PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ  Toto období je omezeno sociálně  Uvolňují se rodinné vazby a dítě se prosazuje ve větší skupině  Dítě v předškolním období charakterizuje silná snaha být aktivní a přenášet již získané a právě získávané schopnosti do praxe.  Dětské myšlení je stále prelogické, egocentrické, ovlivněné aktuálním situačním kontextem. SPECIFICKA MYŠLENÍ Myšlení dítěte v tomto období lze charakterizovat: 1. egocentrismem 2. fenomenismem 3. magičností 4. absolutismem Dalším typickou zvláštností myšlení v tomto vývojovém období je: • animismus a • Antropomorfismus. Dítě nedokáže pochopit, že změna tvaru není nutně i změnou množství. Nedokáže vnímat celek jako soubor částí. Ulpívá na jednom pohledu subjektu bez ohledu na pohled jiného a na jednom stavu či vlastnosti objektu. Představa:  prostoru  času  počtu.  Číselný počet je vnímán jako vlastnost.  Myšlení předškolního dítěte je typické nejen egocentrismem, ale i vázaností na přítomnost a vnější znaky.  Důsledkem sebestřednosti myšlení je zkreslování reality.  Dítě je přesvědčené o tom, že svět je přesně takový, jak se mu jeví.  Dítě si začíná "mluvit pro sebe" - mluví nahlas, ale jeho proslov není určen nikomu dalšímu - tento typ projevu předchází tzv. vnitřní řeči. VÝVOJ KOGNITIVNÍCH SCHOPNOSTÍ  Podle Piageta děti v tomto období procházejí názorným, intuitivním myšlením.  Typický je pro toto období egocentrismus .  Tento egocentrismus přibližuje pokus s panáčkem a horami…  Dalším charakteristickým jevem je zaměřenost.  Piagetovy experimenty týkající se centrace...  Vnímání dětí předškolního věku je charakteristické neschopností systematické aktivní explorace, tzn. systematického prohlížení jedné části po druhé.  Dítě ještě neumí vnímat celek jako soubor detailů a nediferencuje příliš ani základní vztahy mezi nimi. PIAGET identifikoval tři stadia schopností klasifikovat: 1. stadium: 2,5 až 5 let - děti grupují položky podle tvaru nebo typu. 2. stadium: 5 až 7 až 8 let - děti jsou schopny třídit podle podobnosti a změnit kritérium. 3. stadium: od 7 až 8 let výš - stadium konkrétních operací.  Až po 6. roce nastává schopnost dobře rozlišovat písmena a koordinovat pohyby očí - tyto schopnosti, stejně jako delší koncentrace pozornosti nebo větší citová stabilita aj., jsou závislé na zrání CNS a mozkových hemisfér. CHÁPÁNÍ PROSTORU A ČASU  Stále převládá egocentrická (vlastní) představa (experimenty s lineární perspektivou).  Dítě zvládá dobře pojmy nahoře a dole.  Teprve s nástupem do školy chápou pojmy vlevo a vpravo. Kolem šesti let by měla být dokončena funkční dominance hemisfér.  Dítě měří čas prostřednictvím opakujících se dějů, pokud jsou pro dítě subjektivně významné. VNÍMÁNÍ POČTU V předškolním období začíná dítě chápat počet, jako jeden z možných klasifikačních kritérií.  Wynnová zjistila, že děti množství odhadují vizuálně. Vnímání počtu je podmíněno jak rodinně, tak i kulturně.  Piagetův pokus s mincemi ukazuje na to, že dítě dává přednost vizuálně nápadnější, názorné vlastnosti.  Předškolním dětem není zcela jasné, že nelze nějaké číslo vynechat. Neuvědomují si často, že poslední číslo v řadě je zároveň počet všech zahrnutých objektů. PAMĚŤ  Do roku 1960 bylo v této oblasti prováděno velice málo výzkumů.  