Adobe Systems Počátky kinematografie a předpoklady pro její vznik 1 Skandinávská kinematografie FAVh051/FAVKh024 Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Struktura předmětu ̶Chronologický vývoj jednotlivých skandinávských kinematografií ̶Rozdílná dynamika vlivem společenské, ekonomické, politické situace ̶ ̶Počátky – 20. léta – zvuk a 30. léta – 2. sv. válka – raně poválečné období… ̶ ̶ ̶Specifika filmové tvorby ̶Průmyslová perspektivy ̶Typy natáčených filmů ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Skandinávská kinematografie ̶Kinematografie malého národa ̶ ̶Systém produkce a distribuce ̶ ̶Lokální specifika ̶ ̶Transnacionalita ̶Tvorba ̶Migrace pracovníků ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Skandinávská kinematografie ̶Dánsko ̶ ̶Švédsko ̶ ̶Norsko ̶ ̶Finsko ̶ ̶Island Where is Scandinavia? A Guide to the Scandinavian Countries Kinematografie malého národa Velikost trhu a publika, Jazykové bariéry, Slabší ekonomická základna =>Nedostatečný odbyt Napodobování zahraničních filmů? Převaha dovezených filmů Opožděný start Výhoda prvního na trhu Nižší kvantita výroby Odchod umělců „za lepším Cesta k úspěchu? Vlastní témata Vlastní žánry Vlastní herci Zápatí prezentace 5 Rozpad rakousko-uherské monarchie a nové politické uspořádání středoevropského prostoru Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Skandinávská kinematografie ̶První projekce ̶Dánsko – Vilhelm Pacht – 1896 ̶ ̶Norsko – Skladanowsky & Bioskop ̶ ̶Švédsko – červen 1896 ̶ ̶Finsko – červen 1896 – Lumiere ̶ ̶Island – 1903 ̶První hrané filmy ̶Dánsko – 1906 ̶ ̶Norsko – 1907 ̶ ̶Švédsko – 1896 ̶ ̶Finsko – 1904 ̶ ̶Island – 1919 Adobe Systems Zápatí prezentace 7 ̶Transnacionální identity ̶Transnacionální identity jsou identity decentralizované. Migrant s transnacionální identitou má vícero domovů, vícero národních identit zároveň. Jinak řečeno, přistěhovalec se cítí doma jak ve své zemi původu, tak ve svém aktuálním bydlišti. V obou případech pociťuje sounáležitost s daným místem a jeho kulturou.“ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Skandinávská kinematografie ̶Dánsko ̶1896 – Vilhelm Pacht První veřejné promítání ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Peter Elfelt Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Ole Olsen & Nordisk ̶1906 – založení Nordisku ̶ ̶1906-1908 – zahraniční pobočky ̶ ̶Do roku 1910 ̶Jednodílné filmy - Løvejagten (1907) ̶ ̶Den hvide Slavehandel (1910) ̶Fotorama vs. Nordisk Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Fotorama Fotorama - Wikidata Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Dánské hvězdy ̶Valdemar Psilander ̶ ̶ ̶1910 – Obraz Doriana Graye ̶ ̶ ̶1917 – Klauni Valdemar Psilander - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Asta Nielsen Lásky tanečnice (1911) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Asta Nielsen in 'Hamlet', 1921 | Portrait, Silent film, Vintage photography Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Asta Nielsen Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Olaf Fönss Ansichtskarte Olaf Fönss als Homunculus (hinten hs: Szene aus Homunculus III. Teil Richard Ortmann und Edgar Rodin (verkörpert durch Friedrich Kühne)) par Fönss, Olaf: Gut (1916) | ANTIQUARIAT H. EPPLER Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Lau Lauritzen Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Holger-Madsen Holger-Madsen | Danish Film Institute Himmelskibet - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 19 August Blom The End of the World (1916 film) - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 20 Švédsko ̶První filmy natočené ve Švédsku ̶ ̶Bratři Skladanowští ̶ ̶Komische Begegnung im Tiergarten zu Stockholm Slagsmål i Gamla Stockholm ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 21 Švédsko ̶Charles Magnusson ̶1907 Zakládá Swedish Cinematographic Society ̶1909 Najat Svenska Biografteatern ̶1912 Najímá Stillera a Sjöströma ̶ ̶Ivar Kreuger ̶1919 Vznik Svensk Filmindustri – AB Skandia Adobe Systems Zápatí prezentace 22 Georg af Klercker ̶1857-1951 ̶ ̶ Georg af Klercker | Galéria - Z filmu | ČSFD.sk Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Mauritz Stiller ̶1883-1928 Erotikon, 1920 Poklad pana Arneho (Herr Arnes pengar), 1919 Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Victor Sjöström ̶1879-1960 ̶ ̶1913 – Ingerborg Holm ̶1917 – Terje Vigen ̶ ̶1920/21 – Vozka Smrti ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 27 Norsko ̶Hugo Hermansen ̶1904 najat k vedení kina v Oslu ̶ ̶ ̶Nebezpečný život rybáře – drama na moři (1907) ̶ ̶Under forvandlingens lov, eller Jo tykkere, jo bedre (1911) ̶ ̶1913 – Kinozákon ̶důsledky Adobe Systems Finsko ̶1917 – samostatnost •1896 – projekce •1904 – první film •1906 – Atelier Apollo •1907 – Oy Maat •1907 - Salaviinanpolttajat ̶1919 – Suomi-Film •Erkki Karu ̶Fennica ̶Anna-Liisa (1922) Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Island ̶Alfred Lind (1879-1959) ̶1905 Island ̶1909 a dále – Nordisk – Fotorama – Kosmorama – Kinografen – Filmfabriken Danmark – vlastní společnost ̶1913 – Německo – Itálie – Švýcarsko ̶ ̶ ̶Franz Anton Nöggerath ̶Natáčení na Islandu cca 1905-1906 ̶ ̶1919 – Borgslægtens historie ̶ ̶1924 – Hadda Padda Adobe Systems Zápatí prezentace 30 Byly filmové průmysly omezené státními hranicemi? Homunculus (1916) 6dílný seriál – r. Otto Rippert Motiv stvoření umělého člověka – Golem, Alraune, Metropolis Příprava od května 1916 Hl. role Olaf Fönss – původně měl být angažován jeho bratr 1920 – znovuuvedeno ve 3 dílech a zkrácené o třetinu Autorenfilm Literární adaptace, kosmopolitní charakter – přišel s nimi Nordisk – Gerhard Hauptmann – Atlantis (1913) Angažování známých tvůrců pro film, německý ekvivalent francouzského film d‘art Max Reinhardt – Die Insel der Seligen (1913), Eine venezianische Nacht (1914) Zakladateli Autorenfilmu Der Andere (1913) – variace na Jekylla & Hydea Die Landstraße (1913) Adobe Systems 33 Otázky ̶Počátek kinematografie – kdy, kde, kdo? ̶ ̶Jak pozici jednotlivých kinematografií determinovala jejich charakteristika jako kinematografie malého národa? ̶ ̶Jak byste charakterizovali první filmy? ̶ ̶Napadají Vás nějaká specifika lokální tvorby? Adobe Systems 34 Transnacionální vývoj evropských kinematografií po 1. světové válce Adobe Systems 35 Transnacionalita a Evropa ̶20. léta – spolupráce evropských kinematografií ̶ ̶Populární filmová kultura a cinefilie ̶ ̶Produkovat filmy a vytvářet hvězdy! ̶ ̶Mobilita pracovních sil ̶ ̶Univerzální jazyk Adobe Systems Zápatí prezentace 36 Transnacionalita a Evropa ̶Film Europe ̶ ̶Domácí ̶ ̶Vs. ̶ ̶Internacionální ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 37 Finsko ve 20. letech ̶Transnacionalita na průmyslové úrovni ̶ ̶Zapojení zahraničních firem do produkce ̶ ̶Spojení produkce a distribuce jako stabilní model fungování ̶ ̶ ̶ Finsko ve 20. letech-Suomi, UFA a Erkki Karu Zápatí prezentace 38 Adobe Systems Zápatí prezentace 39 Dánsko undefined Adobe Systems Zápatí prezentace 40 Dánsko ̶A. W. Sandberg ̶ ̶1911 – zaměstnání u Nordisk ̶ ̶1922 – vedoucí produkce Nordisk ̶ ̶Adaptace – Dickens ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 41 Benjamin Christensen ̶1911 – herec ̶ ̶1913 – Dansk-Biograf-Kompagnie ̶ ̶1921 – Häxan ̶ ̶1924 – UFA => MGM ̶ ̶ Benjamin Christensen - Turner Classic Movies Benjamin Christensen in Michael - Film Comment Benjamin Christensen - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 42 Carl Theodor Dreyer ̶1889 ̶ ̶1913 – Nordisk ̶ ̶1919 – první režie ̶ ̶ Biography - Extended | Carlthdreyer Adobe Systems Zápatí prezentace 43 C. T. Dreyer ̶Film vytváří "Organizace" prostřednictvím jakéhosi procesu hnětení těsta [. . .] Režisér může dávat rady, ale nemá žádný hlas. Přichází do studia a provádí svou inscenaci v přísném souladu s plánem vypracovaným 'Organizací', který musí být dodržen. Nic není důležitější než tento pracovní plán. [. . .] V protikladu k tomuto principu organizace stál až do zavedení zvukového filmu evropský princip produkce: princip individuality. Zde byl ústřední hybnou silou režisér. [. . .] Požadavkem byla především kvalita. Natočení filmu zabralo více času, ale vyšel lépe a měl individuální charakter. Adobe Systems Zápatí prezentace 44 Carl Theodor Dreyer Adobe Systems Zápatí prezentace 45 Carl Theodor Dreyer ̶Listy ze Satanovy knihy ̶ ̶ Blade af Satans Bog | Filmcentralen Leaves from Satan's Book (1920) | MUBI Adobe Systems Zápatí prezentace 46 -Mezinárodní filmový styl? - - -Spojitost s celoevropským vývojem? - -Carl Theodor Dreyer -Listy z knihy Satanovy - - - ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 47 20. Léta a dynamika vývoje skandinávských kinematografií Adobe Systems Zápatí prezentace 48 Skandinávie ̶Přelom 10. a 20. let ̶ ̶ ̶ ̶Úspěch Švédsko Odchod Stiller, Sjöström x vzestup populárních