jj02--im01uimju02--i úvod do studia im ii Friedrich Kittler: filozofie médií Literatura Horáková, Jana. Úvod do softwarových studií. 2014. Kittler, Friedrich. Gramofon, film, typewriter. 2017. Lukavec, Jan. Kittler, Friedrich. Gramofon, film, typewriter. iLiteratura.cz. 2018. Dostupné z http://www.iliteratura.cz/Clanek/40201/kittler-friedrich-gramofon-film-tvpewriter Kittler, Friedrich. There is no software. CTheory. 1995, dostupné z http://www.ctheorv.net/articles.aspx?id=74 Manovich, Lev. There is only software. Software Takes Command. 2013, dostupné z i://issuu.com/bloomsburvpublishing/docs/ (1943-2011) teoretik méd + německý literární vědec a + řadí se mezi klasiky dějin mediálních technologií FRIEDRICH KITTLER FRIEDRICH KlTTLER: FILOZOFIE M E DII REFLEXE KITTLEROVA ZPŮSOBU PSANÍ Kritik a teoretik Robert Holub tvrdí o Kittlerovu způsobu psaní: „Kittlerova argumentace „se jeví příliš často jako obskurní či soukromá" [...] Jeho text, to je hotová tapiserie leitmotivů, slovních hříček a tajuplných výroků, které jsou občas fascinujícím čtením, ale příliš často pripomínaj í spíše volné asociace nežli skutečné vědecké pojednání." Zdroj a více na http://www.nlnteratura.cz/Clanek/40201/knttler-frnedrnch-gramofon-fnlm-typewrnter REFLEXE KlTTLEROVA ZPŮSOBU PSANÍ Kittler + částečně vychází z díla Jacquese Lacana + „cílem Kittlerovy argumentace je uvědomění, že „jsme mluveni jazykem"; dále pochopení, že jazyk není nějaká mlhavá entita, ale projevuje se v podobě historicky omezených diskursivních praktik, a nakonec nahlédnutí, „že tyto praktiky jsou přímo závislé na médiích, V nichž Se dějí". (David Vichnar dle Jan Lukavec, http://www.iliteratura.cz/Clanek/40201/kittler-friedrich-gra mofon-film-typewri ter) Friedrich Kittler: filozofie medií + jeden z prvních, který se začal zabývat softwarem jako kulturní praxi + počítač byl pro něj psací stroj, kteří dovršil proměnu naši kultury způsobenou odklonem od psacího písma (srovnej ílusserovu jimuMinť) jako příčinu konce monopolu písma a s ním takí konce dějin disciplíny, která brala do úvahy kultury založení na písemnictví, identifikoval: fonograf, film, psací stroj (a následně pc >f twarový< Friedrich kittler: filozofie médií + Lidské bytí se podle Kittlera vyjevuje skrze dominantní systémy označujícího, kteří je posouvají do symbolické roviny a dodávají mu tak smysl. jestliže tedy dominantním systémem označujícího je dnes kód programovacích jazyků, potom lide, stejní jako stroje, jsou píedmétem působení tohoto označujícího, jsou tímto kódem programováni. (srovnej flusserovo JU6UM0VMllitď'a tezi ÁľÁUIJÁKO ľWCUMUJÍO MÍDWM) © Horáková, Jana. Úvod do softwarových studii. Friedrich kittler: filozofie médií Kód dle Kittler a ♦ působí skrytě a unika naši pozornosti