IZRAELSKO-PALESTINSKÝ KONFLIKT MAREK ČEJKA Stát Izrael  Cca 9,5 mil. obyvatel, přibl. 75% židovské obyvatelstvo různého původu, 20% arabské obyvatelstvo – tzv. „izraelští Arabové“ (muslimové, křesťané, drúzové) nikoliv „Palestinci“, kteří nemají izr. občanství a žijí na okupovaných územích Západního břehu a Gazy či jsou uprchlíci), 5% - Čerkesové, Arméni, cizinci, gastarbeitři…  Dlouhodobě konfliktní oblast – izraelsko-arabský konflikt od r. 1948 → postupné zklidňování konfliktů s arabskými státy  podmnožinou je konflikt izraelsko-palestinský (cca po WW1) → řešení dlouhodobě stagnuje, asymetrický konflikt (výrazně odlišná síla stran a taktika)  Ekonomická a vojenská síla, relativně dobře fungující demokratický systém v multikulturní společnosti, velmi široká svoboda tisku a projevu versus  Vnitřní napětí v izraelské společnosti (ekonomické, religiózní, vnitro-etnické), mezi-etnické problémy, korupce na nejvyšších polit. místech, kolonizační/okupační politika vůči Palestincům Palestina  Před rokem 1948 celé území zahrnující dnešní Izrael, Západní břeh (WB) a pásmo Gazy (G) – tedy teritorium britského mandátu Palestina (1920- 1948) → na základě mírových dohod z Osla jen WB a G (oficiálně „Palestinská národní autonomie“ – tedy postrádající některé aspekty de facto státnosti).  Obyvatelé jsou etnicky a kulturně Arabové – 4,75 mil. (WB a G) – 97% muslimové, 3% křesťané (řec.-ortodox.), samaritáni – jejichž specifická lokální identita se začala formovat na sklonku Osmanské říše a rozvinula se v průběhu konfliktu s Izraelem  Symbolickým centrem Východní Jeruzalém, de facto centrem však Ramalláh (sídlo palestinských institucí)  Poměrně moderní a dynamická, často sekularizovaná arabská společnost (rozdíly mezi WB a G), ekonomické propojení s Izraelem versus  Nedokonalý politický systém, nepotismus, klientelismus a korupce, radikalismus a terorismus vůči Izraeli, mj. i jako jeden z důsledků izrealeské okupační a osadnické politiky Izrael a Palestina v současnosti Blízkovýchodní konflikt nebo konflikty?  Izraelsko-arabský (konvenční války se sousedy od r. 1948 – války v letech 1948-49, 1956, 1967, 1973, 1982, 2006)  Izraelsko-palestinský (od r. 1948, resp. od r. 1920 – asymetrický konflikt s prvky občanské války)  Konflikty v Perském zálivu (1990, od r. 2003)  Občanská válka v Libanonu (1975 – 1990)  Konflikty mezi muslimskými zeměmi navzájem (Irák vs. Irán, Irák vs. Kuvajt, Libye vs. Čad atd.),  Alžírská válka (1954-1962) – až čtvrt miliónu mrtvých  Války v Afghánistánu (války v 19. a 20. stol., hlavně od zač. 80. let 20. století)  Kurdské konflikty (hlavně na území Iráku a Sýrie)  Konflikty po Arabském jaru 2011 (hlavně Libye, Sýrie, Jemen) – sem spadá i konflikt s ISIS (cca 2014-2019) Současné blízkovýchodní konflikty a jejich oběti Přes řadu rozdílů mají konflikty na Bl. Východě důležité spojnice  Většina novodobých konfliktů má kořeny až v 19./20. století, nikoliv v dobách „pradávných“ (biblických, novozákonních atd.)  Ve většině případu NEvznikly primárně kvůli náboženství, ale skrze spor o území, resp. dominanci určitého národa/etnika na určitém území, jsou to tedy moderní NACIONALISTICKÉ konflikty  Až do počátku 20. století nebyly mezi muslimy, židy a křesťany na Blízkém východě výraznější problémy  Náboženství začalo hrát v konfliktech výraznější roli až v průběhu politizace náboženství ve 20. století (zhruba od 70. let)  Většina ze současných blízkovýchodních konfliktů má kořeny jak v domácí politice, tak stále nesou důsledky koloniálních aktivit západního světa (první pol. 20. stol.: Británie a Francie) a studené války (1946 – 1990, USA a SSSR) – politika v duchu „rozděl a panuj“, podpora nedemokratických režimů, import západních ideologií atd.  