Antimodernismus, postmodernismus a východiska dalších cest Všechny hlavní tendence od přelomu padesátých a šedesátých let 20. století více či méně relativizovaly modernistické pojetí umění jako jediného modelu „pravé tvorby“. Rozvíjely se multidisciplinární projevy se zapojením diváka, pozornost se zaměřila na vnímání, přidala se nová média, videa. Mísily se druhy umění, vysoké a nízké, skutečnost a fikce, využívalo se existujících „jazyků“ minulého umění v nových kontextech. Důraz se kladl na komunikaci. Pro mnohé autory přestala být podstatná estetická složka, jejich díla byla spíš produktem moderní civilizace. Akční umění, performance Stále se zvětšující propast mezi konvenčním uměním a žitou realitou chtěly vedle pop artu překlenout také experimentální a multidisciplinární projevy snažící se zároveň aktivně zapojit do dění samotného diváka. Podstatný byl reálný čas, zřejmá inspirace divadlem. Začátky jsou spojeny s Johnem Cagem (1912-1992), který pořádal již od roku 1952 performance (nazýval je Theater Piece) kombinující výtvarné umění, hudbu, tanec a další akce, kde spolupracoval mj. s R. Rauschenbergem. Slavná je jeho skladba 4.33, zaznamenávající absenci hudby. Je opakem hry, není to negace, vymezuje hranice skladby, všechny zvuky v tomto rámci do ní patří. Nové provedení zde: https://www.youtube.com/watch?v=rDgHUj8sJaQ John Cage, 4.33, 1952 Robert Rauschenberg, Konstrukce pro skladbu Minutiae, 1954 Performance Paříž, 1961 Variace V, New York, 1965 Happening Cageovu myšlenku rozvinul Allan Kaprow (1927-2006). Organizoval kolektivní akce propojující vizuální a akustické vjemy, nazýval je happeningy; happening je označením specifického, připraveného (!), heterogenního představení. První (18 happeningů v šesti částech: v 6 dnech pokaždé 3 happeningy ve 3 prostorech vymezených stěnami z umělé hmoty) se konal v New Yorku, 1959 a zahrnoval simultánně provozované promítání, hudbu a různé zvuky, řeč, tanec, pantomimu. Diváci měli lístky na urč. místa v urč. prostorech a sledovali děj (mačkání pomerančů, malování, orchestr na dětské nástroje, pantomima…). I když bylo připraveno, dominoval dojem spontánnosti Diváci se přemísťují, jsou součástí happeningu. Nemohou ale vidět vše, jsou vždy v jedné chvíli jen na jednom místě. Allan Kaprow, 18 happeningů v 6 částech, 1959 pozvánka a skica Allan Kaprow, 18 happeningů v 6 částech, 1959 Fluxus Mezinárodní dosah pak mělo hnutí programově zaměřené proti institucionalizaci umění Fluxus, které založil George Maciunas (1931-1978). V jeho rámci byla uspořádána řada festivalů v Americe i Evropě s koncerty nové hudby, anti-hudby, happeningy, body artem, aj. První festival Fluxu se konal roku 1962 ve Wiesbadenu v Německu, účastnil se ho např. Nam June Paik; k Fluxu se přidávali další tvůrci jako např. Joseph Beuys, Yoko Ono, Volf Wostell, Ben Vautrier aj. Georges Maciunas Manifest hnutí Fluxus, 1963 Koncerty Fluxu: Wiesbaden, 1962 New York, 1964 New York, 1965 Cut Piece, 1965, Yoko Ono https://www.youtube.com/watch?v=lYJ3dPwa2tI Pohyb, dynamika, kinetismus Navazuje se na experimenty 20. a 30. let (Naum Gabo, L. Moholy-Nagy, u nás Pešánek). Tvorba namířena proti statičnosti a neměnnosti, často se využívá důmyslná moderní technika, př. u monumentálních futuristických projektů Nicolase Schäffera. Pohyb zapojují dále př. Jean Tinguely, členové německé skupiny Zero nebo francouzské skupiny GRAV. Výstava Le Mouvement, Paříž, 1955 Jean Tinguely, Pocta New Yorku, 1960 https://www.youtube.com/watch?v=0MqsWqBX4wQ Nicolas Schöffer, Kybernetická věž v Liège, 1961, např.zde: https://www.youtube.com/ watch?v=WqikgeQnG4g Skupina Zero, výstava v Düsseldorfu, 1961 Plakát na výstavu skupiny Zero, New Vision Centre Gallery, Londýn, 1964 Otto Piene, Archaický světelný balet, 1958 GRAV (Groupe de recherche d´art visuel): Julio Le Parc, Kontinuální světlo (mobil), 1967 François Morellet, Tři vzájemně se deformující mřížky, 1965 GRAV, Brýle pro jiné vidění, 1965 Nová média V šedesátých letech umění ovlivnil rozvoj elektronických technologií, rozšíření televize jako masové média. Hovoří se o nových médiích (i když tento termín – ostatně i jako jiná označení – není zcela přesný). Díla nových médií spočívají v nestabilním pohyblivém vizuálním obrazu, který je vytvářen v každé chvíli percepce. Průkopníky v této oblasti byli německý umělec Wolf Vostell (1932-1998), který od roku 1958 do svých instalací začleňoval svítící televizní obrazovky, a Nam June Paik (1932-2006), jenž od počátku šedesátých let manipuloval s televizním signálem. Od roku 1965 začal používat videokameru, s video