filmů ̶ ̶ ̶ ̶Úpadek Dánsko ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 49 Skandinávie A CO NORSKO????? Adobe Systems Zápatí prezentace 50 Skandinávie ̶Norsko ̶ ̶1907-1919 Melodramata ̶1920 – Rok zlomu Nestabilita v začátku vs. Oživení ̶ ̶1920-1930 29 celovečerních filmů – 5 ve městě ̶ ̶ Adobe Systems Tulačka Anne (Fante Anne), 1920 ̶ Adobe Systems Svatební průvod v Hardangeru (Brudeferden i Hardanger), 1926 Adobe Systems Zápatí prezentace 53 Kristine Valdresdatter (1930) Kristine Valdresdatter (1930) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Kristine Valdresdatter (1930) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 54 Bergenstogen plyndrett inatt (1928) ̶Norsko-německá koprodukce ̶ ̶R. Uwe Jenns Krafft ̶ ̶Kosmopolitní žánr zasazený do lokálního prostředí Adobe Systems Zápatí prezentace 55 Laila (1929) – Georg Schnéevoigt Adobe Systems Zápatí prezentace 56 Styl filmů ̶Počet mezititulků ̶Velikost záběrů ̶PDZ/ASL Adobe Systems Zápatí prezentace 57 Otázky ̶Komparace vývoje jednotlivých kinematografií ̶ ̶Transnacionální vlivy v kinematografii? Popište konkrétní příklad ̶ ̶„severská karta“ ve filmové tvorbě ̶Popište projevy ̶Rurální melodramata Adobe Systems Zápatí prezentace 58 30. léta ve skandinávských kinematografiích Adobe Systems Zápatí prezentace 59 Přechod na zvuk ̶Rané pokusy se synchronizací – 1. a 2. dekáda 20. století ̶První zvukové filmy – 1930-1931 ̶Narušení exportu ̶Růst nákladů ̶Nově utvářená legislativní opatření ̶Dominance Hollywoodu Adobe Systems Zápatí prezentace 60 Dánsko ̶1926-1927 – sound-on-disc ̶1929 – sound-on-film ̶Producenti ̶Nordisk ̶Palladium ̶ASA ̶Zákon z r. 1933 ̶Hledání publika ̶9 filmů ročně ̶ Adobe Systems Pastor ve Vejlby (Praesten i Vejlby, 1931), režie George Schnéevoight ̶1. dánský zvukový film ̶ ̶Stejnojmenná kniha ̶ ̶1922, 1931, 1972 ̶ ̶ Adobe Systems Fy og Bi, filmy společnosti Palladium undefined Adobe Systems Nyhavn 17 (1933) r: George Schnéevoigt Jednoho rána cestou do obchodního domu srazí Rolfovo luxusní auto kolo prodavačky Primuly. Amorův šíp zasáhne Primulu i Rolfa, ale štěstí je krátké: v autě totiž sedí Rolfův snoubenec a v obchodním domě čeká Primulu rozzlobený ředitel a výpověď. Ředitel však skrývá velké tajemství, které by mohlo navždy změnit její život. Adobe Systems Hospodský Kalle (Kalle på Spången),1939 - Emil A. Lingheim Adobe Systems Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye, 1932 ̶Carl Theodor Dreyer Poster depicting Léone's staring up with an eager smile. In the bottom right corner, the Lord of the Manor holds a Candelabra while having a shocked expression. Text in the middle of the image includes the film's title written diagonally in red. Adobe Systems Zápatí prezentace 66 Norsko ̶Z počáteční ekonomické krize k rozvoji filmové výroby ̶ ̶Norsk Film A/S ̶ ̶Tancred Ibsen ̶1931 – Velké Křtiny ̶1937 - To levende og en død To levende og en død - SF Anytime Adobe Systems Zápatí prezentace 67 TULÁK (Fant), 1937 Adobe Systems GJEST BAARDSEN, 1939 Gjest Baardsen (1939) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Adobe Systems Leif Sinding Adobe Systems Zápatí prezentace 70 Švédsko ̶Podmínky produkce ̶Dřívější vlny emigrace, ̶ ̶zemědělství ̶ ̶hospodářská krize ̶ ̶Herci ̶Vliv předchozích kariér ̶Vážné žánry vs. Komedie ̶ švédské hvězdy Gösta Ekman, Lars Hanson, Ingrid Bergmanová Adobe Systems 72 POČÁTKY ZVUKOVÉHO FILMU - Švédsko ̶Konec 20. let ̶Filmový průmysl v krizi ̶1929 – první zvukový film – Säg det i toner ̶1930 – For hennes skull ̶Jazykové verze ̶ ̶Hospodářská krize ̶ ̶Europafilm, Sandrews, Svensk Filmindustri Adobe Systems Zápatí prezentace 73 Weyler Hildebrand ̶Penzion Ráj (1937) ̶ ̶Jižní předměstí (Söderkåkar; 1932) Söderkåkar poster 1932 Edvard Persson original Adobe Systems Gustaf Molander (1888-1973) ̶Intermezzo (1936) – remake 1939 ̶ ̶Tvář ženy (1939) – remake 1941 ̶ ̶Vyjeď v noci (1942) Adobe Systems Zápatí prezentace 75 Finsko a zvukový film ̶1931 – první zvukový film ̶Sana se suomeksi ̶Erkki Karu ̶Velký počet krátkometrážních ̶Vojenská tematika ̶Juha (1937) ̶Aktivistit (1939) Adobe Systems Zápatí prezentace 76 Otázky ̶Jak byste srovnali šíření zvukového filmu ve skandinávských zemích? ̶ ̶Jakým tématům se věnovaly skandinávské kinematografie? ̶ ̶Vyberte si z každé země jednu uměleckou osobnost a popište její kariéru. Adobe Systems Zápatí prezentace 77 Skandinávie a 2. světová válka Adobe Systems Zápatí prezentace 78 Skandinávie a 2. světová válka ̶Válčící strany? ̶ ̶Obsazení? Spolupráce s Německem? ̶Internationale Filmkammer? ̶ ̶Import? ̶ ̶Žánrová tvorba ̶„Eskapistická zábava“ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 79 Dánsko za 2. světové války ̶Okupace ̶ ̶Dovoz ̶Německé filmy ̶Švédské filmy ̶ ̶Napodobování zahraničních filmů ̶ ̶Noir – Afsporet (1942) ̶ ̶C. T. Dreyer ̶Vredens dag (1943) Adobe Systems Zápatí prezentace 80 Norsko undefined undefined undefined Adobe Systems Zápatí prezentace 81 Norsko ̶1940 – Invaze ̶ ̶„Deutsche Wochenschau“ ̶ ̶Kontrola nad kinematografií ̶Unge Viljer (1943) ̶ ̶Komedie ̶Vigdis (1943) RAREFILMSANDMORE.COM. Bettle for Norway KAMPF UM NORWEGEN (1940) Adobe Systems Zápatí prezentace 82 Švédsko ̶Neutralita za války ̶Přesuny německých vojsk po švédském území ̶ ̶„Informationsstyrelsen“ ̶Nevyrovaný počet zakázaných filmů ̶ ̶Distribuce německých i spojeneckých filmů ̶ ̶Spory o filmovou surovinu ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 83 Švédsko ̶Nárůst filmové produkce ̶ ̶Reflexe situace před 2. sv. válkou ̶With the people for the Fatherland (1938) ̶Beredskapsfilmerna ̶ ̶Nová generace filmařů ̶Hasse Ekman, Alf Sjöberg, Hampe Faustman, Ingmar Bergman ̶Filmy z vojenského prostředí ̶Vážnější, glorifikace armády ̶ ̶ Med folket för fosterlandet (1938) Adobe Systems Zápatí prezentace 84 Švédsko ̶Téma boje za svobodu ̶Rid i natt (1942) (1:41:25) ̶ ̶Literární klasika ̶Doktor Glas (1942) ̶ ̶ ̶Zobrazování sociální situace ̶ ̶Erotické motivy ̶ ̶Muzikály Adobe Systems Zápatí prezentace 85 Finsko ̶SSSR? ̶ ̶Kyökin puolella (1940) ̶ ̶Komedie ̶Jees ja Just (1943) ̶ ̶International Film Chambers ̶Filmová surovina ̶Problematizace dovozu z USA ̶ ̶ Jees ja just (1943) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 86 Skandinávie za války? ̶Spojitosti a rozdíly mezi zeměmi v organizaci průmyslu? ̶Jak kinematografii ovlivnila válka? ̶ ̶Jaký byl vliv politické situace na fungování kinematografie? ̶Filmová komora? Filmová surovina? Postoj jednotlivých států za války? ̶ ̶Žánry natáčených filmů? ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 87 Skandinávské kinematografie a možnosti exportu Případ Finska Adobe Systems Skandinávské kinematografie a možnosti exportu ̶Výchozí podmínky finské kinematografie pro export? ̶ ̶Jak se proměňovala očekávání spojená s exportem? ̶ ̶Jaké argumenty se objevovaly ve veřejném diskursu? ̶Mezinárodnost ̶Jazyk ̶Zdroje ̶ ̶Proč je těžké sledovat distribuci filmů do zahraničí? Adobe Systems Zápatí prezentace 89 Adobe Systems Skandinávské kinematografie a možnosti exportu ̶Kolik filmů a kam? Na jaké trhy? ̶Souvisel nějakým způsobem nárůst produkce s exportem? Proč? ̶ ̶Jakou roli hrála geografická a kulturní blízkost? ̶ ̶Vztahy a spolupráce s jinými kinematografiemi? ̶2. světová válka a poválečná doba? ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Skandinávské kinematografie a možnosti exportu ̶Severská „karta“ ̶2 možné vlivy ̶ ̶Jak producenti nakládali se severskou „kartou“? ̶Příklad Teuvo Tulio ̶Verze filmů? ̶Plánování produkce na export? Suomen Filmiteollisuus? ̶ ̶Higson & Maltby – jak navrhují chápat evropskou produkci 20. a 30. let? ̶ Adobe Systems Skandinávské kinematografie a možnosti exportu ̶Proměna vlivu severského filmu po 2. sv. válce? ̶ ̶Využívání jakého prvku bylo běžné ve finských filmech a jak? ̶ ̶Mezery na trhu pro finsko-jazyčné filmy? ̶Kde a proč? ̶Jak se vzájemné vztahy s cílovými trhy vyvíjely v průběhu let? ̶Jak probíhalo hledání finských filmů k nákupu? ̶Jaké podmínky měly finské filmy na americkém trhu? ̶V jaké míře spolu finské společnosti soupeřily? Adobe Systems Skandinávské kinematografie a možnosti exportu ̶Organizace vývozu ̶ ̶Hlavní problémy kinematografií? ̶ ̶Jak do potenciálu na úspěch v exportu zasahovala jazyková bariéra? ̶ ̶Jakou roli hrály v exportu filiálky Adobe Systems Zápatí prezentace 94 Skandinávie po válce Adobe Systems Zápatí prezentace 95 Poválečná situace ̶Politická orientace ̶Členství v NATO ̶Neutralita ̶Příklon k SSSR? ̶Sociální politika a stát ̶Obnova po válce ̶Soupeři ze zahraničí ̶Možnosti exportu ̶Témata? ̶Okupace? Realismus? Adobe Systems Zápatí prezentace 96 Poválečná situace - Dánsko ̶Státní regulační politika ̶ ̶1947 – bojkot ze strany Hollywoodu ̶1948 dohoda ̶ ̶1945-1949 ̶Cca 10 filmů ročně ̶ASA, Nordisk, Palladium, Saga ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 97 Poválečné Dánsko ̶Okupace ̶De rode Enge (1945) (47:37) ̶ ̶Cestopisný film ̶ ̶Dokumenty ̶Jørgen Roos ̶Snaha o autenticitu ̶ ̶ Det gælder din frihed (1946) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 98 Poválečné Dánsko ̶Kriminální filmy ̶Mens porten var lukket (1948) ̶kammerspiel ̶Sociální problematika ̶Kristinus Bergman (1948) ̶Problematika cenzury ̶ ̶Sakramentští kluci (1947) Smedestræde 4 (1950) - Trakt Mens porten var lukket (1948) - IMDb Vi vil ha' et barn (1949) Adobe Systems 99 Dita, dcera člověka (1946) | ČSFD.cz Nexø, Martin Andersen: Ditta, dcera člověka, 1935. Adobe Systems Zápatí prezentace 100 Poválečné Dánsko ̶Bodil Ipsen ̶ ̶Herečka a režisérka ̶ ̶Afsporet (1942) ̶Mordets Melodi (1944) ̶De røde enge (1945) ̶Støt står den danske sømand (1948) Adobe Systems Zápatí prezentace 101 Poválečné Švédsko ̶Neutrální politika Švédska ̶Není součástí poválečných mocenských struktur ̶ ̶Součástí OSN ̶ ̶Sociální reformy ̶ ̶Vylidňování venkova ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 102 Poválečné Švédsko – venkovská tematika ̶Proč? ̶ ̶Historický selský film ̶Driver dagg faller regn (1946) ̶ ̶Frašky ̶Åsa-Nisse (1949-68) ̶ ̶„Současné dramatizace“ ̶Hon dansade en sommar (1951) One Summer of Happiness (1951) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 103 Poválečné Švédsko ̶„filmy pro hospodyňky“ ̶Až do 70. let ̶Propagace výrobků ̶ ̶ ̶Filmoví tvůrci ̶Pokračování stávající generace ̶ ̶Nastupuje generace nová Ingmar Bergman ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 104 Poválečné Švédsko ̶Alf Sjöberg ̶ ̶Hets (1944) ̶Bara en Mor (1949) „“ ̶Fröken Julie (1951) ̶Barabáš (1953) ̶Karin Månsdotter (1954) „“ Adobe Systems 105 Dívka s Hyacinty (1950) - r. Hasse Ekman Flicka och hyacinter (1950) | MovieZine Zápatí prezentace Hasse Ekman - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 106 Poválečné Finsko ̶1944 – vystoupení z války ̶ ̶Ztráta území a ztráta kin ̶ ̶Reorganizace kinematografie ̶ ̶Přerušení výroby ̶Katoavat rajat ̶Me kuulumme Eurooppaan ̶ ̶Změny v distribuční nabídce ̶Nedostatek ̶ ̶Cenzurní problémy ̶ ̶Válečné dluhy ̶ ̶Studiový systém Yhteinen vaimomme (1956) | Galerie - Plakáty | ČSFD.cz Suomi maksaa | Yle Areena Adobe Systems Zápatí prezentace 107 Poválečné Finsko ̶Filmy s motivy sociálních problémů ̶Ristikon varjossa (1945) ̶ ̶Filmy o „syfilis“ ̶Haaviston Leeni (1948) ̶Teuvo Tulio Rakkauden risti (1946) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 108 Poválečné Finsko ̶Kontrola průmyslu ̶ ̶Cenzura ̶ ̶Věkové limity ̶ ̶Kolkovné ̶ ̶Státní dotace Niskavuoren naiset (1938) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 109 Poválečné Finsko The Unknown Soldier (1955) - IMDb Valkoinen peura – Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 110 Poválečné Norsko ̶Konec okupace ̶Dočasný nárůst návštěvnosti ̶ ̶In Which we Serve (1942) ̶Úspěch – známky budoucí dominance ̶ ̶Norský filmový týdeník ̶ ̶Podíl na norském trhu – Oslo ̶ Around the World: The First Norwegian Newsreel, 1930–1941 | SpringerLink WAR ON FILM - In Which We Serve | Military History Matters Adobe Systems Zápatí prezentace 111 NORSK BYGDEKINO 3 | Vw bus camper, Vintage vw, Vw bus NORSK BYGDEKINO 4 | Vw bus, Vw van, Vw volkswagen Adobe Systems Zápatí prezentace 112 Celovečerní hraná produkce Norsko Dokumentární filmy ̶1906–1919:16 ̶1920–1929:26 ̶1930–1939:26 ̶1940–1949:37 ̶1950–1959:75 ̶1960–1969:63 ̶1970–1979:98 ̶1980–1989:94 ̶1920–1929:9 ̶1930–1939:13 ̶1940–1949:5 ̶1950–1959:18 ̶1960–1969:6 ̶1970–1979:8 ̶1980–1989:3 Adobe Systems Zápatí prezentace 113 Poválečné Norsko ̶Poválečné žánry? ̶ ̶Okupační drama ̶1:03:56 ̶ Vi vil leve (1946) - IMDb Vi er fri! Adobe Systems Zápatí prezentace 114 1957 - Ni liv | Regi: Arne Skouen Produksjon: A/S Nordsjøfil… | Flickr Nine Lives (1957) (Film) - TV Tropes 7:11 Adobe Systems Zápatí prezentace 115 Poválečné Norsko ̶Společnosti s krátkou existencí ̶ ̶Norsk film A/S ̶slabá pozice ̶ ̶Kristoffer Aamot ̶ ̶Stará generace ̶Tancred Ibsen ̶ The Mysterious Apartment (1948) directed by Tancred Ibsen • Reviews, film + cast • Letterboxd Adobe Systems Zápatí prezentace 116 Poválečné Norsko ̶Vztah státu k filmové produkci ̶ ̶1948 – Reorganizace Norsk Film A/S ̶ ̶1950 – přímá státní podpora kinematografie ̶Nárůst produkce x nárůst nekvalitní produkce ̶ ̶1955 – navázání podpory na box-office ̶ ̶ ̶ Selkvinnen (1953) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 117 "Aamot byl tak laskav, že tento film promítal v centru. Ale ani [jeho promítání v] kině Saga, ani koupání dcery zřízence ve spodním prádle ze 17. století, ani blonďatá a nahá tulení žena vystupující z moře tento norský film v přístavu nezachrání. Navíc je příliš neohrabaný a nechtěně komický ve své neumětelské snaze spojit řadu dokumentárních záběrů z lovu ptáků, velryb a povětrnostních podmínek na Faerských ostrovech s historickým líčením Nólsoyara Pálla (Lauritz Falk) a několika dalších pohledných faerských rebelů proti jhu dánského obchodního monopolu. ... Pro profesního psychologa může být zajímavé, že tento film - nad nímž se vznáší duch Leifa Sindinga, ačkoli jeho jméno není uvedeno v žádném z titulků - je o boji malého národa proti cizím utlačovatelům." Adobe Systems Zápatí prezentace 118 Poválečné Norsko ̶Arne Skouen ̶1949-1969 ̶17 filmů ̶ ̶Gategutter (1949) ̶ ̶Nødlanding (1952) ̶ ̶ Arne Skouen - Wikipedia Gategutter (1949) - IMDb Nødlanding (1952) | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 119 Poválečné Norsko – Skouen ̶Omringet (1960) ̶ ̶Kalde spor (1962) 8:39 ̶ ̶Det brenner i natt! (1955) ̶ ̶Ann-Magritt (1969) Omringet (1960) | Galerie - Plakáty | ČSFD.cz Kalde spor (1962) - IMDb Det brenner i natt! (1955) | Ocenění | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 120 Poválečné Norsko ̶Edith Carlmar ̶ ̶Noir ̶Døden er et kjærtegn 1:56 ̶Komedie ̶Fjols til fjells ̶ ̶ Death Is a Caress (1949) - IMDb Fjols til fjells (1957) | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 121 Poválečné Norsko ̶Nils R. Müller Vi gifter oss (1951) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Kvinnens plass (1956) | Filmotéka | ČSFD.cz Støv på hjernen (1959) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 122 Poválečné Norsko ̶Dokumentární filmy ̶ ̶Thor Heyerdahl ̶Kon-Tiki ̶Galapágy ̶Per Høst ̶Same Jakki ̶ Ve znamení Kon-Tiki (1950) | ČSFD.cz SAME JAKKI - Festival de Cannes Adobe Systems Zápatí prezentace 123 Poválečné Norsko ̶Erik Løchen Erik Løchen - IMDb Motforestilling (1972) | Recenze - Uživatelské | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 124 Island? ̶1944 – nezávislost na Dánsku ̶ ̶1949 – Lóftur Gudmundsson ̶Milli fjalls og fjöru ̶ ̶50. léta – Óskar Gislason – Nytt hlutverk (1954) ̶ ̶Koprodukce ̶Salka Valka (1954) Adobe Systems Zápatí prezentace 125 Shrnutí ̶Společné rysy tvorby? ̶ ̶Žánry? ̶ ̶Vliv vnějších podmínek pro tvorbu? ̶ ̶Generační obměna? ̶ ̶Jaká témata se objevovala v dokumentech? Adobe Systems Zápatí prezentace 126 Shrnutí ̶Co to byly „sink“ films („výlevkové“ filmy)? ̶ ̶Jaké tendence z jiných kinematografií ve skandinávských kinematografiích identifikovali? Uveďte příklady ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 127 Projekce ̶Rozeberte film a jeho vyprávění ̶ ̶Chronologičnost syžetu ̶ ̶Zcizujícící efekty Erik Løchen - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 128 Skandinávské kinematografie v 60. letech Adobe Systems Zápatí prezentace 129 Skandinávské kinematografie? ̶Problémy stávajících studiových systémů ̶ ̶Systémy státní podpory ̶ ̶Důsledky státní podpory v praxi ̶ ̶ ̶Příchod televize – ztráta diváků ̶ ̶Změny složení filmového publika Adobe Systems Zápatí prezentace 130 Přelom 50. a 60. let ̶Kontext světového vývoje kinematografie ̶ ̶Odraz aktuálních trendů světové kinematografie ̶Neorealismus ̶ ̶Film-noir ̶ ̶Modernistické vyprávění Styl Vyprávění ̶ ̶Přenášení vlivů napříč skandinávskými kinematografiemi Adobe Systems Zápatí prezentace 131 Dánsko 50. léta ̶Kvalitní film ̶ ̶ ̶Dichotomie ̶ ̶Oficiální a neoficiální filmová kultura ̶ ̶Kvalitní vs. Populární ̶ ̶Pokles kvality dánské produkce ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 132 Dánsko 50. léta Kaj Munk (1898-1944) - Find a Grave Memorial Ordet - Wikipedia Ordet poster 1943 Victor Sjöström director Gustaf Molander original Adobe Systems Zápatí prezentace 133 Dánsko 50. léta ̶Hyggefilmen ̶ ̶Morten Korch ̶ ̶Bezčasí De røde heste (1950) movie posters De röda hästarna poster 1954 Gun Arvidsson regi Ivar Johansson original Adobe Systems Zápatí prezentace 134 Dánsko 50. léta Populární vs. Umělecká produkce ̶ ̶ ̶ Která převažovala? ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 135 Dánsko 50. léta ̶1955 – zlomový bod ̶ ̶Krize ̶ ̶Televize ̶ ̶Změna složení filmového publika ̶ ̶Mělo problémy jenom Dánsko? Adobe Systems Zápatí prezentace 136 ̶Problémy s klesajícím počtem diváků byly všeobecně rozšířené ̶ ̶Finsko ̶Tematické cykly – ̶Remaky ̶Hudební filmy ̶Romantické filmy ̶ ̶ Kuollut mies kummittelee (1952) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Kaunis Veera eli ballaadi Saimaalta (1950) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 137 Švédsko – přelom 50. a 60. let ̶Personální obměny filmového průmyslu ̶ ̶Odchody do důchodu => personální vakuum ̶ ̶Nová generace – vyrůstala po válce ̶ ̶Auteurský přístup ̶ ̶Modernistické vlivy ̶ ̶Zkušené osobnosti ̶Ingmar Bergman ̶ ̶Mladší generace ̶Bo Widerberg Bo Widerberg - Wikipedia Ingmar Bergman – Wikipedie Adobe Systems Zápatí prezentace 138 Bo Widerberg ̶Spojení s novou vlnou ̶ ̶Vystupování proti stávajícímu švédskému filmu ̶Proti I. Bergmanovi a Arne Sucksdorffovi Proč? ̶ ̶Barnvagen (1963) ̶ ̶Kvarteret Korpen (1963) ̶ ̶ Raven's End (1963) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 139 Švédsko – 60. léta ̶Harry Schein ̶ ̶Návrh na reformu švédského filmového průmyslu ̶Podpora kinematografie ̶Spory o koncepci podpory ̶ ̶Založení Svenska filminstitutet ̶Převzetí filmových historických sbírek ̶Reforma financování ̶ ̶ Harry Schein - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 140 Švédsko 60. léta ̶Přidělování subvencí? ̶ ̶obnovení výrazových prostředků a stylistického jazyka filmu, míra naléhavosti poselství filmu, intenzita či svěžest pojetí skutečnosti nebo kritika společnosti, úroveň psychologického vhledu a duchovní rovina, hravá imaginace nebo vizionářská síla, epické, dramatické nebo lyrické hodnoty, technické provedení scénáře, režie a herecké výkony, jakož i další umělecké prvky filmu ̶ ̶Problematické uplatňování v praxi ̶ ̶Dopady reorganizace v praxi? Adobe Systems Zápatí prezentace 141 Švédsko 60. léta ̶Absence filmové školy ̶ ̶V minulosti – divadelní zázemí ̶ ̶Různé původní profese ̶Herci, malíři, učitelé ̶ ̶Filmskolan – 1968 Adobe Systems Zápatí prezentace 142 Švédsko 60. léta ̶Požadavek na realismus ve filmové tvorbě ̶ ̶Vilgot Sjöman ̶491 (1964) ̶Jag är nyfiken- gul (1967) ̶Jag är nyfiken- blå (1968) ̶ ̶Filmgranskningsrådet (Filmová zkušební komise) ̶Existuje navzdory plánům na zrušení ̶ ̶ ̶ ̶ RAREFILMSANDMORE.COM. 491 (1964) * with switchable English and German subtitles * Adobe Systems Zápatí prezentace 143 Švédsko 60. léta ̶Studenti Filmskolan ̶ ̶Stefan Jarl & Jan Lindqvist ̶ ̶trilogie ̶Říkají nám ztroskotanci (Dom kallar oss mods, 1968) ̶Ett anständigt liv (1979) ̶Det sociala arvet (1993) ̶ Dom kallar oss mods Adobe Systems Zápatí prezentace 144 Švédsko 60. léta ̶ ̶Dokumentární tvorba ̶ ̶Den vita sporten (1968) ̶ ̶Bo Widerberg a 13 studentů Den vita sporten (1968) | Ocenění | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 145 Švédsko 60. léta ̶SFI – negativně vnímaný mladou generací ̶Reprezentant – Harry Schein ̶ ̶Série vyhrocených debat ̶Debata o vydání katalogu filmů ̶Myglaren (1968) – 1. švédský TV film ̶ ̶ Myglaren (TV Movie 1966) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 146 Švédsko 60. léta Výsledky vyhledávání Název filmu Původ Žánr Mästerdetektiven lever farligt (1957) Švédsko Rodinný / Krimi Bara roligt i Bullerbyn (1960) Švédsko Rodinný Alla vi barn i Bullerbyn (1962) (seriál) Švédsko Rodinný Vi på Saltkråkan (1964) (seriál) Švédsko Rodinný Ztroskotání na ostrově (1967) Švédsko Rodinný Vi på Saltkråkan (1968) Švédsko Rodinný Pippi se připravuje na Vánoce (1969) Švédsko / Západní Německo Rodinný Pipi Dlouhá punčocha (1969) (seriál) Švédsko / Západní Německo Dobrodružný / Rodinný / Fantasy Pippi dlouhá punčocha (1969) Švédsko / Západní Německo Dobrodružný / Rodinný Pippi na útěku (1970) Švédsko / Západní Německo Rodinný / Dobrodružný Pippi v zemi Taka-Tuka (1970) Švédsko / Západní Německo Dobrodružný / Rodinný Emil i Lönneberga (1971) Švédsko / Západní Německo Rodinný Michal dělá pořádek (1972) Švédsko / Západní Německo Rodinný Emil och griseknoen (1973) Švédsko / Západní Německo Rodinný Emil i Lönneberga (1974) (seriál) Švédsko / Západní Německo Rodinný Nejbáječnější Karkulín na světě (1974) Švédsko Rodinný Bratři Lví srdce (1977) Švédsko Dobrodružný / Rodinný / Fantasy Karlsson på taket (1984) (seriál) Švédsko Rodinný [USEMAP] Adobe Systems Zápatí prezentace 147 Shrnutí ̶Změny ve státní podpoře kinematografie ̶Společné rysy jednotlivých národních kinematografií ̶ ̶Druhy produkce ̶Hyggefilm ̶Erotika v severském filmu ̶ ̶Vztah cenzury a státu ̶ ̶Najděte některé série a zkuste popsat na co je u nich kladen důraz (např. filmy a jejich sequely)? Adobe Systems Zápatí prezentace 148 Projekce Djävulens öga (Film, Comedy): Reviews, Ratings, Cast and Crew - Rate Your Music Adobe Systems 149 Umělecký film a idea autorství Ingmar Bergman Ingmar Bergman – Wikicitáty Zápatí prezentace Adobe Systems Zápatí prezentace 150 Ingmar Bergman a autorský film ̶Spory o koncept autorství ̶Revue du cinema (1946-1949) ̶ ̶La caméra-stylo ̶ ̶1951 – Cahiers du cinema ̶Reflexe amerických filmů ̶ ̶Andrew Sarris ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 151 K čemu nám je označit Bergmana (nebo kohokoliv jiného) za autora? Ingmar Bergman: The messy life of a magic filmmaker | The Independent | The Independent Adobe Systems Zápatí prezentace 152 Autorský film ̶50.-60. léta – vzrůstající trend autorského filmu ̶ ̶Respektování režiséra jako hlavního autora filmu ̶ ̶Kritika – orientace na autory rozvíjející modernistické postupy ̶ ̶Modernismus a styl ̶ ̶Modernistická dvojznačnost ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 153 Autorský film ̶Spojitosti mezi tvůrci považovanými za autory ̶Luis Bunuel, Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Satjádžit Ráj, Ingmar Bergman…ad. ̶ ̶Festivalové úspěchy ̶ ̶Tvorba v zahraničí ̶ ̶Mezinárodní financování ̶ ̶Náročnost spolupráce Adobe Systems Zápatí prezentace 154 Ingmar Bergman ̶Kariéra ̶ ̶Kontext ̶ ̶Fáze kariéry ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 155 Ingmar Bergman ̶Narozený v Uppsale ̶Rodiče ̶Henrik Bergman, luteránský pastor ̶Hedvig Eleonora Church ̶Témata ̶Hierarchie autority ̶Morální rigidita ̶Subjektivní omezení ̶Přechod společnosti od luteránské v sekulární stát ̶Autobiografické prvky Adobe Systems Zápatí prezentace 156 Ingmar Bergman – theatre ̶První režie amatérského divadla – 1938 ̶Pravidelně 2-3 režie ročně až do 1995 ̶Režisér v Helsingborgu, Malmö, Gothenburgu, Stockholmu ̶Bergman’s “Troupe” ̶Vliv Augusta Strindberga (1849-1912) Adobe Systems Zápatí prezentace 157 Ingmar Bergman – film ̶1943 – Scenáristické oddělení Svensk filmindustri ̶Sjöström a Stiller vliv jako umělečtí mistři ̶1946 – Krize (Kris) – Režijní debut ̶Kariéra ̶91 filmů – v průměru 2 ročně ̶48 mezinárodních cen ̶3 Oscarů ̶Bergman často hovoří o své fascinaci filmovými pásy a stínovými hrami z dětství, což je téma, které se objevuje v mnoha jeho filmech. Adobe Systems Zápatí prezentace 158 Ingmar Bergman – způsob práce ̶Stálá skupina spolupracovníků ̶ ̶Sven Nykvist ̶ ̶Gunnar Björnstrand ̶ ̶Liv Ullman Adobe Systems Zápatí prezentace 159 Ingmar Bergman & Sven Nykvist Sven Nykvist - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 160 Ingmar Bergman – způsob práce ̶Financování ̶ ̶ ̶Technika a postup natáčení ̶ ̶ ̶Témata undefined Adobe Systems Zápatí prezentace 161 Ingmar Bergman – témata – rodina ̶Rodina ̶ ̶Mladý pár ̶ ̶Svatba ̶ ̶Sourozenecké konflikty ̶ ̶Ponížení dítěte Alexander's stepfather, Bishop Edward Vergérus, disciplines the eponmymous hero of Fanny and Alexander (1982). Anna with her son Johan and her sister Ester in The Silence (1963). Adobe Systems Zápatí prezentace 162 Ingmar Bergman – 1944-1952 ̶Mladí milenci, pracující třída ̶ ̶Město a okolí ̶ ̶Vlivy neorealismu ̶ ̶Krize, Vězení, Léto s Monikou Sommarlek, Birger Malmsten, Maj-Britt Nilsson Adobe Systems Zápatí prezentace 163 Léto s Monikou ̶1952 – jeden z nejplodnějších roků Bergmana jako režiséra ̶ ̶Předloha – Per Oscar Folgeström ̶ ̶Erotické motivy ̶ ̶Ostrovní prostředí 25:06, 40:55 Adobe Systems Zápatí prezentace 164 Ingmar Bergman 1952-1955 ̶Manželství ̶Žena v centru dění ̶ ̶Městské prostředí ̶ ̶Městské divadlo v Malmö ̶ ̶Filmy ̶Úsměvy letní noci ̶Lekce v lásce ̶ ̶ ̶ Sommarnattens leende, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand Adobe Systems Zápatí prezentace 165 Ingmar Bergman – 1956-1964 ̶Malmö Bresson & Dreyer ̶Muži hnaní hněvem ̶Nejznámější filmy ̶Sedmá pečeť (1957) ̶Lesní jahody (1957) ̶Než se rozední (1958) Det sjunde inseglet, bakombild, Bergman, Bengt Ekerot, eng Adobe Systems Zápatí prezentace 166 Ingmar Bergman – komorní trilogie ̶Jako v zrcadle (1961) ̶ ̶Hosté večeře páně (1962) ̶ ̶Mlčení (1963) ̶ ̶Vztah k víře? "Tyto filmy představují shrnutí. Jako v zrcadle - nabytá moudrost. Hosté Večeře Páně - odhalená moudrost. Mlčení - boží mlčení, negativní otisk. Z toho důvodu tvoří trilogii." Jako v zrcadle | FILM EUROPE Hosté večeře Páně - Kino Art Mlčení (film, 1963) – Seznam.