Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

RVP pro obor vzdělávání Základní škola speciální

RVP ZSS - I. díl

Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (RVP ZSS, 2008)

Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie zahrnuje základy práce s osobním počítačem a vybraným základním programovým vybavením, zejména textovým editorem, speciálními výukovými a vzdělávacími programy. Jako nadstandardní učivo je možno v této oblasti zařadit práci s webovým prohlížečem a s poštovním klientem. 

Žáci si prostřednictvím práce s výukovými počítačovými programy osvojují obsluhu počítače na elementární uživatelské úrovni a získané dovednosti se pro ně stávají výhodou v praktickém životě tím, že jim usnadní způsob komunikace.

Cíle vzdělávací oblasti

Vede žáka k:

  • poznávání možností výpočetní techniky, osvojení základních znalostí a dovedností práce s počítačem
  • získání základních dovedností v oblasti informační gramotnosti
  • rozvíjení myšlení, postřehu a koncentrace pozornosti
  • rozvíjení a zdokonalování jemné motoriky
  • zapojování více smyslů, k rozvíjení estetického cítění
  • využívání potřebných informací
  • komunikaci prostřednictvím výpočetní techniky
  • získávání povědomí o nevhodném obsahu vyskytujícím se na internetu

Vzdělávací obor Informační a komunikační technologie (RVP ZSS, 2008)

I. stupeň

Očekávané výstupy − 2. období žák by měl 

  • zvládat základní obsluhu počítače – zapnutí, vypnutí, práci s myší
  • pracovat s vybranými a přiměřenými výukovými a zábavnými programy podle pokynu
  • zvládat psaní známých písmen na klávesnici
  • dodržovat pravidla bezpečné a zdravotně nezávadné práce s výpočetní technikou

II. stupeň

Očekávané výstupy žák by měl 

  • zvládat psaní jednoduchých slov, krátkých vět, popřípadě pracovat se základními symboly alternativní komunikace
  • zvládat práci s vybranými jednoduchými výukovými a herními programy
  • vyhledávat informace na internetu podle pokynů
  • dodržovat pravidla zacházení s výpočetní technikou
  • zvládat základní funkce mobilního telefonu – přijetí hovoru, případně zprávy SMS


RVP ZSS - II. díl


Nemají specificky zaměřenou oblast na technologie, spíše skrytě v jednotlivých kompetencích, vzdělávacích oblastech...

  • kompetence k učení: používá učební pomůcky
  • kompetence komunikativní: dorozumívání se verbálními nebo nonverbálními formami komunikace
  • kompetence sociální a personální: navazuje kontakt a adekvátně se dorozumívá s okolím 

Vzdělávací oblasti

  • Člověk a komunikace 
    • Využití augmentativních a alternativních komunikačních systémů
    • Vzdělávací obor: Řečová výchova - využití komunikačních počítačových her