1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé vědecká argumentace I. Úkoly 29.3. 1. Hra z možnostmi: Vyberte si pramen I nebo II, napište na něj etudu k hlasu pramene, ve které si vyzkoušíte všechny možnosti (možnost I + II + III; max. 1,5 str.), pošlete prosím do 27.3. 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Demystifying Academic Conversation, Entering the Conversation, XIII – s.19 Úkoly 29.3. 1. Hra z možnostmi: Vyberte si pramen I nebo II, napište na něj etudu k hlasu pramene, ve které si vyzkoušíte všechny možnosti (možnost I + II + III; max. 1,5 str.), pošlete prosím do 27.3. 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Demystifying Academic Conversation, Entering the Conversation, XIII – s.19 Úkol (20 min) 1. Etuda k prameni podle varianty I, II, III - Která adaptace variant je podle vás nejlepší? - Co se v té nejlepší adaptaci nejlépe povedlo (argumentace, propojení pramenů, vědecké vyprávění)? - Co by se dalo zlepšit? Nechat vyprávět pramen: rekapitulace b) Subtext/Kontext - Jde o mimořádný pramen? (perlička?) - Jak vypadá kontext pramene? - Jakou atmosféru vytváří? (Jaký dojem zanechává?) - Stojí za přímou citaci? - Jak se dá použít v argumentaci? 2. krok: analýza pramene/pramenů a) Kritika pramenů: - Co máme před sebou za pramen? - Kdo jej napsal? - Proč byl pramen napsán? - Jak a kde se dochoval? - c) Zamyslet se na použití pramene: - Je ilustrativní nebo o něj můžeme opřít argumentaci? - Doplňuje argumentaci z jiného uhlu pohledu? - Dají se pramenem spojit různé výpovědí? - Jak se dá integrovat do vědeckého vyprávění? Mind map Nechat vyprávět pramen: rekapitulace 2. krok: analýza pramene/pramenů 3. krok: dát pramenům hlas d) Spořádat si prameny: - Udělat si výpisky (přímé citace) - Poskládat výpisky podle argumentace - Pozor: některé prameny se dají použít několikrát! Úkoly 22.3. 1. Hra z možnostmi: Vyberte si pramen I nebo II, napište na něj etudu k hlasu pramene, ve které si vyzkoušíte všechny možnosti (možnost I + II + III; max. 1,5 str.), pošlete prosím do 27.3. 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Demystifying Academic Conversation, Entering the Conversation, XIII – s.19 Váš největší problém s argumentací v rámci akademického psaní Úvod do akademické argumentace A co má bejt? - Poslouchat ostatní, analyzovat jejích názor, chytře oponovat - Stát se angažovaným akademickým autorem - Dostat naše čtenáře mimo komfortní zónu - Úvod do akademické argumentace K čemu je to dobré? - Poslouchat ostatní, analyzovat jejích názor, chytře oponovat - Stát se angažovaným akademickým autorem - Dostat naše čtenáře mimo komfortní zónu - Analýza názorů Oni sice říkají, že se věci mají takhle… Ale já se na to koukám úplně jinak Dávám jim sice za pravdu, že mají pravdu ve věci A. U věci B to však vypadá jinak… Ale já se na to koukám úplně jinak a vysvětlím Vám proč… Summarising: Co nám autor chce říct? Možné reakce Oni mají sice pravdu, ale já ji také do jisté míry mám Framing: na co se z mé strany dá reagovat? Úvod do akademické argumentace K čemu je to dobré? - Poslouchat ostatní, analyzovat jejích názor, chytře oponovat - Stát se angažovaným akademickým autorem - Dostat naše čtenáře mimo komfortní zónu - Analýza názorů ‚Template of templates‘ V nedávných diskusích na kontroverzi nahlíží z následujících pohledů uhlu… Jak být kontroverzní bez polemiky? Přímo slovy jednoho z nejvýraznějších zastánců názoru B Na jedné straně se argumentují Takto (názor A) Na druhé straně Se říká tohle (názor B) Podle něj se dá problém zredukovat na Následující výpovědi: Zatím co chápu, proč tak argumentuje, Si pořád myslím, že se věci mají takto A mohu to doložit tím a tím… Někdo by mohl být proti Ale já mu říkám, že je můj názor důležitý, protože… Úkoly 5.4. 1. Přineste mi úryvek z článku/knížky/recenze (max. 1 str.) nad jejichž argumentací jste se zarazili - Proveďte analýzu toho „zaražení“ (dávala vám za pravdu? byla kontroverzní? Byla hloupá? pobavila vás?) - proveďte analýzu argumentace (podle templatu: kdo co, kdy, proč říká?) představte text a vaše úvahy v semináři (max. 5 min) 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Starting with… - yes, no, ok, but, XIII – s.19-66