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 167 Ingmar Bergman – 1966-1981 ̶1976 – odchod do Německa ̶Role umělce a ženy ̶Modernistické experimenty ̶Ostrov Fårö ̶Persona ̶Šepoty a výkřiky Persona, bakombild, Bergman, Bibi Andersson, Liv ullmann Adobe Systems Zápatí prezentace 168 Ostrovní trilogie ̶Hodina vlků (1968) ̶ ̶Hanba (1968) ̶ ̶Náruživost (1969) Hodina vlků | Albatrosmedia.cz Hanba | EDISON FILMHUB Náruživost – Seznam.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 169 Ingmar Bergman – 1982-2003 ̶Návrat dříve aktuálních témat ̶ ̶Scény z manželského života (1982) ̶ ̶Fanny a Alexander (1983) ̶ ̶Saraband (2003) ̶ ̶autobiografie Efter repetitionen, Lena Olin, Erland Josephson, eng Adobe Systems Zápatí prezentace 170 Stimulantia (1967) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 171 Otázky ̶Jaké otázky nám pomůže zodpovědět, když označíme režiséra za autora? ̶ ̶S čím a jak souvisel vzestup přístupu ke kinematografii jakožto autorskému dílu? ̶ ̶Vezměte si libovolný film/skupinu filmů Ingmara Bergmana, který znáte, a pokuste se na něm vysvětlit problematiku autorské tvorby a modernistické kinematografie Adobe Systems Zápatí prezentace 172 Projekce DVD-julkaisun kansikuva Carl Theodor Dreyer De nåede færgen AKA They Caught the Ferry (1948) #Worldcinema | Carl theodor dreyer, Cinema, Ferry Adobe Systems Zápatí prezentace 173 Projekce ̶Käpy Selän Alla ̶ ̶ ̶Pokuste sena příkladu tohoto filmu identifikovat rysy nové vlny Adobe Systems Zápatí prezentace 174 Nová vlna a Skandinávie Adobe Systems Zápatí prezentace 175 Nová vlna a Skandinávie ̶Výchozí pozice kinematografií ̶ ̶Dynamika v různých skandinávských zemích ̶ ̶Vývoj tvorby filmařů ̶ ̶Společné a specifické znaky ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 176 Nová vlna a Finsko ̶Transnacionální fenomén – ̶výsledek mnoha vývojových kroků, které kinematografie podstoupila ̶ ̶Mezinárodní spolupráce ̶ ̶Filmový styl ̶ ̶Kolaps studiového systému ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 177 Finsko a modernismus ̶Navázání na populární kultury a dobová periodika ̶Filmihullu – Perti ‚Spede‘ Pasanen Mikkola: Jerry Lewis, to je fascinující. Myslíte tím, že vás zaujala jeho ideologie, neuvěřitelně mazaná a vtipná kritika americké společnosti, nebo hlavně jeho performativní schopnosti? Pasanen: Hlavně jeho performativní stránka a jeho komika, způsob, jakým používá svůj obličej, končetiny a celé tělo. ̶Vliv Cahiers du cinéma ̶ undefined Adobe Systems Zápatí prezentace 178 Finsko a modernismus ̶Vztah modernistů k „nemodernistům“ ̶Překryv modernistických tendencí s populárním filmem ̶1) komedie mívaly blízko k modernistickým filmařům ̶2) ne ve všech modernistických filmech chyběly komediální prvky ̶ Matti Kassila, Aarne Tarkas, Mikko Niskanen, Jörn Donner, Spede Pasanen, Jukka Virtanen, Ere Kokkonen Adobe Systems Zápatí prezentace 179 Finsko a modernismus ̶Mezi studiovým systémem produkce a nezávislým/package-unit ̶Filmaři začínali ve studiovém systému na filmech různých žánrů ̶ ̶Lasisydän (1959) ̶ ̶Mikko Niskanen ̶Válečná trilogie ̶ ̶Maunu Kurkvaara ̶Natáčení na lokacích ̶ ̶Jörn Donner Adobe Systems Zápatí prezentace 180 Finsko a modernismus ̶Přístup k autorství ̶Spojený se stavem kinematografie a studiového systému ̶ ̶Mikko Niskanen Asfalttilampaat (1968) – 1:01:20 ̶ ̶Jörg Donner Naisenkuvia (1970) ̶Dvojí role – producent-režisér ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 181 Finsko a modernismus ̶Intermedialita ze 4 perspektiv 1.Adaptace? ̶Preference původních scénářů 2.Voice-over ̶Manipulace s událostmi - Pähkähullu Suomi (1967) 3.Sebereflexivita ̶Filmy o jiných médiích 4.Intermediální kariéry ̶Nepracovali výhradně ve filmu Obsah obrázku text, strom, osoba, venku Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 182 Nová vlna a Finsko ̶Transnacionalita konceptu nové vlny ̶Maunu Kurkvaara ̶Ostrov štěstí (1955) ̶Rakas (1961) ̶Mořská slavnost (1963) ̶Témata ̶Vyprávění zaměřená na městskou mládež ̶Odcizení ̶Dospívání ̶Třídní rozdíly ̶Manifesty Rakas... (1961) | Galerie - Plakáty | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 183 Nová vlna a Finsko ̶Mezinárodní spolupráce ̶Švédsko ̶Zbigniew Cibulski ̶ ̶ ̶Risto Jarva ̶Noc nebo den – skupina etnografů navštěvuje Finsko ̶ ̶Styl ̶Vymezení vůči klasickému studiovému stylu ̶Rychlý střih, jump-cut, narativně nemotivované prvky, přímý pohled do kamery, Adobe Systems Zápatí prezentace 184 Nová vlna a Finsko ̶Koncept „excesu“ „Ve chvíli, kdy si divák začne všímat stylu pro něj samotný nebo sledovat díla, která tak důkladnou motivaci neposkytují, vystupuje do popředí nadbytečnost, která musí ovlivnit význam vyprávění. Styl je užití opakujících se technik, které se stávají pro dílo charakteristickými; tyto techniky jsou vyzdvihovány do popředí, aby si jich divák všiml a vytvořil si souvislosti mezi jejich jednotlivými užitími. Exces nerovná se styl, ale oba spolu úzce souvisejí, protože oba zahrnují materiální aspekty filmu. Exces nevytváří žádné specifické vzorce, o nichž bychom mohli říci, že jsou pro dílo charakteristické.“ ̶ ̶Rozdílnost významu použití určitých prostředků v různých kinematografiích ̶Francie vs. Finsko ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 185 Nová vlna a Finsko ̶Funkce jump-cut ̶ ̶V létě v pět hodin (Kesällä kello viisi, Erkko Kivikoski, 1963) ̶ ̶Here You Are Today (Tänään olet täällä, 1966) Nejednoznačné formální experimentování ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 186 Nová vlna a Finsko ̶Mikko Niskanen ̶ ̶S borovou šiškou pod zády (1966) ̶ ̶Pozdější – využívá konvencí použitých jinde ̶ ̶ ̶ ̶ 1:21:30 Adobe Systems Zápatí prezentace 187 Nová vlna a Finsko ̶Vyprádzněné pohyblivé záběry ̶ ̶Maunu Kurkvaara ̶Meren juhlat (1963; Feast by the sea) ̶ ̶Moře a plavba – klíčové prvky ̶ ̶ ̶ Meren juhlat (1963) movie posters Adobe Systems Zápatí prezentace 188 Nová vlna a Finsko ̶Odkazy na popkulturu ̶ ̶Používání populární hudby ̶Lapualaismorsian (1967) ̶ ̶Rétorika a obsažené sdělení ̶Přelom 60. a 70. let na síle nabývá politický aktivismus ̶ ̶Otevřené konce ̶ ̶ Rottasota (1968) | Tvůrci | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 189 Bezradní (1967) – r. Mikko Niskanen ̶„Ospalé Helsinky, probouzející se do liberální revoluce. Skupina studentů založí amatérský soubor s cílem ovlivňovat veřejné mínění skrze současné politické divadlo. Zkoušení nové inscenace o finských dějinách, provázené bouřlivými debatami, milostnými schůzkami a protest songy, vyústí do nadšených oslav Majálesu.“ Adobe Systems Zápatí prezentace 190 Työmiehen päiväkirja (1967)- r. Risto Jarva ̶"Deník dělníka (1967), sociální drama režiséra Risto Jarvy, vypráví příběh manželství dělníka Juhaniho Vehoniemiho (Paul Osipow) a jeho ženy, úřednice Ritvy (Elina Salo). Dlouhé dojíždění a neustálé starosti o peníze se odrážejí v každodenním životě dělnické rodiny. Juhani získá práci předáka v Tampere a stále více se vzdaluje své ženě." 2:01 Adobe Systems Zápatí prezentace 191 Anneli Sauli Löydä lisää | YLE Teema | yle.fi Käpy selän alla on säilyttänyt raikkautensa, eikä sen rohkea nuorisokuvaus loukkaa enää ketään | Yle Teema | yle.fi Anneli Sauli Adobe Systems Zápatí prezentace 192 A co Norsko? Švédsko? Dánsko? Adobe Systems Zápatí prezentace 193 Další skandinávské kinematografie ̶Norsko ̶Erik Lochen ̶Jednotky modernistických filmů až do 2. pol. 60. let ̶ ̶Švédsko ̶Bo Widerberg ̶Jan Troell ̶ ̶Dánsko ̶60. léta Adobe Systems Zápatí prezentace 194 Bo Widerberg ̶Havraní čtvrť (1963) ̶Hl. hrdina mladík z chudé rodiny ̶Láska 65 (1965) ̶Sociálně-kritické filmy ̶Heja Roland! (1966) Mladý Roland chce psát. Zoufale potřebuje peníze, a tak se nechá zaměstnat v reklamní agentuře. Dostane se do oddělení reklamy na kosmetiku. Je pověřen, aby provedl průzkum trhu s novým prostředkem proti pupínkům. ̶Elvira Madigan (1967) Sixten jako příslušník šlechty a švédský důstojník má před sebou skvělou kariéru. Nešťastně se však zamiluje do Elvíry, která se živí jako provazolezkyně a kvůli ní uteče od rodiny a nakonec dezertuje i z vojny. ̶Joe Hill (1971) Životopisný film o švédském dělnickém aktivistovi z počátku 20. století ̶ Bo Widerberg - SFdb Adobe Systems Zápatí prezentace 195 Jan Troell ̶4x4 (1965) ̶Takový je můj život (1966) ̶Pohled na Švédsko v době 1. sv. války, hl. hrdina? ̶Ten musí jít z kola ven (1968) ̶Film o učiteli terorizovaném žáky ̶Vystěhovalci (1971) ̶Film o švédských emigrantech do USA, 19. století ̶Nová země (1972) ̶Pokračování Jan Troell (2012) Adobe Systems Zápatí prezentace 196 Dánsko ̶Změny v organizaci průmyslu v 60. letech ̶ ̶1964 – nový zákon ̶Změny financování ̶ ̶Gertrud (1964) ̶ ̶Palle Kjærulff-Schmidt – Weekend (1962) ̶ ̶Henning Carlsen – Starvation (1965) Adobe Systems Zápatí prezentace 197 Projekce undefined The Adventures of Picasso - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 198 Skandinávie – 70. a 80. léta Adobe Systems Zápatí prezentace 199 Skandinávie ̶Společenské proměny – Levicové směřování ̶ ̶Změna struktury filmových průmyslů a Systémy podpory domácího průmyslu ̶ ̶Typy vyráběných filmů ̶ ̶Umělecká x komerční produkce ̶ ̶Provázanost se zahraničím ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 200 Dánsko ̶60. léta – malý počet velkých společností ̶70. léta – velký počet malých společností ̶1966 – dánská filmová škola ̶Filmový fond x Státní filmová rada ̶1972 – Dánský filmový institut ̶Zrušení cenzurní instituce Adobe Systems Zápatí prezentace 201 Filmová tvorba? ̶„Max je oblíbený učitel na státní škole, který potřebuje nového ředitele. Ve snaze zlákat ho na uvolněné místo si chlapci najmou striptérku, aby učitele svedla.