MUNI 2021-1 YOUNG, VICTOR (1899-1956) Skladatel, aranžér a dirigent studiových orchestrů Victor Young (1900-1956) má zajímavou, netypickou a docela dlouhodobou „jinou“ hudební průpravu, než začal psát standardy. Narodil se v Chicagu do židovské rodiny, otec byl operním pěvcem v zájezdové společnosti, nepobýval tedy mnoho doma a když zemřela Victorova matka, opustil rodinu úplně. Synka, který hrál od šesti let na housle, poslal jako desetiletého k dědečkovi do Varšavy, aby tam vystudoval konzervatoř. Studoval též klavír a kompozici a v patnácti už jako hotový houslista sólově vystupoval s Varšavskou filharmonií. Po vypuknutí první světové války nebylo možno vrátit se do Států, pokračoval tedy v Polsku a také vyučoval. Zpátky do Chicaga se dostal až roku 1920 a působil zde, později také v Los Angeles v různých orchestrech jako koncertní mistr. Teprve po několika letech nastává u něj obrat k populární hudbě, kdy začal také aranžovat. Roku 1930 dostal objednávku na úpravu známého standardu Hoagyho Carmichaela „Stardust“ v tempu a náladě balady; až do té doby se hrávala skladba rychle. Jeho romantické houslové sólo s orchestrem inspirovalo teprve Mitchella Parishe k napsání textu, což pomohlo melodii k popularitě i mezi zpěváky. Roku 1936 podepsal první smlouvu v Hollywoodu, působil zde jako skladatel, aranžér a dirigent přes 20 let a celkem pracoval na více než 300 filmech, až do posledního roku svého života. Díky tak početné tvorbě byl celkem 22krát nominován na Oscara, avšak byl mu udělen jen jeden, navíc až nedlouho po jeho náhlé smrti, roku 1957. Jeho nejhranějším standardem je původně klavírní skladba „Stella by Starlight“ z jinak nehudebního filmu The Uninvited, která až později dostala text Neda Washingtona a právem uzavírá Top 10 JazzStandards.com. Vedle pěti standardů od velikánů Broadwaye (Kern, Gershwin, Rodgers, Porter a ještě jednou Kern) zde čteme jména Johnny Green (neotřesitelná 1. pozice baladou „Body and Soul“, na kterou už brzy dojde), Thelonious Monk (nejvýše postavený jazzman), Vernon Duke, trojlístek Ramirez-Davis-Sherman a na 10. příčce Victor Young. K jeho klenotu jménem Stella by Starlight přistupuji vždy s obdivem a úctou. Řadím tuto melodii a její neméně originální harmonii vedle instrumentální skladby Herbieho Hancocka z roku 1965, „Dolphin Dance“, přičemž důvod je u obou stejný: skladatelé se odvážili vykročit z letitého klišé a nevytvořili nic, co by pasovalo do osvědčené formy A – A – B – A, případně A – B. Jejich melodická invence je tak dlouhodechá, že ji můžeme označit jako kontinuální linii, která míří stále dál bez uplatnění principu repetice. U Victora Younga ještě zůstává v celkové délce 32 taktů, ale kdyby se dělila na osmitaktí, musíme je schematicky označit A – B – C – D a stejně tak se nám nevrací ani harmonické schéma skladby. Herbie Hancock bezmála o 20 let později a již jako moderní jazzman použil pochopitelně mnohem pokročilejší akordickou výstavbu a navíc formu o 6 taktů prodloužil, ovšem s tím, že skončí-li hudebníci těch cekem 38 taktů, vracejí se do druhé a dalších slok až na pátý takt po začátku, čímž se improvizační plocha zkracuje na opět netypických 34 taktů (místo 4 x 8 = 32). U Victora Younga zůstáváme u 32 a podívejme se na ně i s notovým záznamem před očima. Nejčastěji se hraje v Bb-dur, někdy v G-dur. Trošku jsem nepsal pravdu, první tři takty jsou opakovány úvodem čtvrtého osmitaktí, tedy v taktech 25 až 27. Ale jinak je to stále nová hudba. Možnosti na YouTube jsou v ustavičném pohybu. Před delším časem byl k vidění asi desetiminutový trailer o filmu The Uninvited, kde ta melodie zazněla. Je to docela horor, jak se sourozenci Roderick a Pamela Fitzgeradovi (hrají je Ray Milland a Ruth Hussey) nastěhují do opuštěného domu na pustém anglickém pobřeží. Postupně se dozvídají o předchozích obyvatelích, v noci domem zní strašidelné zvuky, většina scén se odehrává v temnotě. Je tam ale i světlý okamžik, kdy Roderick sedne ke klavíru a zahraje asi polovinu sloky, jeho dívka Stella Meredith (hraje Gail Russell) se ho ptá a dozví se, že je to serenáda Stella by Starlight. Ještě chvíli brnkání a to by mohlo být vše. Ale není, protože skladba zazní i pod titulky. Především ale následně masivně pronikla k interpretům, díky textu Neda Washingtona. Nalezl jsem alespoň tento dvouminutový trailer, zachycující ty nálady v domě: https://www.csfd.cz/film/48258-the-uninvited/prehled/ https://www.youtube.com/watch?v=siqSUaML-Ig 2:11 The Uninvited (trailer) Statistika: Pozice v JazzStandards (v tisícovce nejnahrávanějších skladeb): 10. místo. Výskyt v SecondHandSongs: 614/838 verzí, hit č. 2 roku 1945. V Jazz Discography