METODY DĚJIN UMĚNÍ Jiří Kroupa jarní semestr 2023 Obsah •  Úvodní zopakování znalosti historiografie dějin umění •  1. Dějiny umění, „umění“, umělecké dílo a historik umění •  2. Uměleckohistorické „řemeslo“ •  3. Dějiny umění po roce 1945 •  4. „Kánon“ dějin umění (velcí historikové umění poválečné doby) •  5. Kritická teorie a současný dějepis umění •  6. Pojmy/ kategorie: forma (styl) - obsah (téma) - význam •  6. Pojmy/ kategorie: struktura – funkce (úloha) – čas •  7. Uměleckohistorické přístupy autonomní: znalectví •  8. Uměleckohistorické přístupy autonomní: formově interpretační – ikonograficko- ikonologický •  9. Uměleckohistorické přístupy autonomní: receptivně- estetický – kulturně historický •  10. Uměleckohistorické přístupy heteronomní •  11. Uměleckohistorické přístupy aplikované •  12. Topika Úvodní opakování přehledu historiografie dějin umění v obrazech. Pro absolvování metodologie dějin umění je třeba si zprvu zopakovat znalostí z historiografie dějin umění, neboť: „kdo chce poznat svůj obor, musí znát jeho dějiny“ (Auguste Comte, Udo Kultermann). Předpokládáme, že posluchači doktorského studia již při svém dřívějším studiu zvládli látku z historiografie dějin umění. Proto úvodní opakování představuje pouze výběr osobností a témat v obrazech a prostřednictvím stručných výroků, rozvržených pole foucaultovské „archeologie humanitních věd“, resp. podle disciplinárních matric (obojí bude ještě později probíráno v metodologii). Posluchač by se měl proto připravit tak, že si každý „obrázek“ na základě svých znalostí samostatně krátce okomentuje a představí tak každé jednotlivé téma v dějinách umělecko-historické disciplíny. Vstupní znalosti do metodologie dějin umění jsou přitom určitým základním uvedením do historiografie dějin umění v rozsahu příruček: •  Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění 1. Brno (2.vyd.) 2006. •  Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno 2010. •  Hubert Locher, Kunstgeschichte als historische Theorie der Kunst 1750-1950. München 2001. Úvod: Čtyři způsoby dějepisu umění v historii Psaní o umění v rámci „přirozeného“ postoje ke světu (Václav Richter) •  Receptáře, příručky, inventáře, cestopisy; •  Cinquecento: životopisy, akademické příručky, dialogy a teoretické diskuse. „Původ“ dějepisu umění: ciceroni, erudité, curieux •  Ciceronství – erudité – sběratelství a „zvídavost“ (curiosità); •  Muzea/galerie a systematika uměleckých škol: Lanzi, Mechel, Durazzo. Počátky dějin umění jako oboru •  Johann Joachim Winckelmann, Karl Friedrich von Rumohr; •  Dějiny umění a „historismus“, umělecké spolky v 19. století, „Berlínská škola dějin umění“ (znalectví – dějiny stylových forem – dějiny duchovní kultury). Ustavení dějin umění jako „vědecké disciplíny“ •  Fotografie, pozitivismus ve 2. polovině 19. století; •  Moritz Thausing: „Stellung der Kunstgeschichte als Wissenschaft“; •  Zvědečtění znalectví a historie, Jacob Burckhardt, Heinrich Wölfflin, Aby M. Warburg; •  Paradigma indicií, „Vídeňská škola dějin umění“, Adolf Goldschmidt. Psaní o umění v rámci „přirozeného“ postoje ke světu •  Umělecké receptáře, příručky, inventáře, cestopisy; •  Cinquecento: životopisy, akademické příručky, dialogy – rozhovory o umění a teoretické diskuse. Pojetí nejstarší literatury o umění v období raného novověku označil brněnský historik umění Václav Richter za pojetí „přirozeného vztahu ke světu“. Václav Richter se přitom inspiroval fenomenologickými úvahami Jana Patočky: z přirozeného vztahu vůči soudobému času, vůči svému bezprostřednímu okolí i z hlediska vlastního bezprostředního chápání světa