Od 1960 se výzkumy týkají především znovupoznání a znovuvybavování.  U dětí předškolního věku je znovupoznání mnohem lepší než znovuvybavování.  Děti si často pamatují to, co na ně udělalo velký dojem. VÝVOJ KRESBY Vývoj kresby je v tomto období nejvýraznější. Proto jej popíšeme v tomto období, ale zaměříme se ale na celý vývoj kresby. Kresba se začíná vyvíjet v raně batolecím období: 1. stadium čmárání, 2. stadium tvarů. 1. STADIUM - ČMÁRÁNÍ (čárání): dítě zjišťuje, že tužka zanechává stopy.  čmáranice pro dítě nemají význam  tento počátek kresby se datuje k jednomu a půl až dvou let  jedná se o funkční stadium  dítě maluje celým tělem a postupně se pohyb diferencuje 2. STADIUM TVARŮ, SYMBOLŮ: dítě kreslí první tvary  Kelloggová určila šest základních tvarů - křížek, kolečko, čtvereček trojúhelníček, "brambora" a "x".  dítě si základní tvary osvojí a posléze je kombinuje  dalším stádiem je již vlastní kresba "obsahových obrázků". 1. Období - okolo 2 let je obdobím tzv. "črtacích experimentů" 2. Období - okolo 3 let je obdobím, kdy kresba "něco" zaznamenává 3. Období - okolo 4 let je obdobím tzv. "lineárního náčrtku“ 4. Období - 5-7 let je obdobím tzv. "realistické kresby„ 5. Období - starší děti, pro které je typická tzv. "naturalistická kresba„ Kresba rozvíjí u dětí motorickou zručnost a v předškolní vývojové fázi prodělá vývoj od jednoduché čmáranice ke složitějšímu výtvoru.  dítě je schopno ve třech letech napodobit kresbu kruhu podle předlohy  ve čtyřech letech napodobí kresbu křížku, postava obvykle bývá „hlavonožec“  v pěti letech je dítě schopno obkreslit čtverec a kresba lidské postavy má již více částí  v šesti letech by kresba postavy měla být dobře pročleněná, dítě kreslí i jiné běžné věci, píše některá tiskací písmena a číslice VÝVOJ KRESBY ČLOVĚKA První znázornění člověka v dětské kresbě se nazývá „hlavonožec“. Jednotlivé části těla se pak objevují zhruba následovně:  linka a třásňovité výběžky  ovál, který vyjadřuje hlavu i trup zároveň  postupně se odděluje trup od hlavy a přibývají další znaky  trup časem získává i rozlišení pohlaví, oblečení  figura se vztahuje k ploše a k jiné figuře  naznačení pohybu  pokusy o zachycení gesta  profily - nejdříve u zvířat pak u lidí  snaha zachytit duševní stav - zaměření na obličej KRESBA DĚTÍ S VROZENÝMI VÝVOJOVÝMI VADAMI  Sluchově postižené děti  Zrakově postižené děti  Mentálně retardované děti  Epileptici  Děti s ADHD ZVLÁŠTNOSTI DĚTSKÉ KRESBY Typické znaky, které se v kresbě projevují v průběhu jejího vývoje.  "Moment animismu"  "Moment antropomorfismu"  "Princip průhlednosti (transparence)  "Intelektuální realismus"  "Grafoidismus"  "Princip plošnosti"  "Princip automatismu"  "Zvětšování“ VIZUÁLNÍ REALISMUS TRANSPARENTNOST  Kresbou se zabýval Bühler, Goudenoughová, Hetnerová a řada dalších autorů.  Kresba se stala důležitým diagnostickým nástrojem.  Z ní totiž můžeme usuzovat na sociální vývoj, vývoj rozumových schopností, senzomotoriky i na emoční stav dítěte. OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ  OBSAHOVÁ HODNOTA KRESBY  VÝVOJ KRESBY LIDSKÉ POSTAVY FYZICKÝ VÝVOJ Ve srovnání s rychlými změnami během prvních dvou let dochází v tomto období ke zpomalení. HRUBÁ MOTORIKA  Je zaměřena na koordinaci.  