Pravoslaví a slovanský svět Utrpení Křesťanů za Císaře Nerona (Henryk Siemiradzki: Die Fackeln des Nero (1877) Konverze Konstantina Velikého Obsah obrázku vsedě, mladý, skupina, pes Popis byl vytvořen automaticky První nikájský koncil Účastníci koncilu v čele s Konstantinem nesou trojiční dogma Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Druhý ekumenický koncil na obrázku V. Surikova Obsah obrázku osoba, interiér, skupina, fotka Popis byl vytvořen automaticky Třetí koncil efeský. Dole vpravo odsouzený heretik Nestorius Basileos Veliký Obsah obrázku staré, muž, malování, stojící Popis byl vytvořen automaticky Jan Zlatoústý Obsah obrázku staré, vsedě, dřevěné, hnědá Popis byl vytvořen automaticky Ikona Cyrila a Metoděje v chrámu sv. Dimitrije v Soluni Obsah obrázku interiér, fotka, zrcadlo, hledání Popis byl vytvořen automaticky Chrámová předsíň s vraty chrámu Boží moudrosti Obsah obrázku budova, vsedě, stůl, muž Popis byl vytvořen automaticky Chrámový prostor Hagie Sofie Obsah obrázku interiér, vsedě, kolo, hodiny Popis byl vytvořen automaticky Ikonostas Obsah obrázku budova, interiér, fotka, vpředu Popis byl vytvořen automaticky Deisis Fresková výzdoba Obsah obrázku interiér, staré, fotka, malování Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, vsedě, staré, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, interiér, vsedě, stůl Popis byl vytvořen automaticky Chalcedonský koncil Obsah obrázku text, box, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Novodobá kresba rozkolového koncilu Obsah obrázku interiér, fotka, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Justinián I. Hagia Sofia Mozaika s císařem Janem II. Komnénem (1087–1143) Mozaika s císařem Konstantinem Monomachem a císařovnou Zoé (978–1050) Deisis ve velechrámu Boží moudrosti Obsah obrázku budova, staré, fotka, oheň Popis byl vytvořen automaticky Současný interiér chrámu Boží Moudrosti Křtitelnice a předsálí chrámu sv. Sofie Mohamed Ikonoklasmus a sedmý koncil Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Patriarcha Fotios •Freska z jednoho z cařihradských chrámů Čtvrtý konstantinopolský koncil > • (5. října 869 – 28. února 870) byl koncil, který se sešel nedlouho poté, co na byzantský trůn nastoupil po zavraždění dosavadního císaře Michaela III. Basileios I. Makedonský. Úkolem koncilu byla obnova jednoty východní a západní církve. • •Basileios I. záhy sesadil konstantinopolského patriarchu Fotia a povolal nazpět do úřadu jeho sesazeného předchůdce Ignatia. Jeho rozhodnutí potvrdil koncil, který zasedal v letech 869 - 870 v Konstantinopoli. Církev, rozpolcená tzv. Fotiovým schizmatem, byla opětně prohlášena za jednotnou. Prestiž papežského stolce však utrpěla v jiném směru. Koncilní otcové nepřiznali papežům právo rozhodovat o vnitřních záležitostech byzantské církve. Kromě toho se do Konstantinopole dostavili vyslanci bulharského knížete Borise I., aby zde konečně vyřešili problém, pod čí církevní svrchovanost Bulharsko připadne. Vzhledem k předcházejícím událostem šlo ve skutečnosti o projev dobré vůle bulharského vládce podřídit se konstantinopolskému patriarchátu. To svým rozhodnutím potvrdili přes protesty papežských legátů tři východní patriarchové, kteří byli určeni spor rozhodnout. Ignatios poté okamžitě zřídil v Bulharsku arcibiskupství a několik biskupství a obsadil je řeckými duchovními. Boris dosáhl svého, přestože tak otevřel svoji zemi působení byzantského kulturního a duchovního vlivu. • •Tento a všechny následující ekumenické koncily neuznává pravoslavná církev. Ta naopak uznává pouze konstantinopolský koncil, který se konal v letech 879–880 a podpořil Fotia, avšak většina pravoslavných jej nepovažuje za ekumenický Bulharský stát za Borise – Michala Fotios •Fotios křtí Bulhary spolu s knížetem Borisem > Boris – Michal Konstantitn-Cyril a Metoděj na ikoně Chrámu sv. Dimitrije v Soluni Hrob Naumův Preslavská škola