lze vysvětlit základní charakteristiky porozumění „umění“: - Vrchol uměleckého snažení (maniera moderna) se odehrává v naší současnosti a my můžeme sledovat, jak se naši předchůdci postupně blížili a přispívali k tomuto našemu snažení. - Tento vrchol zažíváme nejen v naší současnosti, ale též na místě, které je nám důvěrně známé (je to snažení Florencie /případně Toskánska – v pozdější době Říma, případně na nově vzniklých uměleckých akademiích. - Základní zdrojem poznání uměleckého snažení je tvůrce (umělec) a s ním spojená jeho tvorba v rozsahu určité dobové „manýry“. Giorgio Vasari (1511-1574): „otec“ dějin umění životopisy a vyprávění o dějinách (toskánského) umění maniera moderna = „progresso della sua rinascità“ (propojení neměnného disegna a proměnlivé maniery) cykličnost a současně linearita v dějinách Umění – tři sestry /architettura - scultura – pittura/ se učí na uměleckých akademiích Accademia del Disegno (Florencie) Accademia di San Luca (Řím) Učené akademie 16.-18. století (jako centrum učené práce vzdělaných eruditů i akademických umělců) Accademia Hermathena (Achille Bocchi, Bologna) Accademia degli Arcadi (Řím) Giovanni Battista Passeri (1610-1679) Scipione Maffei (1675-1755) Filippo Baldinucci (1625-1696) Kapitolská muzea 1734, první veřejnosti otevřené muzeum umění (Klement XII., Corsini) Giovanni Gaetano Bottari (1689-1775): disegno – vědění – pramenný výzkum „Původ“ dějepisu umění: ciceroni, erudité, curieux ■ Ciceronství, erudité a sběratelství, „zvídavost“ (curiosità) ■ Muzea/galerie a nová systematika uměleckých škol a znalectví: Luigi Lanzi, Christian von Mechel, markýz Durazzo O „původu“ (ve smyslu německého Ursprung) najdeme hezké úvahy u Michela Foucaulta či u Georgese Didi-Hubermana. Oba oddělují „původ“ od „vzniku“. Jejich inspirací jsou přitom filozofické úvahy Nietscheho a historické myšlenky Waltera Benjamina: „V původu se snažíme získat přesnou podstatu věci, její nejčistší možnost, její nehybnou formu, která předchází všemu, co je vnější, nahodilé a co následuje“ (Michel Foucault) „Původ (Ursprung), i když je zcela historickou kategorií, nemá přesto se vznikem-genezí (Entstehung) věcí nic společného. Původ neoznačuje osud toho, co se zrodilo, ale spíše to, co se právě v dění a zániku rodí. Původ je vírem v proudu dění a zatahuje do svého rytmu matérii toho, co se právě objevuje ...“ (Walter Benjamin) Il Cicerone Francesco Albertini (15. století) Pompilio Totti (17. století) Ciceronství ve střední Evropě: Johann Ignaz Dechau, kol. 1700, brněnský senátor vysvětluje šlechtické společnosti význam kašny Parnas, jejíž výstavbu řídil Erudité a curieux (učenci a zvídavci) Johann Zoffany, Tribuna ve florentských Uffiziích, 1772-1778 (uprostřed s Tiziánovým obrazem Pietro Bastianelli – kustod medicejských sbírek) Johann Friedrich Christ (1701-1756) Univerzita Lipsko „archeologie vkusu“, ciceronství a počátky nového znalectví (1) Galerie: akademická výuka malířství a sochařství Louis Ducros-Giovanni Volpato: Museum Pio-Clementino, Vatikán-Belvedere, 1773-1780 (2) Galerie: CICERONE ERUDITA CURIEUX Louis Ducros-Giovanni Volpato: Museum Pio-Clementino, Vatikán-Belvedere, 1773-1780 „Původ“ dějin umění (a) klasifikování děl Luigi Antonio Lanzi (1732-1810) a malířské školy v Itálii veřejné zpřístupnění nové instalace florentských Ufizzi (Leopold Toskánský) a systematizace stylů-škol „Původ“ dějin umění (b) artikulace/vystavení děl Christian von Mechel (1737-1817) Václav Antonín Kaunitz-Rietberg (1711-1794) Vídeň – Belvedere, 1778 (Josef II. a Marie Terezie): instalace a katalogizace obrazů autorů podle škol „Původ“ dějin umění (c) archiv/inventování děl Giacomo Durazzo (1717-1794) Albert Sasko-Těšínský (1738-1822) Albertina: kresby a grafické listy podle „řádu škol“ Počátky dějin umění jako oboru •  Johann Joachim Winckelmann (+ klasická archeologie), Karl Friedrich von Rumohr (+ historická kritika pramenů), Jean Bapt. Séroux d‘Agincourt (+ „řád doby a míst“ středověkého umění) •  Dějiny umění a „historismus“, umělecké spolky v 19. století: „Berlínská škola dějin umění“ (znalectví – dějiny stylových forem – dějiny duchovní kultury) Důležitým předpokladem pro vznik a rozšíření dějin umění bylo důsledněji pěstované znalectví v muzeích a galeriích, ale též práce lokálních uměleckých spolků (Kunstverein), které se zabývaly ochranou historických památek i popularizací soudobé umělecké tvorby, srov. výborné vylíčení institucionalizace disciplíny „zezdola“: Heinrich Dilly (1941-2019), Kunstgeschichte als Institution. Studien zur Geschichte einer Disziplin, 1979 (původně jeho doktorská disertace). První odborní historikové umění (a) Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) (b) Karl Friedrich von Rumohr (1785-1843) Dějiny umění a historismus, aneb: k čemu jsou dějiny umění ? J. J. Winckelmann, 1764: „Dějiny umění starověku, jež jsem se rozhodl napsat, nejsou pouhým zaznamenáním časové posloupnosti a změn v ní probíhajících. Slova dějiny používám v onom širším významu, který má v řečtině, a mým záměrem je pokusit se o podání učeného systému“ K. F. von Rumohr, 1821: „Umělecké dílo lze mnohem lépe prožít a porozumět mu, pokud budou ozřejměny všechny okolnosti a vztahy, za nichž a z nichž vzniklo“ (a) Komparace a důraz na originalitu díla: nový způsob prohlížení a kritické posuzování uměleckých děl (b) Kritická práce s historickými dokumenty (c) Kritická práce s psanými texty o umění (c) Jean Bapt. Séroux d´Agincourt (1730-1814) L'Histoire de l'Art par les monuments, depuis sa décadence au quatrième siècle jusqu'à son renouvellement au seizième (6 sv., 325 obrazových příloh, Paris, 1811-1823) (d) Rumohrova nová organizace vystavování uměleckých děl 1823: Berlin - Altes Museum, proti: a) škola vkusu, tj. estetický koncept, Představující krásno v kopiích, b) tradiční vystavování děl těsně vedle sebe. Vysmívání se tradici: “Cestující si prohlédli uměleckou výstavu a obdivovali účelné rozmístění obrazů”. Berlínská škola dějin umění: (1) Umělecké spolky a šíření dějin umění na veřejnosti Franz Kugler (1808-1858) Berlínská škola dějin umění: (2) Stylové dějiny umění (Franz Kugler - Carl Schnaase - Wilhelm Lübke) Anton Springer, 1855 (1. vyd.): „ Pro potřebu umělcům, studujícím a jako průvodce na cestě“ Berlínská škola dějin umění: (3) historické syntézy Znalectví – Dějiny stylových forem – Dějiny ducha a kultury Gustav Friedrich Waagen Franz Kugler Carl Schnaase Ustavení dějin umění jako „vědecké disciplíny“ §  Fotografie, pozitivismus ve 2. polovině 19. století §  Moritz Thausing: „Stellung der Kunstgeschichte als Wissenschaft“ §  Zvědečtění znalectví a historie, Jacob Burckhardt, Heinrich Wölfflin, Aby M. Warburg §  Paradigma indicií, „Vídeňská škola dějin umění“, Adolf Goldschmidt Ján Bakoš, Štyri trasy metodológie dejín umenia, 2000: „Viedenská škola dejín umenia sa stala liahňou, z ktorej vzišli jednotlivé národné historiografie umenia v strednej Európe. Práve doktrína dejín umenia ako exaktnej vedy a racionálna metóda bádania Viedenskej školy umožňovala pomerne ľahko preniest jej idey do nových prostredí a urobiť ich základnými kameňmi národných umeleckohistorických škôl“. Dějiny umění a fotografie Fratelli Alinari: Leopoldo (1832-1865), Romualdo (1830-1890) a Giuseppe (1836-1890) Clarence Kennedy (1892-1972) interpretace umění fotografií André Malraux (1901-1976) – „umění je to, co je fotografovatelné“ Imaginární muzeum světového sochařství (Le Musée imaginaire de la Sculpture mondiale), 1952 – 1954, 3 sv. 1873: První uměleckohistorický kongres, Wien Moritz Thausing: Postavení dějin umění jako vědy Jacob Burckhardt (1818-1897) 1874: co jsou to dějiny umění na Univerzitě v Basileji? „Obsahem tohoto cyklu „jsou velmi málo dějiny umění - tj. detailní prezentace vývoje umění, a ještě méně archeologie ve smyslu důkazu potvrzujícího to, co je reprezentováno v umění, ale naopak krátké uvedení do pozorování uměleckých děl podle epoch a stylů“. „Pouze v náznacích jsme mohli vyznačit to, co činí ducha této podivuhodné stavby. I když ta je jednou z nejlépe dochovaných památek svého druhu, vyžaduje přesto stálé duchovní restaurování a doplňování toho, co dnes chybí, i toho, co je ještě viditelné nejpečlivějším prozkoumáním... … divák si musí v sobě vypěstovat tuto restaurující aktivitu…, musí se naučit vytušit z částí celek pro budoucí prožitek a nikoli ihned vyžadovat „účinek... K tomu je však třeba mít jistou dávku fantazie, kterou můžeme získat pouze studiem univerzitních dějin umění...“ Heinrich Wölfflin (1864-1945) „Čisté vidění“ Formově interpretační přístup a objasnění umění Aby M. Warburg (Abraham Moritz, 1866-1929 (1) Projekt: kulturní historie podle úloh (2) Projekt: Mnémosyné, Fragment Nymfy a počátky kritické ikonologie Paradigma indicií Giovanni Morelli (1816-1891) Il Senatore Iwan Lermolieff, texty 1874-1880 Kunstkritische Studien über italienische Malerei (1890-93) Morelliho metoda („experimentální metoda“) Bernard Berenson (1865-1859) Mary Berenson (1864-1945) Between truth and the search for it, I choose the second. (BB) Carlo Ginzburg, Der Jäger entziffert die Fährte, Sherlock Holmes nimmt die Lupe, Freud liest Morelli – die Wissenschaft auf der Suche nach sich selbst, in: Carlo Ginzburg, Spurensicherungen: über verborgene Geschichte, Kunst und soziales Gedächtnis. Berlin 1983, s. 61-96. •  Orientální povídka o třech bratřích: ti podle stop přesně popsali ztraceného velblouda, aniž ho viděli (moderní formulace in Voltaire: Zadig, aneb osud), tradice pravěkých lovců a stopařů. •  Obecně v 18. století: zkoumání detailu – nikoli všeobecných charakteristik; právě z takových indicií je posléze možné vyvozovat obecnější závěry – diagnostika v medicíně (v té době ovšem pochybnosti, zda je takto určování nemoci skutečně „vědecké“). •  Sigmund Freud, 1914: „dlouho předtím, než vznikla psychoanalýza, dozvěděl jsem se, že jeden ruský znalec umění Iwan Lermolieff vyvolal pozdvižení ve všech galeriích, když rozeznával originály od kopií. Udělal to tak, že nepřihlížel k celkovému působení, ale zdůrazňoval charakteristický význam podřízených detailů, jako jsou lalůčky uší, prsty rukou, apod., které kopista lehce přehlédne. Myslím, že jeho pojetí je hodně příbuzné s technikou lékařské psychoanalýzy. Také ona se pokouší vysvětlit ze stop málo pozorovatelných a málo hodnotných utajované a zakryté….