Helénistická náboženství Hledání jednoty v odcizeném světě Chronologie •Helénismus ØHistorické vymezení: §vláda a výboje Alexandra Makedonského/Velikého (356-323 př.n.l.) §konvenční mezník - končí 30 př.n.l. Augustovým připojením Egypta k Římskému impériu ØKulturně dějinné vymezení: §vláda a výboje Alexandra Makedonského/Velikého (356-323 př.n.l.) – systematické budování univerzální říše spojené řeckým jazykem a kulturou §nezvratné změny sociálně politického světa Řeků – lokální svět klasické řecké polis se mění v kosmopolitní vizi nadnárodní polis §helénistická kultura a studium helénistických náboženství končí oficiálním přijetím a legitimizací jediné náboženské alternativy na konci 4. století – křesťanství ØHelénistická náboženství = náboženské formy a praktiky mnoha etnik, které se samy řadily k obyvatelům rozsáhlého světa spojeného dočasně mocensky a dlouhodobě jazykově a kulturně až do vzniku světa křesťanského (období kulturní a náboženské změny) § Alexandrovo válečné tažení a rozsah jeho říše •Díky Alexandrově politice se proměnila nejen politická, ale také kulturní a náboženská mapa antického světa. § Zdroj: Oliphantová 1993: 112. • Mapa003 Alexandr Veliký (Μέγας Αλέξανδρος ο Μακεδών) •*20. a 30. července 356 př.n.l. v Pelle – +10. nebo 11. června 323 př.n.l. v Babylóně • Soubor:Aleksander-d-store.jpg Náboženství v době helénistické •PROMĚNY SVĚTA ØHelénistický svět: § koiné (historická podoba řečtiny, společný rámec komunikace) §kosmopolitismus – hranice polis jsou vzdálené – ztráta jistot dosud fungujícího řádu §ptolemaiovský systém – geocentrický obraz kosmu oddělil zemskou (sublunární) sféru od nebeské (superlunární) sféry propastí kosmického prostoru – obtížnější komunikace s „nebešťany“ §Nová architektura kosmu + nová mezinárodně politická topografie = nový hierarchický a horizontální rámec helénistického světového systému §Nová struktura náboženských forem pro tento nový svět • Ptolemaiovský kosmos •Zemi obklopuje sedm oddělených planetárních sfér. Planetou nejblíže Zemi byl Měsíc, pak Merkur, Venuše, Slunce, Mars, Jupiter a nejvzdálenější Saturn. §Zdroj: Martin 1997: 8. • Ptolkosmos Náboženství v době helénistické ØProměny ve sféře náboženství a filosofického myšlení §Rostoucí pocit nejistoty §Hledání způsobů eliminace nejistot a zajištění předvídatelného a spokojeného života § ØŽivot je ovlivňován „hrou“ sympatie a antipatie §Týché/Fortuna - Štěstěna, osud – ovlivnit je může §V náboženské rovině: otradiční zbožnost – pietas (úcta k bohům – viz řecká eusebeia, řádné vztahy mezi lidmi a bohy i lidmi navzájem, věštění, magie) – poznání řádu věcí je samozřejmé a lidem dostupné, lokálně zakotvené strategie existence omysterijní zbožnost – mysterium (tradiční řecké kulty Démétry, Dionýsa, nové Ísidy, Kybelé, Mithry aj.) – vycházejí ze systémového řádu věcí, ale není snadno dostupný/poznatelný – zasvěcencům k němu umožňuje proniknout oGnósis (z řeckého gnósis, poznání) - učení, podle něhož spása závisí na poznání, nikoli na rituální praxi. Jde o hlubší zjevené duchovní poznání, charakteristické svým odvratem od hmotného světa §Různé náboženské strategie se doplňují a násobí (není žádný prvek konkurence) § • Náboženství v době helénistické ØBloudění – hledání - metafora pro situaci v helénistickém světě §Pramen: Apuleius, Zlatý osel, přel. Václav Bahník, (Antická knihovna 22), Praha: Svoboda 1974) §Cílem hledání je spása – jako opak nejistoty, v antickém světě se týká především stávajícího života – jako eliminace nepříznivé Štěstěny ØNáboženská a kulturní změna §Proces trvající přes celé helénistické období ØSynkretismus – proměny náboženské mapy helenistického světa §Proces zapojování tradice a inovací v kosmopolitním helénistickém prostředí • Helénistický náboženský systém – synkretismus •Synkretismus Øsměsice vzniklá díky historické náhodě ? ØHelénistický náboženský systém: – §...Tak jako Kréťané, kteří se stále jeden proti druhému bouří a vedou spolu války, ale když zaútočí vnější nepřítel, zanechají rozbrojů a spojí se – oni tonu říkají „synkretismus“, tedy „společné kréťanství“. (Plútarchos, De Fraterno Amore 19) ØHelénistický náboženský systém §Koherentní vzorce vztahů v mnoha systémových jednotlivostech • Panteon •Polyteistický panteon •Antropomorfní podoba božstev •Mnohá božstva diferencovaných sfér vlivu a oblastí pravomocí •Roste význam chtonických božstev spojených se Zemí: Démétér, Ísis, Dionýsos •Roste význam bohyní: ØNevyzpytatelná, univerzální vládkyně světa ženského ØÍsis – nejvýznamnější reprezentantka uvedeného typu Ísis, lunární Královna Nebe •Kult původně egyptské bohyně se rozšířil na počátku helénistického období do většiny částí římského imperia v podobě mysterijního kultu , kdy byla zotožněna s Démétrou, Afrodítou a dalšími