Toma Lorda: 1209 různých nahrávek Videa na stránce JazzStandards: https://www.jazzstandards.com/compositions-0/stellabystarlight.htm George Benson & McCoy Tyner, Anita O’Day, Stan Getz, Martin Taylor, Bill Evans Trio No a k jádru věci – zde je ta scéna u klavíru. Obrazově hodně nekvalitní, ale hudbu poznáme. https://www.youtube.com/watch?v=y3ZxgWKk_2I Stella by Starlight (from „The Uninvited) Premiered February 10, 1944 in Washington, D. C. Autorské provedení, Victor Young natočil stovky desek jako dirigent orchestrů a aranžér. https://secondhandsongs.com/performance/855956 Stella by Starlight by Victor Young and His Concert Orchestra - Ray Turner at the Piano August 30, 1945 Ze zpěváků reagoval poměrně brzy po uvedení filmu ten největší, Frank Sinatra. Vzorová nahrávka. https://secondhandsongs.com/performance/356156 Stella by Starlight by Frank Sinatra March 11, 1947 Jako sweet music pojal píseň Ray Charles, v roce, kdy měl svůj největší hit, „Georgia on My Mind“ od nám již známého Hoagyho Carmichaela. https://secondhandsongs.com/performance/148528 Stella by Starlight by Ray Charles August 23, 1960 S takovou písničkou se musel vypořádat i Tony Bennett. https://secondhandsongs.com/performance/13794 Stella by Starlight by Tony Bennett April 6, 1961 A ženy? Začněme v Evropě, kde byla superhvězdou polyglotka, zpívající v mnoha jazycích a zemích, Caterina Valente. https://secondhandsongs.com/performance/589683 Stella by Starlight by Caterina Valente Released 1961 Samozřejmě tu melodii přijala za svou i First Lady of Song – Ella Fitzgerald. https://www.youtube.com/watch?v=xDQ-Erg3KlQ Stella by Starlight by Ella Fitzgerad January 23, 1961 Její největší konkurentka, v téže době také na vrcholu, Sarah Vaughan zvaná Sassy. https://www.youtube.com/watch?v=OlBdVQjIy7s Stella by Starlight by Sarah Vaughan July 27, 1962 A teď už hlavně jazzmani, kteří měli, mají a jistě ještě budou mít co říci k té vypečené formě. https://secondhandsongs.com/performance/284419 Stella by Starlight by Chet Baker Sextet September 15, 1954 Jeden z řady big bandů, které počínaje bebopem konce 40. let nadšeně vedl velký trumpetista. Aranžérkou je zde skvělá trombonistka tmavé pleti, Melba Liston. https://secondhandsongs.com/performance/269199 Stella by Starlight by Dizzy Gillespie May 18 – 19 & June 6, 1956 Vynikající jazzová harfenistka (harfistka, harfenice – všechny výrazy jsou spisovné) tmavé pleti a improvizačních schopností. https://secondhandsongs.com/performance/631501 Stella by Starlight by Dorothy Ashby August 29, 1957 Hvězdná sestava Davisova „Prvního akustického kvinteta“: John Coltrane-tenorsax, Bill Evans-piano, Paul Chambers-bass, Jimmy Cobb-bicí nástroje. Lepší nahrávku z února 1964, kdy už se formovalo Druhé kvinteto, jsem chtěl zatajit, ale John McLaughlin napověděl a já musel dopovědět. Takže tou hvězdnou celé pojednání nadepsané Stella by Starlight uzavíráme. https://secondhandsongs.com/performance/584661 Stella by Starlight by Miles Davis May 26, 1958 Na této desce svého kvinteta se, alespoň ve skladbě Stella by Starlight, pan kapelník hodně šetřil. Nechal většinu prostoru hráči na nástroj, známý z dechovek (i u nás), kterému se říká eufonium, ale také tenorová tuba nebo baryton, zde na něj hraje jinak málo známý Bernard Atwell McKinney, který později přijal jméno Kiane Zawadi. Lateef s ním hraje až poslední dva takty. Jinak střídával také hoboj. Doprovází je klavíristka Terry Pollard, basista William Austin a bubeník Frank Gant-dr. https://secondhandsongs.com/performance/433376 Stella by Starlight by Yusef Lateef and His Jazz Quintet June 11, 1959 Podmanivý tón tenorsaxofonu, jako stvořený pro balady, měl Charlie Rouse. https://secondhandsongs.com/performance/1017975 Stella by Starlight by Charlie Rouse December 20, 1960 Občas se postavil do čela vlastní skupiny i dlouholetý vibrafonista Modern Jazz Quartetu, kapely, která předváděla ten nejušlechtilejší jazz v nejslavnějších koncertních síních, oděná do obleků na míru z nejdražších látek od nejdražších newyorských krejčích. Zde hraje na tenora jeden ze tří bratří Heathových, Jimmy. V Modern Jazz Quartetu byl kontrabasistou Percy, ale tady basuje Ron Carter. https://secondhandsongs.com/performance/647461 Stella by Starlight by Milt Jackson Sextet August 30, 1962 Asi nikdy neodolám tvůrci moderní klavírní hry, Billu Evansovi. S novým kontrabasistou, Eddiem Gomezem z Portorika se jeho trio více otevřelo volnější improvizaci. Nu a slavný kalifornský bubeník Shelly Manne, majitel tamního jazzklubu Shelly’s Manne-Hole, rozhodně nekazí. https://secondhandsongs.com/performance/130910 Stella by Starlight by Bill