnohorští havíři aneb krvavý soud (1848) / Strakonický dudák aneb hody divých žen (1847) Co je dramatická báchorka? Co je to historické drama? Co je to vnitřní monolog? Co je to vlastenecký romantismus? Témata: Tylova polemika s Máchovým Májem v Kutnohorských havířích/ve Strakonickém dudákovi Pohádkové prvky a jejich funkce v Tylově Strakonickém dudákovi Tylovi Kutnohorští havíři jako revoluční drama? Poměr dějové a nedějové složky v Máchově Máji 7.4. Božena Němcová: Babička (1855) a Zikmund Winter: Vojačka (1902) Co je to biedermeier? Co je to idyla? Co je to vyprávěcí perspektiva? Témata: Motiv zklamané lásky v Němcové Babičce a ve Winterově Vojačce Motiv venkovské chaloupky v Němcové Babičce a ve Winterově Vojačce Postava vojáka v Němcové Babičce a ve Winterově Vojačce 14.4. Karel Jaromír Erben: Kytice (Kytice, Polednice, Dceřina kletba; 1853) a Jan Neruda: Balady a romance (Balada horská, Balada dětská, Balada stará, stará!; 1883) Co je to balada? Co je to romance? Témata: Náboženské motivy v Erbenově Kytici Náboženské motivy v Nerudových Baladách a romancích 21.4. Karolina Světlá: Kříž u potoka (1868) Co je to motiv? Co je to ideální realismus? Témata: Funkce vnořených vyprávění ve Světlé Kříži u potoka Motiv kříže ve Světlé Kříži u potoka 28.4. Karel Havlíček Borovský: Tyrolské elegie; Jakub Arbes: Sivooký démon (1873) Co je to romaneto? Jaké jsou znaky populárního čtiva? Témata: Hrůzostrašné a tajemné prvky v Arbesově romanetu Satirické prvky a jejich funkce v Havlíčkových Tyrolských elegiích Ohlas revolučních událostí v Havlíčkově skladbě a v Arbesově romanetu 5.5. Karel Václav Rais: Bez práva Gabriela Preissová: Její pastorkyňa (1890) Co je naturalismus? Co je to kritický realismus? Co jsou to scénické poznámky? Témata: Funkce nářečí v dramatu Její pastorkyňa Obraz poměrů na vesnici v Raisově povídce Bez práva Obraz poměrů na vesnici v Preissové dramatu Její pastorkyňa 12.5. Jaroslav Vrchlický: Šárka (Mythy, 1879) a Julius Zeyer: Vyšehrad (1880) Co je to francouzský parnasismus? Co je to český parnasismus? Témata: Obraz českého dávnověku v Zeyerově Vyšehradě Parnasistní rysy ve Vrchlického Šárce a Zeyerově Vyšehradě 19.5. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša (1894) Co je to realistické a naturalistické drama? Témata: Rodinné vztahy v Maryše bratří Mrštíků Motiv lidové písně a jeho funkce v Maryše bratří Mrštíků Práce v semináři: Během semináře se bude každý student podílet na výuce zpracováním krátkého koreferátu a referátu (přípravou otázek a shrnutí k vybranému tématu); shrnutí bude zpracováno formou prezentace v Power Pointu, Prezi apod. Do konce zápočtového týdne student odevzdá krátkou seminární práci (max. 4 strany textu) k jednomu z témat semináře, např. rozpracuje shrnutí ze svého referátu. Otázky vloží referující studenti s časovým předstihem do fóra připraveného u daného tématu v ELFu. Otázkám se budeme věnovat při společné interpretaci textů. Podmínky uzavření semináře (připuštění ke zkoušce): přednesený koreferát, vytvoření 3 otázek pro společnou interpretaci, připravené shrnutí k otázkám a tématu referátu; odevzdání krátké písemné seminární práce; účast v semináři (povolené 2 absence); četba analyzovaných děl ideálně z hodiny na hodinu.