Současná komplikovaná a nebezpečná situace je důsledkem řady okolností a procesů → blízkovýchodní dění tak nelze zjednodušovat do černobílých schémat  K pochopení blízkovýchodního vývoje nestačí pouze sledovat zprávy a noviny, ale je třeba znát jak soudobý kontext dění, tak moderní historii  Jednostranný či tendenční přístup nelze vyčítat těm, kdo mají s konfliktem osobní sepětí, případně od něj nemají odstup  Pokud se však podobné stereotypy a dezinformace začnou objevovat i u některých politiků, historiků, politologů, diplomatů apod., není to v pořádku České pohledy na izraelskopalestinský konflikt  Vyvážené postoje a snaha postihnout konflikt v komplexitě je mezi osobnostmi českého veřejného života, hlavně politiky, velmi výjimečné. Výjimkami jsou např. bývalí ministři zahraničí: Karel Schwarzenberg nebo Zdeněk Petříček.  Většina dnešního politického mainstreamu od Zemana, přes politiky ODS, TOP09, Lidovce zaujímají velmi tendenční postoje. Není překvapující, že na rozdíl od Schwarzenberga žádný z těchto politiků Izrael systematičtěji nezná ani nenavštěvoval.  Specificky jednostranné české postoje vůči Izraeli jsou kombinací pozitivních i horších českých přístupů:  pozitivní vazby TGM a disidentů kolem Havla k židům  romantizace česko-židovského soužití  idealizace dějinných událostí (dodávky zbraní Izraeli)  komplexy Čechů z vlastního geopolitického osudu (např. mnichovský komplex)  silná islamofobie (Izrael se může stát přitažlivý i pro antisemity) Blízkovýchodní konflikty souvisí se vznikem konceptů moderního národa a nacionalismu v důsledku osvícenství Nové fenomény konce 19. stol.: sionismus a arabský nacionalismus Židovství v diaspoře před vznikem sionismu  Od roku 70 n.l. (porážka židovského povstání Římany) se velká část Židů uchyluje do exilu (diaspory) – jejich situace v různých částech světa je odlišná  Antisemitismus je přítomen hlavně v křesťanské Evropě – Židé často lidé podřadné kategorie, život v izolaci a ghettech Dlouhá historie křesťanského antisemitismu a tradiční stereotypizace židů Tradiční obvinění židů: • „krevní pověra“ (blood-libel) • znesvěcování hostií • trávení studní • šíření moru a nemocí • později „židovská světovláda“ Teologické základy křesťanského antisemitismu:  Jan Zlatoústý (344–407) Židé jsou nejhorší ze všech lidí. Jsou chlípní, nenasytní a lakotní. Jsou to proradní vrazi křesťanů a uctívači ďábla. Jejich náboženství je zkažené... Židé jsou odporní vrazi Krista, a kdo zavraždí Boha, ten již nemůže svůj hřích odčinit ani nemůže počítat se shovívavostí a odpuštěním.  Sv. Augustin (354–430) Věrným obrazem Žida je Jidáš Iškariotský, jenž zaprodal Pána za pár stříbrných. Židé nikdy duchovně neporozumí Písmu a navždy ponesou vinu za Ježíšovu smrt, protože jejich otcové zabili Spasitele.  Tomáš Akvinský (1225–1274) Protože Židé ukřižovali Pána, je zcela legitimní ponechat je navždy v otroctví.  