Evans, Shelly Manne, Eddie Gomez October 4, 1966 O tomto klavíristovi jsme mohli číst, že někdy hraje tak, jako by měl tři ruce. https://secondhandsongs.com/performance/539071 Stella by Starlight by Phineas Newborn Jr. with Ray Brown & Elvin Jones February 12 & 13, 1969 Skutečný mistr sólové kytary, nám už doufám nikoli neznámý, opět v záběru z pařížské síně Salle Pleyel, zde v rovnocenném dialogu s kanadským mistrem černobílých kláves. https://secondhandsongs.com/performance/677291 Stella by Starlight by Oscar Peterson and Joe Pass Live in Paris, March 17, 1975 Nevěřte popisku při otevření této nahrávky. Dvoualbum Supertrios McCoye Tynera je sice báječné, ale zde s hostujícím Georgem Bensonem, velkým sběratelem poct (10 Grammys!), je to jiná káva. https://secondhandsongs.com/performance/142019 Stella by Starlight by McCoy Tyner Trio & George Benson V I D E O Live, place & date unknown Jeden z největších mágů čtyř paliček stíhá ještě i ovládat vyspělou elektroniku. Stella by Starlight by Mike Mainieri https://open.spotify.com/track/1fUZD3pTHVpi3tnof7CgcI Live at Montreux Jazz Festival, Switzerland, July 22, 1978 Phil Wilson (*1937) a Makoto Ozone (*1961), znamenitý trombonista a pedagog na bostonské Berklee College of Music a jeho japonský student klavíru si báječně rozuměli. Má to brilanci, vtip. https://secondhandsongs.com/performance/277620 Stella by Starlight by Phil Wilson [1], Makoto Ozone Live!! At the Berklee Performance Center November 2, 1982 Ted Gioia (*1957), původně velmi schopný pianista (podobně jako Jamey Aebersold, dříve saxofonista), opustil profesi hráče a převážil jeho zájem o psaní chytrých knih. Předchozí hráčské zkušenosti zúročuje v poučených dílech, z nichž si považuji a používám často jeho The History of Jazz a v tomto případě ještě víc The Jazz Standards. Ten člověk ví, o čem píše, když si to předtím obehrál, opravdu. https://secondhandsongs.com/performance/1154215 Stella by Starlight by Ted Gioia Trio June 9 – 11, 1986 Skvostný kalifornský big band. https://secondhandsongs.com/performance/595476 Stella by Starlight by Bob Florence Released 1988 Sanfranciský pianista a jeho kontrabasista z Kanady, to byla dobrá dvojka na přemýšlivé hraní. https://secondhandsongs.com/performance/653782 Stella by Starlight by Don Friedman & Don Thompson 1992 Dva klasikové, kteří docela nedávno odešli. Konitz (1927-2020), Corea (1941-1921), ale tady je máme i s obrazem. Připomeňme si je. https://secondhandsongs.com/performance/202072 Stella by Starlight by Chick Corea & Lee Konitz V I D E O Creative Music Studio, 1981 Slavní Marsalisovi z New Orleans, táta Ellis a jeho synové, z nichž Branford (saxofony) a Wynton (trubka) se stali světově uznávanými obojživelníky – jsou mistři v klasice i jazzu. Táta může být hrdý. https://secondhandsongs.com/performance/234932 Stella by Starlight by Ellis & Branford Marsalis 1996 Vzácný úkaz, když mezi světovou elitu zabloudí česká nahrávka, a hlavně – nepropadne. Vojta (*1956), původně lékař, je skvělý pianista s bohatou harmonickou představivostí. Hrával jsem s ním, vím to. https://secondhandsongs.com/performance/1144504 Stella by Starlight by Vojtěch Eckert 2002 Původně jsem tuto krásu nesmírnou nemínil zařadit, ta si zasluhuje zlatý rám. Milese tam máme o několik let a jedno kvinteto dříve. A pokud byste výkřik z publika v čase 01:54 považovali za chuligánkou výtržnost, není tomu tak. Poměrně vpředu seděl a tak se dostal do záběru mikrofonů slavný bebopový zpěvák Babs Gonzales. Tak tato nahrávka zůstává mezi stovkami dalších jako absolutně vrcholná, nejmistrovštější. Davis měl tehdy už skoro kompletní takzvané „Druhé akustické kvinteto“, tj. Herbie Hancock-klavír, Ron Carter- kontrabas, Tony Williams-bicí nástroje (18 let), čekal jen, až bude uvolněn pro toto angažmá tenorák Wayne Shorter. Místo něho hrál George Coleman, ovšem v životní formě. Nádhera, krása, zážitek. https://www.youtube.com/watch?v=xmpLQxpodAE Miles Davis in Concert - Stella by Starlight (1964) Live at the Philharmonic Hall of Lincoln Center, New York City, NY, February 12, 1964 Po tomto provedení ve hvězdné konstelaci a unikátní atmosféře koncertu, jediného svého druhu, už by se zařazení další nahrávky rovnalo skoku z Empire State Building bez padáku. To by si mohl dovolit jediný člověk na této Zemi, Luke Aikins, který přežil takový skok z výšky 7.620 metrů. Nezkoušejme nic podobného, dejme si raději chvíli ticha. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //////////////////////////////////////////////// Je-li alespoň výjimečně povoleno, aby přednášející nebyl chladně a nezúčastněně objektivní a mohl si dovolit tu a tam utrousit nějakou svoji preferenci, pak toho využívám v tuto chvíli, kdy máme za sebou můj nejdražší standard, Stella by Starlight, je to prostě venku, ovšem s tím, že na sebe prozradím i dokončení. V těsném závěsu za Stellou je totiž v mém soukromém hodnocení druhá půvabná píseň od Victora Younga a Neda Washingtona, My Foolish Heart. Je sice „až“ na 103. příčce, ale v privátním názoru přece nějaké statistiky nic neznamenají. Kdysi jsem se hodně detailně pustil do reharmonizace té písně, napsal aranžmá a to nahrál Rozhlasový orchestr Studio Brno. Úplně přestávám vnímat okolí, když slyším naprosto dokonalou sazbu klavíristy Billa Evanse s jeho triem. Hrál a nahrál ji mnohokrát, jak bývalo jeho zvykem, objevil tu dokonalost po hodinách cvičení cestou pokusů a omylů, ale pak to prostě „sedělo“. Z nové doby mne podobně bere hlas Kurta Ellinga, jenž má písničku na svém stálém repertoáru. A mohl bych jmenovat další, některé potkáme níže ve vybraných zvukových ukázkách. Písnička vznikla do stejnojmenného filmu, My Foolish Heart, premiérovaného v LA 25. 12. 1949 a zatímco na plátně otvírala ústa Susan Hayward (navržená za tu roli na Oscara; dočkala se ho o 9 let později za film I Want to Live – viz poznámka níže), slyšíme hlas dublérky Marthy Mears. Je to první a poslední literární dílo známého spisovatele J. D. Salingera, povídka Uncle Wiggily in Connecticut z roku 1948, které autor svěřil do péče Hollywoodu. Když pak viděl, jak málo zbylo z jeho story, velmi se rozčílil a zakázal další filmování svých prací, včetně u nás dávno známé knížky Kdo chytá v žitě – The Catcher in the Rye, o kterou ateliéry usilovaly. Veseleji se dívá na výsledky písně v hitparádě roku 1950: #3 Orchestr Gordona Jenkinse, Sandy Evans-vocal; #6 Orchestr Billyho Eckstinea, pan kapelník-vocal; #6 Henri René Orchestra, Mindy Carson-vocal. Z pochvalných prohlášení o tvorbě Victora Younga alespoň pár velmi výstižných: “He wrote music from the heart” nebo “He had so much melody within him. He may have been the best melody writer we ever had in Hollywood” – lépe to asi nelze vyjádřit. A k tomu jeho velké aranžérské umění jakož i schopnost vést orchestr ke krásnému zvuku. Lze nějak přijít na kloub Youngově skladatelské technice, jak vytvořil například tuto melodii? Forma je tentokrát dvakrát 16 taktů, tedy A – B, přičemž oba díly mají společných prvních 7 taktů, dále se hudba vyvíjí rozdílně. Kdysi nás teoretikové hudby učili, že v historii platilo pravidlo „třikrát a dost“, což se týkalo sekvencí, tedy opakování jednoho nápadu na různých stupních. Současně ale víme, že teprve porušováním takových směšných omezení vzniká něco zajímavého. Victor Young si vymyslel dvoutaktí, které stěhuje vždy o jeden tón vzhůru celkem čtyřikrát, a přesto mu vznikla nádherná melodie: f-b-d-f-g (-a-g) │g-c-es-g-a │a-d-f-a-b (-c-b) │b-es-g-b (-c, podruhé -d). Všimneme si i toho, jak ve druhém osmitaktí, opět po dvoutaktích, vždy prvním, opakovaným tónem – sestupuje: d – c – b – a. Je to tedy logická či technická konstrukce, jako Bachovy fugy, která však Maestrovi vychází jako krásná hudba. K prvnímu nápadu, dvoutaktí na začátku, se pak vrací těsně před koncem, v 29. a 30. taktu: b-es-g-b-c (-d-b-c-b). To přece není jen hudba přímo ze srdce, ale současně jdoucí i mozkem, a to velmi mazaným mozkem. - I love Victor Young. And what about you? Statistika: Pozice v JazzStandards (v tisícovce nejnahrávanějších skladeb): 103. místo. Výskyt v SecondHandSongs: 569/682 verzí, hit č. 3 roku 1949. V Jazz Discography Toma Lorda: 756 různých nahrávek Videa na stránce JazzStandards: https://www.jazzstandards.com/compositions-1/myfoolishheart.htm Bill Evans Trio, Kurt Elling, George Coleman & Ahmad Jamal, John Scofield Nejstarší nahrávka zase jednou předběhla premiéru filmu. https://secondhandsongs.com/performance/271946 My Foolish Heart by Gordon Jenkins and His Orchestra – vocal by Sandy Evans November 28, 1949 Z tohoto záběru z filmu lze dokonce usoudit, že hlavní postava tam ani píseň nezpívá, ta zní v podkresu, „ze sálu“, kde probíhá zábava. Nicméně hlas nepatří hvězdě, kterou vidíme, je to opravdu dublérka jako v příští ukázce. https://secondhandsongs.com/performance/11534 My Foolish Heart by Martha Mears Movie premiered December 25, 1949 Třetí v hitparádě oceněná nahrávka je zde zásluhou Mindy Carson (*1927), známé po válce hlavně z rozhlasu. Když se ale nedokázala přizpůsobit nové módě po příchodu rock-and-rollu, stáhla se do ústraní. Více víme o dirigentovi jejího snímku: Henri René (1906-1993), aranžér a producent, měl otce Francouze a matku Němku, byl jako dítě poslán do Německa, avšak v půli 20. let se vrátil do