Seminář 15. a 22. 3. 2023 Psycholog pracuje ve škole vždy na základě písemného souhlasu se zákonným zástupcem. Jedinou výjimkou je krizová situace. Psycholog společně s VP (výchovný poradce), MP (metodik prevence), SP (speciální pedagog) tvoří ŠPP​ (Školní poradenské pracoviště) Spolupracující organizace a instituce: PPP (Pedagogicko psychologická poradna), SPC (Speciálně pedagogické centrum) SVP (Středisko výchovné péče), PČR Policie České republiky), Městský soud Brno, dětský psychiatr, dětský lékař, dětský klinický psycholog, neurolog, krizová centra, psychiatrická klinika, Podané ruce, OSPOD aj.​ U dětí s platnými PO (podpůrnými opatřeními) vede PSPP​ (předmět speciálně pedagogické péče) ​ Zákon č. 561/2004 Sb. - Školský zákon ​ Vyhláška č. 48/2005 Sb. - Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky; ​ Vyhláška č. 27/2016 Sb.-Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných​ Vyhláška č. 72/2005 Sb. - Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních​ Vyhláška č. 263/2007 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení ​ Zakázka může směřovat od dítěte, učitele, zák. zástupce – nejčastěji jde o: · Úzkostné stavy, včetně OCD - obsedantně kompulzivní poruchy, panické ataky​, školní fobii · Vztahové problémy ve třídě – škádlení versus šikana, kyberšikana​ · Náročné chování dětí s Aspergerovým syndromem, ADHD​ · Trable v primární rodině – hádky, rozvody, střídavá péče, dlouhodobá hospitalizace rodiče​ · Nedostatečná seberegulace, práce s emocemi​ · Neadekvátní reakce​ · Nevhodné výchovné postupy​ · Automutilace​ · Poruchy příjmu potravy​ · Depresivní stavy​ · Pomoc při nastavování pravidel ve třídě​ · Depresivní, subdepresivní nálady, přirozený smutek po úmrtí rodiče, sourozence, prarodiče, ztráta domácího mazlíčka​ · Nefunkční komunikace mezi rodičem a učitelem​ · Rodič je povinen dle Školského zákona poskytnout informace o zdravotním stavu dítěte, které mají vliv... doladit​ · Nestačí "jen učit"​ · Znát základní pojmy z MKN 11. revize vydané WHO (Světová zdravotnická org.) platí od 1.1.2022 – dg. F, zejména PAS, ADHD, Tourettův syndrom, deprese, atd. · Projevy - nepozornost, říkání si o pozornost, psychomotorický neklid, změny chování, zabíhavost v myšlení a řeči, obliba ve vulgaritách, echolálie​… U traumatizovaných dětí nefunguje sbírání bodů, ještě je to víc zúskostní, protože přemýšlí nad tím,“kdy se to provalí​”. Tvorba pravidel · Icebreakers mohou sloužit k seznámení účastníků​ · posilují dobré vztahy v kolektivu​ · uvolňují napětí ve skupině​ · lze aplikovat na různé věkové kategorie​ · zcitlivění tématu​ · nechat děti vyvodit k čemu jsou obecně pravidla užitečná+ důkazy o tom, že pravidla fungují, kdy ne ​ · hlavní hra - příběhová linie – co se nedařilo a proč - co fungovalo​ · pravidla ve třídě ​ · motivace k dodržování - co se stane, když pravidlo poruší​ · pravidla platí pro všechny včetně učitele!​ Pokud se mi stane, že ho jako učitel nedodržím, musím vysvětlit – “pro děcka je uznatelný pouze vážný důvod, jinak nebudou dodržovat také”. Dobrá příprava – základní předpoklad úspěchu · Dobrá příprava na hodinu - samotná výuka + musím vědět "koho učím", doporučení PPP, SPC+ co se aktuálně​ děje ve třídě · Ošetřit sám sebe. Umět pracovat se svými zdroji energie. Znát svoje možnosti, do čeho byste se rozhodně pouštět neměli.​ · Mít korektní vztahy na pracovišti. · Uvědomění si své role. · Dělat chyby je normální, bohužel na ty učitelské je hodně vidět.​ · Vzdělávání, osobnostní růst, soft skills, Mindfulness​ · Nezůstávejte v tom sami - ŘŠ, zástupce, výchovný poradce​ · Supervize - Bálintovská skupina. Učitelská skupina v PPP Sládkova.​ · Vzájemné hospitace, sdílení mezi kolegy – oslovte někoho, komu důvěřujete. ​ · Využít všech lege artis možností - neponižovat, nezesměšňovat.​ · Krizové centrum - nevím si rady se situací.​ Řešení problémového chování · Poslat studenta, jenž narušuje výuku k psychologovi, není osobní prohra učitele. Osobní prohra by byla, kdyby za mnou přišli rodiče, že se ve třídě nedá učit, že se jejich dítě nic nenaučilo.​ · Systém řízených přestávek - dítě, které se neumí chovat o přestávce, tzn. že ubližuje, nadává, zesměšňuje, má přestávku pod dozorem (ŘŠ, ZŘŠ, VP, ŠP) - musí se domluvit, kdo to bude dělat, kdo má zrovna čas. Na některých školách je pro takové situace určen člověk - sociální pedagog (převzato z Anglie)​ · Nemotivovaný, odmítavý student - ZŠ - SŠ rozdíly - věnujme se hlavně dětem, které to chtějí, nejde provázet po vzdělávací cestě někoho, kdo nechce. Dejme energii tomu, kdo ji chce. Existuje statut individuálního, domácího vzdělávání. ​ · Ve třídě: tzv. "nulová tolerance".​ Případné přestupky hned řešit. · Pokud dětem oznámím začátek TH v 7,00 musím dodržet! Nedodržení posouvá limity problémového chování. Odkazy a literatura: https://www.youtube.com/watch?v=thKOBFtHcmM https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA http://www.mnm.sk/Knihy/Respektovat%20a%20byt%20respektovan.pdf www.centrumlocika.cz Najdete odkazy na infografiky www.pasparta.cz www.vychovakectnostem.cz Najdete odkazy na inspirativní karty a pomůcky Řečnický kurz: seduo.cz Adaptační kurz – nabídka Co mohu očekávat · Adaptační kurzy proběhnou v zářijovém týdnu 11. - 15. 9. 2023​ · Šesté třídy - 2 lektoři+TU+20 žáků​ · Areál EVC Švýcárna u Adamova​ · Možnost aktivní účasti - spolupodílení se na tvorbě programu, účast na poradách lektorů, přímá práce s dětmi. Co si odnesu · Praktické zkušenosti​ · Jak zacházet s pravidly​ · Jak na nevhodné chování​ · Kompletně sestavený program​ V případě zájmu se ozvěte na email: lcerna@mzskamenacky.cz ​