“ Freud – Morelli – Doyle (autor detektivních příběhů Sherlocka Holmese) - všichni tři byli lékaři a znali moderní metody medicínské diagnózy na základě pozorovaných vnějších indicií, tj. pozorování a smyslová intuice. Carlo Ginzburg, Paradigma indicií v historické perspektivě, aneb: Voltaire - Sherlock Holmes - Giovanni Morelli - Sigmund Freud Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817 –1885) Moritz Thausing (1838-1884) Wiener Schule der Kunstgeschichte I Wiener Schule der Kunstgeschichte IIa Franz Wickhoff (1853-1909) Vídeňská Genesis čas v obraze: „kontinuirende Erzählung“, literární ikonografie Wiener Schule der Kunstgeschichte IIb Alois Riegl (1858-1905) „Kunstwollen“ Historická gramatika umění Vznik barokního umění v Římě Receptivní estetika Wiener Schule der Kunstgeschichte III Max Dvořák (1874-1921) Stylově historická analýza a souvislosti mezi duchovními fenomény Wiener Schule der Kunstgeschichte IV Julius von Schlosser (1866-1938) Hans Tietze (1880-1954) (+ Erica Tietze-Conrat) Wilhelm von Bode (1845-1929) Adolf Goldschmidt (1863-1944) Wilhelm Vöge (1868-1952) Berlín - Freiburg im Breisgau 1. Dějiny umění, umění, umělecké dílo a historik umění Co to jsou dějiny umění a jejich metody ? „Kdo chce poznat svou disciplínu, musí znát její dějiny… „ August Comte „Uměleckohistorické přístupy jsou jako umělecká díla – obojí může být datováno“ Frederik Antal Doporučená literatura: •  Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění 1. Brno (2.vyd.) 2006. •  Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno 2010. •  Hubert Locher, Kunstgeschichte als historische Theorie der Kunst 1750-1950. München 2001. Definice dějin umění zvenčí: W.J.T. Mitchell (teoretik vizuální kultury) Dějiny umění se zabývají historickým studiem umělců, uměleckých praktik, stylů, uměleckých hnutí a institucí. Ve svých nejšíře se rozvíjejících projevech se poté stávají obecnou ikonologií (to je: obecnou vědou o obrazech) a hermeneutikou obrazů (tj. výkladem vizuálních děl). Předmět a paradigma dějepisu umění Michel Foucault: „každá disciplína definuje samu sebe • souborem předmětů, • celkem metod, • uceleným korpusem propozic, jež jsou považovány za pravé, • jistou hrou pravidel a definic, technik a nástrojů“ Předmět dějin umění od 18. století dodnes: (postupně se proměňuje, ale i rozšiřuje) A) Umění (tj. architektura-sochařství-malířství) B) Stylová forma C) Umělecké dílo D) Obraz a umění Georges Didi-Huberman: proměna předmětu dějin umění v 19. století a dnes a) Dějiny umění (ars una – jedno umění) – umění je objektem výzkumu, „Umění“ má své dějiny, je objektivním faktem, který má svůj jednotný vývoj od nejstarších dob do současnosti b) Dějiny umění v dnešním světě - umění je subjektem výzkumu, tj. „Umění“ je historickým konstruktem, je možné psát pouze dějiny různých a v různých dobách odlišných „umění“. Dějiny umění a „umění“ ? Hans Belting (1935-2023), Konec dějin umění ? „Od počátku vytvářelo obor dějiny umění studium dějin, aniž se vědělo, co to umění vlastně je. Myšlenka jediného, nadčasového umění skončila v době osvícenství – od teď mohla umění definovat pouze historická úvaha“. Umění v minulosti i dnes „chápeme pouze v horizontu jeho dějin a pouze tyto dějiny mohou vysvětlovat to, co se v podstatě ani vysvětlit nedá“. Zkušenost s uměním a věda o umění Heinrich Lützeler (1902-1988), Kunsterfahrung und Kunstwissenschaft, 1975 a)  Tři formy zabývání se uměním: mimovědecké (prožívání umění – používání umění – umělecká kritika) předvědecké (cestopisy – životopisy – technologie) vědecké b) Tři formy vědeckého se zabývání uměním „kennen“ - poznávat: znalecká práce „erklären“ - vysvětlovat: historická, zobecňující práce o umění „verstehen“ - porozumět: historická, prozkoumávající práce o uměleckém díle Zprostředkování umění (Kunstvermittlung) •  Tradice „ciceronství“ •  Zprostředkování uměleckohistorické •  Zprostředkování uměním / estetické •  Muzejní a galerijní animace / lektorství Model vědecké disciplíny: Dějiny umění jako sociální systém Mezioborové základy Metodologie DU Filozofie DU Světové DU Národní DU Ikonologie (význam) Dějiny kultury Oborová