Undset 22/3 2022 Text - textovost Literární dílo = finalita Text = neohraničenost, neukončenost Text – struktura (tkaniny) „Žádný tkadlec neví, co tká“ (Daniela Hodrová) Konstitutivní principy textuality Koheze – realizace povrchové struktury textu, výrazy, stylistické aspekty Koherence – výsledek kognitivních a ideových procesů, celkový koncept Intencionalita – záměr autora Akceptabilita – postoj recipienta Informativnost Situačnost – relevantnost v dané situaci Intertextovost SU Hugo Aust: historický román je zvláštní forma výpovědi o vlastní době SU romány neslouží především k poznání historie. Dějiny jsou zde tvůrčím způsobem přetaveny, a to ve dvou směrech a/ hledání smyslu historické narace svého národa a evropské kultury b/ obraz člověka (obraz moderního člověka) Tempo vyprávění „velmi pomalé a inspirující k reflexi“ Popisné pasáže by mohly znamenat ulpění na povrchu nebo vnějškovou antikvárnost, ve skutečnosti jsou odrazem nitra jednajících osob, paralelním nasvícením jejich psychiky, vztahových a společenských souvislostí. C.F. Engelstad Srovnání Ve srovnání s trilogií působí OA nevyrovnaně, fragmentárně Hlavní postava se vymyká charakteristice (silný i slabý), vnitřní chaos Jako milostná romance nebo rytířský příběh by musel být OA považován za fiasko 1 Typologie postav zde nepodléhá smířlivé logice života ženy a matky, tedy kladné hrdinky, která přes všechna klopýtnutí nikdy neztratí svou tvář a své životní směřování. Čtenářská identifikace byla snadná. Protože byl horizont očekávání u těchto dvou děl shodný (pauza mezi nimi byla pouze 3 roky), musel se norský čtenář cítit zklamán a podveden. Diagnóza: autorčin úbytek uměleckých schopností, její zaměření na církevní problematiku má zcizující efekt X Česká recepce: „román hledání“, „román vzdoru“ Recenzenti si kladli otázky, jež nesměřovaly k poli mimoliterárnímu/historiografickému, nýbrž k jádru umělecké výpovědi/literarity/literárnosti 2 OA není milostný román ani bildungsroman Struktura nedisponuje mytologickou a magickou třístupňovostí Jde o diptych (v českém vydání omylem tetralogie) Dva díly: Dvojka – dvojakost, dvojpólovost Antagonismus, ambivalentnost Protiklady (dobro a zlo) jsou odsouzeni ke koexistenci, byť formou věčného zápasu 3 Epos/antická tragédie bez rozuzlení/explicitní katarze Vývoj ženy se po spirále dostává na vyšší úroveň obětavé lásky X Sirotek, který nemá, s kým by se poradil Mladý muž, který je krutě trestán za své omyly Manžel, jeho síly nestačí na zvrácení nepřízně osudu Zpochybnitelný otec Pochybný vychovatel OA Diskontinuita vnitřního obrazu moderního jedince Na okraji chaosu i ve struktuře a uspořádání textu Olav ztrácí privilegium hlavní postavy a tato role připadá Eirikovi