Států. https://secondhandsongs.com/performance/250467 My Foolish Heart by Mindy Carson with Chorus - Orch. conducted by Henri René Released January 1950 Billyho Eckstinea slýcháme většinou zpívat před jeho vlastním orchestrem. Ale není to špatné i takto. https://secondhandsongs.com/performance/167603 My Foolish Heart by Billy Eckstine - Orchestra conducted by Russ Case December 14, 1949 Moje oblíbená Carmen McRae jako jedna z prvních velkých jazzových zpěvaček. https://secondhandsongs.com/performance/31739 My Foolish Heart by Carmen McRae March 29, 1956 Dokonalé hlasy jako nikdo další na Zemi. https://secondhandsongs.com/performance/337364 My Foolish Heart by The Hi-Lo's - Orchestra conducted by Clare Fischer August 7, 1961 Když mu bylo asi pětadvacet, objevil se tento velký velšský bard a nezapadl. https://secondhandsongs.com/performance/44837 V I D E O My Foolish Heart by Tom Jones Released August 26, 1966 Joe Williams dostal v 50. letech u Counta Basieho ke svému vrozenému bluesovému cítění i něco swingového stylu a posluchač mu musí věřit, nemá jinou možnost. https://secondhandsongs.com/performance/915883 My Foolish Heart by Joe Williams & George Shearing March 1 – 2, 1971 Když se sejdou dva velikáni, připraví nám nadmíru delikátní zážitek. https://secondhandsongs.com/performance/128785 My Foolish Heart by Tony Bennett & Bill Evans June 10 – 13, 1975 14 let po spolupráci s Joem Williamsem věnoval George Shearing, nevidomý britský Američan u klavíru svůj příkladně citlivý doprovod muži známému jako Velvet Fog – Sametová mlha https://secondhandsongs.com/performance/879349 My Foolish Heart by George Shearing - Mel Tormé May 1985 Ta písnička si našla i takovou hvězdu soul-music. Je opravdu silná a přitažlivá. Je snadné podlehnout. https://secondhandsongs.com/performance/57168 My Foolish Heart by Roberta Flack Released 1991 Tahle dáma si podmanila plné brněnské Boby centrum na jednom JazzFestu. Zkusí to i teď. https://secondhandsongs.com/performance/426281 My Foolish Heart by Karrin Allyson March 10 – 14, 1997 Absolutní mistr mezi mužskými jazzovými hlasy, takhle se na to musí. Zpíval už i v Brně! https://secondhandsongs.com/performance/433502 My Foolish Heart by Kurt Elling Live at Montreal Jazz Festival, ca. 1998- Jeden z novějších příjemných hlasů (*1977), který nepohrdne jazzovým doprovodem. https://secondhandsongs.com/performance/39806 My Foolish Heart by Jane Monheit January 13 - 14, 2000 Hayati Kafé, istanbulský rodák (*1941), od roku 1962 švédský občan, známý po severní Evropě. Klavír-Jan Lundgren. https://secondhandsongs.com/performance/1010348 My Foolish Heart by Hayati Kafe Stockholm, January & February 1999 Je dobré vědět o tomto muži, který jde stopou Kurta Ellinga https://secondhandsongs.com/performance/115169 V I D E O My Foolish Heart by Curtis Stigers Live from Süd-West Rundfunk, date unknown (2000+) Hlasový akrobat ještě před Bobbym McFerrinem, ten, který ukázal cestu. https://secondhandsongs.com/performance/128983 My Foolish Heart by Al Jarreau 2004 Taky tuto dámu jsme měli na JazzFestuBrno, v Janáčkově opeře. Tady ji doprovází Chick Corea! https://secondhandsongs.com/performance/141741 My Foolish Heart by Anne Ducros Released May 2, 2006 Takového exota (*1945) nelze přehlédnout nebo vědomě vynechat. Nebojím se, že té písni ublíží. https://secondhandsongs.com/performance/140830 My Foolish Heart by Rod Stewart Released 2010 _________________________________________________________________________________ Jazzmanům trvalo nějakých pět let, než „zabrali“, ale pak to stálo za to. Hned jedno z mistrovských uchopení Triem Billa Evanse v newyorském klubu Village Vanguard posadilo laťku velmi vysoko. Ideální sestava, která už se nesetkala. Basista Scott LaFaro (1936-1961) zahynul za 10 dní v autě. https://secondhandsongs.com/performance/104079 My Foolish Heart by Bill Evans Trio June 25, 1961 Po revoluci roku 1956 přišlo Maďarsko o dva kytarové talenty. Tak velké, že po příchodu do USA nezapadly. Jmenovali se Attila Zoller a Gabor Szabo. Toto je ten druhý. Přivezl si v duši náladu uherské pusty, je to slyšet. Kontrabas Ron Carter, bicí Chico Hamilton, velikáni amerického jazzu. https://secondhandsongs.com/performance/38563 My Foolish Heart by Gabor Szabo May 6, 1966 Další z největších, Gary Burton (*1943), bezkonkurenční mistr čtyřpaličkové hry na vibrafon. https://secondhandsongs.com/performance/1045572 My Foolish Heart by The Gary Burton solo vibraharp September 27, 1968 Trumpetista odkojený hardbopem měl i opačnou polohu výrazu. Velmi podmanivá nálada té balady. https://secondhandsongs.com/performance/577663 My Foolish Heart by Freddie Hubbard December 9 – 10, 1983 Dáma jazzového klavíru, důstojná nástupkyně Marian McPartland. Její sólové výkony jsou známé. https://secondhandsongs.com/performance/473530 My Foolish Heart by Joanne Brackeen Live at Maybeck Recital Hall, Berkeley, California, June 1989 Tuto nahrávku řadíme mezi instrumentální (zde big bandová první jakosti), i když se v ní zpívá (je to Michael Franks) pro její velký obsah hrané partitury a její mimořádnost. Bob Mintzer je klasa. https://secondhandsongs.com/performance/594830 My Foolish Heart by Bob Mintzer Big Band September 11 – 13 & 15 – 17, 1992 Náš krajan, který se rozhodně v nové vlasti neztratil a naopak patřil k nejžádanějším basistům na stovkách desek jiných. 