Společný univerzitní základ: předměty CORE / Základy evropské kultury | 1 Čas posvátný a profánní Čas jako základní historická kategorie, změny v chápání času, čas jako prostředek modernizace a sekularizace Hlavní diskusní/pracovní téma: Historická událost Vysvětlení základních pojmů:  Kairos Kairos Mramor, římské dílo podle originálu Lysippa (asi 350–330 př. n. l.). 66 × 62 × 9 cm. Turin, Museum of Antiquities (A fragment of an Attic sarcophagus dating from 160–180 CE) Photo by Sergey Sosnovskiy. Zdroj: http://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=2638.  Sacrum 3 Společný univerzitní základ: předměty CORE / Základy evropské kultury | 2 Podněty k úvahám a diskusi:  Pojem kairos v biblickém (křesťanském) kontextu: O rozpoznání času Mt 16, 1-3 (Český ekumenický překlad) Lk 12, 54-57 (Český ekumenický překlad)  Revoluce jako hybatel dějin/dějinná událost a využitá/zmařená příležitost Alexis de Tocqueville: reflexe o svobodě, o povaze revoluce, republiky a politickém vývoji ve Francii, které si zapsal v letech 1831–1832 během svých pozorování americké demokracie (Zápisníky, edice Pléiade, sv. I, s. 191–192. Citováno dle: Hugh Brogan: Alexis de Tocqueville. Prorok demokracie ve věku revoluce. CDK, Brno 2011, s.163–164.): Společný univerzitní základ: předměty CORE / Základy evropské kultury | 3 Otázky k diskusi:        Literatura k dalšímu studiu: Aktivita: Posluchači vytvoří skupiny. Každá skupina bude představovat elitní vrstvu fiktivní komunity. Tato elita si vybere libovolnou historickou událost (reálnou nebo i zcela smyšlenou) a pokusí se jí udělat takové PR (public relation), aby mohla být přijatelná pro onu fiktivní komunitu (tu pak budou reprezentovat ostatní posluchači). Mohou k takové události vytvořit specifický kalendář, festivity, hlavní hrdiny. Lze případně jít o krok dál a pokusit se tu událost uchopit ideologicky třeba v rozsahu propagandy autoritářského režimu či přímo totalitního státu a pokusit se představit a pochopit fungování státní propagandy (včetně manipulace s fakty, časem, vytváření státní ideologie, sekulárního náboženství atd.). Ostatní posluchači, na něž prezentace první skupiny bude cílit, poskytnou základní zpětnou vazbu – například se krátce pokusí vystihnout moment, kdy cítili, že by je mohl prezentovaný narativ nadchnout a podobně. Následně dostane slovo další skupina.