Zákon o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže č.218/2003Sb. Mládež = děti i mladiství -Mladiství 15-18 let -Děti pod 15 let Zjišťování stupně mravního a rozumového vývoje: jestliže mladistvý nemohl rozpoznat protiprávnost svého jednání, protože ještě nedosáhl takové rozumové a mravní vyspělosti, užijí se ochranná či výchovná opatření, ne trestní Pozn.: dle trestního zákonu je jednou z polehčujících okolnosti věk blízký věku mladistvého Základní zásady : •Projednávání protiprávních činů a následné užití opatření, které přispěje: -K prevenci delikventního jednání -Nalezení vhodného společenského uplatnění -Odčinění újmy -Obnovení narušených sociálních vztahů -Začlenění do rodinného a sociálního prostředí -Vytvoření podmínek pro sociální a duševní rozvoj -Ochrana před škodlivými vlivy • Zohledňuje se: • •Věk •Osobnost dítěte, mladistvého •Zdravotní stav •Rozumová a mravní vyspělost •Osobní, rodinné a sociální poměry Druhy opatření a)Výchovná opatření – děti, mladiství b)Ochranná opatření – děti, mladiství c)Trestní opatření – mladiství • •Zjišťování stupně mravního a rozumového vývoje: jestliže mladistvý nemohl rozpoznat protiprávnost svého jednání, protože ještě nedosáhl takové rozumové a mravní vyspělosti, užijí se ochranná či výchovná opatření, ne trestní • Výchovná opatření a)Dohled probačního úředníka b)Probační program c)Výchovné povinnosti d)Výchovná omezení e)Napomenutí s výstrahou Výchovné povinnosti a)Bydlet s rodičem nebo jiným dospělým zodpovědným za jeho výchovu b)Peněžitá pomoc obětem trestné činnosti c)Společensky prospěšná činnost d)Usilovat o vyrovnání s poškozeným e)Náhrada škody, odstranění následků provinění f)Léčba závislosti na návykových látkách g)Vhodný program – terapeutický, sociální výcvik, rekvalifikační atd. vedenou k rozvoji sociálních dovedností a osobnosti mládežee • Trestní opatření •Obecně prospěšné práce •Peněžité opatření •Propadnutí věci •Zákaz činnosti •Zákaz držení a chovu zvířat •Vyhoštění •Domácí vězení •Zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce •Odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu •Odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu s dohledem •Odnětí svobody nepodmíněně Opatření u dětí a)Výchovná povinnost b)Výchovné omezení c)Napomenutí s výstrahou d)Program v SVP e)Dohled probačního úředníka f)Ochranná výchova g)Ochranné léčení Vývojová psychologie zdroj: www.studium-psychologie.cz Pubescence 11-15 let •Začátek mezi 11. a 13. rokem a končí mezi 14.-15. rokem •Zvýšená emoční labilita, úzkosti, pocity ztráty jistoty, problém se sebepřijetím •Pocit, že mu dospělí nerozumí, bývá vztahovačný, pocity méněcennosti, chování impulsivní, nepředvídatelné •Období vulkanismu (hormonální bouře) •Období vzdoru (odpor k autoritě) •Abstraktní myšlení – přemýšlí kým je, často sebekriticky, a kým by chtěl být. Časté denní snění •Vědecké myšlení – uvažuje o skutečnosti i svých úsudcích •Pocit výjimečnosti – jeho myšlenky jsou jediné správné, jedinečné, potřeba je demonstrovat, dlouhé diskuze •Skupinová identita – větší význam než rodiče, domov, skupina poskytuje oporu, sdílí zájmy, starosti, důraz na konformitu •První zamilovanost – navazování prvních kontaktů Adolescence 16-20 let zdroj www.studium-psychologie.cz •Mladý člověk chce vypadat a žít jako dospělý, ale chybí mu zkušenosti a odpovědnost •Fyzické zrání ukončeno •Proces osamostatňování – touha stát se dospělým rodiče ztrácí svoji nadřazenou pozici nad svým dítětem •Pocit nejistoty - obavy z budoucnosti (práce, škola, bydlení atd.) •Proces hledání – převzetí vzorce např. z rodiny, antiidentifikace (opak toho, co je očekáváno okolím), vytváření vlastní identity, nebo adolescentní moratorium (odklad dospělosti, rozhodnutí) •Hlubší socializace – přeskupení, nebo nové přátelské skupiny, větší důraz na hloubku vztahů (porozumění, spol. cíle) •Podceňování, přeceňování sebe sama – výkyvy ve výkonu, potřeba velkých výkonů (+ -) •Rovnocenný oponent – v diskuzích s dospělými již bystrý úsudek, nejsou zatíženi předsudky, ale chybí zkušenosti •Péče o zevnějšek – důležité pro sebepojetí •Sexuální aktivita a partnerský život – již ne jen tělesná a prestižní záležitost, vzniká potřeba se k někomu citově vázat, partner je idealizován, nárokován • Morální vývoj: •Morální postoje se mění, pravidla se zvnitřňují •Usilují o absolutní řešení, nejsou zpočátku schopni kompromisu •Akceptace jen absolutně platných zásad, ideálů, hledání jednoduchých a rychlých řešení •Zpočátku silná kritičnost k dospělým, později jsou tolerantnější i k jejich chybám •Nejistota, vztek, smutek, agrese, vulgární vyjadřování + touha po sblížení, přijetí, lásce, přátelství, blízkosti