specializace Architektura Sochařství Malířství Grafická umění Fotografie Užité umění dekorativní Aplikované disciplíny Znalectví Památková péče Muzeologie Výstavy, prezentace Kritika, média Cestovní ruch Paradigma ve vědách a struktura vědeckých revolucí Thomas S. Kuhn (1922-1996), Struktura vědeckých revolucí, 1962: •  Paradigma (užší vymezení ): „obecně uznávané a vědecké výsledky, které v dané chvíli představují pro společenství odborníků model stanovených problémů a model jejich řešení“. •  Věda „normální“: badatelé se snaží rozšířit působnost paradigmatu, prozkoumávají „bílá místa“ ve vědě, řeší problémy za užití osvědčeného paradigmatu. V určitém okamžiku se však může stát, že paradigma nestačí k objasnění problému a hledají se zprvu nová, „ad hoc“ řešení. •  Věda „revoluční“: když se ukáže, že stará paradigmata jsou již nepostačující k vysvětlení jevů, dochází k „revoluci“, tj. k radikální proměně ve vědě a ke vzniku nového paradigmatu. Po jeho ustálení se věda opět usadí do „normálního“ stavu vědeckého provozu. Jörn Rüsen, Grundzüge einer Historik, 1983-1989: Německý historik Rüsen zpracoval Kuhnovy podněty pro oblast historických věd. Především nahradil užší vymezení paradigmatu pro historické vědy jeho širším disciplinárním vymezením: •  Disciplinární vědecká matrice (matrix) – sestává z pětice faktorů: –  Zájmy (potřeba praktické orientace) –  Teorie (vzory vysvětlení) –  Metody (pravidla bádání) –  Formy historiografického psaní –  Funkce historického vědění (výzkumná orientace) Paradigma dějin umění dnes Z Kuhnovy a Rüsenovy charakteristiky lze odvodit, že dějiny umění prošly v minulosti od 16. století nejméně třemi ústředními paradigmaty. •  Tři (širší) paradigmata v dějinách uměleckohistorického výzkumu od raného novověku: –  Humanisticko-osvícenské dějepisectví (od Vasariho k Rumohrovi) –  Klasický historismus (od Berlínské školy dějin umění po Vídeňskou školu dějin umění a ikonologická studia jako model výzkumu dějin umělecké formy a uměleckých obsahů) –  Kritický historismus (70. léta 20. století dosud): a) dějepis umění: kritická teorie / „nové dějiny umění“ / dějiny a antropologie obrazu a kultura b) paralelní dění v obecné historii: historická sociální věda / microstoria / kulturní vědy c) pohyb od interdisciplinárního výzkumu k transdisciplinaritě věd •  Naproti tomu kritika disciplíny dějin umění, in: Donald Preziosi: The Art of Art History, 1998 –  Doba osvícenství: začátek dějepisu umění jako jednotné vědy o souboru nejrůznějších předmětů z různých oblastí od architektury po užité umění. V současnosti se však stává nejednotným konglomerátem, v němž jsou vedle sebe vydávány práce o jedinečných originálních dílech a současně práce, které zkoumají skupiny děl jako výraz sociálních, psychických či politických celků. –  Dva projektované scénáře pro budoucnost: •  disciplína zanikne a bude nahrazena jinou (např. obecnou vědou o obrazech); •  rozdělí se na dílčí samostatné disciplíny podobně jako např. se tak stalo s antropologií (tj. klasické dějiny formy, znalectví, památková péče, muzeologie a výstavnictví, praxe turistického ruchu apod.). 2. Umělecko-historické techniky (“řemeslo”) •  Popis a rozpoznání uměleckého díla Adekvátní nastavení k uměleckému dílu, vidět – porozumět – popsat. •  Heuristika Ohledání uměleckého díla a stylová kritika, kritika pramenů, kritika literatury. •  Analýza a komparace Analýza prostřednictvím dílčích elementů a motivů díla – komparace s jinými díly. •  Rekonstrukce tvůrčího kontextu Rekonstrukce původního stavu – rekonstrukce původního kontextu. •  Konstrukce významu Uměleckohistorická interpretace – zprostředkování vizuální aktivity (srov. Bruno Latour: “v dějinách umění platí, že čím více prostředníků, tím lépe...”). 