Vliv Bogomilství Obsah obrázku tráva, fotka, budova, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Vliv center slovanské vzdělanosti Byzantský císař Konstantin VII. Porfyrogennétos přijímá kněžnu Olgu – audienci vylíčil ve svém díle De administrando imperio Velkokníže Vladimír dává přednost pravoslavnému duchovenstvu před papežským vyslancem, obraz Ivana Egginka Křest knížete Vladimíra. Viktor Vasněcov, freska v chrámu svatého Vladimíra v Kyjevě Obsah obrázku skupina, lidé, stojící, nákladní auto Popis byl vytvořen automaticky Svatí Boris a Gleb •Ikona Borise a Gleba, 14. století •Boris a Gleb (při křtu Roman a David, zabiti v roce 1015) byla ruská knížata, synové kyjevského knížete Vladimíra I. Svjatoslaviče. V bratrovražedném boji, vzplanuvším roku 1015 po smrti jejich otce, byli zabiti na příkaz svého staršího bratra Svjatopolka I., který se zmocnil vlády. • •Boris a Gleb začali být již v polovině 11. století uctíváni v panovnické rodině jako strastotěrpci – mučedníci. K jejich svatořečení došlo roku 1072 u příležitosti přenesení ostatků do nově postaveného chrámu ve Vyšgorodě, který jim byl zasvěcen. Stali se prvními ruskými svatými, patrony ruských zemí a nebeskými pomocníky ruských panovníků. Ostromirovo evangelium, nejstarší datovaný dochovaný ruský rukopis z let 1056 až 1057 – opis bulharské předlohy Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Model původní podoby kyjevského katedrálního chrámu sv. Sofie Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Matka Boží jako Oranta, původní mozaika z chrámu sv. Sofie v Kyjevě > Obsah obrázku text, opálení Popis byl vytvořen automaticky Papež Leon IX. •Miniatura z 11. století Evropa po Velkém schizmatu Obsah obrázku tráva, budova, exteriér, dům Popis byl vytvořen automaticky Nejstarší srbský kostel v Rasu u Nového Pazaru Interiér kostela sv. Petra Djurdjevi stupovi Obsah obrázku budova, kámen, exteriér, cihla Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku skála, exteriér, kámen, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, staré, fotka, zakryté Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, strop, staré, budova Popis byl vytvořen automaticky Interiér kláštera Djurdjevi stupovi Klášter Studenica • Štěpán Nemanja (Symeon) a Rastko Nemanjić (Sáva) • Pečský patriarchát Gračanica Obsah obrázku exteriér, budova, tráva, vpředu Popis byl vytvořen automaticky Dušan silný Obsah obrázku fotka, vsedě, muž Popis byl vytvořen automaticky Ravanica • Chrám založený knížetem Lazarem v Kruševu Obsah obrázku exteriér, tráva, budova, vpředu Popis byl vytvořen automaticky • Obsah obrázku fotka, různé, dort, barevné Popis byl vytvořen automaticky Kláštery rašské školy, •K rašské škole patří kláštery Studenica, Žića, Peć, Mileševo, Sopočani a Dečani, Hilandar. Kopule nad střední části hlavní lodi, zdi postavené z vápence a cihel a zvnějšku často obloženy mramorem, některé (Sopočani) měly také zvonici. Románská a gotická okna a portály zdobeny dekorativními motivy figurálními, zvířecími i geometrickými. Katholikon milešovského kláštera Fresky tzv. Bílého anděla a sv. Sávy z kláštera Mileševo Kláštery kosovsko-metochijské školy •Od počátku 14. století. Chrámy s půdorysem vepsaného kříže, jedna nebo pět kupolí, vnější strana staveb zdobená střídáním vrstev kamene, zejména opuky a vrstev plochých byzantských cihel. Chrám v Gračanici, makedonském Nagoričanu, Panny Marie Ljevišské v Prizrenu. Chrám ve Starém Nagoričanu, dnes Makedonie Obsah obrázku tráva, budova, exteriér, staré Popis byl vytvořen automaticky Kláštery moravské školy •Charakteristické boční apsidy do tvaru trojlístku (trikonchos). Typickým prvkem byly rosety s bohatými kružbami. Vnější úprava podobná jako u kosovsko-metochijské školy. Kláštery Kalenić, Ljubostinja, Resava-Manasija, Ravanica Klášterní chrám v klášteře Kalenić Záduš kněžny Milice v Ljubostinji Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Camblak