Okruh 4. VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY PRO PEDAGOGY A PRACOVNÍKY KULTURNÍHO A KREATIVNÍHO SEKTORU Čerstvý vítr. Konference o zprostředkování a edukaci umění Předepsaná struktura popisu projektu: Vše nutno spojit v jednom dokumentu formátu word nebo PDF nazvaném Popis projektu a) popis a program vzdělávací akce, místo konání, lektoři, hosté (výběr účastníků) a.1. Popis akce Konference “Čerstvý vítr” je věnována zprostředkování a popularizaci moderního a současného výtvarného umění, kterému se v rámci všeobecného vzdělávání stále nedostává adekvátního prostoru. Pro výtvarný obor má tato dlouhodobá marginalizace současného umění fatální následky v podobě nedostatečného společenského zájmu i respektu. Jednou z možností reakce na tento stav je objevovat a učit se systematicky využívat alternativní formy uměleckého vzdělávání a popularizace teorie a dějin umění. V rámci připravované konference hodláme představit a ukázat, jakým způsobem je možné s takovými formami pracovat v kolektivech dětí a mládeže, nevyhýbáme se však ani přesahům ke zprostředkování moderního a současného umění dalším cílovým skupinám. Za jedno z nejúčinnějších médií považujeme knihy, které vypráví pozoruhodné příběhy umění, architektury, designu, osudy umělkyň a umělců, a které poutavě představují provoz výtvarných institucí. Důkazem úspěchu tohoto formátu je řada původních, českých publikací, které byly za uplynulé necelé desetiletí vydány, zatímco v nultých a devadesátých letech, ale ani ve vzdálenější minulosti se s žádnou českou publikací o umění určenou dětem nesetkáváme. Na konferenci vystoupí autorky a autoři, jež se rozhodli probouzet v dětech zájem o umění; vysvětlí svoje tvůrčí záměry a přístupy a představí, jak jejich knihy mohou fungovat jako učební pomůcka pro pedagogy, lektory i rodiče. Druhá část konference se zaměří na aktuální vývoj galerijní edukace a její přesahy, které přirozeně přináší obrat v umění a nové výstavní strategie. Zajímají nás projekty, které mají výrazný umělecký autorský charakter a které dokázaly strhnout své návštěvníky a návštěvnice. Kromě edukačních a doprovodných programů se zaměříme také na interaktivní zóny ve výstavách a expozicích, na galerijní herny a další formáty práce s publikem. Byť se jedná o akademický žánr, zaměření konference je velmi praktické a to nejen výběrem témat a přednášejících, ale i workshopy, které budou její součástí. Kritériem k výběru přednášejících je kvalita jejich výstupů, ale také snaha o zastoupení různých úhlů pohledu na zvolené témata. Konference je určena studentům a studentkám, kteří dokončují studia na pedagogických, uměleckých a uměnovědných oborech a kteří se brzy ocitnou v učitelské praxi. Je určena také profesionálům vyučujícím na základních či středních školách, stejně jako lektorům a lektorkám zdejších muzeí a galerií. Konference jim nabídne koncentrovaný vhled do současných trendů v edukaci a zprostředkování umění. Věříme, že může pozitivně 1 občerstvit jejich výukové přístupy a tak u jejich žáků podpořit chuť poznávat umění a vnímat galerii jako kouzelné místo k životu. a. 2. Program konference; přednášející a lektoři Čtvrtek 20. 4. 2023 Přednáškový sál Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie Podtitul: Umění do každé knihovničky Tématem prvního dne konference jsou publikace zprostředkovávající a popularizující oblast umění. Plánujeme představit širokou škálu autorských, žánrových přístupů od příruček a průvodců, přes komiks, až po beletristické zpracování. Všechny vybrané knihy jsou však primárně zaměřeny na dětské čtenáře. Snaží se hravou a přístupnou formou zprostředkovávat umění, design, architekturu či veřejný prostor. Řada z knih získala nominace a ocenění jako je Magnesie Litera, Zlatá stuha, Nejkrásnější kniha roku, či uznání v zahraničí, například na veletrhu dětské knihy v Bologni. Sledujeme autory, kteří se podíleli na textové části publikací, spojujícím prvkem vybraných knih je však také vysoká úroveň výtvarného zpracování. Součástí diskuse bude i otázka, jak se dají využívat pro výukové účely. 