3. Dějiny umění po 1945 a) Mezinárodní kongresy Počátky mezinárodních kongresů: 1873: první kongres dějin umění, Wien 1912: 10. Mezinárodní kongres, Řím (první kongres se skutečně mezinárodní účastí) Poválečné kongresy: 16. Lisabon, 1949 – 19. Paříž, 1958 Organizátorská role CIHA: (Comité international d‘histoire de l‘art) 20. New York, 1961 – 27. Strasbourg, 1989 CIHA vznikla již roku 1930, nicméně větší význam ve světě si získala po schválení nových stanov (1961-1964). Od roku 2000 platí nové, revidované stanovy (rozšíření oborové - vizuální kultura, světová organizace). Tematicky zaměřené kongresy na přelomu nového století: 28. kongres Berlin, 1992: Kulturní výměna v umění 29. Amsterdam, 1996: Paměť a zapomnění 30. London, 2000: Čas 31. Montreal, 2004: Teritorium a místo 32. Melbourne, 2008: Vzájemný kontakt kultur a civilizací 33. Norimberk, 2012: Výzva objektu 34. Peking, 2016: Pojmy/Termíny 35. Florencie /São Paolo, 2019-2020: Pohyb/ (perspektiva) Transformace Pohyb/ (perspektiva) Migrace b) Instituce neuniverzitní Německé ústavy: •  Mnichov: Zentralinstitut für Kunstgeschichte 1946 Craig Hugh Smyth Ludwig Heydenreich Wolf Tegethoff Ulrich Pfisterer Ústavy německé - italské •  Florencie: Kunsthistorisches Institut (Max Planck Institut) 1883/1888/1897 August Schmarsow Heinrich Brockhaus Ludwig Heydenreich Alessandro Nova Ústavy německé - italské •  Řím: Bibliotheca Hertziana (Max Planck Institut) 1913 Henriette Hertz Ernst Steinmann Franz Wolff-Metternich Richard Krautheimer Elisabeth Kieven Sibille Ebert Schifferer, Tanja Michalsky Ústavy francouzské •  École du Louvre (1882) Germain Bazin •  École des hautes études en sciences sociales – EHESS, 1975 (VIe Section de l‘École pratique des hautes études 1868, 1947) Georges Didi Huberman •  Institut national d‘histoire de l‘art – INHA (2001) André Chastel Ústavy italské •  Bologna: Fondazione Federico Zeri 1998 Ústavy USA- italské •  Villa I Tatti, Florencie: The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies 1959/1961 Bernard Brenson Craig Hugh Smyth Joseph Connors Alina Payne Ústavy USA •  J. Paul Getty Trust Los Angeles, Santa Monica 1976/1982/1997 Museum Research Institute Conservation Institute Foundation (Grant Programm) Ústavy české a slovenské •  Ústav dějin umění AV ČR, Praha Lubomír Konečný Vojtěch Lahoda Tomáš Winter •  Ústav dejín umenia SAV, Bratislava Ján Bakoš Ivan Gerát c) Nový scientismus po 1945 •  Empirismus: Nicolas Pevsner (1902-1985) –  Buldings of England, Pelican History of Arts –  Academies of Art, History of Building Types •  Středověká archeologie: Marcel Aubert 1884-1962), Louis Grodecki (1919-1982) –  Statues-colonnes, cisterciácká architektura –  Středověké vitraje, dějiny gotické architektury v návaznosti na Focillonovu teorii tvarů •  Koncept uměnovědy: Heinrich Lützeler (1902-1988), Joseph Gantner (1896-1988) –  Kunsterfahrung und Kunstwissenschaft –  Moderní architektura, dědictví Heinricha Wölfflina d) Nové výklady – nová témata •  Kritická diskuse k pojmu stylu: Josef Adolf Schmoll, gen. Eisenwerth (1915-2010), James Sloss Ackermann (1919) –  Epochengrenze – stylový pluralismus, středověk, fotografie –  Vila jako typ •  Spor o Warburgovo dědictví v ikonologii: Edgar Wind (1900-1971), Rudolf Wittkower (1901-1971) •  Hledání dalších přístupů-prostředníků (kontextualismus, psychoanalýza): Richard Krautheimer (1897-1994), Meyer Schapiro (1904-1996) •  Brněnská škola dějin umění: Václav Richter (1900-1970) a „krize dějin umění“