slouží bohoslužbu v Kostnici •Zřejmě v důsledku bulharsko-otomanských válek odešel z Bulharska. V Srbsku byl představeným kláštera Visoki Dečani. O srbské dějepisectví se zasloužil sepsáním životopisu knížete Štěpána Dečanského, zakladatele kláštera. Pobýval též v klášteře Neamț v Moldávii. Do funkce kyjevského biskupa byl zvolen z iniciativy litevského knížete Vitolda přes odpor konstantinopolského patriarchy. Jeho volba znamenala fakticky vznik autokefální litevské pravoslavné metropolie. • •Z iniciativy litevského velkoknížete Camblak usiloval o sjednocení pravoslavné a katolické církve. Z tohoto důvodu přijel v únoru 1418 do Kostnice a zúčastnil se zasedání kostnického koncilu. Camblak nezastával pojetí církevní unie spočívající v jednostranném podřízení se pravoslavných věřících římské církvi. Zdůrazňoval jednotu vypůsobenou Duchem svatým a realizovanou na základě společné tradice z 1. tisíciletí křesťanské éry. Neuznával papežský primát, ani katolický exkluzivizmus. Cestu ke sjednocení viděl v konciliarismu. •V dopise ze 16. května 1417 velkoknížeti litevsko-ruskému nazval Jana Husa „svatým“. • Zachovaná část chrámu sv. 40. mučedníků v Tarnovu • Obsah obrázku budova, tráva, staré, dům Popis byl vytvořen automaticky Kalojan a Desislava > Obsah obrázku budova, staré, stojící, vsedě Popis byl vytvořen automaticky • Obsah obrázku staré, vsedě, medvěd, hrnek Popis byl vytvořen automaticky Bačkovský klášter Obsah obrázku hora, tráva, budova, dům Popis byl vytvořen automaticky Chrejlova věž. Pirg Rislkého kláštera Byzantský císař Jan VIII. Paleilogos na obraze Benozza Gozzoliho v paládi Medici ve Florencii •By Bessarion Markos Eugenikos • Papež Eugenius IV. Podle Jeana Fouqueta • Metropolita Isidor •Metropolita Kyjevský, kardinál, latinský patriarcha konstantinopolský, účastník obrany Konstantinopole Gennadios Scholarios, první patriarcha v rámci osmanské říše • Sultán Mehmed Dobyvatel a patriarcha Gennadios • Zoé (Sofija), neteř Konstantina XI., •manželka ruského velkoknížete Ivana III, zajistila „dynastický přechod“ z Byzance na Rus. Antropologická rekonstrukce podle ostatků, Ivan III. Veliký > •během své vlády podporoval výstavbu v Moskvě. Na nových kremelských chrámech a panovníkově paláci pracovali mimo jiné významní italští stavitelé Aristotele Fioravanti a Alesio Novi. Uspenskij sabor •Ivan III. pozval z Itálie architektа Ridolfa Fioravantiho, zvaného Aristotele, který zcela rozebral zbytky stavby a vztyčil současný chrám podle ruských předloh z 12. století (Uspenského chrámu ve Vladimiru) s prvky tehdejší současné severoitalské architektury. Kostel byl vysvěcen 12. srpna 1479, v předvečer svátku Panny Marie, metropolitou Gerontiem. • •Kostel dostal podobu stavby o šesti sloupech, pěti kupolích a pěti apsidách. Postaven z bílého vápence v kombinaci s cihlou (z cihlového zdiva jsou vytvořeny klenba, oblé plochy, východní zeď nad oltářovými apsidami, hranolové sloupy na východní straně skryté za oltářní branou. Ostatní oblé sloupy jsou rovněž z cihel, jsou však vyloženy vápencem). Vasilij III. •Velkokníže Vasilij III. se stal jedním z adresátů prorockých listů pskovského mnicha Filofeje (1465–1542), který v jednom z nich napsal: „Два Рима пали, а третий стоит, а четвёртому не быть“ – tedy „Dva Římy padly, třetí stojí a čtvrtého již nebude.“ Odtud pak pochází teze o Moskvě jako třetím Římu. •Vasilij (Vasil) III. Ivanovič (rusky: Василий III Иванович, 25. března 1479 – 3. prosince 1533, Moskva) z rodu Rurikovců, byl velikým knížetem moskevským od roku 1505 do své smrti. Byl synem Ivana III. Vasiljeviče a byzantské princezny Sofie Palaiologovny, a byl pokřtěný jako Gabriel. Někdy je žertovně označován jako „Vasilij Přiměřený“, neboť panoval v pořadí mezi „Ivanem Velikým“ a „Ivanem Hrozným“ a jeho vláda byla relativně bezproblémová. > Pravoslavný chrám v Chudobíně architekta Andreje Kolomackého •