HV_806b Dějiny hudby: 20. století poslechový seminář Kapitola: Seriální hudba Mgr. Pavlína Doskočilová 2023 Seriální hudba ·přenesení techniky práce s řadou na všechny parametry ·zobecnění dodekafonie ·vnitřní řád kompozice ·série pravidel •Pluralismus stylů •pocitový předěl v roce 1950 ·politicky a morálně (po druhé světové válce) ·stylisticky – konec neoklasicismu, začátek seriálního myšlení ·technicky – rozvoj elektronické hudby • Prázdninový kurz v Darmstadtu •od 1946 •obnovení komunikace mezi skladateli (po druhé světové válce, po emigraci) •přemýšleli, na co navázat •další aktivity Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu: •Donaueschingen (znovu od r. 1950) •Domaine musical (Paříž, od r. 1954) •Varšavský podzim (od r. 1956) •Royan (od r. 1967) Obsah obrázku text, muž, osoba Popis byl vytvořen automaticky Stockhausen, Darmstadt, 1957 Počátek serialismu ·různé vnímání datace počátku ·forma neexistuje ·body, přímky, plochy ·avantgarda se snažila -o totální determinaci jednotlivých tónů §zrušena motivicko-tematická práce §hudba PUNKTUÁLNÍ -o rovnoprávnost všech prvků kompozice (Stockhausen) ·VZOR: Webernovo seriální myšlení ·Schönberg – řeší pouze výšku ·Messiaen různé parametry – délka, barva… → MULTISERIALISMUS MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3 Obsah obrázku text, dopis Popis byl vytvořen automaticky Oliver Messiaen •vystudoval v Paříži varhany •od 1942 byl prof. na konzervatoři •žáci: Boulez, Stockhausen, Xenakis (ale byl také v Brně a studovali u něj i Češi) •synestetik •skladebně se nikomu nepodobá a nikdo na něj nenavazuje •Messiaen: Quatre études de rythme – 2. věta (Mode de valeurs et d'intensités) •z roku 1949 •všechny zvukové parametry •výchozí uspořádání materiálu: •tónová výška: 12 stupňová •délka tónu – řady s 12 hodnotami •dynamika – jen 7 hodnot (ne 12) •témbr (typ úhozu) – 12 údajů (stěží realizovatelné) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky •základem jeho skladeb byly tzv. „mody“ •6-10 stupňové tónové řady určité stavby •„retrográdní“ i „nonretrográdní“ – dají (a nedají) se číst pozpátku •matematické, racionální → objektivní •mody nejsou řadami, materiálem jsou fenomény, které nepoužívá přímo (vs. KONKRÉTNÍ HUDBA), ale modálně (tj. např. pomaleji, v nižší poloze apod.) •z minulosti – chorál) •z ciziny – Indie) •z přírody – ptačí zpěv (byl vášnivým ornitologem) •Messiaen – Oiseaux exotiques („Exotičtí ptáci“) •z roku 1955 •ptačí zpěv z Indie, Číny atd., např. drozd (klavír) •řecké a indické rytmy (bicí) •blízkost přírodě a duchovno (Alleluia) Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky Karel Goeyvaerts •žák u Messaiena •v Darmstadtu potkal Stockhausena (v roce 1951) •spolu rozebírali, jak začlenit náboženskou numerologii do seriální kompozice •a spolu provedli Goeyvaertsovu Sonátu pro dva klavíry č. 1 (Sonata für zwei Klaviere No. 1) •v ní je zájem o matematiku, statistiku, skupiny, symetrii, prostor a řady • Obsah obrázku venku, osoba, strom, tráva Popis byl vytvořen automaticky (zleva) Luigi Nono, Karel Goeyvaerts, Karlheinz Stockhausen, pravděpodobně v Darmstadtu Karlheinz Stockhausen •profesor, rozsáhlé teoretické dílo •po zážitcích v Darmstadtu se rozhodne studovat u Messiaena •vyhýbá se tradičním formám •spolu s Goeyvaertsem zkouší v Paříži generátor sinusových vln •Geyvaerts v tom vidí velký potenciál – nejčistší zvuk → elektroakustická hudba •Stockhausen s tím není spokojený, v Kolíně nad Rýnem se do toho pouští s lepším přístrojem (v roce 1953) •Stockhausen to po chvíli opouští a vrací se ke komponování pro klavír •Punktuální hudba: •Kreuzspiel •Punkt •Kontrapunkt Pierre Boulez •žák u Messiaena •hudební ředitel Theatre Marigny v Paříži, pak v Baden-Badenu •reforma tradičního operního a koncertního života •Pierre Boulez – Structures I. •výšková řada – převzal Messiaenovu •řada délek vychází z 32tiny: 1x32tina, 2x32tina (=16tina) atd. •dynamika sahá od pppp k ffff •úhozová řada má 2 volná pole • • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Boulez – „Le marteau sans maître“ („Kladivo bez mistra“) •komorní kantáta •surrealistické básně ve čtyřech větách, obklopuje je 5 instrumentálních kusů •přísný princip v základu, ale se svobodnou volbou •cílená návaznost na Schönbergova Pierrota • •nové zvukové možnosti: •altová flétna •xylorimba •vibrafon •bicí •kytara •viola • Iannis Xenakis •1947 dorazil do Paříže, předtím se účastnil četných protestů a bojů v Řecku, zázračně přežil zásah střepinami obličeje •válka se promítá do jeho kompozic •architekt, který se věnoval hudbě •žák u Messiaena •důležitá ranná skladba Metastaseis (1953-4) •s tím souvisí budova Pavilon Philips prezentovaná na Expo58 •architektura vs. hudba: prostor je viditelný ze všech směrů, hudbu můžeme vnímat pouze z jednoho • Obsah obrázku obloha, venku, plavidlo, plachetnice Popis byl vytvořen automaticky Expo58 – Pavilon Philips Obsah obrázku text, mapa, venku Popis byl vytvořen automaticky Krize serialismu •Xenakis a Jan Novák nevidí v serialismu další cestu („Krize seriální hudby“) •Východiska: •aleatorika •determinace •→ přenesení seriálního myšlení do konkrétní a elektronické hudby •„…zcela deterministická komplexnost operací v rámci kompozice, včetně děl samotných, tvoří sluchový a ideový nesmysl.“ • •„…the completely deterministic complexity of the operations of composition and of the works themselves produced an auditory and ideological nonsense.“ XENAKIS, Iannis. 1992. Formalized Music. Thought and Mathematics in Composition. New York: Pendragon Press, s. 8. ISBN 0-945193-24-G Karlheinz Stockhausen – Gesang der Jünglinge •označováno jako rané „mistrovské dílo elektronické hudby“ •syntéza elektronických zvuků (sinusové a impulsní generátory, filtrovaný bílý šum) s nahraným lidským hlasem (na magnet. pásky) •nahrávka hlasu dvanáctiletého chlapce •vrstvení nahrávek jednoho chlapce vzniká dojem většího počtu chlapců •vznik 1955-56 •premiéra 1956 v Kolíně nad Rýnem •celý název „Gesang der Jünglinge im Feuerofen“ (překládáno jako „Mládenci v peci ohnivé“) •Text skladby z Knihy Daniel ze Starého zákona (cíleně vybraný náboženský text)