9.00 Zahájení 1. dne konference Silvie Šeborová moderátorka 1. dne konference teoretička a kritička umění, kulturní manažerka, autorka knih Jak namalovat vejce: Příběh Josefa Šímy a Nedělní párty s Picassem: Jak s dětmi mluvit o umění Kateřina Minaříková vedoucí lektorského oddělení Moravské galerie v Brně, autorka příspěvku Příběh umění není jen jeden. Zprostředkování umění prostřednictvím literatury pro děti a mládež vydaného v Bulletinu Moravské galerie č. 79 I. blok: Do galerie! 9.15 Rostislav Koryčánek, Ondřej Chrobák kurátoři Moravské galerie v Brně 2 Spoluautor knihy Jak se dělá galerie? Kniha hledá odpovědi na otázky jak galerie vznikaly a jak se v průběhu času proměňovaly, jakým způsobem se zde díla prezentují, jak se o ně galerie starají a jak se připravuje výstava, či kdo všechno v galeriích pracuje. 9:45 Patricie Koválková, Helena Šestáková galerijní lektorky Galerie moderního umění v Hradci Králové Autorky publikace Galerie moderního (č)umění Témata jak to chodí v galerii, jaký je její každodenní provoz a jak je třeba se o umění starat zpracovává též královehradecká publikace, která se však úzce vztahuje právě ke konkrétní instituci, jíž je právě Galerie moderního umění v Hradci Králové. 10:15 Monika Kompaníková spisovatelka, ilustrátorka Autorka publikace Kde je Ester N? Beletristicky zpracovaná kniha představuje příběh holčičky, která náhodou zůstane ve Slovenské národní galerii po zavírací době. Ve snaze najít cestu ven objeví nová místa i poznatky. II. blok: Co s uměním? 10:45 Magda Garguláková spisovatelka, kurátorka galerie OFF/FORMAT spoluautorka publikace To bych zvládl taky: Umění moderny v komiksech Kniha obsahuje 13 komiksově zpracovaných příběhů, které přibližují díla moderního umění. Autoři se drželi členění do zavedených výtvarných směrů, dali jim však nové přiléhavé názvy (např. Secese – Přidej orchidej, Expresionismus – Výkřik, Pop-Art – Plechovky a hvězdy apod.) 11:15 Ondřej Horák kurátor, organizátor projektu Máš umělecké střevo? autor publikací Proč obrazy nepotřebují názvy, Průvodce neklidným územím (I-III) a Ztracený svatý, editor knih Klacky v galerii a Proč umění? Řadu původních českých publikací o umění určených dětem odstartovala Horákova kniha Proč obrazy nepotřebují názvy?, kterou rámuje detektivní příběh: vnoučata s babičkou a dědou navšící galerii moderního umění, kde je ukradeno jedno z děl. Prostřednictvím formy střídající vyprávění s komiksem se zde děti dozvídají o principech moderního umění. 3 11:45 Jitka Handlová lektorka Národní galerie v Praze Autorka knihy Falza! Na cestě mezi falzem a originálem Publikace Jitky Handlové doprovázela výstavu a katalog Falza? Falza!, připravenou Národní galerií Praha. Hledá odpovědi na otázky, co jsou napodobeniny, falza a kopie a jakými metodami a technikami je lze rozpoznat. Přestože využívá reprodukcí obrazů prezentovaných na výstavě, funguje i zcela samostatně mimo ni. 12:15 Monika Švec Sybolová lektorka, kurátorka spoluautorka publikace Čapek & Čapek Kniha věnovaná bratřím Čapkům a jejich tvorbě se vymyká tím, že se pohybuje na hranici knihy, příručky a pracovního sešitu a na první pohled tak má nejblíže k výukové pomůcce. Její součástí jsou také úkoly a otázky a hlavní část navazuje skicář, který rozvíjí první díl a je určený k dotvoření. 12:45 pauza na oběd III. blok: Město, architektura, design, veřejný prostor 13:45 Michaela Matysová, Lucie Štůlová Vobořilová galerijní lektorky Galerie hlavního města Prahy Autorky publikace Ahoj socho! Město s otevřenýma očima Čtenáři se v publikaci setkají s různými podobami sochy a pomníku od kamenných a bronzových figur po díla, která umělci tvoří vlastním tělem, ze sněhu nebo z trávy. Vedle současných tvůrců, kteří v knížce osobně vyprávějí příběh jednoho ze svých projektů, zde najdeme i známé staré pražské sochy a pomníky, či úkoly, které mají přivést děti ke zkoumání vlastního okolí. 