“ ̶ ̶Série 8 filmů ̶Zodiac-films ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 202 Filmová tvorba ̶Žánrové filmy ̶Rodinné, parodie, krimi, westerny ̶ ̶ ̶Parodie ̶Olsenbanden (1968) ̶Norská verze ̶Švédská verze ̶ ̶Úpadek lidových komedií na konci 70. let ̶ ̶ Olsen-banden (1968) | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 203 Filmová tvorba? ̶Kritika rozdělování finanční podpory ̶ ̶Hærværk (1977) ̶ ̶Mnoho tváří Ježíše Krista (1975) ̶ ̶ ̶80. léta ̶Rozšíření americké kultury – navázání na další zboží a produkty ̶ ̶ Hærværk (1977) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 204 Filmová tvorba – umělecky orientované ̶Bille August – ̶Pelle dobyvatel(1981) ̶S nějlepšími úmysly (1992) ̶ ̶Gabriel Axel ̶ ̶Lars von Trier ̶Evropská trilogie – Prvek zločinu (1984), Epidemie (1988), Evropa (1991) ̶ ̶Helle Ryslinge ̶Flamberede hjerter ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 205 Islandský film ̶Konec 60. let ̶Nástup televize ̶Filmový fond -> financování ̶1979/1980 ̶3 celovečerní filmy s vysokou návštěvností ̶1984 – změna zdanění kin ̶1986 – vládní podpora fondu ̶Tendence nikoliv žánry ̶ Land and Sons (1980) - IMDb Veiðiferðin (1980) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Óðal feðranna (1980) | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 206 Norsko? ̶Ekonomický vzestup a radikalizace norského politického života ̶1968 – studentské bouře (v Norsku demonstrace proti Vietnamu, atomové bombě) ̶1969 – první vrty v Severním moři => Norsko jedním z největších producentů ropy na světě ̶1972 – referendum o vstupu do EHS. Zamítnuto. ̶1973 – Vznik AKP (m-l) Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) ̶ ̶Upozadění modernistických tendencí Adobe Systems Zápatí prezentace 207 Filmová tvorba ̶Období nové střízlivosti ̶Film – prostředek politické propagandy ̶Oddvar Bull Tuhus Streik! (1974) ̶Anja Breien Znásilnění (1971) ̶Některé filmy populární x pokles návštěvnosti ̶ ̶Nástup žen režisérek ̶70. léta – Nicole Macé, Anja Breien, Laila Mikkelsen Vibeke Løkkeberg – Zrada (1981) ̶80. léta – Unni Straume, Eva Isaksen ̶Tematická proměna Voldtekt (1971) | Filmotéka | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 208 Filmová tvorba – Anja Breien Hustruer (1975) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 209 Politický dokument ̶Matte Waldman ̶ ̶Sølve Skagen ̶ ̶Komu patří údolí Tyssedal? (Hvem eier Tyssedal), 1975 ̶Stát na svém! (Stå på), 1976 ̶Napříč zákonem (Tvers igjennom lov), 1979 ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 210 Podmínky tvorby a populární filmy ̶Pokles popularity domácí produkce ̶Výjimky Velká cena na Sevřeném srázu (Flåklypa Grand Prix), (1975), Ivo Caprino Olsenbanden 1969-1984 – 13 filmů ̶ ̶Růst produkce díky státním zárukám a koprodukční strategii Norsk film A/S Adobe Systems Zápatí prezentace 211 Proměna mediáního prostředí v 80. letech ̶1981-86 pravicová vláda Kåre Willocha ̶liberalizace, deregulace, privatizace a komercionalizace médií ̶ ̶rozpuštěn vysílací monopol (rozhlas i televize) ̶ ̶privatizace mediálního trhu – společnost Orkla skupuje týdeníky, kabelové stanice, noviny a nakladatelství (rodí se mediální gigant) ̶ ̶80. léta rozšíření videopřehrávače, pokles návštěvnosti kin v tomto desetiletí o třetinu ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 212 Filmová tvorba ̶Lasse Glom ̶ ̶1981 – „dívčí rok“ ̶Z 9 filmů 3 natočily ženy – feministická perspektiva ̶ ̶1985 – skupina úspěšných filmových produkcí ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 213 „Zmezinárodnění“ ̶Koprodukce ̶ ̶Využití norského kapitálu ̶Buena Vista, Goldcrest ̶ ̶Cílení produkce na mezinárodní trh ̶ ̶Žánrová proměna ̶Sociální dramata -> akční filmy, černé komedie Adobe Systems Zápatí prezentace 214 Akční thrillery Orions belte (1985) - IMDb Etter... Rubicon (1987) | Galerie - Plakáty | ČSFD.cz Nostalgipalatset - BLüCHER (1988) 31:30 Adobe Systems Zápatí prezentace 215 Akční thrillery ̶Nils Gaup ̶Stopař (1987) ̶ ̶Hakon Hakonsen (1990) ̶ ̶Hodet over vannet (1993) ̶ ̶ ̶Přetrvávání tvorby žánrových nápodob hollywoodského filmu 4:44 Adobe Systems Zápatí prezentace 216 Oživení modernistické tradice ̶X (1986) – Oddvar Einanson ̶ ̶Is-Slottet (1987) ̶Per Blom http://rushprint.no/public/image/x.jpg Adobe Systems Zápatí prezentace 217 Projekce Is-slottet (1987) | ČSFD.cz Valehtelija (1981) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 218 Skandinávie – 70. a 80. léta Část 2/2 Adobe Systems Zápatí prezentace 219 Švédsko a Finsko ̶Vliv politické situace ̶ ̶Setrvalá krize ̶ ̶Změny na trhu ̶ ̶Změny ve státní podpoře kinematografie ̶ ̶Druhy produkce Adobe Systems Zápatí prezentace 220 Švédsko ̶Úpadek 70. let ̶Sandrews ̶Svensk Filmindustri ̶Nástup videotechnologie ̶Přes krizi růst počtu společností – proč? ̶Pětina filmů? – PORNOGRAFIE ̶Popularita švédské kinematografie Maid in Sweden (1971) — The Movie Database (TMDB) Adobe Systems Zápatí prezentace 221 Švédsko ̶Harry Schein proti všem ̶ ̶Personální proměny Svensk Filmindustri ̶ ̶1976 – změna vlády – změna směřování Svensk Filmindustri ̶Jörn Donner ředitelem ̶Klas Olofsson ̶ ̶ Harry Schein, VD Svenska Filminstitutet - Personer - Ingmar Bergman Adobe Systems Zápatí prezentace 222 Švédsko ̶Hans Alfredson & Tage Danielson ̶ ̶Hans o Tage ̶ ̶Stejní spolupracovníci – Gösta Ekman - Jönssonligan ̶ Lasse Åberg – Trazan apansson Trazan & Banarne – Sångtajm Med Trazan & Banarne (1977, Vinyl) - Discogs Adobe Systems Zápatí prezentace 223 Švédsko ̶Švédský filmový institut ̶Ambiciozní produkce ̶Tarkovskij – Offret (1985) ̶Dokumentární Pica pica (1987) ̶Animované filmy Rotta (1990) Linnea i Målarens trädgård (1992) ̶ ̶Narušení dominance vertikálně integrovaných společností Pica Pica (1987) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Linnea i målarens trädgård (1992) | Galerie - Plakáty | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 224 Švédsko ̶70.-80. léta – počátek finanční krize ̶Růst cen ropy ̶ ̶1982 – dohoda o filmu a videu ̶ ̶SFI – rozdělení na výbory rozdělující finance ̶ ̶1992 – další smluvní úprava přerozdělování financí Adobe Systems Zápatí prezentace 225 Švédsko a filmy o dětství ̶Zanedbávání výuky dějepisu vzhledem ke švédské historii ̶Obrácení k dětem ̶2. pol. 70. let ̶Nová zpracování Astrid Lindgrenové Obrat k minulosti, ale utopické ̶ ̶Idea „Folkheimu“ ̶ ̶Přistěhovalectví ̶Suzanne Osten Suzanne Osten Adobe Systems Zápatí prezentace 226 Finsko ̶1964 – Změny financování ̶Míra zdanění domácích a dovezených filmů ̶Osvobození malých kin ̶Možnost získat zpět peníze z daní ̶ ̶Několik různých filmových rad ̶ ̶Nutnost podpory ̶Nízká kvantita výroby Adobe Systems Zápatí prezentace 227 Finsko ̶Institucionalizace ̶ ̶Filmová nadace ̶1975 – Sakari Toivanen – útok na nadaci ̶ ̶Finský filmový archiv ̶1958 – členem FIAF ̶1962 – zaměstnanci mají nárok na odměnu ̶1972 – investice do obnovy sbírek ̶1979 – zestátnění ̶1986 – nový depozitář Finnish Film Foundation Adobe Systems Zápatí prezentace 228 Finsko ̶Politizace filmové tvorby ̶ ̶Počátek politizace v sociální situaci 50. let ̶Urbanizace ̶Měsíc je nebezpečný (1962) ̶Deník dělníka (1967) ̶„outsideři“ ̶ ̶Naturalismus ve finské tvorbě ̶Rauni Mollberg – Země je hříšná píseň (1973) ̶ Rauni Mollberg - Vintage Press Photo : Amazon.fr: Autres Adobe Systems Zápatí prezentace 229 Finsko ̶Naturalismus ve filmové tvorbě ̶ ̶Pirjo Honkasalo & Pekka Lehtose – Tulipää (1980) ̶Algot Untola ̶ ̶Perti Spede Pasanen ̶Uuno Turhapuro ̶Populární komická postava ̶ ̶Remaky ̶Tuntematon Sotilas (1985) undefined Uuno Turhapuro | Facebook Adobe Systems Zápatí prezentace 230 Finsko ̶Šíření videa ̶8500 videoautomatů ̶ ̶Dominance US produkce ̶ ̶Stabilizace počtu kin a rozvoj venkovských kin ̶ ̶Závislost produkce na Nadaci Adobe Systems Zápatí prezentace 231 Finsko – nová generace ̶Käurismäki – 1981 – Villealfa ̶Aki – Zločin a trest (1983), Hamlet podniká (1987), proletářská trilogie Stíny v ráji (1986), Ariel (1988), Děvče ze sirkárny (1990), Leningradští kovbojové dobývají Ameriku (1994) ̶Mika – Lhář (1981), Vyvrhelové (1982), Papírová hvězda (1989), Zombie a