RENESANČNÍ EPOS geneze – model: Homér: Ílias, Odysseia Vergilius: Aeneis Dante: Komedie Ariosto: Zuřivý Roland Tasso: Osvobozený Jeruzalém Dante Alighieri (1265–1321) COMMEDIA (1307–1321) Boccaccio: La Divina Commedia podstata: 1. volgare 2. dokonalá forma 3. zrození člověka 4. antické motivy volgare: italština viz De vulgari eloquentia forma: harmonie – dokonalé proporce peklo – zrcadlový protiklad nebe symbolika čísel: 3: nejsvětější Trojice, 3 záhrobní říše 10: dokonalost číslo 3: 3 oddíly – Peklo, Očistec, Ráj každý oddíl: 33 zpěvy základní jednotka: terzina terzina (terza rima): trojveršová řetězová sloka aba, bcb, cdc ... III, l–9: Per me si va nella città dolente, Mnou prochází se k sídlu vyhoštěnců, Per me si va nell’eterno dolore, mnou prochází se do věčného bolu, Per me si va tra la perduta gente. mnou prochází se k říši zatracenců. Giustizia mosse il mio alto fattore: Pán spravedlnost dal mi do úkolu. Fecemi la divina potestate, Mne zbudovala s boží všemocností La somma sapienza, e il primo amore. nejvyšší moudrost s první láskou spolu. Dinanzi a me non fur cose create Dříve než já, jež trvám od věčnosti, Se non eterne, e io eterna duro; nebylo nic, co taktéž věčné není. Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate. Kdo vchází mnou, ať naděje se zhostí. číslo 10: každá záhrobní říše – 9 oddělení + jedno umělecky přidané: 3 x 3 + 1 = 10 č. 10 znásobeno samo sebou dává počet zpěvů Božské Komedie: 10 x 10 = 100 Peklo má předzpěv = celkem 100 zpěvů člověk: středověký obraz světa – viz Tomáš Akvinský: Summa theologiae renesanční prvky: konkrétní postavy prožitek lásky Paolo a Francesca: Čajkovskij: Francesca da Rimini (1876) Liszt: Dantovská symfonie (1856) antika: symbióza křesťanského obsahu a antických motivů LITERÁRNÍ OHLASY Thomas Stearns Eliot: poezie: Pustá země (The Waste Land, 1921) Popeleční středa (Ash-Wednesday, 1930) eseje: Dante Co pro mne znamená Dante FRANZ LISZT Po četbě Danta (Après une lecture du Dante) – Fantasia quasi sonata z cyklu Léta putování (Années de pélerinage) – 2. rok: Itálie DANTOVSKÁ SYMFONIE Eine Symphonie zu Dantes Divina Commedia (1855–1856) pro velký orchestr a ženský sbor 1. Inferno 2. Purgatorio – Magnificat 1. Inferno: Lento. Allegro frenetico sonátová forma A – B – A A: a) Lento: Per me si va nella città dolente, Per me si va nell’eterno dolore, Per me si va tra la perduta gente. b) Allegro frenetico B: a) Quasi Andante, ma sempre un poco meno mosso: Paolo e Francesca Nessun magior dolore che ricordarsi del tempo felice nella misericordia. [Francesca:] Není větších bolů, než v době bídy vzpomínati blaha. Andante amoroso: dvojzpěv Paola a Francesky Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate. A: Tempo primo, Allegro, Alla breve Più mosso Coda: Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate. 2. Purgatorio: 3dílná forma A: Andante con moto quasi Allegretto. Tranquillo assai. B: fuga (Lamentoso) A’: Poco a poco più di moto Magnificat (attacca): ženský sbor Torquato Tasso (1544–1595) Aminta (1573) Osvobozený Jeruzalém (Gerusalemme liberata, 1576) Dobytí Jeruzaléma (Jerusalemme conquistata, Apologia, 1593) ústřední idea: střet nebe a pekla peklo: saracéni, žena nebe: křesťanští rytíři charakteristika: epizodičnost fantazie – rétoričnost sentimentalita pastorela (Erminia) hudebnost peklo: Tartaros středověk – Tuba mirum láska: boj, zápas – agonální pojetí Rinaldo – Armida Tancred – Clorinda Claudio Monteverdi Il combattimento di Tancredi et Clorinda (1624) edice: 1638 8. kniha madrigalů: Madrigali guerrieri, et amorosi (Madrigaly válečné a milostné) forma: in genere rappresentativo madrigal s generálním basem 4 violy da braccio, BC postavy: Testo Tancred Clorinda GENERE CONCITATO afekt (emoce): rejstřík: styl: 1. Ira (hněv) alta concitato (vzrušený) 2. Temperanza (mírnost) mezzana temperato (mírný) 3. Humiltà (pokora) bassa molle (měkký) o supplicatione (pokorná prosba) RINALDO – ARMIDA Claudio Monteverdi: Armida abbandonata (1626) – ztraceno Jean-Baptiste Lully: Armide (1686), tragédie en music, libreto: Philippe Quinault Georg Friedrich Händel: Rinaldo (1711, rev. 1731), opera seria, libreto: Giacomo Rossi Christoph Willibald Gluck: Armide (1777), dramma per musica, libreto: Philippe Quinault Josef Mysliveček: Armida (1779, rev. 1780), Zauberoper, libreto: Gianambrogio Migliavacca podle Quinaultova dramatu Joseph Haydn: Armida (1783), dramma eroico Gioacchino Rossini: Armida (1817), libreto: Giovanni Schmidt Antonín Dvořák: Armida (1902–1903), grand opéra, libreto: Jaroslav Vrchlický Georg Friedrich Händel Rinaldo HWV 7a (1711, rev. 1731) opera seria libreto: Giacomo Rossi personaggi: Goffredo – capitano generale dell’armata christiana Rinaldo – eroe del campo, destinato sposo ad Almirena Almirena – figlia di Goffredo, destinata sposa a Rinaldo Eustazio – fratello di Goffredo --------------------------------------- Argante – Re di Gerusalemme, amante d’Armida Armida – incantatrice, regina di Damasco, amante d’Argante --------------------------------------- Mago cristiano Sirene