typologicky blízkými bohyněmi. §Zdroj: Kunsthistorisches Museum Wien, http://www.khm.at. • Goettin_Isis_NEU Mystéria •Původně vycházela ze systémového řádu věcí podobně jako pietas, ale nepředpokládala, že tento řád je snadno dostupný •Zasvěcení: cesta k proniknutí k pravému řádu věcí •Výběrová/elektivní forma zbožnosti •Naděje s nimi spojené – hledání předpověditelného způsobu existence (životní/posmrtná blaženost nikoli překonání smrti) •pokus o překonání konkrétní situace založené na transformaci vztahu člověk – bohyně/bůh •Hlavní cíl: zachování tajemství, nikoli propagace víry • Mystéria •Od helénistického období zahrnují mystéria konkrétní klasické řecké kulty (Démétér, Dionýsos, Orfeus) a postupně také východní kulty, které se šíří díky příznivým podmínkám (Ísis, Kybelé, Mithra) •Koncept bohů/bohyní •Dimenze smrti ve všech iniciacích – záležitost rituálního pojetí •Iniciace: vytvoření/založení svazku navázáním genealogického spojení jako součást zasvěcení (např. v eleusínských mystériích zasvěcený je gennetés theon) •Předpokládá mýtus: poskytuje určitý rámec pro verbalizaci více nebo méně významných aspektů mystérií •Není možné jej považovat za systematický výklad mystérií samotných • Démétér - mystéria •votivní reliéf •Démétér, Triptolemos, Persefoné • • • • •430-440 př.n.l. •https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NAMA_Triade_%C3%A9leusinienne.jpg Mystéria •Kult boha Mithry ØInovace v náboženské nabídce helénistického světa ØMužské spasitelské božstvo mysterijního typu Tauroktonie010 ØTauroktonie. Mithra zabíjí býka Rituální scéna mithraistického kultu je obvyklou součástí mithreí. ØZasvěcování v sedmi postupných stupních ØRozšířen po celém území Římského impéria •Mithra zabíjí býka, jemuž z ocasu vyrůstá svazek obilí. Nad Mithrovým ramenem je havran, který často usedá na jeho plášť. Pod býkem je had a u nohou býka je pes, který olizuje krev vytékající z rány. Do genitálií býka se zakusuje štír. Po stranách stojí dva nosiči pochodní (Kautés pochodeň zvedá, Kautopatés jí míří k zemi). Obvykle je scéna rámována znameními zvěrokruhu, v horních rozích často obsahuje také slunce a měsíc. Interpretace je obtížná vzhledem k tomu, že není zachován mýtus, většinou se však orientuje na astrologickou symboliku, kterou potvrzují znamení zvěrokruhu přítomná prakticky vždy na vyobrazeních tauroktonie. §Zdroj: Kunsthistorisches Museum Wien, http://www.khm.at. • • Mithrarel Helénistická filosofie •V situaci hledání způsobů vypořádání/smíření se s osudem ØPythagoreismus ØEpikureismus ØStoicismus •Filosofie a zbožnost Øvládu náhody je možné překonat racionálním myšlením nebo se z ní vymanit Øfilosofie tak mohla sloužit jako průvodce a pomáhat svým vyznavačům vyrovnat se s nahodilostí existence Øzaměření na naléhavé etické otázky, odmítání Týché Ø Pozdně helénistická náboženství •Po zlomu letopočtu se mění ØNově důraz na mužská spasitelská božstva §Mithra (nově od 1. století n.l.) – inovace, která se stává součástí nabídky mysterijních kultů §Ježíš – postupně se šíří jako jeden z proudů raného křesťanství „kult“ Ježíše Krista oNově se šíří helénistickým světem oNabízí odpovědi na jeho problémy oOdpovědí je nový koncept spásy – vykupitelský typ božstva oZásadně se liší konceptem exkluzivního monoteismu oBěhem prvních tří století n.l. získává množství stoupenců o313 legalizováno křesťanství jako jedno z náboženství Římské říše o391 zákaz „pohanských“ kultů a uzavírání chrámů antických božstev §„Vítězství“ křesťanství – počátek nové náboženské jurisdikce = změna kulturní a náboženská na základě náboženského monopolu o Vstup do chrámu Božího hrobu Pozdně helénistická gnóze •Gnostická filosofická a náboženské strategie ØRadikálně přehodnocuje stávající svět ØOdmítnutí a transcendence – mýticko-kosmická reformulace života v negativním smyslu ØHelenistický vykupitelský model transcendence §Charakteristika gnostického diskurzu: oNegativní feminní kosmický determinismus oDuch nebo duše jako padlá část božského uvězněná v temné a padlé hmotě oTranscendentní mužský vykupitelský činitel antitetický hmotě, sympatetický s duší Pozdně helénistická gnóze §Křesťanská a nekřesťanská gnóze – mnoho učitelů, mnoho variant §Manicheismus §Hermetismus § §Jidášovo evangelium, Kodex Tchacos §https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Codex_Tchacos_p36.jpg • Použitá literatura •Burkert, Walter 1987: Ancient Mystery Cults, Cambridge – London: Harvard Universitys Press. •Martin, Luther H. 1997: Helénistická náboženství, Brno: Masarykova Univerzita. •Rudolf, Kurt, Gnóze. Podstata a dějiny náboženského směru pozdní antiky, Praha: Vyšehrad 2010. •Turcan, Robert 1996: Cults of Roman Empire, Oxford: Blackwell Publishers. •Turcan, Robert 2004: Mithra a mithraismus, Praha: Vyšehrad. •