vlak duchů (1991) Mika Kaurismäki – Wikipedie Aki Kaurismäki - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 232 Finsko ̶Pekka Parika ̶Talvisota (1989) ̶ ̶Pirjo Honkasalo ̶Mysterion (1991) ̶ Pirjo Honkasalo - IMDb Pekka Parikka | Ocenění | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 233 Conclusion – společné rysy napříč zeměmi ̶Instituty/nadace na podporu kinematografie ̶Rozpad studiové struktury ̶Změna systému produkce ̶Politika a filmová tvorba ̶Úpadek umělecky výbojných tvůrců => sledování divácké poptávky ̶Navracení témat a motivů – proč? ̶Transnacionální přenosy napříč kinematografiemi – proč? Adobe Systems Zápatí prezentace 234 Insomnie (2002) | ČSFD.sk Watch Insomnia 1997 Full movie online HD - HdFlixtor Adobe Systems Zápatí prezentace 235 ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 236 Skandinávské kinematografie od 90. let Adobe Systems Zápatí prezentace 237 Skandinávské kinematografie od 90. let ̶Změny politického klimatu ̶ ̶Důraz na mezinárodnost lokálních kinematografií ̶ ̶Posilování pozic významných filmařů v důsledku oslabení velkých studií ̶Mezinárodní koprodukce ̶Změny produkčního systému ̶Festivalová distribuce Adobe Systems Zápatí prezentace 238 Skandinávské kinematografie od 90. let Adobe Systems Zápatí prezentace 239 Skandinávské kinematografie od 90. let ̶Snaha o vytvoření celoevropského trhu ̶ ̶Otázka: ̶„Jak čelit Hollywoodu?“ ̶„Má smysl udržovat kinematografii v chodu, když Hollywood dá divákům co chtějí?“ ̶ ̶Rozdílná funkce filmů na lokální a mezinárodní úrovni ̶ ̶Pozitivní vliv americké dominance? ̶Udržuje v chodu infrastrukturu kin ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 240 Skandinávské kinematografie od 90. let ̶Kontext fungování kinematografie v 90. letech ̶ ̶Evropské programy na podporu kinematografie ̶ ̶MEDIA ̶ ̶EURIMAGES Media Programme - PURPOSE Adobe Systems Zápatí prezentace 241 Severské výrobní spolupráce ̶Dánsko – vzor globalizace kinematografie malého národa ̶ ̶Zasazení do rozpoznatelných lokálních podmínek nemusí bránit atraktivitě v globálním měřítku ̶ ̶Nadnárodní produkce – spolupráce a oběh nikoli společné kulturní dědictví ̶Festivalová spolupráce - 1978 ̶Severský filmový a televizní fond 1992 ̶Cannes – Focus on Nordic film ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 242 Severské výrobní spolupráce ̶Struktura financování Fondu ̶1/3 – Rada severských ministrů ̶1/3 – národní finanční instituce ̶1/3 – televizní stanice ̶Koordinace – národní instituce ̶Upevňování spolupráce a umožnění volného pohybu talentů ̶Využití ze strany filmařů? ̶Profilace na festivalech? ̶Aki Käurismäki vs. Lars von Trier Aki Kaurismäki - Wikipedia Lars von Trier – Wikipedie Adobe Systems Studiový systém ̶Dělba práce ̶Lidský kapitál, Fyzický kapitál, Finanční kapitál ̶Sociální a technické vztahy v rámci výrobního sektoru ̶Oddělení manažerskoorganizační roviny od kreativní ̶Jasné definice kompetencí jednotlivých profesí a jejich oddělení ̶Struktura průmyslu – míra vertikální integrace ̶Změna kinematografie souběžně se změnou struktury průmyslu ̶ ̶ Adobe Systems Producentský systém produkce – Marko Röhr ̶1994 – propad finského filmového průmyslu na úroveň rou 1974 ̶Finanční problémy v distribuci ̶Jaké byly důvody? ̶Udržitelnost produkce a počet filmařů? ̶ ̶Marko Röhr ̶Nejúspěšnější odvětví dosahují v nadnárodním prostředí vertikální integrace ̶80. léta – vymezoval se vůči byrokratickému systému 80. let ̶ ̶Nová generace režisérů spojená ekonomickým přístupem – Ekonomická škola v Helsinkách ̶ ̶ ̶ ̶ Marko Röhr Archives - Suomen elokuvasäätiö Adobe Systems Producentský systém produkce – Marko Röhr ̶Producenti iniciují projekt a vybírají režiséra podle vhodnosti látky ̶Úspěch filmů na konci 90. let ̶ ̶Ideální model financování podle Röhra ̶Financování malých produkčních společností velkými státem podporovanými subjekty ̶Financování na základě projektů a specifických typů podpory ̶ ̶Význam mezinárodního prostředí ̶Evropské zdroje financování – základ úspěchu ̶Opatrnost při exportu Adobe Systems Zápatí prezentace 246 Producentský systém produkce – Finsko ̶Navzdory významu internacionalizace Röhr zastává národní kinematografii jako významnou komerční taktiku ̶Finské prvky nejsou na škodu komerčním zájmům ̶ ̶2 způsoby nadnárodní filmové tvorby ̶Klaus Härö – transnacionalismus po obsahové stránce ̶Aki Käurismäki – osobitý „nefinský“ styl Adobe Systems Zápatí prezentace 247 Producentský systém – Klaus Härö ̶Vzory – Jan Troell & Bille August ̶Kameraman – Jarkko T. Laine ̶Svázání možností práce stanovenou pracovní dobou ̶Rozdíl Finsko x Švédsko ̶Estetický ideál – ̶osobní a lokální přístup a zároveň vyprávění univerzálního příběhu => zavádějící transnacionalismus ̶Inspirace Troell, Nový Hollywood Klaus Härö - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 248 Producentský systém – Klaus Härö Adobe Systems Zápatí prezentace 249 Producentský systém – Aki Käurismäki ̶Nadnárodní estetika různých zdrojů ̶„Jsem eklektický člověk, takže všechno ovlivňuje všechno. Robert Bresson mě ovlivnil přímo a trvale. Ale asi nejvíc mě ovlivnilo vyprávění klasického hollywoodského béčkového filmu“ ̶Klasické, modernistické a postmoderní prvky ̶Rozpornost – působí finsky ale nejsou finské ̶Käurismäki využívá styl starých filmů jako výchozí bod a přepracovává ho, mísí dohromady různé prvky ̶ ̶ Děvče ze sirkárny (1990) | ČSFD.cz Adobe Systems Zápatí prezentace 250 Producentský systém – Aki Käurismäki Drifting Clouds (1996) - IMDb RIKOS JA RANGAISTUS DVD – VLMediaShop Adobe Systems Zápatí prezentace 251 Film a festivaly ̶Distribuční síť – význam vzrostl po 2. světové válce a následně přetrvával ̶Od 60. let podpora „kulturního exportu“ ̶Finská filmová nadace dotovala účast na festivalech – výroba kopií, cestovní náklady ̶90. léta – převaha komerčního vývozu, cílem je zvýšit vývoj nikoliv export kulturních hodnot ̶Snaha propojit účast na zahraničních festivalech s komerčním úspěchem Adobe Systems Zápatí prezentace 252 Film a festivaly ̶Po roce 2000 ̶Exponenciální nárůst počtu filmů a festivalů => nestačí už jenom se zúčastnit ̶FFF ̶podpora mezinárodní komerční distribuce ̶Snah prosadit filmy do soutěží na A festivalech ̶Nutnost vytrvalosti a dlouhodobé účasti ̶Vliv nových distribučních technologií ̶ Once Upon A Scream on Tumblr rare exports gifs | WiffleGif Adobe Systems Zápatí prezentace 253 Otázky ̶Jak se proměnil produkční systém na přelomu 80. a 90. let? ̶ ̶Jakou formu měly nadnárodní spolupráce? Co to byl Severský filmový fond? ̶ ̶Jaké konkrétní rozdíly byste byli schopní popsat v producentském přístupu k filmové produkci oproti studiovému systému? ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 254 ̶ Po svatbě (2006) | Recenze - Uživatelské | ČSFD.cz Zápatí prezentace 255 Adobe Systems Zápatí prezentace 256 Projekce – Po svatbě (2006), Susanne Bier ̶R. Susanne Bier ̶Zentropa ̶Sisse Graum Jørgensen ̶3 mil. Euro rozpočet – Zentropa, DFI, DR Dánsko a SVT Švédsko a Severský filmový a TV fond ̶Předprodej – USA na základě scénáře, napojení Susanne Bier na anglické prostředí ̶3. spolupráce Bier s Anders Thomasem Jensenem Adobe Systems Zápatí prezentace 257 Projekce – Po svatbě (2006), Susanne Bier Adobe Systems Zápatí prezentace 258 ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 259 Skandinávské kinematografie od 90. let Adobe Systems Zápatí prezentace 260 ̶Dogme 95 ̶ ̶Americké remaky ̶ ̶Žánry ̶ ̶„wrap-up“ ̶ ̶Poslední projekce Adobe Systems Zápatí prezentace 261 Dánsko ̶Dogma 95 ̶13. března 1995 – konference Le cinéma vers son deuxième siècle ̶ ̶Lars von Trier – "V podnikání s extrémně vysokými rozpočty jsme usoudili, že bychom měli co nejvíce vyvážit dynamiku.„ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 262 Dogme 95 1.Natáčení musí probíhat v reálu, na místě děje. Dovážení rekvizit není přípustné. 2.Zvuk a obraz nesmí být nahrávány odděleně. 3.Kamera musí být držena v ruce. Je povolen jakýkoli pohyb nebo nehybnost dosažitelná v ruce. 4.Film musí být barevný. Speciální osvětlení je nepřípustné 5.Optické efekty a filtry jsou zakázány. 6.Film nesmí obsahovat povrchní akci. 7.Časový a geografický posun je zakázán. 8.Béčkové filmy nejsou přípustné. 9.Formát filmu musí být Academy 35mm, s poměrem stran 1,37:1 (tj. ne širokoúhlým). 