Bauhaus a moderní architektura Bauhaus: moderní umělecká škola, spojuje arch, výtvarné umění a design s teorií, umění s technikou a výrobou, východiskem je práce s materiály (přípravné kursy), řemeslo, kolektivní přístup. Propojování různých uměleckých disciplín, všestrannost, otevřený přístup bez omezení národností nebo pohlavím, demokratický systém, vzájemná komunikace. 1919-25 sídlí ve Výmaru, ředitel Walter Gropius; učí: Johannes Itten (základní přípravka), Paul Klee (teorie forem), od 1922 Vasilij Kandinskij (nauka o formách a barvách), Oskar Schlemer, od 1923 L. Moholy Nagy aj., později Josef Albers, Marcel Breuer aj. Až od 1927 ateliéry pro volnou malbu (Klee, Kandinskij) od 1925 přesun do Dessau, ředitel od 1928 Hannes Meyer, od roku 1930 řed. Mies van der Rohe 1932-1933 Berlín 1933 uzavřen nacisty. Přípravný kurs Johannese Ittena (od 1920 snaha o všestrannost, propojení fyzických, duševních, tvůrčích sil, i tělesná cvičení, koncentrace mysli i konzumace česneku. Výtvarně: kontrasty světlých a tmavých ploch, studium barev, barevné kontrasty, struktury materiálů. 1923 přebírá László Moholy Nagy, větší racionalita, méně rozjímání; od 1928 Josef Albers. Dílny: keramická, kamenická, tkalcovská, řezbářská a truhlářská, kovodílna, tiskařská, jevištní, nástěnné malířství, malba na skle, – základ výuky Umělecké řemeslo v Bauhausu Divadlo: začíná Lothar Schreyer (příliš expresionistický), od 1923 Oskar Schlemmer: postava a pohyb v prostoru: Triadický balet – viz https://www.youtube.com/watch?v=mHQmnumnNgo Kurt Schmidt, Mechanický balet, 1923 – viz https://www.youtube.com/watch?v=yK- m_neMJU4 Volná tvorba: od expresionismu (Lyonel Feininger) ke geometrii (Paul Klee, Vasilij Kandinskij), krátce neoplasticismus (Theo van Doesburg, 1921-23), později experimentální tvorba (László Moholy Nagy) Architektura:Walter Gropius (1883-1969), Budovy školy v Dessau, 1925-26 Půdorys budovy Bauhausu v Dessau Budova Bauhausu v Dessau W. Gropia je komplexem budov: vstup, pětipatrové křídlo s pokoji studentů (a balkony) na V, třípatrové křídlo s třídami na S, třípatrové křídlo s dílnami na J (a prosklenou fasádou). Na S a J schodiště vedoucí do tříd a dílen. Stavba podle funkce, ocel. konstrukce, elegantní, odhmotněná, bez dekoru, harmonická, důraz na rytmus. https://www.youtube.com/watch?v=jM 8mLQhC688 Budova Bauhausu: detaily a barvy v interiéru Walter Gropius, Vlastní dům, Dessau, 1926 Dům s ateliéry Vasilije Kandinského a Paula Kleea, Dessau, 1926 Dům V.Kandinského a P. Kleea: vzorník barev a barevnost interiéru Souvislost s neoplasticismem: „vizuální architektura“ Theo van Doesburg a Cornelis van Eesteren: návrh obytného domu, 1922 Theo van Doesburg, prostorová konstrukce, 1924 Gerrit Rietveld, Schröderův dům v Utrechtu, 1924 Moderní architektura rozvíjí se od 20. let, vyznačuje se racionálním konceptem, jasnými formami zdůrazňujícími funkci stavby, přiznanou konstrukcí, materiály umožňujícími otevření prostoru, odmítnutím dekoru. Hlavními architekty jsou Walter Gropius, Mies van der Rohe, oba působící na Bauhausu, a Le Corbusier. Mies van der Rohe (1886-1969) principy: racionalita, čistota, subtilní konstrukce, jasné linie, prostor, odhmotnění autor hesla „méně je více“, které bude v postmoderně převráceno Robertem Venturim návrh kancelářské budovy, Berlín, 1921 skelet a prosklená fasáda Mies van der Rohe, systém „kost a kůže“: vnitřní pravoúhlý skelet a fasáda s použitím skla: dojem - plynoucí prostor stavby: Pavilon v Barceloně: https://www.youtube.com/watch?v=hr9KR6t_mEM Mies van der Rohe, vila Tugendhat, Brno, 1930 https://www.youtube.com/watch?v=VmtKiBH02dk nebo: https://www.youtube.com/watch?v=VmtKiBH02dk Mies van der Rohe, vila Tugendhat, Brno, 1930 Le Corbusier (1887-1965) jednoznačně důraz na konstrukci, začátky: návrh na skelet, který lze dokončit podle indiv.potřeb. Le Corbusier, skeletová konstrukce Dom-Ino, 1919 Le Corbusier, pavilon Esprit Nouveau na výstavě dekorativního umění v Paříži 1925 Le Corbusier, 5 bodů moderní architektury, 1927: Sloupy: stavět domy na sloupech, čímž se uvolní přízemí pro zeleň a volný pohyb. Střešní zahrady: technika plochých střech umožňuje budovat na střechách zahrady. Nahrazují zeleň, kterou dům místu odebral. Volný půdorys: sloupy nesou síly všech podlaží, což umožňuje volné členění prostoru nenosnými příčkami. Pásová okna: systém sloupů umožňuje vést dlouhá okna mezi sloupy. Volné průčelí: konzolovitě vyvedené stropy uvolňují průčelí pro řešení oken bez přímé návaznosti na vnitřní dělení. https://www.youtube.com/watch?v=LjFINUp04EU Le Corbusier,vila Savoye v Poissy, 1929-30 https://www.youtube.com/watch?v=PM5B2I2U6Ek Česká architektura 1.poloviny dvacátých let: purismus a konstruktivismus: teoretik Karel Teige, architekti Jaromír Krejcar a puristická čtyřka (Karel Honzík, Evžen Linhart, Jaroslav Fragner, Vít Obrtel) Evžen Linhart, studie průčelí činžovního domu, 1922 Jaroslav Fragner, průčelí rodinného domu, 1919-21 Vít Obrtel, studie průčelí, 1921 Jaromír Krejcar, Obchodní dům Olympic, Praha, 1. studie, asi 1923, stavba 1925-1926 Bohuslav Fuchs, hotel Avion v Brně, 1927 Od konce 20.let: funkcionalismus Josef Fuchs, Oldřich Tyl, Veletržní palác v Praze, 1924-28 Josef Havlíček, Karel Honzík, Všeobecný penzijní ústav v Praze, 1932-1934 Vladimír Karfík, kancelářská budova ve Zlíně, 1937- 1938