1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé vědecká argumentace III. Aneb: Půvab, býti proti Úkoly 26.4. 1. Etuda na možnosti they say – I say: vyberte problém (z disertace) - napište na něj text ve kterém si pohrajete s argumentací: - Jaké názory na něj existují? Kdo to tvrdí? - Na co se často zapomíná? Jak vypadá váš přístup (jo/ne/mezi)? Využijte načrtnuté možnosti (‚templaty‘) z probraných kapitol Podejte chytlavým způsobem na ½ až max. 1 stránce, pošlete do 18.4. 3. Denně 30 min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, And Yet – Planting a Naysayer in your text s. 67-90 Úkoly 26.4. 1. Etuda na možnosti they say – I say: vyberte problém (z disertace) - napište na něj text ve kterém si pohrajete s argumentací: - Jaké názory na něj existují? Kdo to tvrdí? - Na co se často zapomíná? Jak vypadá váš přístup (jo/ne/mezi)? Využijte načrtnuté možnosti (‚templaty‘) z probraných kapitol Podejte chytlavým způsobem na ½ až max. 1 stránce, pošlete do 18.4. 3. Denně 30 min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, And Yet – Planting a Naysayer in your text s. 67-90 Úvod do akademické Argumentace III. Co říkám já – co říkají oni Oddělit váš názor od názoru ostatních 5. A přesto… Určete, kdo říká co v textech které čtete Jak na to? - Jak se staví k názorům jiných autorů? - Které slovesa používá? - Kterými prvky odděluje vlastní názor od názoru citovaného autora? ‚Templaty‘: A. Naznačit, kdo co a jakým způsobem tvrdí B. Argumentujte z osobní pozice - Analýza ukazuje že… - Co tvrdí Prof. X. bohužel neodpovídá faktům C. Propojte autorovo tvrzení s vlastním názorem (‚voice marker‘) - X přehlíží, co podle mě je důležitým argumentem pro… - Myslím si, že to co tvrdí X je v podstatě myšleno takto… - Velmi podporuji to, čemu X říká… They say I say - Politici, jak tvrdí X, by měli více… - Můj názor je, na rozdíl od toho co říká X, následující, protože - Většina historiků vám řekne, že… Úvod do akademické Argumentace III. Využít hlas odpůrce Dát odpůrci hlas znamená rozšířit možnosti vlastní argumentace 6. Skeptici by si mohli myslet, že - Jak se dají využít protiargumenty k podpoře vlastní argumentace? - Anticipace odpůrcovi argumentace - Zastřešit ideově odpůrcovu argumentaci - Nedělat si z odpůrcova názoru legraci - Dát odpověď na jeho argumenty, tak aby posílili vlastní pozici Jak na to? They say A. Chytlavě představit námitky - Na tomhle místě bych rád/ráda uved/uvedla několik námitek na ke kterým mě přivedl můj vnitřní skeptik, který si myslí, že jsem problém zbavil/zbavila jeho zásadní komplexity - Jistá skupina čtenářů určitě nebude souhlasit, hlavně protože jsem si dovolil/dovolila opřít vlastní argumentaci na… - Spousta lidí bude namítat, že… ‚Templaty‘: Úvod do akademické Argumentace III. Dát odpůrci hlas znamená rozšířit váhu vlastní argumentace B. Vyjmenovat odpůrce - Spousta feministů/feministek zde namítnou, že gender má vliv na používání jazyka - Komunisté by na takový výrok reagovali následujícím argumentem - Jak historici, tak laici mě budou dávat za pravdu, když se na problém budu dívat následovně C. Představit námitky neformálním způsobem - Začít otázkou: Je moje pozice vůbec obhájitelná? - Je můj přístup k věci opravdu jediným přístupem? D. Stavět se k odpůrci férovým způsobem - Je odpůrčí názor rozumný nebo příliš směšný, abych ho bral/brala vážně? ‚Templaty‘: E. Odpovědět na protiargument bez vzdávání vlastního postoje - Sice je jeho knížka špatně strukturovaná, na druhé straně otavírá důležitou otázku, jestli… - Odpůrci X mají sice pravdu v… Na druhé straně ale zapomínají, že - Zatím co je pravda že…, nemusí být logickým následkem, že… - Sice dávám za pravdu X, že… na druhé straně si pořád myslím, že… Úkol (20 min) 1. Proveďte analýzu textových úryvků (I, II) - Je znát jeho vlastní názor? Jak se staví k odlišným názorům? - Jaký poměr je mezi vlastním názorem a názorům jiných autorů? - Kterými prvky odděluje vlastní názor od názoru odpůrce? - Jde o vyváženou argumentaci? - Kdo je cílovou skupinou textu? Úkoly 3.5. 1. Proveďte analýzu textu a jeho argumentační struktury: - Který názor zastává? Je ve své argumentaci férový? - O co opírá vlastní argumentaci? Jak zachází s protiargumenty 2. Vyberte si nějakou protikladnou pozici (třeba: rytíře, anarchisty, managera, jeptišky atd.) Napište na text III reakci z jejích hlediska (1/2 až 1 str., poslat text do 1.5) 4. Denně 30min psaní 3. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: so what… - the Art of metacomentary – s. 91- 146