Pro předškolní děti není problém jít rovně, vydrží jednu sekundu na jedné noze, ve čtyřech letech jsou schopní skákat po jedné noze.  V pěti letech se odrazí a skočí vpřed. JEMNÁ MOTORIKA  Děti už umějí vystříhávat obrázky, modelují, kreslí i štětcem, skládají puzzle.  Vývoj motoriky souvisí s dozráváním CNS, ale také s praxí a procvičováním. VERBÁLNÍ SCHOPNOSTI Děti se učí nápodobou verbálního projevu dospělých. V řeči se objevují agramatismy. Typy řeči: 1. egocentrická 2. regulační 3. expresivní  Předškolní dítě vnímá sdělenou informaci jako celek, neumí však rozlišovat jednotlivé hlásky a slabiky, ze kterých je sdělení tvořeno.  Než však dítě pochopí, jakým způsobem se slova a věty skládají, může mít problémy vůbec některá složitější slova zopakovat.  V pěti letech dokážou děti rozlišit pouze hlásky na začátku či na konci slova.  Mezi šestým a sedmým rokem se děti naučí rozlišovat délku samohlásek.  Děti v tomto období kladou typické otázky typu CO? KDO? PROČ? JAK? Znají již názvy známých věcí, částí svého těla. Mnohem jasněji již děti vnímají příkazy. Dokonce i příkaz, který sdružuje více úkolů.  Děti se učí řeč prostřednictvím nápodoby svých rodičů, sourozenců, vrstevníků. Nápodoba má selektivní charakter.  Ve věku čtyř let jsou věty zhruba pětislovné. Ještě v předškolním roce je možné tolerovat agramatismy - gramatická skladba by se měla dokončit do čtyř až pěti let.  Po sedmém roce jsou věty již delší a lépe strukturované. Sedmileté děti jsou schopny přesného popisu skutečnosti. Jsou schopny abstrakce, používají nadřazené pojmy.  Rozlišujeme dvě oblasti řeči: Řeč sociální a řeč pro sebe. ŘEČ SOCIÁLNÍ  Podle Piageta jsou této řeči schopny děti až po pátém roce, protože do té doby jsou egocentrické. Nové výzkumy ale ukazují, že již pětileté děti jsou schopny sociální komunikace.  Ve dvou a půl letech dítě začíná konverzovat.  Ve třech letech hledá způsoby, jak objasnit nedorozumění.  Ve čtvrtém roce dítě poznává základy konverzace a v pátém roce již plně konverzuje a reaguje na jednotlivé elementy během konverzace. ŘEČ PRO SEBE  Prvně dítě používá hlasitou řeč bez záměru s někým komunikovat.  Nejdříve se vyvíjí u dětí nadaných, kolem čtyř let.  Vrchol je kolem devíti let.  Podle Vygotského je řeč pro sebe zvláštní forma komunikace, která slouží k regulaci chování. ROZVOJ DĚTSKÉ IDENTITY  Dítě se pozná v zrcadle.  Sebehodnocení je závislé na názoru jiných osob.  Názor na sebe sama přejímá dítě nekriticky.  Součástí identity je osobní teritorium.  V tomto období se projevuje identifikace s pohlavní rolí.  Dítě se svoji pohlavní roli učí podmiňováním, nebo nápodobou - identifikací.  Ve 4 letech dospějí k vědomí o neměnnosti svého pohlaví. PŘEDPOKLADY K ROZVOJI IDENTITY  Rozvoj identity je umožněn rozvojem poznávacích procesů. Dalším předpokladem je schopnost vizualizace. Dalším předpokladem je sebehodnocení, které je ale závislé na názorech jiných.  