Informace, dezinformace a informační etika XI PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Informační etika pJednání při nakládání s informacemi pCo je informace? pOntologické pojetí – strukturovanost uspořádanost pEpistemologické pojetí – zpráva, obsah zprávy pTranscendentální pojem pJe informační etika etikou speciální, aplikovanou? Gold bar Floridi pAgent – interaktivní, autonomní, adaptibilní systém pInfosféra pMikroetika (speciální) – makroetika (univerzální) p Gold bar Floridi pUniverzální etika pInformace – bytí, dobro pNení rozvinutý subjekt Gold bar Informace pObjektivní i subjektivní pData, která mají potenciál vytvořit či aktuálně vedou k vytvoření znalosti. p p Gold bar Podmínky informativnosti pData p pSprávně uspořádaná pSmysluplná pPravdivá p pNová pRelevantní pPoužitelná p Gold bar Kvalita informace pKonsistence pPřesnost pÚplnost Gold bar Data pJednotka diference pDe re (substance), de dicto (akcidenty), de signo (znaky) pTaxonomická (vztahy), typologická (různé typy), ontologická (informace vždy reprezenotvány daty) a genetická neutralita (jsou nezávislé na tom, kdo je informován) p Gold bar Znalost pOsoba O ví, že T ↔ … p p(1) T je pravda; p(2) osoba O pokládá T za pravdivé; p(3) přesvědčení osoby O, že T je pravda, je podložené (epistémicky oprávněné). p Gold bar Moudrost pCtnost teoretického rozumu (sofia), ctnost praktického rozumu (prudentia) pCíl poslední blaženost pDílčí cíle – prostředky k cíli poslednímu pVybíráme je díky prozíravosti pSlouží nám informace pPosuzujeme rozumem na základě přirozeného zákona Gold bar Principy informační etiky - Floridi pInformace dobro, entropie zlo p p0. v infosféře by neměla být způsobována entropie (nultý zákon); p1. v infosféře by se mělo předcházet entropii; p2. entropie by měla být z infosféry odstraňována; p3. rozvoj informačních objektů stejně jako celé infosféry by měl být podporován prostřednictvím uchovávání, kultivace a obohacování jejích vlastností. p Gold bar Floridiho etika pŠiroký záběr pNeantropocentrická pOdhlíží od toho, kdo ji v konkrétním čase na konkrétním místě formuluje – od člověka pIgnoruje tradiční koncept entropie – termodynamický p Gold bar Jiří Stodola p0. v infosféře by neměla být způsobována entropie, pokud to není nezbytně nutné (nultý zákon); p1. infosféra se skládá ze čtyř vrstev (od nejnižší po nejvyšší): anorganické, organické, duševní a duchovní; nezpůsobování entropie u informačních objektů vyšší úrovně má přednost před nezpůsobováním entropie u informačních objektů nižší vrstvy (vertikální zákon); p2. uvnitř konkrétní úrovně infosféry platí, že nezpůsobování entropie vedoucí k zániku individuálního informačního objektu má přednost před nezpůsobováním entropie, která nepůsobí zánik individuálního systému (horizontální zákon); p3. v infosféře by se mělo předcházet entropii; p4. entropie by měla být z infosféry odstraňována; p5. rozvoj informačních objektů stejně jako celé infosféry by měl být podporován prostřednictvím uchovávání, kultivace a obohacování jejích vlastností. Mravné informační jednání je pak takové, které dodržuje zároveň pravidlo 0, 1 a 2 a zároveň alespoň jedno z pravidel 3, 4 a 5. p Gold bar Dezinformace pNutnost postulovat pravdivost jako součást informativnosti, jinak dezinformace může být žádoucí pBall-Hilellův paradox – tautologie neinformativní, kontradikce maximálně informativní pOtázka užitečnosti informace Gold bar Princip informační etiky pHodnota informace – poznání – jednání – cíl p pJe třeba získávat, vytvářet a uchovávat informace a vyvarovat se získávání, tvorbě a uchovávání toho, co informace nejsou. pInformace – data, správně uspořádaná, smysluplná, pravdivá, nová, relevantní a použitelná. pNutné splnit objektivní podmínky