Reformace: Martin Luther (1483–1546) Podpalte jejich synagogy, a co neshoří, mělo by být zaházeno hlínou, aby nikdy nikdo z toho nemohl zahlédnout ani popel či kámen... aby Bůh věděl, že jsme křesťané... Měly by být umístěni pod jednu střechu nebo ve stáji stejně jako Cikáni, aby si uvědomili, že v naší zemi nejsou pány, jak se vychloubají, ale ubohými zajatci, jak si na nás u Boha neustále stěžují v hořkém naříkání... Osvícenství v Evropě a židovská emancipace  Po fr. revoluci oddělování náboženství od státu na Západě, úpadek katolické církve a papežské moci  Na Západě je náboženství postupně vytlačováno z veřejného života i ze státní politiky Proměny židovství v průběhu osvícenství  Obecně je židovská společnost v diaspoře velmi zbožná a vzhledem k charakteru židovství a velkému důrazu na studium Tóry a Talmudu i gramotná a často vzdělaná  V 18. a 19. století osvícenství proniká i do židovských komunit – HASKALA – hlavním předstvitelem berlínský židovský filosof Moses Mendelssohn (1729–1786)  Důsledkem osvícenství je snaha části Židů o EMANCIPACI: rovnost, svobodu, budování moderní společnosti a často i integraci do většinové společnosti (ASIMILACI), ale také sekularizaci → potlačení moci rabínů, zjednodušení náboženství, odklon od jidiš a ortodoxního judaismu  v židovském prostředí s velkou zkušeností útlaku se projeví nové směry západního politického myšlení → velmi silné jsou emancipační – osvobozující související s liberalismem či levicí – socialismus, komunismus, bundismus..  Naopak religiózní židovské komunity – hlavně ve východní Evropě – se uzavírají více do sebe, vymezují se proti modernitě a vše co ji provází a posilují svůj náboženský charakter – jedním z největších předmětů jejich kritiky se stane nová ideologie v židovském prostředí – židovský nacionalismus, neboli SIONISMUS Theodor HERZL (1860-1904) a spis „Židovský stát“ (1896) SIONISMUS  sionismus je novodobý židovský nacionalismus a zároveň emancipační hnutí, který se konstituoval až v druhé polovině 19. století.  sionismus nemá tisíciletou historii jako judaismus a je to hlavně politický pojem  Základy sionismu položili myslitelé jako Moses Hess (1812–1875), Leo Pinsker (1821–1891), Theodor Herzl (1860 –1904) a další, kteří sice byli etničtí Židé, ale sekularizovaní  ti chápali sionismus hlavně jako ideu a praktický plán, který má pomoci ochránit Židy před evropským antisemitismem  první sionisté byli nezřídka levicově zaměření pokrokáři s vlažným vztahem k víře svých předků, chtěli vytvořit rovnostářskou a pokrokouvou židovskou společnost  sionistou může být nejen Žid, ale každý člověk, který sympatizuje s jeho programem (křesťanský sionismus) Proudy sionismu  Politický – Nordau, Herzl  Organický – Achad Ha´am  Radikální – Berdyczewski  Socialistický – Syrkin, Gordon, Ben Gurion  Revizionistický – Žabotinský, Klausner, Begin  Náboženský – Mohilever, Reines, Kúk Obraz „tradičního diasporního žida“ z pohledu sionistů a snaha o vytvoření „nového žida“ Oživení evropského antisemitismu na přelomu 19. a 20. století a Dreyfussova aféra (1896) Vznik rasismu a rasového antisemitismu v 19. století  Reinterpretace Darwinových materialistických teorií sociálními darwinisty → pseudověda, která má pomoci obhajobě kolonialismu, kdy je nejvyšší rasou „bílá“, která má tak zvláštní oprávnění vůči rasám jiným  Joseph Gobineau (1816-82), Robert Knox (1798-1862), H. S. Chamberlain (1855-1927) a další → koncept „árijské rasy“ kam židé nespadají Rozvoj rasového antisemitismu – cesta