využíval také Andy Warhol (př. Outer and Inner Space, 1965, kdy herečka mluví se svým obrazem v TV). NOVÁ MÉDIA: Wolf Vostell, Cycle Black Room, 1958, 1963 Elektronická dekoláž: Happening Room, 1968 Nam June Paik, manipulace s TV obrazem, 1963 Zen pro TV, 1963 TV Magnet, 1965 FILM A VIDEO: Andy Warhol, Vnější a vnitřní prostor, 1965 viz https://www.youtube.com/watch?v=pB8lesKwf5Q Bruce Nauman, Koridor,1970,d. 10 m, 2 monitory Bruce Nauman, Lip Sync, 1969 https://www.youtube.com/watch?v=hbT9GGJdKOs Tony Oursler, Instalace 1996 https://www.youtube.com/watch?v=hi9QOGT-TSE Projekce: Stromová a Kouřová tvář Video Video umožňuje daleko pohotovější a bezprostřednější práci s obrazem, než jakou disponuje film; jeho škála možností a manipulací pohyblivé obrazu je obrovská. Video je okamžitě opakovatelné, schopné přenášet, vyžaduje jiné vnímání než film. (Do devadesátých let pak spadá rozšíření počítačových technologií a rozvoj internetu, v nichž mizí rozdíl mezi realitou a obrazem, vytváří se virtuální realita, využívá se možností interaktivních zásahů. Bill Viola se zaměřuje na základní lidské prožitky, často pracuje s polaritami (narození – umírání; oheň – voda) nebo s proměnami času (zpomalování). Tématem bazénu je obraz a odraz, zastavený pohyb, dva odlišné světy, relativizace vnímáním jsou možné i další symbolické významy. Bill Viola, The Reflecting Pool, 1977-79 https://www.youtube.com/watch?v=GHdX7sApIMc Postmoderní umění Není nový styl, spíš jiný způsob reagování na realitu. Posmoderna popírá lineární vývoj, univerzální dějiny, neexistuje pro ni žádný závazný model tvorby. Místo originality moderny využívá práce s jazyky i motivy minulých děl (simulakrum, apropriace). Charakteristická je pluralita, fragmentace, diskontinuita, mísení heterogenních částí, zájem o „hraniční“ oblasti. Důraz se neklade na formu, nýbrž na kontext. Důležité jsou texty architektů. V první fázi nastává „návrat k obrazu“. (jako reakce na konceptualismus): němečtí Neue Wilde, italská Transavantgarda. Malíři čerpají z minulosti, roli hraje exprese, vracejí se k archetypální symbolice, domácí tradici. Charles Jensks, The Language of Post-Modern Architecture, 1977 Robert Venturi, Complexity and Contradiction in Architecture, 1966, česky 2003 Learning from Las Vegas, 1972 Německý okruh Neue Wilde: George Baselitz, Les vzhůru nohama, 1969, ol.pl. 250x190cm Mužský akt/Lahev, diptych, 1977, 2 x 250 x 170 Sigmar Polke, Bez názvu (Dvojportrét),1963/64,ol.pl. 128x194cm Bez názvu (Konstruktivistický), 1968, ol.pl.40 x 50 cm Sigmar Polke, Tak sedíte správně, 1982, ol.tkanina 200x180cm Gerhard Richter, Rodina Schmidtova,1964, ol.pl. 125x130cm Strýc Rudi, 1965,ol.pl. 87x50cm Anselm Kiefer, Bez názvu (U moře), 1969/70, ol.pytl. 155x120cm; foto z cyklu Okupace,1969 Interiér, 1981, ol.akryl,pap.pl. 288 x 311 cm Anselm Kiefer, Margarete, 1981, 280 x 380 cm Italská Transavantgarda: Francesco Clemente, V ústech, 1983-84 Mimmo Paladino, Bez názvu, 1982 Enzo Cucchi, Rimbaud v Hararu, 1985 Citace a apropriace Polke parafrázuje Goyu a Maxe Ernsta (Týden laskavosti) a další vizuální zdroje, vrství jazyky malby. Ještě výrazněji aplikuje směs různých zdrojů, fragmentů, jazyků americký malíř David Sale. Předstupněm jeho maleb jsou koláže a asambláže, Sale řadí vedle sebe disparátní prvky bez jakékoliv hierarchie, nevytváří nějaký ucelený obraz. Nejde mu o prolínání vysokého a nízkého, ale o ponechání všech prvků v jejich absolutní rovnosti. David Salle, Staré lahve, 1995, ol.akryl,pl. 245x325cm David Salle, Komedie, 1995, ol.akryl,pl. 245x366cm Peter Blake, Setkání (Dobrý den, pane Hockney) 1981-83 Russel Connor, Znalci a ta věc, 1992 Fotografie Typickým médiem se stává fotografie. V raných pracích americké fotografky Cindy Sherman (1954) jsou použity vizuální kódy typické pro americké komerční filmy z padesátých let. Snímky předvádějí autorku v rolích neexistujících filmů, tváří se jako by byly reálné, ale skutečná předloha (film) nikdy nevznikla. Taková záměna obrazu a reality se označuje jako simulakrum. Diskutovaným principem je také originalita. Sherrie Levine (1947) přefotografovala z knihy reprodukce snímků (např. Walkera Evanse z roku 1936) a uvedla je pod svým jménem, tedy jako vlastní dílo. Stejný princip je popsán v povídce Jorge Luise Borghese Autor Quijota Pierre Menard. Rozvádí se otázka stejného a jiného, hra s významy a kontextem vzniku díla. Cindy Sherman, Untitled Film Stills, 1977-1980 Cindy Sherman, Untitled Film Stills, 1977-1980 Cindy Sherman, Bez názvu, 1990 Sherrie Levine, podle Edwarda Westona, 1980 podle Waltera Evanse, 1980