v rovině /kulturního/ nevědomí ♦ je součásti každí komunikační technologie, každého média přenosu + se mohl objevit až po vynálezu abecedy a sdílí s ní stejní princip reprezentace: kód i abeceda jsou soubory omezene'ho množství znaků a reprezentují sví označující přibližně v poměru 1:1 (v případě písmen odpovídá většinou jedno písmeno jední hlásce, podobní způsob kódovaní najdeme iv digitálních médiích) © Horáková, Jana. Úvod do softwarových studii. Odbočka-) sf Miotika + kódy Friedrich kittler: filozofie médií JANA HORÁKOVÁ PÍŠE: „ KlTTLER PŘIROVNÁVÁ PSANÍ S POMOCÍ VYŠŠÍCH PROGRAMOVACÍCH JAZYKU ke kodifikaci, NEBOLI ŠIFROVÁNÍ, neboí dochází k PŘEKLADU 1 jednoho znakového SYSTÉMU, podobného PŘIROZENÉMU jazyku, do nižších programovacích jazyků, vlastních POČÍTAČŮM." „ fwuMOVÁCfjÁMcr soilo/il i monom ímoieného jaiíka a to/tom i a oo vlaunínovéhieiauhie. jaw mmooeínímuoníká Vil VWUÁ1 JEDNODUCHÝCH OfEMNÍCH KÓDŮ, JEJICHl LIN6VIUKK0U EXIEN1ÍJE JEUĚ HAitWAiOVÁKONflCUlACE, A ÚECHÁIEJÍÚU /WMLň, jehoIexieniíje mmoiní ásámil(l důsledkem mu msaW íuěke sort eodosnouí, ve smw deíinovaném ieomí ííakulů, kieuokaniiuiísoíwau i msmi kaidého mí. Hommem mwámie ualuace iěchio mm, kieu, uejnějako modeíní mediální IECHN0L0CIE OMNE, ttl í eulkiine VÍMŮENÍ JAK, Alf UNIKL 1 veskeié (EUEfCl. ftOSll NEVÍME, (0 NAŠE fSANÍ dělí "(Kittler, [rieďrich a. there is no software.) © Horáková, Jana. Úvod do softwarových studii. friedrich kittler: filozofie medií Mezi jinými teoretiky a teoretičkami take Kittler uvádí nutnost technické a mediální gramotnosti: dle něj je třeba znát alespoň dva softwarové jazyky, abychom mohli něco říct o „současnem stavu kultury" © Horáková, Jana. Úvod do softwarových studii. Friedrich kittler: filozofie medií Jana Horákova shrnuje Kittleröv vhled: JE JEN BINÁRNI REPREZENTACE VYPÁLENA DO CIPÖ. manovich: (MANOVICB, l!V. 1H!I! B ONU SOFTWARE. SOFTWAKE1AKES COMMAND.) MTMÍlTiMIIJ OSITELEM VÝZNAMU VV / v digitalita NENI PKO ZKUŠENOST BEZNYCH UŽIVATELŮ PODSTATNÁ, NEBOŤ S DIGITÁLNÍMI OBJEKTY INTERAGUJÍ PROSTŘEDNICTVÍM SOnWAROVYCH NÁSTROJŮ (nikoli di&italita sama 0 sobí) © Horáková, Jana. Úvod do softwarových studii Friedrich kittler: filozofie médií JANA HORÁKOVA SHRNUJE: © Horáková, Jana. Úvod do softwarových studii. Friedrich kittler: filozofie médií PŘESTOŽE S SDÍLÍ MEDIÁLNÍ APRIORISMUS A MYŠLENKU, h POSELSTVÍM JE SAMO MÉDIUM, STAVÍ SE f. A. KlTTLER VE SVÉ PRÁCI AUFSCHREIBESYSTEME 1X00/1100 (11X0 KRITICKY K MCÜJHANOVU POJETÍ MÉDIÍ JAKO EXTENZÍ ČLOVĚKA: PRINCIPY MÉDIÍ JSOU PODLE NĚJ SICE HISTORICKY ODVOZENY OD KONCEPTŮ ZPRACOVÁNÍ DAT V LIDSKÉM TĚLE, MÉDIA JSOU VŠAK AUTONOMNÍ A POSTUPNĚ ČLOVĚKA PÍERŮSTAJÍ, ABY SE STALA SUBJEKTEM DĚJIN KULTURY. © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012.