Existuje řada teorií identity - např. Teorie sociálního učení s jejím představitelem Bandurou, kognitivně - vývojová teorie a teorie pohlavních schémat… SOCIALIZACE A VÝVOJ MORÁLKY Erikson označuje toto období „iniciativa versus pocit viny“. Na významu nabývá aktivita, která vede k nějakému cíli - pocit úspěchu podporuje sebeúctu. Morálka dítěte je heteronomní (Piaget) - dítě považuje jako závazné to, co mu řeknou dospělí. Dle Kohlberga jde o fázi premorální. Těžiště rozvoje sociálních dovedností se přenáší z rodiny na vrstevníky. Začíná se projevovat altruistické chování a empatie. Ve spojení se zkoumáním agresivního chování je třeba zohlednit: 1. motivaci k jednání 2. schopnost dítěte pochopit negativní důsledky 3. schopnost dítěte ovládat své chování. RODIČE představují emocionálně významnou autoritu – ideál (vázanost na rodinu se postupně uvolňuje - nastupuje vztah symetrický a obsahující méně jistoty - vztah s vrstevníkem). V dětské skupině se rozvíjí schopnost soutěžit i spolupracovat. Cca od 4 let dokáží děti diferencovat způsob komunikace s dospělými, vrstevníky a mladšími dětmi. RODINA hraje v procesu socializace nejdůležitější roli. Socializační proces zahrnuje tři vývojové aspekty:  vývoj sociální reaktivity  vývoj sociálních kontrol  osvojování si sociálních rolí. PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ  je závislé na kognitivním vývoji  skutečné prosociální chování se vyvíjí až kolem čtvrtého roku, kdy se vyvíjí altruismus. AGRESIVITA  Kolem dvou a půl až tří let zhruba do pěti dochází k agresivním projevům dětí jako je bouchání, kopání, štípání, kousání - v podstatě jde o ochranu hraček a teritoria.  Kolem tří let se agresivita přesouvá i na řeč.  V šesti až sedmi letech jsou děti mnohem více empatičtější, agresivita ustupuje.  Agrese se rozvíjí na základě imitace (+ významné dispoziční vlivy).  Pro tento věk je typická velmi živá představivost  V posuzování dobrého/špatného chování je pro dítě kritériem, zda následuje odměna nebo trest. Postupně si osvojuje a chápe další normy chování, které přebírá od blízkých osob. Začíná se rozvíjet svědomí, jehož existence se navenek projevuje jako pocity viny dítěte při porušení nějaké - již přijaté - normy.  Identita dítěte je tvořena tím, jak je hodnoceno ostatními, pro něj významnými, lidmi.  Do této vývojové etapy spadá i vytvoření pohlavní identity, tj. uvědomění si, že to které pohlaví je trvalým, neměnným znakem. HRA A JEJÍ VÝVOJ Hlavní přístupy ke studiu her jsou ohodnocení sociální aktivity dětí, ohodnocení úrovně kognitivního vývoje, typy her TEORIE HER • H. Spencer - hra je přebytkem energie • Hall - rekapitulační teorie • K. Grosss - dílo" Hra lidí" a " Hra zvířat" • N. Leonťjev - porovnává hru některých živočichů a dětí • K. Lorenz - hra je apetence po neznámém, vychází z pátracího reflexu • Heckhausen vytvořil analýzu teorií - multikondicionální přístup: O hra není vázána účelem O hra je ve funkci aktivačního okruhu O ve hře dochází k vyrovnání se s částí reálného světa, jednáním. O má charakter kvazi-reality - tvoří se něco " jako" O uplatňuje se zde diferencovaná cílová skupina TYPY HER SOCIÁLNÍ TYPY HER KOGNITIVNÍ TYPY HER Kognitivní typy her interpretoval Piaget: • hra senzomotorická • hra konstruktivní • imitační hra • hra s pravidly ČEHO SE DĚTI BOJÍ  0 až 12. měsíc - hlasité zvuky a neznámé předměty  V jednom roce separační úzkost  Ve dvou letech nejrůznější podněty jako hlasité zvuky - vysavač, siréna, bouřka, ale také zvířata, tmavá místnost a stále ještě separace  V průběhu třetího až pátého roku se bojí děti masek, tmy, zvířat, separace od rodičů  V šesti letech se bojí nadpřirozených jevů, bouřky, blesků, bojí se jít spát a být sami