14:15 Osamu Okamura architekt, děkan Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci Autor publikace Město pro každého: manuál urbanisty začátečníka Jak pochopit něco tak složitého, jako je město? To se snaží přiblížit publikace odpovídající na otázky, jak města fungují, jaké poskytují příležitosti a s jakými problémy se dnes potýkají. Pro knihu vznikl obrovský model papírového města, z nějž jsou unikátní detaily všedního života pak zachyceny na barevných fotografiích. 4 14:45 Karolína Jirkalová kritička a teoretička architektury, redaktorka Art+Antiques Autorka publikace K čemu jsou architekti? Kniha K čemu jsou architekti by ráda ukázala, že se lidé mohou architekturu hodnotit i jinak než jen slovy „líbí – nelíbí“, že každé konkrétní řešení má svůj důvod. Chce přimět čtenáře, aby odhaloval, proč jsou domy a prostory kolem nás vymyšleny a navrženy zrovna takto. 15:15 Kateřina Přidalová publicistka, lektorka a projektová manažerka, zakladatelka platformy Designéři dětem Autorka publikace Co je vlastně design? Populárně naučná publikaci, která přibližuje oblast designu na názorných příkladech. Autoři nabízí vhled do problematiky designu, zvažují, čím vším design je a čím není, kde může pomoci a kde naopak selhává. Publikace představuje kulturní, společenské, ekonomické a umělecké roviny designu, komentuje současný design a neváhá se obracet do historie. 15:45 Romana Košutková galerijní lektorka Galerie výtvarného umění v Hodoníně Autorka publikace Apolenka z modrotisku Na pohádkovém půdorysu panenky, která se promění v živou holčičku, se odvíjí příběh oslavující krásu pozapomenuté techniky modrotisku a rozmanitost lidových vzorů. 16:15 závěrečná diskuse 17:00 workshop: Jak pracovat s knihami o umění v galeriích a při hodinách výtvarné výchovy? Workshop vedený vybranými přednášejícím i ve všech třech blocích 1. části konference ukáže, jak používat knihy, které nejsou primárně určené jako učebnice v praxi a jak jim tuto roli přisoudit. ______________________________________________________________________ 5 Pátek 21. 4. 2023 Přednáškový sál Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie Podtitul: Umění do každé hlavy Druhý konferenční okruh mapuje aktuální proměny na poli galerijní edukace a její přesahy, které přirozeně přináší obrat v umění a nové výstavní rámce a strategie. Inovativní edukační formáty přináší nutnost adekvátně reagovat na konceptuální výstavní projekty, participativní akce, projekty ve veřejném prostoru a další mezioborové a multižánrové akce, které nejsou kompatibilní se zažitými postupy ve zprostředkování umění a galerijní edukaci. Kromě edukačních a doprovodných programů se zaměříme také na interaktivní zóny ve výstavách a institucích, herny v galeriích a další formáty práce s publikem. 9.00 zahájení 2. dne konference Andrea Kaňkovská doktorandka KVV PdF MU Marika Kupková kurátorka Galerie TIC moderátorky konference I. blok: Artist educator 9:15 Kateřina Šedá Konceptuální umělkyně spolupracující s různými sociálními skupinami, které zapojuje do svých projektů, jako je například BRNOX, Something for Something, či The Future Will Be Better. 9:45 Jasper Alvaer a Isabela Grosseová Toto autorské duo pravidelně vytváří participativní projekty, do kterých zapojuje neobvyklé sociální skupiny. Mezi vybrané společné výstavy patří Exhibition as alibi, Audience without Artwork, Competence, Figure and Ground aj. 10:15 Richard Loskot 6 Multimediální umělec a vysokoškolský pedagog na FUA TUL pojal výstavu Přes stromy nevidím kraj lesa v galerii Turistického informačního centra v Jeseníku jako interaktivní laboratoř. Významné jsou též jeho práce ve veřejném prostoru. 10:45 Eva Koťátková Tato konceptuální umělkyně participuje na některých ze svých projektů s dětmi, jež zapojuje i do workshopů, které jsou jejich součástí. Často se i tématicky vztahuje ke vzdělávání, což dokazují mimo jiné výstavy Rozhovory s monstrem či The Dream Machine is Asleep. 11:15 Jan Pfeiffer Umělec Jan Pfeiffer se pohybuje napříč různými médii. Ve vztahu k této konferenci nás zajímá jeho počin Střih pro novou dobu (GASK 2020), participativní výstavní projekt se školním kolektivem, jehož součástí byly i online workshopy v době pandemie. 