10.Režisér nesmí být uveden v titulcích. Adobe Systems Zápatí prezentace 263 Dogme 95 ̶1998-2005 ̶35 filmů ̶ ̶1. film 1998 ̶ ̶Po 1. čtyřech filmech vznikají „nedánské“ filmy Daniel Byun – Interview José Luis Marqués – Fuckland ̶ ̶Snaha o vytvoření filmové trilogie von Trier – „Golden heart“ – Prolomit vlny (1996) – Idioti (1998) – Tanec v temnotách (2000) Juan Pinzás – „Gay Galician Dogma“ - Once Upon Another Time (2000; Dogme #22), Wedding Days (2002; Dogme #30), The Outcome (2005; Dogme #31) Adobe Systems Zápatí prezentace 264 Otázka ̶Jak byste popsali postupy Dogma 95 na konkrétních příkladech z filmů? Adobe Systems Zápatí prezentace 265 Americké remaky severské tvorby ̶Transnacionální povaha severské tvorby ̶ ̶Mezinárodní kariéry tvůrců ̶ ̶Adaptace kanonické tvorby ̶ ̶Žánry ̶ ̶Množství remaků a práv nakoupených na skandinávské filmy ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 266 Americké remaky severské tvorby ̶Hrané filmy ̶Pathfinder (Veiviseren); Nils Gaup 1987 & Pathfinder; Marcus Nispel USA, 2007. ̶Head above Water (Hodet over vannet); Nils Gaup; & Head above Water; Jim Wilson, USA, 1996. ̶Nightwatch (Nattevagten); Ole Bornedal, Norway, 1994. & Nightwatch; Ole Bornedal, USA, 1997. ̶Insomnia; Erik Skjoldbjærg, Norway 1997. & Insomnia; Christopher Nolan, USA 2002. ̶The Unseen (Den osynlige); Joel Bergvall, Simon Sandquist, Sweden, 2002. & The Invisible; David S. Goye, USA, 2007. & Based on Den osynlige, Mats Wahl, Stockholm: Brombergs, 2000. ̶Catch that Girl (Klatretøsen); Hans Fabian Wullenweber, Denmark, 2004. & Catch that Kid; Bart Freundlich, USA, 2006. ̶Brothers (Brødre); Susanne Bier, Denmark, 2004. & Brothers; Jim Sheridan, USA, 2009. ̶Let the Right One In (Låt den rätte komma in); Tomas Alfredson, Sweden, 2008. & Let Me In; Matt Reeves, 2010. & Based on Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist, 2004. ̶Reykjavik-Rotterdam; Óskar Jónasson, Iceland, 2008. & Contraband; Baltasar Kormákur, USA, 2012. ̶The Girl with the Dragon Tattoo (Män som hatar kvinnor); Niels Arden Oplev, Denmark/Sweden, 2009. & The Girl with the Dragon Tattoo; David Fincher, USA, 2011. & Based on Män som hatar kvinnor, Stieg Larsson, 2005. ̶Television series ̶The Killing (Forbrydelsen). Danmarks Radio. Broadcast on DR1. 2007–2012. Created by Søren Sveistrup. & The Killing. Fox Television Studios. Broadcast on AMC. 2011–2013. Developed by Veena Sud. ̶The Bridge (Bron/Broen). Danmarks Radio, Sveriges Television, and ZDF. Broadcast on DR and SvT. 2011–13. Created by Hans Rosenfeldt. & The Bridge. Shine Group. Distributed on cable FX (2013). Adobe Systems Zápatí prezentace 267 Americké remaky severské tvorby ̶Filmová produkce = nadnárodní záležitost ̶Dánsko a Švédsko – lídři v restrukturalizaci průmyslu ̶ ̶Mezinárodně orientované filmy ̶Inspirace existujícími žánry ̶ ̶Produkční společnosti – Zentropa, Nordisk, Memfis… ̶ ̶Remaky jako krok k dalšímu rozvoji – v návaznosti na způsob produkce ̶Adaptace Stiega Larsona Adobe Systems Zápatí prezentace 268 Americké remaky severské tvorby ̶Přenášení kultury ̶ ̶„transkulturalizace“ vs. „amerikanizace“ ̶ ̶Remaky obvykle označovány jako „horší“ ̶Originál = „umění“ ̶ ̶Remaky – snižování rizika ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 269 Americké remaky severské tvorby – globalizace skandinávské krimi ̶Insomnia – reflexe národních strategií ̶ ̶Severská verze – ̶„zločin se vyplácí“ ̶Odkaz na severské kriminálky jako exportní produkt ̶ ̶Nolan ̶Přijat i divácky ̶„zločin se nevyplácí“ ̶Odlišné využití světla ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 270 ̶Severský noir na televizních obrazovkách ̶Adaptace Henninga Mankella – Wallander ̶2008-2012 – Kenneth Branagh ̶Další adaptace vč. 25dílné série s Kristerem Henrikssonem ̶Spojovník – společnost Yellowbird ̶Úspěch otevřel zahraniční trhy ̶Televizní seriály ̶Serializace – multiplikace ̶Forbrydelsen – 2007-2012 ̶Most – 2011-2013 Americké remaky severské tvorby – globalizace skandinávské krimi Adobe Systems Zápatí prezentace 271 Americké remaky severské tvorby – globalizace skandinávské krimi ̶Muži, kteří nenávidí ženy ̶The Girl with a dragon tatoo (2011) Změn názvu = přesunutí pozornosti ̶ ̶Narušování zažité představy o Švédsku ̶ ̶Diskriminační zobrazení žen poplatné Hollywoodu ̶ ̶Původní film byl v Evropě prodáván s tím, že se dočká remaku Adobe Systems Zápatí prezentace 272 Americké remaky severské tvorby ̶Susanne Bier ̶Sociální otázky a nerovnosti ̶Součást dánské kultury ̶Kariéra v Hollywoodu ̶ ̶Brodre (2004) & (2009) ̶Voják s PTSD ̶Nakládání se zobrazovanými institucemi a náladami Bite-sized blog post: Susanne Bier – THE 2ND SEX & THE 7TH ART: WOMEN DIRECTORS IN FILM Adobe Systems Zápatí prezentace 273 Americké remaky severské tvorby ̶Hororový žánr ̶ ̶Ve Skandinávii kdysi výjimka Kánon – Häxan (1922) & Vampyr (1932) Parodie Hollywoodu – Mrtvý sníh (2009) & Lovec trollů (2011) ̶ ̶Ať vejde ten pravý (2008) Adaptace románu Let me in (2010) Upírská tematika – hrozba imigrace z východu a výzva západní civilizaci zasazeno do doby studené války Bytový komplex ve Stockholmu vs. Maloměsto v Novém Mexiku Film Review: LET ME IN (2010) | FilmBook Adobe Systems Zápatí prezentace 274 Témata ̶Pokuste se popsat rozdíly mezi skandinávskou podobou filmu a jejím protějškem. ̶ ̶Jak a v čem konkrétně se liší? ̶ ̶Jaké motivy různé verze upopřeďují? ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 275 Skandinávské kinematografie – Shrnutí ̶3 hlavní oblasti ̶ ̶Státní kontrola a podpora filmové produkce ̶ ̶Charakteristika severské filmové kultury ̶ ̶Film z hlediska obsahu i formy Adobe Systems Zápatí prezentace 276 Vztah státu a filmové produkce ̶Propojení s pozitivními i negativními dopady ̶ ̶Výjimka norský zákon z roku 1913, který je v obměnách zachován ̶Kontrola na obecní úrovni ̶ ̶Míra kontroly se v jednotlivých zemích lišila ̶Finsko – politický charakter ̶Norsko – erotické motivy ̶Švédsko – násilí Adobe Systems Zápatí prezentace 277 Kulturní specifika ̶Tvorba v opozici vůči americké ̶ ̶Četné literární adaptace ̶Dvojí účel – kvalita filmů & mezinárodní postavení ̶ ̶Kulturní příbuznost ilustrují probíhající výměny ̶Peter Lykke-Seest – 10. léta 20. st. Pracoval v Dánsku, stal se dominantní osobností norského filmu a podle jeho scénářů natáčel Sjöström ve Švédsku ̶Zahrnuje nejen osobnosti ale i různé typy materiálů – knihy 278 Adobe Systems Zápatí prezentace 279 Kulturní specifika ̶Společné vnímání filmu jako umění a zábavy ̶Důsledek vztahu ke státu – interakce dotací a cenzury ̶Nositel kultury se snahou o reflexi domácích problémů ̶Filmy natočené za války a těsně po ní ̶Specifické postavy ̶Odlišnosti ve struktuře produkce ̶Svensk Filmindustri (1919) ̶Norsk Film A/S ̶Podobný vývoj návštěvnosti kin ̶Příklad 90. let ̶Dominance amerických filmů Adobe Systems Zápatí prezentace 280 Filmová produkce – obsah a forma ̶Zobrazení přírody ̶ ̶Melancholie ̶ ̶Náboženské cítění ̶ ̶Odkaz na severské pohanství ̶Fäbodjäntan (70. léta) Adobe Systems Zápatí prezentace 281 Filmová produkce – obsah a forma ̶Ztotožňování severského filmu se Švédským ̶Nelze najít homogenní popis severského filmu ̶Příklad venkovské tematiky Švédsko nostalgie, Norsko pokrytectví, Dánsko hyggefilm ̶Vojenská fraška ̶Vliv Nové vlny spojený s generační obměnou ̶Vzhledem k objemu výroby místo žánrů spíš opakující se témata ̶Opakovaně se navracející témata Adobe Systems Zápatí prezentace 282 Žánry a typy filmů – Temné lesy (2003) &Ledová smrt (2006) Adobe Systems Zápatí prezentace 283 Žánry a typy filmů – série ̶Olsenbanden Jr. går under Vann (2003) zasazeno do 1959 ̶Olsenbanden Jr. På Rocker'n (2004) zasazeno do 1960 ̶Olsenbanden Jr. på Cirkus (2005) zasazeno do 1960 ̶Olsenbanden Jr. og Sølvgruvens hemmelighet (English: The Junior Olsen Gang and the Silver Mine Mystery) (2007) zasazeno do 1960 ̶Olsenbanden Jr. og Det sorte gull (2009)[1] zasazeno do 1961 ̶Olsenbanden Jr. og Mestertyvens skatt (2010) zasazeno do 1962 Olsenbanden Jr. Sølvgruvens hemmelighet (2007) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 284 Žánry a typy filmů – série ̶Varg Veum ̶Série 12 filmů Varg Veum: Společníci smrti - Pořady | Barrandov.tv Adobe Systems Zápatí prezentace 285 Blockbustery ̶Historická témata ̶2. sv. válka ̶ Sledování titulu Ten dvanáctý: kde sledovat film online? Max Manus: Man of War (2008) - IMDb Adobe Systems Zápatí prezentace 286 ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 287 Projekce – Tommy Wirkola ̶Nar. 1979 ̶ ̶Studium filmové vědy v Lillehammeru ̶ ̶Debut ̶Kill buljo (2007) ̶ ̶Parodické nakládání s žánrem ̶Intertextuální odkazy Tommy Wirkola - AlloCiné Adobe Systems Zápatí prezentace 288 Tommy Wirkola Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic / Hansel & Gretel: Witch Hunters | Fandíme Filmu Adobe Systems Zápatí prezentace 289 Tommy Wirkola – Mrtvý sníh (2009) ̶„Skupina přátel jede na opuštěnou chatu v horách“ ̶Odkazy na okupaci Norska Německem ̶Spojení zombie žánru a norského folkloru ̶Zombie x duch draug ̶Postava Erlenda ̶Nerd, odkazy na jiná díla – Braindead (1992) Dead Snow [DVD]: Amazon.co.uk: Charlotte Frogner, Ørjan Gamst, Stig Frode Henriksen, Vegar Hoel, Jeppe Laursen, Evy Kasseth Rosten, Jenny Skavlan, Bjørn Sundquist, Ane Dahl Torp, Lasse Valdal, Tommy Wirkola, Charlotte Frogner, Ørjan Adobe Systems Zápatí prezentace 290 Mrtvý sníh 2: Rudý vs. mrtvý Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý | Edisonline