k Holocaustu Židovská Evropa před a po 2. světové válce ARABOVÉ PŘED VZNIKEM NACIONALISMU Expanze chalífátu (632-750) Dezintegrace chalífátu (od 850) Křížové výpravy (1095-1291) Osmanská říše (1299-1922) ZROZENÍ ARABSKÉHO NACIONALISMU a v jeho rámci PALESTINSKÉHO NACIONALISMU  Důležitá kniha od palestinského arabského myslitele Nadžíba Azúriho: „Probuzení arabského národa“ (publikována 1905 v Paříži)  apeluje na všechny Araby v Osmanské říši k vytvoření velkého arabského království zahrnující Sýrii, Irák a arabský poloostrov  varuje před konfliktem nacionálních ambicí na Blízkém východě a před sionismem Palestina na přelomu 19./20. století Dokumentární filmy: https://www.youtube.com/watch?v=q01_zotB bgw https://www.youtube.com/watch?v=vSwCPbx HRYE&list=PLZzclxHDHBVseQCqK- GQe1AniTaNpeZ_v Moderní Blízký východ stojí na troskách Osmanské říše První světová válka na Blízkém východě  Osmanská říše bojuje na straně Německa a Rakouska-Uherska  Francouzi - a hlavně Britové - usilují o porážku Turků na Blízkém východě  1915 – katastrofa u Galipolli  Britové hledají nové možnosti jak porazit Turky  Navazují spolupráci s Araby a jejich vedením  Arabové chtějí svůj stát, Britové jim ho slíbí za jejich pomoc při porážce Osmanů  Viz korespondence šarífa Husajna s McMahonem, brit. vysokým komisařem v Egyptě, červenec 1915leden 1916 Květen 1916 – tajná Sykes-Picotova dohoda 1920 – konference v San Remo vytvoření hranic moderního Blízkého východu v duchu Sykes-Picot Balfourova deklarace, listopad 1917 Etno-náboženské složení Blízkého východu Evropská dominance na Blízkém východě mezi válkami Britský mandát Palestina (1922-1948) "Sionisté vytvoří pro Anglii malý a loajální židovský Ulster v moři potenciálně nebezpečného arabského nacionalismu." Sir Ronald Storrs, britský guvernér Jeruzaléma „Alija“ sionistické přistěhovalectví do Palestiny  1. alija (1882 – 1903) – asi 35 000 osob, hlavně z hnutí Chovevej Cijon a Bilu  2. alija (1904 – 1914) – kolem 40 000 osob z východní Evropy, kteří přišli hlavně v reakci na antisemitismus v Rusku.  3. alija (1919 – 1923) – 35 000 osob, hlavně z Ruska a Polska. Reagovali hlavně na založení „Židovské národní domoviny“ Balfourovou deklarací.  4. alija (1924 – 1928) – asi 67 000 osob, zahrnovala především střední vrstvy z Polska osídlující velká města a Židy, kteří překročili imigrační kvóty do USA.  5. alija (1929 – 1939) – 250 000 lidí, hlavně sekularizovaní němečtí Židé, kteří prchali před nacisty; tato alija zásadně změnila charakter dosavadní židovské populace  6. a 7. alija nebo také „Alija Bet“(1940 – 1948) – asi 100 000 osob, hlavně lidé prchající před holocaustem či po válce přicházející z koncentračních táborů; toto číslo je relativně nízké kvůli britským omezením židovského přistěhovalectví během druhé světové války. Život v mandátní Palestině Život v mandátní Palestině ZÁKLADNÍ POLITICKÉ PROUDY v MANDÁTNÍ PALESTINĚ  ŽIDOVSKÉ SIONISTICKÉ – Labouristický sionismus (Ben Gurion) – Revizionistický sionismus (Žabotinský, Begin)  ŽIDOVSKÉ NESIONISTICKÉ – Religiózní Židé „starého jišuvu“ (organizace Agudat Jisrael, Neturej Karta)  PALESTINSKO-ARABSKÉ – Kooperace s Brity (rodina Naššašíbí) – Vyhraněný palestinsko-arabský nacionalismus (rodina Husajní) DĚLNICKÝ (LABOURISTICKÝ) SIONISMUS  Nejvýraznější politický proud v židovské Palestině  Vybudování samostatné židovské dělnicko-rolnické