•Nová digitální média v kontextu vizuálních studií a postmoderní kulturní produkce. • •1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií •2. Nová digitální média a postmodernismus •3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem •4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu •5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A. Malraux) •6. Postprodukce: čtení knihy N. Bourriauda jako digitální teorie •7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •8. Remixability (L. Manovich) •9. Produsage (A. Bruns) • • •1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií •2. Nová digitální média a postmodernismus •3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem •4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu •5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A.Malraux) •6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie •7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E.Navas) •8. Remixability (L.Manovich) •9. Produsage (A.Bruns) • •Postprodukce: pohyb „muzeem beze zdí“… •Bourriaud, Nicholas: Postprodukce, 2004 • „Činnosti, o kterých je zde řeč nespočívají v produkování nějakých ´obrazů obrazů´, což by byl manýristický postoj, ani v nářcích na téma ´všechno už tady bylo´, nýbrž jde o to vymyslet ´užívací protokoly´ pro již existující způsoby zobrazování a formální struktury. Jde o to zmocnit se všech kulturních kódů, všech forem vyskytujících se v každodenním životě, všech děl světového kulturního dědictví, a toto všechno uvést v chod.“ N. Bourriaud, 2004, s. 009 •Postprodukce: pohyb „muzeem beze zdí“… •Bourriaud, Nicholas: Postprodukce, 2004 • • Hrdinové postprodukce: DJ, programátor – sémionauté • Postprodukce jako estetická strategie pohybu terciární sférou produkce.. •Příklad 1. •Huyghe, Pierre: Remake, 1995 • pierre-huyghe-remake-1995 •Příklad 2. •Garrin, Paul: Man with a Video camera (Fucking Vertov), 1980s. •http://replace.tv/index.php?option=com_seyret&task=videodirectlink&Itemid=5&id=5 •Vertov, Dziga: Muž s kinoaparátem, 1929. • user_64_t5mbdguapqjf9s_1 bild vertov1 poster •Příklad 3. •Staehle, Folfgang: Empire 24/7 (1999-2001) •http://www.thing.net/empire.html •http://www.youtube.com/watch?v=XDaSpopJYEc •Warhol, Andy: Empire (1964) •http://www.youtube.com/watch?v=O7VYWBoqrPI • • • ANd9GcTauXJVQFAN8V3Kq6oTV5YKaMen4R-ycDP7yhBIDUZ1Iqytsw8W Pamela_Lee1156655327 • •1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií •2. Nová digitální média a postmodernismus •3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem •4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu •5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A. Malraux) •6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie •7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •8. Remixability (L.Manovich) •9. Produsage (A.Bruns) •Digitální technologie: Remake se mění v remix • •Teorie remixu: „Hudební sampling přispěl ke zničení postavy autora v praxi hlouběji, než to učinila teorie dekonstrukce.“ • Bourriaud, N. Postprodukce, 2004, s. 087 • •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •Klíčová slova: remix, mashup, sampling culture, cut/copy and paste. • •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) • Klíčová slova: remix, mashup, sampling culture, cut/copy and paste. • •Mashup jako nová kulturní forma: definice: • 1.) Mashup regresivní: hudební produkce. • 2.) Mashup reflexivní = regenerativní remix: kultura nových médií. • •Kultura remixu: •Globální aktivita spočívající v kreativní a účinné výměně informací umožněné digitálními technologiemi. •Remix jako diskurz je založen na základní praxi: cut/copy/paste. •Široce rozšířená kulturní praxe, zejména v prostředí nových digitálních médií. •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •Hudební remix: • 1.) Rozšířený remix: (První: Double Exposure: „Ten Percent“, 1976, remixoval Walter Gibbon, 1992) •Původní verze: http://www.youtube.com/watch?v=ttc1jfrxpvE •Rozšířená verze: http://www.youtube.com/watch?v=cCz8Kunyjlk • 2.) Selektivní remix: (DJ jako hudební producent) • 3.) Reflexivní remix: (Massive Attack: „Protection“ remixováno Mad Professor: „No Protection“, obě alba 1994) •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •Hudební remix: • 1.) Rozšířený remix • 2.) Selektivní remix • 3.) Reflexivní remix • 4.) Regenerativní remix: Specifický pro nová digitální média a síťovou kulturu. • RR: tvoří dvě až tři části ve vzájemných juxtapozicích, které jsou neustále aktualizovány, tzn. proměňují se v závislosti na toku dat (Youtube, Google News, Google Earth, Yahoo!Maps, Facebook…). • • RR: asociuje neustálou změnu a poukazuje k biologickým procesům. • RR: synonymum slova „kultura“, ve smyslu proměnlivého kulturního proudu. • RR: má performativní charakter, je oceňován z hlediska své funkčnosti pro uživatele. •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •Remix: mezi modernismem (koláž) a postmodernismem (remix). • •Desktop jako mashup •Software jako mashup • •Estetika regerenativní mashupu • •Extenze regenerativního mashupu: sociální média (Twitter, Wikipedia, Google News, Facebook, mySpace, YouTube) •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •Shrnutí: Kniha: Lessig, Lawrence: 