3. 4. Konjugační typy (třídy a vzory) jak je v korpusu hledat a jak na základě pozorování korpusových dat dojít ke zobecnění pozorování SZZ (8. Slovesa – finitní a nefinitní tvary, syntetické a analytické formy 9. Konjugační systém – konjugační paradigmata/slovesné třídy, variantní/dubletní formy, diachronní vývoj slovesných tříd 10. Vztahy mezi slovesnými třídami a sémantickými typy sloves) 1. Které slovesné vzory lze vyhledat jednoduše kombinací a) zakončení lemmatu (infinitivu) a b) značkou slovního druhu? 2. Je jednoduchost hledání sloves podle příslušnosti k flektivnímu typu (třídě) v korelaci s produktivitou? třída+vzor DOTAZ PROBLÉMY bez kmenotvorné přípony kořen uzavřený nést bez kmenotvorné přípony kořen uzavřený péct bez kmenotvorné přípony kořen otevřený krýt s kmenotvornou příponou -a-/-á- brát, mazat, dělat s kmenotvornou příponou -is kmenotvornou příponou -e/ěs kmenotvornou příponou -ovas kmenotvornou příponou -nous kmenotvornou příponou -mou- 3. Vyhledejte slovesa typu prosit/trpět, která mají infinitiv nikoliv na -it/-et/-ět, ale na -ít. 4. Vyhledejte slovesa typu umřít 5. Vyhledejte slovesa typu začít 6. Vyhledejte slovesa typu krýt s kořenovým í 7. Vyhledejte slovesa typu krýt s kořenovým á 8. Vyhledejte slovesa typu krýt s kořenovým ě/e 9. Vyhledejte slovesa, která mají část tvarů podle I. třídy vzoru péci a část podle II. třídu vzoru tisknout. 10. Vyhledejte slovesa, která mají tvary jak podle typu umřít, tak podle typu prosit (https://www.korpus.cz/kontext/freqs?viewmode=kwic&pagesize=40&attrs=word&attrs=lem ma_lc&attrs=sublemma&attr_vmode=visible-kwic&base_viewattr=word&refs=%3Ddoc.title &q=~bmuAU0KKk2mY&cutoff=0&fcrit=word%2Fie%200~0%3E0&flimit=1&freq_sort=fr eq&freq_type=tokens&fpage=1&freqlevel=1). 11. Vyhledejte slovesa, která mají tvary jak podle typu krýt, tak podle typu prosit (https://www.korpus.cz/kontext/view?viewmode=kwic&pagesize=40&attrs=word&attrs=lem ma_lc&attrs=sublemma&attr_vmode=visible-kwic&base_viewattr=word&refs=%3Ddoc.title &q=~fykUkACGeEuW&cutoff=0). 10. 4. Úkol Popište, jak lze využít nástroj Morfio pro vyhledávání variantních tvarů sloves 1. Některá slovesa 4. třídy podle kmene přítomného mají dubletu v infinitivu na et/it (myslet/myslit). Jak byste za použití nástroje Morfio vyhledali tato slovesa v korpusech? 2. Některá slovesa typu mazat a krýt mohou mít variantní tvary v 1. osobě singuláru indikativu prézentu aktiva (píšu/píši, kryju/kryji) a ve 3. osobě plurálu indikativu prézentu aktiva (píšou/píší, kryjou/kryjí). Jak byste za použití nástroje Morfio vyhledali tato slovesa v korpusech? 3. Distribuce variant (alomorfů) kmenotvorné přípony a/á závisí v infinitivu na počtu slabik. Je-li infinitivní kořen neslabičný a zároveň bez prefixu, pak se realizuje varianta -á-, je-li nfinitivní kořen neslabičný s prefixem, nebo slabičný, pak se realizuje varianta -a-. Jak budete hledat doklady pomocí nástroje Morfio. 4. Derivujeme-li příponou tel od sloves na -e(t)/-ě(t), pak je kmenotvorná přípona e/ě nahrazena -i-, což je v řadě mluvnic interpretováno jako tvoření sufixem -itel- (např. velet/velitel). Jak byste v korpusu našli dvojice verbum/činitelské jméno, kterých se týká uvedené pravidlo. Jak byste postupovali, pokud byste chtěli najít výjimku z tohoto pravidla? 5. Derivujeme-li příponou -č činitelská jména nebo jména prostředků ze sloves na i(t), pak se dlouhá kořenová samohláska krátí, nebo dochází k její alternaci (ou/u, í/e) (např. loupi/lupič). Jak byste pomocí nástroje Morfio hledali vhodné příklady pro potvrzení uvedeného pravidla. 6. Konverzí k typu tisknout se tvoří slovesa z adjektiv (např. bledý → blednout). Jak byste hledali příklady pomocí aplikace Morfio?