1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé vědecká argumentace II. aneb: they say Úkoly 5.4. 1. Přineste mi úryvek z článku/knížky/recenze (max. 1 str.) nad jejichž argumentací jste se zarazili - Proveďte analýzu toho „zaražení“ (dávala vám za pravdu? byla kontroverzní? Byla hloupá? pobavila vás?) - proveďte analýzu argumentace (podle templatu: kdo co, kdy, proč říká?) představte text a vaše úvahy v semináři (max. 5 min) 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Starting with… - yes, no, ok, but, XIII – s.19-66 Úkoly 5.4. 1. Přineste mi úryvek z článku/knížky/recenze (max. 1 str.) nad jejichž argumentací jste se zarazili - Proveďte analýzu toho „zaražení“ (dávala vám za pravdu? byla kontroverzní? Byla hloupá? pobavila vás?) - proveďte analýzu argumentace (podle templatu: kdo co, kdy, proč říká?) představte text a vaše úvahy v semináři (max. 5 min) 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Starting with… - yes, no, ok, but, XIII – s.19-66 Úvod do akademické argumentace K čemu je to dobré? - Poslouchat ostatní, analyzovat jejích názor, chytře oponovat - Stát se angažovaným akademickým autorem - Dostat naše čtenáře mimo komfortní zónu - Analýza názorů ‚Template of templates‘ V nedávných diskusích na kontroverzi nahlíží z následujících pohledů uhlu… Jak být kontroverzní bez polemiky? Přímo slovy jednoho z nejvýraznějších zastánců názoru B Na jedné straně se argumentují Takto (názor A) Na druhé straně Se říká tohle (názor B) Podle něj se dá problém zredukovat na Následující výpovědi: Zatím co chápu, proč tak argumentuje, Si pořád myslím, že se věci mají takto A mohu to doložit tím a tím… Někdo by mohl být proti Ale já mu říkám, že je můj názor důležitý, protože… Úkoly 5.4. 1. Přineste mi úryvek z článku/knížky/recenze (max. 1 str.) nad jejichž argumentací jste se zarazili - Proveďte analýzu toho „zaražení“ (dávala vám za pravdu? byla kontroverzní? Byla hloupá? pobavila vás?) - proveďte analýzu argumentace (podle templatu: kdo co, kdy, proč říká?) představte text a vaše úvahy v semináři (max. 5 min) 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Starting with… - yes, no, ok, but, XIII – s.19-66 Úvod do akademické Argumentace II. - Jsou kontroverzní, - všeobecně známé, - směšné - součástí nadřazeného problémů - Sepsat všechny pozice - Seskupit je: Co říkají ostatní? Jak se k tomu stavím já? 1. Jak říct to, co říkají ostatní? Pomůže vám, najít vlastní definici problému Jak na to? ‚Templaty‘: A. Úvod do problematiky s pomoci hlasů ostatních: - v své poslední studií kritizoval X postoj Y z toho a s onoho důvodu… B. Uvádět ‚standardizovaným postojem‘ - Dnes se většina lidi staví k problému X následovně… - Je všeobecně známo, že… C. Udělat s cizího názoru vlastní - Když jsem byl malý, tak jsem se na problém X díval takto… D. Začít něčím předpokládaným - I když to X jasně neříká, domnívá se, že… E. Začít rozborem aktuální debaty - Ve stávající diskusi X tvrdí to, Y zase tohle. Já si ale osobně myslím… Nezapomeňte se občas vrátit k vlastnímu pojetí problému They say Úvod do akademické Argumentace II. Co říkají ostatní? Zkuste se vžít do jejích kůže... 2. umění shrnutí Zkuste zapřemýšlet nad jejich myšlenkami, i když s nimi nesouhlasíte Jak na to? Pomáhá vymezit vlastní názor - Podat je férovým způsobem - S dostatkem kontextu, aby si čtenář mohl vytvořit vlastní představu o problému - Shrnout představy ostatních tak, aby v nich čtenář poznal váš postoj - Vytvořit si ‚seznam argumentů‘ ‚Templaty‘: A. Balanc mezi tím co říkají ostatní a co říkám já - ‚satirický‘ postup: využít shrnutí argumentů protějška aby jste ho tím argumentativně ‚demontovali‘ B. Při shrnutí: používat aktivní slovesa! Zaujmout postoj Vyjádřit souhlas /nesouhlas Vyjádřit pochybnosti Vydat doporučení They say Úvod do akademické Argumentace II. Co říkají ostatní? Ukázat čtenáři, že jste si nevymysleli to co tu říkáte 3. umění citace Použít přímé citace tak, aby zvýraznili vlastní argumentaci Jak na to? - Dát každému výroku kontext (‚frame‘) - Kdo to napsal? - Jak je to myšleno? - Jak se staví k všeobecné problematice? - Jak se mají k vašemu textu? ‚Templaty‘: A. Citovat pouze relevantní pasáže B. ‚zarámovat‘ výroky vysvětlením kontextu C. Nepřímé vysvětlení citátů autora - Jinými slovy, X tvrdí, že… - Hlavní vypovědí X‘ studie je, že D. Propojit autorovo tvrzení z vaším vlastním tvrzením They say Úvod do akademické Argumentace II. Ano/ Ne/ fajn, ale.. Souhlas, nesouhlas a nebo něco mezi.. 4. Tři možnosti, jak odpovědět - Souhlasím s tím co autor říká? - Nesouhlasím s tím co říká? - Kde vlastně sám stojím? Jak na to? I say ‚Templaty‘: A. Nesouhlasit, ale hlavně vysvětlit proč - Nesouhlasím s názorem X, protože nové studie ukazují, že… - Tím, že se X zabývá problémem s tohoto uhlu, zapomíná na… B. Souhlasit, dát tomu ale vlastní nádech - X má zajisté pravdu, zapomněla ale, že se nedávno ukázalo, že... - Kdo nezná tuhle školu myšlení, by se divil, že se dá zredukovat na… C. Zároveň souhlasit, a nesouhlasit - Souhlasím, že se X musí ještě lépe vyjasnit, protože spousta lidí pořád myslí, že… - I když souhlasím s X co se týče tohoto bodu, nechápu, proč se dosavadní diskuze vedla bez zohlednění Y - I když má X v řečeném bodu pravdu, tak mě Y a Z přesvědčili, že se vše má jinak. Úkoly 19.4. 1. Etuda na možnosti they say – I say: vyberte problém (z disertace) - napište na něj text ve kterém si pohrajete s argumentací: - Jaké názory na něj existují? Kdo to tvrdí? - Na co se často zapomíná? Jak vypadá váš přístup (jo/ne/mezi)? Využijte načrtnuté možnosti (‚templaty‘) z probraných kapitol Podejte chytlavým způsobem na ½ až max. 1 stránce, pošlete do 18.4. 3. Denně 30 min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, And Yet – Planting a Naysayer in your text s. 67-90