Nová historie_krize dokumentu jreenactment • M. Foucault. Archeologie vědění (1966) / formulace metodologie 'nové historie') (klíčové pojmy: diskurs, výpověď) • Epistémé (myšlenkové nevědomí doby, paradigma) • Diskurs (jako soubor různých výpovědí) • Nediskursivní praxe • Zproblematizování dokumentu • Globální historie (kauzalita, analogie atd.) vs. všeobecná historie (rozdělení, hranice, porušení rovnováhy, posuny...) Nová historie_krize dokumentu jreenactment • M. Foucault. Archeologie vědění (1966) / formulace metodologie 'nové historie') (klíčové pojmy: diskurs, výpověď) • Výpověď vs. věty a tvrzení „Dlouhou dubu jsem chodil brzy spát..." • Od archeologie vědění ke genealogii Nová historie krize dokumentu reenactment • Archeologie médií (Erkki Huhtamo a další) (klíčové pojmy: topoi/topos, médium jako diskursivní objekt) • „Archeologie nespočívá v pátrání po objevech; a zůstává netečná k onomu momentu (dojemnému, to přiznávám), kdy se někdo poprvé přesvědčil o nějaké pravdě; nesnaží se o navrácení světla těchto slavnostních úsvitů. Nikoli však proto, aby se zabývala průměrnými fenomény mínění a šedí toho, co mohl v nějaké době kdokoli na světě opakovat. Zkoumá texty [...významných vědců...] nikoli proto, aby sestavila seznam svatých zakladatelů; ukazuje pravidelnost diskursivní praxe." (M. Foucault, AV, s. 218-219) Nová historie krize dokumentu reenactment • Reenactments (klíčový termín: performance jako médium) Bo-ring: Performing memory (2008-2011) http://www.bo-ring.net/7page id=18 37 years too late http://www.bo-ring.net/7page id=550 Nová historie krize dokumentu reenactment • Reenactments (klíčový termín: performance jako médium) Barbora Klímová: Replaced, 2006 http://www.ffa.vutbr.cz/~qvklimovab/index.php Marina Abramovic. Seven Easy Pieces, 2005 http://www.ubu.com/film/abramovic seven.html Nová historie krize dokumentu reenactment Performativita performance (J. L. Austin: How to do things with words) Peter Weibel: Reenactments a reference místo reprezentace v současném mediálním umění Hall Foster: Reenactments a teorie „odložené akce'' (estetika traumatu vs. estetika šoku)