2 roky v triu Oscara Petersona, 4 roky v Thad Jones-Mel Lewis Jazz Orchestra a dlouhodobá spolupráce s klavíristou Tommym Flanaganem, mimo jiné, z něj učinily celebritu. Shodou okolností o 10 let později vydal i druhý Čechoameričan, Miroslav Vitouš, živé album z Vídně, kde hrál také „My Foolish Heart“. Nenašel jsem však odkaz. https://secondhandsongs.com/performance/199003 My Foolish Heart by George Mraz June 11 and 12, 1995 Takhle na to šel v čele svého tria jeho druh ve zbrani, portorikánský basista, usazený ve Státech, celých 11 let ve službách pianisty Billa Evanse, kde se vyučil. Zde s ním hrají klavírista Stefan Karlsson (Švéd žijící v USA) a Afroameričan Nasheet Waits u bicích nástrojů. Moc pěkné. https://secondhandsongs.com/performance/615142 My Foolish Heart by Eddie Gomez Trio Palermo, October 21, 2006 Jako „dědička“ posledního basisty Billa Evanse (z let 1978-80), Marka Johnsona, nemůže zůstat bokem pianistka a příležitostná zpěvačka, jeho žena, rodačka z brazilského São Paula, Eliane Elias. Zde s ní Marc hraje, u bicích je Joey Baron. Viděli jsme oba, Marka a Eliane, také na JazzFestu Brno. https://secondhandsongs.com/performance/179921 My Foolish Heart by Eliane Elias July 1 – 4, 2007 Tak toto je lahůdka před závěrem, lepší snad ani nemůže být. V tomto vydání Coreova tria hrají Afroameričané Christian McBride-bass & Brian Blade-drums, plus hosté Niño Josele-acoustic guitar & Jorge Pardo-flute. https://secondhandsongs.com/performance/546657 My Foolish Heart by Chick Corea Trio Live around the world, place & date unlisted Released 2013 Speciální prémie pro vytrvalé – otevřete si tento článek v češtině, přečtěte a asi uprostřed se můžete odměnit spuštěním „My Foolish Heart“ z jednoho německého koncertu Ralpha Townera: https://archiv.ihned.cz/c1-65932670-ralph-towner-struny-podzimu-hudba-jazz-koncert My Foolish Heart by Ralph Towner solo guitar Live at Leipzig, Germany, date unlisted A ještě ta krásná umístění v hitparádě roku 1950 * Gordon Jenkins and His Orchestra (1950, Sandy Evans, vocal, #3) * Billy Eckstine and His Orchestra (1950, vocal, #6) * Mindy Carson (1950, vocal, #6) * Margaret Whiting (1950, vocal, #17) * Richard Hayes (1950, #21) * Hugo Winterhalter and His Orchestra (1950, #29) Příspěvek pro Český rozhlas Brno _________________________________________________________________________________ Slíbená poznámka k filmu I Want to Live. Vrací nás k herečce Susan Hayward, nominované spolu s Victorem Youngem na Oscara za film My Foolish Heart. Tato dáma se ho dočkala o 9 let později díky svému výkonu v hlavní roli ve filmu I Want to Live. Děj není žádná selanka, prostitutka je obviněna z vraždy a má být popravena. Ona ale zná dva skutečné vrahy a snaží se obhájit. A do tohoto dramatu přispěl spoustou krásné hudby nováček v oboru, Johnny Mandel (1925-2020), poprvé plnící svůj úkol skladatele a dirigenta filmové hudby. Dodal 16 čísel pro jazzový big band a 6 partitur pro malou partu kolem barytonsaxofonisty Gerryho Mulligana. Ten pak tato čísla zařadil i do svého budoucího repertoáru, nahrával je v různých formacích. Johnny Mandel zazářil z pohledu jazzmanů a přátel posledních kvalitních melodií těsně před všeobecným úpadkem hudby dvěma klenoty: baladou „Emily“ ve filmu The Americanization of Emily (1964; v Secondhandsongs má 291 výskytů) a stejně úchvatnou melodií „The Shadow of Your Smile“ ve filmu The Sandpiper (1965; ta je v SHS zastoupena 754krát!). Touto melodií Mandel definitivně prorazil, získal za ni obě největší hudební ceny, Grammy a Oscara, doslova na poslední chvíli. To už však nejsou typicky hudební filmy, jmenované songy jsou v nich jedinými melodiemi, podobně jako „Stella by Starlight“ v The Uninvited. Jazzmani je mají dodnes v oblibě. Toto soudní drama, I Want to Live, silně připomíná ve stejné době natočený jiný dramatický příběh, Anatomy of a Murder, pro který vytvořil podobně pozoruhodnou kolekci hudby sám Duke Ellington, vystupující i v obrazu. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //////////////////////////////////////////////// Film One Minute to Zero s přenádhernou baladou „When I Fall in Love“ se hrál od srpna 1952, opět nejde o romanci, ale drama z korejské války. Ani zde mi není známa žádná další Youngova melodie, tato nemající konkurenci na sebe soustředila všechnu diváckou pozornost a patrně se brzy zadřela pod kůži i hudebníkům. Jako výchozí máme nahrávku z doby premiéry v podání orchestru, řízeného samotným autorem. Ve filmu ji ovšem hraje Richard Hayman se svým orchestrem. Zpívala se až později, když verše dodal Edward Hayman. Byli snad oba příbuzní? Zmínku o takovém svazku jsem nenašel, hudebně si však určitě rozuměli. Doris Day dostala píseň roku 1952 na 7. příčku hitparády, zanedlouho se stala velmi populární deska zpívajícího klavíristy Nata „Kinga“ Colea. Mnoho jazzmanů uplatnilo skvělé nápady, jak baladu pojmout odlišně, jak uslyšíme. Čeho si všimneme při pohledu na notový zápis? Formální členění je do dvou šestnáctitaktí, čili schéma A – B, přičemž společných je prvních 9 taktů. Victoru Youngovi se očividně zalíbily kvartové kroky, které by však dobrému zpěvákovy nemusely dělat problém. Dvakrát vykročí stejně, b-es-as-g-es, potřetí po úvodní kvartě volí velkou sextu a klesá po stupnici dolů, b-es-c-b-as-g-f. Ani dál si autor nevymýšlí stále něco nového, když předtaktím vstoupí do 9. taktu a následující čtyřtaktí, obsahující tento sled tónů, g-as│b-es-es-es-g-f-g-as│b-g-as-b-g-as│b– jednoduše zvedne o tón a doslova opakuje tyto intervaly: as-b│c-f-f-f-as-g-as-b│c-as-b-c-as-c│b– . Ve druhém 16-taktí, v dílu B, je, jak bylo řečeno, identických 9 taktů, načež hned v následujícím nás Young dostává k melodickému vrcholu „d2“, nastává zklidnění a poslední čtyřtaktí už jen drobně pozmění úvodní frázi se dvěma kvartovými vzestupy. Takhle píšou mistři, kteří mají nad svými nápady absolutní vládu. Melodie je přísně doškálná, bez jediného chromatického vybočení. Vystačí si s materiálem Es-dur. U nás píseň zpívali jako Kdo chce lásku dát Milan Chladil (1960) a Jitka Zelenková (1993). Statistika: Pozice v JazzStandards (v tisícovce nejnahrávanějších skladeb): 137. místo. Výskyt v SecondHandSongs: 613/730 verzí, hit č. 3 roku 1949. V Jazz Discography Toma Lorda: 756 různých nahrávek Videa na stránce JazzStandards: https://www.jazzstandards.com/compositions-1/whenifallinlove.htm Chris Botti, Nat King Cole, Jacob Collier, George Benson & Janey Clewer Skladatel má přednost. Ostatně má jak v aranžování pro velký orchestr, tak v jeho řízení, zkušenosti. https://secondhandsongs.com/performance/7554 Theme from One Minute to Zero by Victor Young Date unlisted, probably 1952 Jeho orchestrem se dala na první zpívané desce doprovodit Jeri Southern (1926-1991). https://secondhandsongs.com/performance/187811 When I Fall in Love by Jeri Southern with Victor Young and His Orchestra April 3, 1952 Hit z písně udělala až dlouhověká Doris Day (vlast. jm. Doris Mary Kappelhoff, 1922-2019!). https://secondhandsongs.com/performance/7555 When I Fall in Love by Doris Day with Percy Faith & His Orch. & The Norman Luboff Choir June 5, 1952 Nat King Cole byl ideálním interpretem takovýchto balad, ať s triem nebo s orchestrem. https://secondhandsongs.com/performance/26969 When I Fall in Love by Nat "King" Cole V I D E O December 28, 1956 Poslední velký žijící účastník těch časů (*1926) https://secondhandsongs.com/performance/9187 When I Fall in Love by Tony Bennett - Count Basie and His Orchestra December 30, 1958 Úplně miluji tuto nahrávku, která si na nic nehraje. Největší profesor jazzové kytary měl ženu Jane, s níž si doma přehrávali a přezpívávali Great American Songbook. Jejich přátelé to věděli a dlouho Jane Hall přemlouvali, aby alespoň vzorek jejich domácího muzicírování zachytili. Jednu sloku a nic víc. https://secondhandsongs.com/performance/192938 When I Fall in Love by Jane & Jim Hall June 11, 1976 A další láska je venku: The Singers Unlimited, božské hlasy. https://secondhandsongs.com/performance/442763 When I Fall in Love by The Singers Unlimited Released 1976 _____________________ Do popíku nás posouvá dcera slavného otce, Natalie Cole. Snad jeden vzorek jiného uchopení sneseme. https://secondhandsongs.com/performance/20114 When I Fall in Love by Natalie Cole Released 1987 Odvážné spojení francouzského jazzového kytaristy a zpěváka s Afroameričankou z jiného žánru, Dionne Warwick. Ta píseň to ale unese. https://secondhandsongs.com/performance/434984 When I Fall in Love by Sacha Distel with Dionne Warwick Released 2003 Na přelomu tisíciletí opakovaně šampion pánského jazzového