Argumentační seminář Mgr. Lukáš Čunek Shrnutí minulé hodiny? Zásadní body minulé hodiny •Základem je diskuse na různá témata za různých podmínek •https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FyFIem064wfwgCGNeCvPfqnmlmNChpozV-Ahi3r5tZg/edit#gid=0 •Cílem je rozvinout u vás schopnost reagovat na ostatní názory •Pravidla •Myslím si protože Reagovat veřejně Nebrat to moc osobně •Naslouchat si Neútočit na mluvčího Nechat to za dveřmi •Respektovat názor Rudá stop Debriefing •Příležitostný vulgarismus nevadí Poskytovat zpětnou vazbu •Ukončení • • • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Kde brát témata? •Kdekoliv • •Pseudovědci, konspirátoři a hranice kritického myšlení •https://www.youtube.com/watch?v=U4mYncH0378&t=2s • •Večery na FF UK •https://www.youtube.com/watch?v=AdRNgEktsvo • • Kritické myšlení Co víte o kritickém myšlení? Je kritické myšlení důležité? Co je kritické myšlení? Kritické myšlení podle teorie •Kritické myšlení je schopnost posuzovat informace a vlastní myšlenky • • • • •Kritické myšlení je schopnost zručně pracovat se svým rozumem a logikou. Můžeme tak odhalit dezinformace, mýty a polopravdy, a dopátrat se kvalitních a užitečných informací. Uvědomění si klamů a iluzí, které ovlivňují naše vnímání a rozhodování, je prvním krokem k jejich překonání a rozumnějšímu jednání Rozpoznávání kvalitních informací Uvědomění si iluzí, kterým sami podléháme Tři kroky kritického myšlení (Brian Dunning) •Zpochybnit (Chalange) •Carl Raymond Popper •A dragon in my garage •https://www.youtube.com/watch?v=zklI1t0aPwU • •Zvážit (Consider) •Ocamova břitva • •Zhodnotit (Conclude) • •https://www.youtube.com/watch?v=AdRNgEktsvo • Co je kognitivní zkreslení? Kolik kognitivních zkreslení existuje? 17x24 = ? 17x24 = 408 Dva systémy (Daniel Kahneman) •Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing. • •Systém 1 •Automatický, rychlý s malým nebo žádným úsilím a bez vědomé kontroly • •Systém 2 •Založený na pozornosti, vyžaduje vědomé úsilí a funguje pomalu Jak tyto dva systémy souvisejí s kritickým myšlením? Odpovídejte co nejrychleji! •Baseballová pálka a míček stojí dohromady $1.10. Pálka stojí o $1.00 více. Kolik stojí míček? • •Když pět strojů vyrobí za pět minut pět věcí, jak dlouho to potrvá, než sto strojů vyrobí sto věcí? • •Na hladině jezera je plocha z leknínů. Každý den se plocha zdvojnásobí. Jestliže celé jezero bude pokryto lekníny za čtyřicet osm dní, za jak dlouho bude lekníny pokryta polovina jezera? CRT - Shane Frederik (2005) •Frederick, S. (2005). Cognitive reflection and decision making. Journal of Economic perspectives, 19(4), 25-42. • •3 428 respondentů •33% dotázaných neodpovědělo správně ani na jednu otázku •17% dotázaných odpovědělo správně na všechny tři otázky Některá zásadní kognitivní zkreslení Sklon věřit – Daniel Gilbert •Gilbert, D. T. (1991). How mental systems believe. American psychologist, 46(2), 107. • •Původ sahá až k Baruchu Spinozovi •Cokoliv uslyšíme, prvním impulzem je tomu uvěřit •Jedná se o automatickou reakci Systému 1 •Až zapojení Systému 2 způsobí to, že tomu věřit nebudeme • Cvičení: Číselná řada •2, 4, 8, … • •Existuje pravidlo, které říká, jaké číslo může být další •Jaké bude další číslo? •Kdo zná pravidlo, zvedne ruku • • • •https://www.youtube.com/watch?v=AdRNgEktsvo&t=2s • Konfirmační zkreslení •Pokud jsme o něčem přesvědčeni, pak hledáme důkazy pro • •Sam je přátelský člověk • •Sam není přátelský člověk • •Vědecká metoda se snaží hledat důkazy proti • •Sociální bubliny • • Cvičení: Transplantace srdce •Rozhodněte, komu z následujících čekatelů bude transplantováno srdce • •Devětadvacetiletý vrcholový sportovec, který měl reprezentovat vlast •Pětileté děvčátko s mentální retardací středního stupně •Dvaašedesátiletá matka šesti dospělých dětí •Třiatřicetiletý farář římskokatolické církve •Sedmatřicetiletý romský dělník •Osmačtyřicetiletá lékařka, která současně pracuje ve výzkumu •Čtyřicetiletý bývalý poslanec parlamentu, v současnosti podnikatel •Dvacetiletá středoškolačka WYSIATI •What you see is all there is • •Závěry tvoříme na základě informací, které máme k dispozici a nepřipouštíme si, že existují i další, které ale k dispozici nemáme • •„Šance pacienta na přežití jeden měsíc po operaci je 90%“ •„Úmrtnost během prvního měsíce po operaci je 10%“ • •Brenner, L. A., Koehler, D. J., & Tversky, A. (1996). On the evaluation of one‐sided evidence. Journal of Behavioral Decision Making, 9(1), 59-70. Cvičení: domácí práce • •Jak velký přínos (v %), podle vašeho názoru, máte na udržování pořádku v domácnosti? • •Součet se pravděpodobně nerovná 100% • •Ross, M., & Sicoly, F. (1979). Egocentric biases in availability and attribution. Journal of personality and social psychology, 37(3), 322. Heuristika dostupnosti •Jestliže usuzujeme na velikost kategorie, toto hodnocení je ovlivněné naší schopností vybavit si příklady dané situace • •Počet příkladů •Snadnost, s jakou jsme si příklady vybavili • •Schwarz, N., Bless, H., Strack, F., Klumpp, G., Rittenauer-Schatka, H., & Simons, A. (1991). Ease of retrieval as information: Another look at the availability heuristic. Journal of Personality and Social psychology, 61(2), 195. Čím více argumentů pro bude muset kdokoliv přednést, tím méně jistý svoji volbou si nakonec bude. Děkuji za pozornost! Zdroje o kritickém myšlení •https://www.krimys.cz/prednasky/ • •https://www.youtube.com/watch?v=y16p-1k81vo&t=2225s • •https://www.youtube.com/watch?v=AdRNgEktsvo&t=2s • •https://www.youtube.com/watch?v=NKY6jJbyCo0&t=418s • • • Zdroje o kognitivních zkresleních •Daniel Kahneman – Myšlení rychlé a pomalé •Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing. • • •Cognitive Illusions – editováno Rüdiger R. Pohl •Pohl, R. F. (Ed.). (2016). Cognitive illusions: Intriguing phenomena in judgement, thinking and memory. Psychology Press. •