1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé jak vzniká disertace …a podobné drobnosti 2 Bilance po prvním kurzu: Jak změnil první kurz vaše psaní? Které „zlozvyky“ vám vyhnal? S čím pořád bojujete? Co by jste rádi probrali v druhé polovině kurzu? Úvod do úvodu ‚úvod do disertace‘ Dílčí otázka/y dědkologie metoda prameny Struktura práce Kde jsme skončili a jak dál: ideální struktura úvodu Jak upoutám Pozornost čtenáře? Perspektiva: Pro koho to píšu? Začnu od začátku? Uprostřed? Od konce? anekdoty příklady ilustrace Co je na mé otázce nového? Je z ní poznat mé nadšení pro věc? Hierarchie Otázek? Řetězec otázek? Co o mé otázce píšou dědci? O čem píšu? Co vynechávají a proč? Jaké myšlení, představy, zkušenosti Na ně působili? Vykládat příběh otázky s pomocí dědků Vykládat příběh dědků s pomocí otázky Proč se metoda hodí k mé otázce? Jak jí musím přizpůsobit, aby se hodila K mé otázce? Kdo si ji vymyslel? metafory příklady anekdoty ilustrace Které prameny mi pomůžou odpovědět na mojí otázku? Kde se nacházejí? Kde jsou jejích hranice? příklady anekdoty ilustrace O čem budu mluvit nejdřív? Co přijde pak? (struktura kapitol) příklady 4 Úvod do disertace ? Terra inkognita hlavní části Závěr disertace Struktura disertační práce - Jak rozložit materiál na jednotlivé kapitoly? - Jak si pohrát s dílčí otázkou? - Jak integrovat prameny aby neztratily živost? - kdy a jak pracovat s poznámkovým aparátem? - Jak si poskládat argumentaci aby přesvědčila? formálie 5 Tematické pilíře kurzu: Struktura vlastní disertace: - od úvodu přes hlavní část až po formálie 1. Obsah 6 Tematické pilíře kurzu: Jak dát pramenům vlastní hlas? 2. Prameny a text 7 Tematické pilíře kurzu: Jak argumentovat v rámci kapitol? Jak vést čtenáře? 3. Argumentace 8 Tematické pilíře kurzu: K čemu je dobrý poznámkoví aparát? Jak se s ním pracuje? 4. Poznámkoví aparát? 9 Cíle semestru: zápočet: - za (hojné) psaní - za aktivní účast v diskusích - Jedna zkušební ‚kapitola‘ (5-15 str.) hrubý plán semestru: 22.2. úvod do problematiky 2.3. obsah – vizitka disertace 9.3. chytlavý obsah – pramen v textu I. 16.3. pramen v textu II. (deskriptivní prameny, obrázky, grafy) 23.3. pramen v textu III. (dopisy, kroniky, deníky atd.) 30.3. Argumentace I – struktura kapitol a jak se k ní dopracovat 5.14. Argumentace II – jak prosadit vlastní hlas? 12.4. Argumentace III – modelování dílčí otázky 19.4. Poznámkový aparát I – přirozený nepřítel vědeckého psaní 26.4./4.5. Poznámkový aparát II – plagiáty a nedoložená tvrzení 11.5./18.5. resumé zkušeností se psaním, závěrečné hodnocení Úkoly 2.3. 1.Porušte se o náčrt co nejdetailnějšího obsahu vaší disertace - důležité je, aby byla patrná struktura jednotlivých kapitol - vyzkoušejte si chytlavé nadpisy kapitol - pošlete mi obsah (ca. 1-3 str.) do 27.2. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 32-62 (část je rekapitulace) 3. Denně 30min psaní