2008: Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy, Bloomsbury Publishing, ISBN 1-4081-1347-3 • • • • •Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) • •Navas, Eduardo – kurátor – Modular Framework - Cultural Center of Spain in El Salvador – 2010 •http://remixtheory.net/?cat=40 • •Ferguson, Kirby: Everything is a Remix 1 – 4 (2010 – 2012) •http://nycelectro.com/2012/02/17/everything-is-a-remix-project-comes-to-a-conclusion-watch-parts-1 -4-here/ • • • • • • •1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií •2. Nová digitální média a postmodernismus •3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem •4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu •5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A. Malraux) •6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie •7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •8. Remixability (L.Manovich) •9. Produsage (A.Bruns) •Manovich, Lev: Remixability (2005) • •Modularita nových digitálních médií a kulturní praxe remixu. •Sociální média a „kolaborativní remixovatelnost“ (Barb Dybwad). •DJ, VJ – real-time remix. • •„Informace chtějí být ASCII!“ •„Obsahy chtějí být granular!“ • • • • •Manovich, Lev: Remixability (2005) • •Nové teoretické nástroje pro pojmenování nové kulturní a umělecké praxe: •Teorie elektronické hudby – analýza mixu, samplingu, syntézy… •Literární teorie – intertextovost, paratextovost, hyperlinking… •Teorie výtvarného umění – montáž, koláž, apropriace… • •Postchardt, Ulf: DJ Culture (2000): „I když se mnoho cituje, sampluje a přebírá, nakonec je to starý subjekt, který prochází svou modernizací. Ani zkoušení nových technologií a způsobů produkce nevysvobodí estetiku z její víry v autora. Jen vypadá jinak.“ • • •Shrnutí „nová digitální média jako nástroj a prostředí remixu: •Od přivlastnění k open source. • Mandiberg, Michael: After Sherrie Levine (2001): http://www.aftersherrielevine.com/ • •Strategie postprodukce, apropriace, reenactment, remix, remake poukazují k síťové kultuře, ke změnám vztahů mezi autorem a uživatelem a zpochybnění statutu autora jako takového. • • • • •1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií •2. Nová digitální média a postmodernismus •3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem •4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu •5. Musée imaginaire/Muzeum beze zdí (A. Malraux) •6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie •7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas) •8. Remixability (L.Manovich) •9. Produsage (A.Bruns) •Bruns, Axel: Blogs, Wikipedia, Sekond Life and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang 2008. •http://produsage.org • • • • •Literatura: •Bourriaud, Nicholas: Postprodukce. Kultura jako scénář. Jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit 2004. •Produsage: http://produsage.org/ - web.stránka, která doplňuje knihu: •Bruns, Axel: Blogs, Wikipedia, Sekond Life and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang 2008. • Cartwright, Lisa – Stárkem, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009. •Certeau, de Michel: The practiuce of everyday Life. Berkeley: University of Kalifornia Press, 1984. •Delaney, Sean – Potamitis, Nicholas: Remakes. 16+ Source Guide. 2004, BFI National Library, 21 Stephen Street, London W1T 1LN. Dostupné on-line: •< http://www.bfi.org.uk/filmtvinfo/publications/16+/pdf/remakes.pdf > (rev. 11.2.2012) •Eco, Umberto: Meze interpretace (kapitola V: Jak interpretovat seriály). Praha: UK Karolinum, 2004. •Foster, Hal: The Archive without Museum. October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 97 – 119. •Frieling, Rudolf: The Archive, the Media, the Map and the Text: http://www.mediaartnet.org/themes/mapping_and_text/archive_map/scroll/ •Jameson, Frederick: Postmodernism, or, The cultural logic of late capitalism. Durham: Duke University Press, 1991. •Literatura: •Lyotard, Jean- Francois: O postmodernismu: postmoderno vyprávěné dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. •Lessig, Lawrence: Svobodná kultura. 2010 (viz studijní materiál předmětu) •Manovich, Lev: The Practice of Everyday (Media) Life. 2008 •http://manovich.net/DOCS/manovich_social_media.doc •Manovich, Lev: What Comes After Remix?. 2007. •http://manovich.net/DOCS/remix_2007_2.doc •Manovich, Lev: Remixing and Remixability. 2005. •http://manovich.net/DOCS/Remix_modular.doc • Navas, Eduardo: Regressive and Reflexive Mashups in Sampling Culture. Sonvilla-Weiss, Stefan (ed.) Mashup Cultures, 2010, Springer Wienna/New York, ISBN: 978-3-7091-0095-0.(viz studijní materiál předmětu) • Poschardt, Ulf: DJ Culture. Quartet Books, 1998. •http://manovich.net/DOCS/Remix_modular.doc • • • •Literatura: •Internetové odkazy: •Navas, Eduardo: Remix Theory: http://remixtheory.net/ (rev. 18.2.2012) •Ferguson, KIrby: Everything is a Remix 1-4 (2010-2012) •http://nycelectro.com/2012/02/17/everything-is-a-remix-project-comes-to-a-conclusion-watch-parts-1 -4-here/ •Horáková, Jana: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti, FF MU 2010. •http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/mezihra.html •Co je palimpsest? Podle Encyclopedica Britannica: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/439840/palimpsest • • •