společnosti  Podpora masového přistěhovalectví do Palestiny  Kolektivismus, pokrokářství, antiklerikalismus – zvláště proti ultra-ortodoxnímu judaismu (charedim)  Důraz na spolupráci s Brity při budování židovské domoviny  Liberální a pravicoví sionisté vnímaní jako třídní nepřátelé  Důležité organizace spojené s labouristy: Histadrut, Hagana, Palmach  Teoretici: Syrkin, Borochov, Politický vůdce: Ben-Gurion Izrael dnes podporuje hlavně politická pravice, ve skutečnosti jsou jeho kořeny, zrod a historie až do 70. let výrazně levicové David BEN GURION (1886-1973) „Pokrok v Palestině“ REVIZIONISTICKÝ SIONISMUS  Žádal „revizi“ sionismu prosazovaného Ben Gurionem a Weizmannem.  Hlavní představitel Vladimír Žabotinský (1880-1940)  co nejrychlejší vznik židovského státu, nejlépe za pomoci Velké Británie, případně i bez ní.  Důraz na národ, sílu, soudržnost, odpor k levicovým doktrínám  Na levicové sionisty a jejich strany a odbory pohlížel jako na „rakovinu na těle sionismu“  Koncepce „železné zdi“ vůči Arabům Radikalismus revizionistického sionismu Palestinská arabská politika v éře bristkého mandátu  Klanová politika klan Al-Našašíbí versus Al-Husajní versus Al-Chalídí TGM v Palestině (1927) Počátky radikálního islamismu v Palestině šejch Izz ad-Dín al-Kassám (1882–1935)  Ideový předchůdce Hamásu  Mládí prožil v době úpadku Osmanské říše a oslabování islámu na úkor Západu  Chtěl ve jménu islámu bojovat proti Italům (Libye) a Francouzům (Sýrie) a později proti Britům v Palestině  Po vzniku Muslimského bratrstva má blízko k jeho idejím  V severní Palestině zakládá militantní organizaci „Černá ruka“ a posléze umírá v boji s Brity  Stává se předlohou Hamásu, který podle něj pojmenovává své militantní křídlo a rakety Arabské povstání v Palestině 1936-1939 Britské represe v Palestině Demografie britské Palestiny Násilí a občanská válka v Palestině 1945-48 Palestinský uprchlický exodus Palestinští uprchlíci dnes 14. 5. 1948 – nezávislost Izraele POLITICKÝ SYSTÉM IZRAELE  Prvky britských a osmanských vlivů  Výkonná moc v rukou vlády - výrazná role premiéra  Symbolická role prezidenta (7 let)  Jednokomorový parlament Kneset (120 členů, 4 roky)  Doposud 24 voleb do Knesetu  Vysoce proporční volební systém – Od r. 2014 volební klauzule 3,25 % (do r. 1988 1 %)  Široké spektrum stran  První volby v lednu r. 1949  Neexistence ústavy – pouze 11 „Základních zákonů“  Často předčasné volby – nestabilita fragmentovaného systému  Třístupňové soudnictví + náboženské soudy POLITICKÝ SYSTÉM IZRAELE PŘEHLED VÍTĚZŮ VOLEB DO KNESETU OD r. 1949 Zdroj: vlastní zpracování dle State of Izrael – the Knesset, 2021 f Arabsko izraelské konflikty Hranice Izraele 1949-1967 a rozdělený Jeruzalém Imigrace do Izraele (alija) Židé v arabském a muslimském světě Alija z muslimských zemí Izraelští Arabové  1,890,000, 20 % Izraelců (2022), přičemž 278 000 ve Východním Jeruzalémě a na Golanech (2012)  1949-1966 pod stanným právem  Muslimové 84% (převážně sunnité), křesťané 8% a Drúzové 8%  Větší část z nich má palestinskou národnostní identitu a občansky izraelskou (hlavně beduíni). Palestinci v 50. letech  Uprchlická společnost roztříštěná na území několika arabských zemí, jejichž vzájemné vztahy nejsou jednoduché → pal. uprchlíci se často stanou nástrojem/rukojmím politik arabských zemí  Snaha části uprchlíků o návrat či alespoň získat