11.45 Hedvika Dalecká, Jana Sedláková Lektorky Galerie výtvarného umění v Ostravě představí svůj autorský výstavní projekt Brčko na drátě, který velmi vstřícně k publiku zprostředkoval umělecká díla ze sbírek galerie. 12.15 pauza na oběd II. blok: Herny a interaktivní zóny 13:15 Barbora Zachovalová Grafička a ilustrátorka, autorka herny v Galerii středočeského kraje. 13:45 Alexey Klyuykov, Silvie Šeborová Autor ilustrací a autorka koncepce představí interaktivní zónu Dobrodružství sběratele umění, která vznikla pro stálou expozici Brno předměstí Vídně v Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně. 14:15 Oldřich Bystřický, Barbora Kleinhamplová Oldřich Bystřický od roku 2016 vede Oddělení rozvoje publika NGP a koncipuje interaktivní zóny pro výstavy a expozice. Jedním z nich je nový projekt Kreativní ochoz, pro jehož přípravu a realizaci oslovil ke spolupráci umělkyni a externí kurátorku Barboru Kleinhamplovou. 7 14:45 Vendula Chalánková Tato umělkyně a ilustrátorka se ve své práci systematicky obrací k dětskému divákovi. Připravuje mj. workshopy, na interaktivních prvcích spolupracovala s Galerií výtvarného umění v Hodoníně či s Moravskou galerií, pro kterou vytvořila prvky do herny v Pražákově paláci. 15.15 závěrečná diskuse 16.00 workshop Jiří Franta a David Böhm Umělecké duo pohybující se v médiu kresby, ilustrace, instalace a performance má za sebou řadu autorských vstupů do stálých expozic a heren (GASK, MG, GMU). Působí také jako autoři ilustrací knih (např. Proč obrazy nepotřebují názvy, Jak se dělá galerie, Průvodce neklidným územím, Jak namalovat vejce). 18.00 Ukončení 2. dne konference a.3. Dramaturgyně a chairmenky konference Andrea Kaňkovská (Demek) (*1977) vystudovala FUD UJEP v Ústí nad Labem a FaVU VUT v Brně, aktuálně studuje doktorandské studium na Galerijní pedagogice KVV PdF MU v Brně. Působila na Střední uměleckoprůmyslové škole v Jihlavě–Heleníně jako vedoucí Ateliéru výstavnictví a prostorové tvorby (2009–2014). V letech 2013–2015 vedla Lektorské oddělení Moravské galerie v Brně, působila ve Fait Gallery a v Galerii města Blanska. Pohybuje se na poli zprostředkování umění, kurátorství, dramaturgie a vlastní tvůrčí práce. Marika Kupková (*1973) působí jako kurátorka současného umění. Těžiště její kurátorské a dramaturgické činnosti je v Galerii TIC v Brně. Zajímá se také o situaci filmu v mimo kinematografických rámcích a experimentální formy audiovizuální tvorby. Od roku 2010 přednáší na oboru Teorie interaktivních médií na Filozofické fakultě MU, kde vede přednášky z historie filmu, nových médií a kurátorství. V rozmezí let 2006–2014 byla členkou občanského sdružení S.P.K.H. zaměřeného na umění ve veřejném prostoru, environmentalistiku a urbanismus. Věnuje se také výtvarné kritice a publicistice. 8 Silvie Šeborová (*1981) teoretička umění, kurátorka a kulturní manažerka. Založila časopis Artalk.cz, který do roku 2015 vedla. V letech 2015–2019 působila jako vedoucí lektorského oddělení a náměstkyně pro vnější komunikaci v Moravské galerii v Brně. Jako kritička pravidelně přispívá do řady periodik. Zabývá se především současným uměním a možnostmi jeho zprostředkování, v posledních letech se věnuje též psaní knih o umění. Působí také jako externí pedagožka na FaVU VUT se zaměřením na nový institucionalismus v rámci současného uměleckého provozu. b) předchozí zkušenosti s pořádáním vzdělávacích akcí, reference Konference je volnou součástí akce Brno Art Week (dále jen BAW), festivalu vizuálního umění, který už dvanáct let probíhá ve spolupráci s brněnskými galeriemi, muzei a vysokými školami. Pořádá jej TIC Brno spolu s Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU. BAW se snaží síťovat poměrně izolované oblasti galerijního provozu, umělecké praxe, umělecko-vědné činnosti a výtvarné pedagogiky. Realizuje i vlastní kulturní program, ať už jsou to umělecké akce, konference nebo přednášky, které volně doplňují a rozvíjejí program partnerských galerií a škol. Záměrem akce není jen jednorázové zvýšení návštěvnosti galerií, ale kontinuální podpora marginalizovaného výtvarného oboru a zprostředkování současného umění. Nabízí prostor pro ověřování alternativních způsobů zprostředkování umění, protože jejich význam v současnosti (v souvislosti s korona krizí) rapidně narůstá. Součástí BAW je pravidelně také konference realizovaná ve spolupráci s FF MU a PdF MU, která se zaměřuje na různé aspekty výuky, zprostředkování i percepce umění. www.brnoartweek.cz Konference Curating On-line 1. 