5. prednáška Brno: Divadlo kjógen kjogen.cz, https://www.facebook.com/groups/kjogen/?fref=ts https://cs-cz.facebook.com/MaleDivadloKjogenu Sumidagawa nie je to mugennó (vidinová hra), takže nie je rozdelená na dve dejstvá je to genzainó, tj. realistická hra (bez duchov) je to monogurui nó, tj. hra s „blaznením“: postava své utrpení promítá do tance a zpěvu, v němž vyjadřuje svou tradédii autor: Kanze Motomoasa (Zeamiho syn) vystupuje tu kokata – dětská postava. Motomasa měl spor s otcem Zeamim, jestli by duch dítěte měl vystoupit nebo ne (tzv. deru-denai giron). Zeami byl za jenom představu zjevení (denai), ale Motomasa se klonil k realističtějšímu řešení – že ducha dítěte skutečně zahraje kokata. Dodnes se inscenace Sumidagawa liší v tom, jak tento motiv řeší. Buddhistická modlidba Namu Amida bucu má důležité místo najznámejšia nó, v Japonsku aj v zahraničí, zrejme aj kvôli všeobsiahlej téme lásky matky k dieťaťu kvôli intenzívnemu prežívaniu smútku a zármutku bola táto nó v dobe edo (1600-1867) zakázaná v cisárskom aj v šógunskom paláci. Motomasova Sumidagawa inšpirovala nespočet ďalších prepracovaní v rozličných žánroch rozprávačstva aj divadla (tzv. „sumidagawa-mono“): najznámejším prepracovaním je džóruri od dramatika m. Čikamacu Monzaemon (po r. 1700), ktorá bola vzápätí adaptovaná aj pre kabuki (v případě zájmu viz studii: RUMÁNEK, Ivan. 2017. “Nō Sumidagawa and Jōruri Futago Sumidagawa: Genesis of a Story and of a Genre”. Studia Orientalia Slovaca (Bratislava) 2017, 16/2: 107-139. ISSN 1336-3786. (na ISu).) Na Západe najznámejšie prepracovanie: v 1960. rokoch Benjamin Britten: Curlew River (v Anglicku). Rozdiel medzi hrami Acumori a Sumida: zdroj: Příběh rodu Taira – není přímý zdroj, jenom „údajná pověst“ mugen nó – genzai nó Sumidagawa je klasickým příkladem monogurui nó Sumidagawa – dětský herec kokata: deru-denai giron Podrobněji o vývoji post-klasické nó – v případě zájmu viz studii: RUMÁNEK, Ivan. 2015. “Developments In Post-Classical Nō (1500 - 1700).” Encounters with Japan. Japanese Studies in the Visegrad Four Countries, edited by Melinda Papp (Pappová), 135-166. Budapest: Eötvös University Press (Eötvös Loránd University). ISBN 978-963-284-610-1. (na ISu). Další vývoj kolem roku 1600 -vznik loutkového divadla džóruri -nó se stává šikigaku - oficiálním uměním reprezentujícím edoský šógunát -Izumo-no Okuni v Kjótu tancuje tanec kabuki-odori, ve kterém se náboženský motiv (modlidba Namu Amida bucu) kombinuje se scénkami ze zábavných lokálů. Víme o tom díky čtveřici ilustrovaných rukopisů z doby kolem 1620 (v případě zájmu viz studii: RUMÁNEK, Ivan. 2015. “Analysis of Okuni Sōshi as Sources of the Earliest Kabuki.” The SOAS Journal of Postgraduate Research 8/2015 (London): 1-21. (na ISu).) Japonský televizní seriál Izumo no Okuni se snaží prakticky zrekonstruovat možnou podobu tohoto tance – viz na ISu „Izumo no Okuni- 5. část jp TV seriálu“, úseky: 5.35-8.16 36.00 – 38.50 Namu Amidabucu a jako Okuni ztvárňuje mužskou postavu, a následně tzv. kabukiuta „kabukiové písničky“. V průběhu 17. století se složitým procesem vyvine z tohoto kabuki-odori zcela nový žánr hereckého divadla, který se bude nazývat kabuki.