majetek, ozbrojené infiltrace fidájínů  Tvrdé izraelské odvety – Šaronova „Jednotka 101“ (masakr v Kibijá, 1953) Palestinské nacionalistické radikální skupiny  Po 2. světové válce dominují mezi arabskými radikály sekulární nacionalisté  OOP (Fatah, LFOP, DFOP) atd. nacionalisté, nikoliv islamisté Některé skupiny jsou silně ideologické (radikální levice – vliv Sovětského svazu během Studené války)  Islamistický radikalismus je až do 70. let spíše marginální Nejvýraznější palestinští vůdci Arafat (OOP/Fatah) Habáš (LFOP) Hawátme (DFOP) Džibríl (LFOP-GC) Abú Nidal (ANO) Fatah a OOP  Vznikají nezávisle na sobě  Fatah (1959) – ztělesňoval od počátku pojetí pal. nacionalismu v duchu idejí J. Arafata (a jeho okolí)  OOP (1964) – zastřešující organizace více pal. nacionalistických frakcí, ideje formulovány v Palestinské národní konvenci  Orgány: Pal. ústřední rada, Pal. národní rada („parlament“), Pal. výkonná rada („vláda“) v čele s předsedou (Arafat, po smrti Abbás)  1967 vstoupí Fatah do OOP a začne jí dominovat 1967 Izraelští politici (60-70. léta) Po r. 1967 se Arafat stává vůdčí osobností OOP JERUZALÉM  Západní část židovská, východní část arabská (před r. 1967 Jordánsko)  De facto anektován v r. 1967 – Formálně anektován Knesetem v r. 1980 – tzv. Jeruzalémský zákon  Izraelské osadnictví výrazně změnilo etnické složení východní arabské části – V roce 2008 zde žilo 43% Židů, 57% Arabů Chrámová hora v Jeruzalémě Výstavba izraelských osad po r. 1967 Izraelské osady na palestinských územích Izraelští osadníci Kahanismus První intifáda (1987 – cca 1992) 1987 – Palestina: Hamás počátek vzestupu islamismu v Palestině šejch Ahmad Ismáíl JÁSÍN (1938–2004) Hamás: Charita a teror Palestinský islámský džihád (od r. 1981)  Vznikl v 70. letech v pásmu Gazy jako palestinská odnož Egyptského islámského džihádu.  Do čela se postavil Fathi Šikaki.  Hlavním cílem skupiny se stalo osvobození Palestiny, likvidace Izraele a jeho nahrazení palestinskou islámskou teokracií.  Hlavní sídlo PID se dlouhodobě nachází v Sýrii, podpora Asada a Hizballáhu během války v Sýrii – finanční vazby na Írán.  Současným předsedou PID je šejch Ramadán, duchovním vůdcem organizace je Abd al-Azíz Auda.  Oproti Hamásu svou popularitou PID mezi Palestinci vždy zaostával, neboť nevytvořil civilní křídlo po vzoru Hamásu. Madridská mírová konference  Pozitivní důsledek konce studené války  říjen 1991, organizují USA (nejvíce zásluha J. Bakera) a SSSR - jeden z prvních pokusů o nastartování mírového procesu  účastní se politici všech států Blízkého východu, včetně Izraelců (Šamir) a Palestinců (Fajsal Husajní)  snaha nastartovat izraelsko-palestinských mírových jednání a dialogu mezi Izraelem a arabskými státy  nemá žádný konkrétní výsledek, ale má důležitý symbolický význam  reálný mírový proces startuje až v druhé polovině roku 1992 poté, co se k moci dostala Rabinova vláda Jicchak Rabin a jeho vláda (1992-95) Mírový proces z Oslo (90. léta) Nejdůležitější dohody mírového procesu 90. let  Deklarace principů (DoP) - 13. 9. 1993  Dohoda Oslo I. - 4. květen 1994  Dohoda Oslo II. - 4. 9. 1995  Dohoda o Hebronu - 15. 1. 1997  Memorandum od Wye River - 23. 10. 1998  Dohoda ze Šarm aš-Šajchu - 4. 9. 1999 Atentát na Rabina – 4. 11. 1995 Izr. premiéři 2. poloviny 90. let Úpadek mírového procesu a zhoršování situace po r. 2000 1. a 2. intifáda Ariel Šaron premiérem (2000-2005) Hamás vs. Fatah vzájemný respekt i konflikt Výrazné zhoršení vztahů po roce 2006 25. 