1. – 31. 12. 2021 Tato série online sympozií byla uvedena 21.–22. 4. 202 první částí s titulem Transformace uměleckých institucí do online režimů. Ztráta institucionální aury?. Dubnové sympozium si kladlo za cíl konfrontovat a zhodnotit různé strategie zprostředkování umění a kultury, které kulturní instituce ve zvláštním režimu lock-downů, způsobených pandemickou situací využívaly, odmítaly nebo artikulovaly jako možné scénáře pro novou dobu. Druhým dílem série bylo sympozium The show goes on? Media art festivals during COVID times, které se konalo k termínu 20.–21. 10. 2021 a zaměřovalo se na domácí a mezinárodní festivaly umění. Přednášky hostek*ů zastupujících některé klíčové evropské festivaly (např. Ars Electronica, WRO – Media Art Biennale in Wroclaw, Signal festival Praha, PAF Olomouc, Senzorium festival Bratislava a další) si kladly za cíl poskytnout prostor pro kritickou debatu o transformacích, jimiž tyto instituce v době globální pandemie nemoci COVID-19 prošly a procházejí. Posledním, třetím sympoziem série bylo mezinárodní sympozium Kulturní dědictví, kreativita a léto umělé inteligence. Všechno je remix?, které se konalo 7. 12. 2021. Jednodenní sympozium a následná debata odborníček*ků, akademiček*ků, kurátorek*ů a umělkyň*ců zkoumala potenciál využití umělé inteligence (hlubokého učení umělých neuronových sítí) ke zpracování a sdílení obsahu uměleckých sbírek. ČERNÁ SKŘÍŇKA — SYMPOZIUM 1 (cerna-skrinka.cz) 9 c) účastnické poplatky Konference bude přístupná zdarma: hlavní cílovou skupinou jsou studenti a studentky magisterských a doktorských studijních programů, kterým konference může pomoci v získání informací i kontaktů potřebných k dalšímu studiu i následné praxi. d) kvalifikační požadavky na absolventy kurzu (podmínky pro získání osvědčení) Účastníci kurzu by měli mít základní přehled v současné výtvarné kultuře, umělecké produkci, vzdělávacích a kulturních institucích, hlavní cílovou skupinu tvoří studenti a studentky magisterského stupně, doktorandky*di, galerijní lektorky*ři a kulturní pracovnice*íci. Důležitou návštěvnickou skupinu, na kterou konference cílí, tvoří učitelé a učitelky výtvarné výchovy působící na základních a středních školách či ZUŠ. e) případné pokračující kurzy, návazné aktivity Konference “Čerstvý vítr” je jedním z výsledků dlouhodobé spolupráce galerijních a vzdělávacích institucí, která je rozvíjena z iniciativy TIC Brno. Konference navazuje na odborná sympozia a konference, které jsme věnovali zprostředkování, výuce a percepci současného výtvarného umění. Jednotícím cílem těchto akci je hledat a diskutovat aktuální témata, která jsou pro současných výtvarný provoz určující a která rezonují jak v teoretickém, vzdělávacím, tak v praktickém rámci. V rok 2024 plánujeme zkoumat edukační aktivity ve veřejném prostoru a aktivity probíhající mimo institucionální rámec (“Ven z galerie”), edukace marginalizovaných sociálních skupin, a inovativní edukační a doprovodné programy v galeriích. Pokud to podmínky dovolí, plánujeme v budoucnosti rozšířit záběr prezentovaných aktivit do středoevropského kontextu. 10 f) Obrazová příloha (výběr z projektů zastoupených na konferenci) CHROBÁK, Ondřej, Rostislav KORYČÁNEK a Martin VANĚK. Jak se dělá galerie, 2016 11 HORÁK, Ondřej. Proč obrazy nepotřebují názvy, 2014 KOMPANÍKOVÁ, Monika. Kde je Ester N?, 2019 12 DUŠEK, Ondřej a Karolína JIRKALOVÁ. K čemu jsou architekti, 2018 KLYUYKOV, Alexey. Dobrodružství sběratele umění. Stálá expozice Brno předměstí Vídně, MG, 2019 13 KOŤÁTKOVÁ, Eva. Rozhovory s monstrem. Meetfactory, 2021 PFEIFFER, Jan. Střih pro novou dobu. GASK, 2020 14 LOSKOT, Richard. Přes stromy nevidím okraj lesa. Galerie Turistického informačního centra v Jeseníku, 2022 CHALÁNKOVÁ, Vendula. Dětská herna v Pražákově paláci MG, 2015 15