Římské mince Vnější znaky uRažba (= mincovní obraz + legenda, tj. zkráceně: mincovní obraz) uTvar uVelikost uMincovní kov uHmotnost u Mincovní obraz uVývoj od 1. pol. 3. stol. př. Kr. do 5. stol. po Kr. uReligiosní princip uKommemorativní princip Periodizace vývoje mincovního typu uve shodě se základními mezníky římských dějin u1. republika (cca 289 – 27 př. Kr., předěl r. 146 př. Kr.) u2. rané císařství (27 př. Kr. – 284 po Kr.) u3. pozdní císařství (284 – cca 476 po Kr.) 1. Republika uShoda s helénistickými ražbami uLíc: hlava božstva uRub: postava božstva Řecké a další cizí vlivy uŘecký vliv je silný zejm. ve vnějším vzhledu, ve formě uV západním Středomoří typické pro kartaginské ražby ve všech kovech: koňská hlava uDle Thomsena převzali Římané koňskou hlavu jako mincovní typ právě z Kartága Aes uAes = kov (latinsky) uSouhrnný název pro nejstarší platidla na Apeninském poloostrově, Sicílii a jihozápadním Balkáně, různých typologií. uZhotovovány byly litím z forem, nikoliv ražbou, která je dnes jedinou mincovní technologií. Aes Signatum uAes Signatum, latinsky značená měď, kov. uPremonetární (předmincovní) platidlo, kterého se užívalo zejména v oblasti střední Itálie, koncem 4. a počátkem 3. století př. Kr. uVývojově představuje mezistupeň mezi Aes Rude, což byly nezpracované kusy kovu, a Aes Grave (tzv. těžká měď), které má již charakter mince. Aes Signatum uPosledním stupněm ve vývoji předmincovních platidel v Římě uodlité zpravidla do tvaru cihly a opatřené reliéfy zvířat, zbraní, kotvy … uObrazy aes signatum měly zřejmě kommemorativní význam uObraz slona s chobotem zdviženým k útoku a svině ~ bitva u Beneventa r. 275 př. Kr. (strach slonů z chrochtání sviní) Aes grave uLíc: hlava božstva ~ Saturnus, Dioskúrové, Roma, Ianus, Mercurius, Minerva, Apollo; dále pak: ruka, blesk, žalud, Pegasus, hlava koně, kanec, pes, želva uRub: stejné obrazy jako na lícu; dále např. obraz kola a přídě (prora) Bronzové mince uPoprvé se objevují společně se stříbrnými didrachmami uLíc: hlavy různých božstev - Venuše, Herkulés, Minerva, Mars, Apollo uRub: lev, Pegasus, pes uTypologické schéma římských bronzových mincí se ustálilo během 2. punské války Zlaté mince uPoprvé se razily na počátku 2. punské války uLíc: oboustranná hlava Dioskůrů uRub: výjev, který se interpretuje jako vojenská přísaha – 2 bojovníci se meči dotýkají vepře uDalší emise zlatých mincí se v Římě razila od roku 211 př. Kr. (očekávání římského triumfu) uLíc: hlava Marta uRub: orel na blesku Denárové období u uLíc: hlava bohyně Romy – personifikace Říma uRub: nápis ROMA uNa aversu denáru se legenda ROMA objevuje mezi 136-108/7 př. Kr. (dle Crawforda) uRub (od 1.desetiletí 2. stol. př. Kr.): obraz Luny ve dvouspřeží (= biga ~ název mincí =bigati) u Obsah mincovního typu (pozdní republika) uObsahově rozmanité, těžké utřídit uDle Mattingly – 5 skupin: unáboženské typy uosobní typy uhistorické typy uživé a neživé objekty uarchitektura a umění Výběr mincovního typu byl ovlivněn 2 základními podněty 1.Oslavit svůj rod a později i sebe sama 2.Využít mincovního typu jako prostředek politické propagandy uPolitická propaganda se v mincovních obrazech uplatnila až za občanských válek cca kolem poloviny 1. století př. Kr. Portrét uPoprvé se objevuje ve shodě s uplatňováním portrétů i v ostatních oborech umění uJiž za Sullovy diktatury (82-79 př. Kr.) uPortréty realistické až naturalistické (předstupeň portrétu: posmrtné voskové masky vystavované v atriích) Portrét žijícího politika - vojevůdce uNa římských mincí r. 44 př. Kr. (s rozhodnutí senátu) – podoba Caesara, portrét se na mincích udržel i po jeho zavraždění uRozšíření v souvislosti s obrovskou politickou propagandou na sklonku republiky uMincovní portréty významných politiků, vojevůdců ~ bezpochybná propagační fce