1. 2006 – vítězství kandidátky Hamásu ve volbách a posílení konfliktu s Fatahem  „Změna a reforma“(44,5 %, 74 křesel ze 132)  2. Fatah (41 %, 45 křesel)  19. 2. Fatah odmítl vládu národní jednoty (VNJ) → Ismáíl Haníja zformoval vládu Hamásu + 4 nezávislí  Hamás ani po sestavení vlády neuznal Izrael → Izrael, USA a řada zemí naopak neuznala vládu Hamásu → ekonomické sankce  Po Káhirské deklaraci a Dohodě z Mekky krátkodobě vytvořena VNJ vedená Hamásem (březen 2007)  10.–15. červen 2007 – Hamás ovládl Gazu (krátká občanská válka) → prezident Abbás vyhlásil výjimečný stav, odmítl VNJ a jmenoval vlastní vládu  Došlo k rozštěpu Palestinské autonomie na dva celky, které deklarují svou legitimitu  „Hamastán“ vs. „Fatahland“ Netanjahuova éra (1996-99 a od r. 2009-2021) Netanjahuův návrat v roce 2009  Neúspěch politické alternativy strany Kadima (Cipi Livniová, Ehud Olmert), zároveň paralýza izraelské mainstreamové levice (Strana práce)  V domácí politice Bibiho permanentní a konzistentní snaha ochromovat pokračování mírového procesu  Bibiho stupňující se hegemonické tendence vyvolávají spory s částí pravice, hlavně sekulární (nejvíce pak s Libermanem) – to Bibiho posouvá blíže k charedináboženským stranám a naopak charedim posouvá k pravici (v minulosti poměrně obvyklé)  Bibi se také stává předmětem vyšetřování pro mnohá podezření z ekonomické kriminality - „teflonový premiér“  Posilování populistické a manipulativní rétoriky Vztahy s palestinským vedením omezeny jednoznačně na Západní břeh a vedení Fatahu (nikoliv Gazu a Hamás), zároveň však jejich bezvýslednost a postupně v podstatě nulová frekvence  Relativní klid na Západním břehu  Bibi: „Ekonomika, nikoliv politika, jsou klíče k míru“ (nikoliv tedy řešení otázky Jeruzaléma, osad, uprchlíků, ..)  Na Západním břehu to do jisté míry funguje (určitá ulehčení, investice – např. Rawábí)  Izolace Gazy (Hamás), nejednota palestinské politiky, pokračující animozita Fatah-Hamás (změny za Mursího a Sísího)  Nárůst napětí v Jeruzalémě – „intifáda nožů“, individuální teror (souvislost s osadnictvím v Jeruzalémě a židovským radikalismem) Palestinská politika v současnosti Eskalace konfliktu s Gazou (2008/9, 2012, 2014) Donald Trump a Blízký východ Trumpův postoj k Izraeli/Palestině  Trumpova volební kampaň není zcela jednoznačná, ale postupně je silně proizraelská  Potřebuje hlasy konzervativního evangelikálního Jihu (křesťanský sionismus, AIPAC etc.)  Vztahy s Bibim se ukazují jako velmi dobré, viz též Trumpova pozice k Íránu  První zahr. cesta směřuje na Bl. východ, paradoxně nejdříve do Saúd. Arábie (byznys) a až poté do Izraele a též návštěva Palestiny  Zelená anexi Golanských výšin a přesun US ambasády do Jeruzaléma  De facto konec pozice USA jako nestranného rozhodce při řešení izraelsko-palestinského konfliktu „Abrahamovské dohody“ (2020) Diplomatické vztahy Izraele se SAE, Bahrajnem (a Súdánem) Děkuji za pozornost! Pro další informace sledujte: http://blizky-vychod.blogspot.com Publikace: Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009) Izrael a Palestina (2005) Encyklopedie blízkových. terorismu (2007) Rabíni naší doby (2010, spoluaut.) Dějiny moderního Izraele (2011) Lidé svatých zemí (2012) Rabbis of our Time (2015, Routledge) Korán, meč a volební urna (2020)