vokálu, před 50 lety i v Brně, v novější době pak též na jazzovém festivalu Přerov. Vlastně svým způsobem předchůdce Kurta Ellinga. https://secondhandsongs.com/performance/810904 When I Fall in Love / My One and Only Love by Mark Murphy Released 2005 Janey Clewer jako host superstar George Bensona, majitele 10 výročních trofejí Grammy. https://secondhandsongs.com/performance/275632 When I Fall in Love by George Benson feat. Janey Clewer V I D E O Live at Java Jazz Festival, Jakarta Absolutní frajer na sedmistrunnou kytaru (*1960), který umí i zpívat. https://secondhandsongs.com/performance/1169235 When I Fall in Love by John Pizzarelli Trio February 8, 2019 Tato dáma zpívá moderní řečtinou anonymní text. Žila dlouho, 1917-2004, točila filmy, zpívala. Pochází z řeckého Corfu. https://secondhandsongs.com/performance/1087046 Αν ερωτευτώ by Ρένα Βλαχοπούλου (Rena Vlahopoulou) V I D E O Released 1997 Na závěr něco na ochlazení rozpálených hlav, v islandštině. Autor textu Páll Bergþórsson, (*1923, básník a meteorolog). https://secondhandsongs.com/performance/1156776 Eina ástin mín by Óskar Pétursson Released 2003 __________________________________________________________________________________ Ať hraje první Miles Davis, se svým novým, tzv. „Prvním akustickým kvintetem“. Vlastně jeho čtyři pětiny, John Coltrane zůstává s tenorsaxem stranou. To znamená Davis-trubka, Red Garland-klavír, Paul Chambers-bass, Philly Joe Jones-drums. https://secondhandsongs.com/performance/412401 When I Fall in Love by The Miles Davis Quintet May 11, 1956 Jak na věc jdou pianisté. Z tábora bebopperů ten největší, Bud Powell: https://secondhandsongs.com/performance/221988 When I Fall in Love by Bud Powell Trio September 13, 1956 Z tábora modernějších ten nejlyričtější introvert na albu svého vrcholného tria 1959-61: https://secondhandsongs.com/performance/151611 When I Fall in Love by The Bill Evans Trio December 28, 1959 Po proškolení v kvintetu Milese Davise ubral Sam Rivers trochu z ostří modernisty, ale něco tam je. https://secondhandsongs.com/performance/198316 When I Fall in Love by Sam Rivers October 11, 1966 Ušlechtilý tón na tenorsaxofon obvykle nezarmoutí. Ani tady ne. https://secondhandsongs.com/performance/446530 When I Fall in Love by James Moody February 14, 1969 Bez zajímavosti nemusí být, alespoň pro někoho, slyšet a vidět, jak hudba probíhá, v tomto případě od vynikajícího španělského nevidomého pianisty. https://secondhandsongs.com/performance/163751 PROBÍHAJÍCÍ NOTOVÝ ZÁZNAM When I Fall in Love by Tete Montoliu September 25, 1971 Johnem Coltranem doživotně poznamenaný pianista Tyner mívá v prudších náladách chuť hrát „všema deseti“, ale ovládá i lyrické polohy jedna radost. https://secondhandsongs.com/performance/207502 When I Fall in Love by McCoy Tyner October 25 – 27, 1988 Když takový současný mistr pojmenuje album When I Fall in Love, zamiloval se do klaviatury? https://secondhandsongs.com/performance/623185 When I Fall in Love by Mehldau & Mario and Jordi Rossy Trio Live at La Cova de Drac, Barcelona, Spain, October 9 – 10, 1993 S trochou elektroniky zazlobí Marcus Miller. Umí zlobit mnohem víc, poslechněme si ho. https://secondhandsongs.com/performance/322031 When I Fall in Love by Marcus Miller Released July 25, 2007 Dlouho jsme nenahlédli do unikátního dlouhodobě velmi dobře vedeného orchestru mladých v Barceloně, který obětavě vede multiinstrumentalista, zde basista Joan Chamorro. Tentokrát dostala příležitost trumpetistka Aba Armengou Hernandez (*2002). Tak se musí na mládež, aby nelumpačila. https://secondhandsongs.com/performance/837578 When I Fall in Love by Joan Chamorro & Alba Armengou V I D E O 2018 Jinou špičkou, mezi trumpetisty, je Nicolas Payton. Ten volil mírnější prostředky a hraje až v závěru. https://secondhandsongs.com/performance/1047320 When I Fall in Love by Nicholas Payton Released October 2019 Po odbočkách z jazzového proudu závěrem návrat k akustickým zvukům v čele s tenorsaxofonem. Tím, kterého roku 1964 vychoval ve svém přechodném kvintetu Miles Davis. https://secondhandsongs.com/performance/956413 When I Fall in Love by George Coleman May 20, 2019 Účast Victora Younga v JazzStandards, tedy v tisícovce nejnahrávanějších standardů: 010 Stella By Starlight 1946 Young,Victor Washington,Ned 066 (I Don't Stand A) Ghost of a Chance 1932 Young,Victor Crosby,Bing-Washington Ned 103 My Foolish Heart 1949 Young,Victor Washington,Ned 137 When I Fall in Love 1952 Young,Victor Heyman,Edward 193 Sweet Sue, Just You 1928 Young,Victor Harris,Will J. 309 Love Letters 1945 Young,Victor Heyman,Edward 376 Street of Dreams 1932 Young,Victor Lewis,Sam M.