Reflektivní seminář a didaktická dílna (jaro 2023) Program: 1) Reflexe Praxe I pedagogické praxe (v začátku a závěru semestru) 2) jak učit dějepis tradičně a inovativně v praxi 3) studentské mikrovyučování Cíl (kam směřujeme): - reflexe Praxe I - rozvoj učitelských kompetencí v praxi, škála vyučovacích metod, inovace výuky dějepisu Metody: - vzájemné učení se Podmínky udělení zápočtu: 80% docházka, mikrovyučování, plnění úkolů do semináře Parametry mikrovyučování: 1) mikrovyučování (simulace výuky) - max. 30 minut výuky - výběr dominantního média – např. výuka s učebnicí, pramenem, digitální aplikací atd. - vytvořit a ostatním rozmnožit metodiku mikra (navázat na RVP, cíle, výstupy atd.) 1. lekce (16. února): Seznámí, dějepis, reflexe, Pinkas, výběr mikra 2. lekce (23. února): - stanovit konkrétní profesní kompetence (Standard) - proč dějepis? (holčička z ulice) - učebnice dějepisu (Didaktis, Fraus); Promýšlet dějepis v 21. století; ediční řada NLN „v didaktické perspektivě“ - digitální vzdělávací nástroje: D—21, např. vzdělávací aplikace, Dějepisné sešity, HistoryLab... - další inspirace pro mikrovyučování - úvod do historické gramotnosti (Seixas – Morton: Big Six; česká adaptace 4+1) 3. lekce (2. března): 1) mikrovyučování: učebnice a pracovní sešit: Jakub Kudlička HG v praxi I 4. lekce (9. března): 2) mikrovyučování: mapy, atlasy, plány: Filip Versteeg HG v praxi II 5. lekce (16. března): 3) mikrovyučování: fikce: román, povídka, báseň, komiks, film: Martin Štěrba 4) mikrovyučování: pramen: písemný/obrazový/audiovizuální: Simona Ďurišová 6. lekce (23. března): Workshop Kdo je inovativní učitel? 14:00 až 17.30 (lektoři Petr Sedlák a Jiří Karen) 7. lekce (30. března): 5) mikrovyučování: pramen: písemný/obrazový/audiovizuální: Hana Mužová 6) mikrovyučování: fikce: román, povídka, báseň, komiks, film…: Veronika Coufalová 8. lekce (6. dubna): 7) mikrovyučování: artefakt/virtuální muzejní sbírka: Lukáš Jokl 8) mikrovyučování: artefakt/virtuální muzejní sbírka: Vojtěch Hermann 10. lekce (20. dubna) 9) mikrovyučování: Digitální vzdělávací aplikace (D-21, HistoryLab, Historiana, interaktivní mapy…: Roman Jaroš 10) mikrovyučování: Digitální vzdělávací aplikace (D-21, HistoryLab, Historian, interaktivní mapy…: Petr Čermák 9. lekce (13. dubna) 11) mikrovyučování: digitální (počítačová, mobilní) hra: Matěj Haumer 12) mikrovyučování: digitální (počítačová, mobilní) hra: Jiří Kamarád 11. lekce (27. dubna) 13) mikrovyučování: oral history (pamětník*ce): Jakub Zikmund 14) mikrovyučování (tandem): pomocí simulace: Adam Procházka – Ondřej Pešek 12. lekce (4. května): 15) mikrovyučování (tandem): výuka v terénu I: Barbora Alexová – Karolína Jochová 16) mikrovyučování (tandem): výuka v terénu II: Barbora Vydrová – Ester Kyselková 13. lekce (11. května): Reflexe pedagogické praxe I (reflektivní deník, portfolio příprav) 14. lekce (18. května) Reflexe pedagogické praxe II (reflektivní deník, portfolio příprav)