Novinky připravovaného zákona o pedagogických pracovnících Hlavní body návrhu zákona •130% průměrné mzdy podle ČSÚ, mandatorní výdaj, nikoliv pouze politický závazek •Zvýšení pravomocí ředitelů škol ve věci personální politiky: flexibilita v odměňování, možnost na několik let (3?) přijmout vysokoškoláka bez pedagogického vzdělání i s diplomem pro blízký obor, flexibilita v zaměstnávání osob z praxe •Větší prostor pro školní specialisty v oboru psychologie, logopedie, asistenty pedagoga apod. •Kvalifikační prostupnost ZŠ a SŠ •Pedagogické vzdělání v režimu celoživotního vzdělávání alternativně i mimo vysoké školy •Adaptační období, novinky v přípravě a podpoře provázejících učitelů • Platový stupeň Praxe Platová třída 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15* 16* 1 do 2 let 15540 16860 18230 19750 25040 31290 31550 32120 32820 33600 34860 37480 40380 2 do 6 let 16110 17460 18990 20560 25760 31560 31850 32690 33500 34620 36490 40100 43350 3 do 12 let 17120 18620 20200 22000 26430 31930 32330 33100 34850 36070 38450 42270 46400 4 do 19 let 18300 19870 21600 23380 27650 32590 33330 34340 36300 38720 41640 45670 49960 5 do 27 let 19470 21170 23000 25020 28870 33600 34380 35780 38560 41700 45750 49520 53640 6 do 32 let 21130 22980 24890 27050 30920 35330 36290 37770 41780 45140 49450 52120 55600 7 nad 32 let 21720 23580 25590 27810 31800 36130 37060 38790 42780 46260 50630 54000 57670 Podle předpisu je sš pedagog řazen do 8.-14. platové třídy, zpravidla se jedná o 11.-12. třídu (průměrná mzda v ČR na podzim 2022 činila 39500 Kč) Novinky v profesní přípravě učitelů Vize MŠMT vázané na připravovanou zákonnou novelu •Provázející učitel: -snížení výukové povinnosti na sš při zachování platu (řediteli jej de facto doplatí MŠMT) + příplatek 2000 Kč/měsíčně za spolupráci s fakultou -Nové povinnosti: ročně 40 hod. školení na fakultě, tzv. tripartita, působení na ostatní sš vyučující •- Tripartita: povinnost realizace aspoň dvou asistovaných náslechů během studia (účast didaktika + PU) s hloubkovou reflexí • Kontexty změn v učitelském studiu na MU •PdF a PřF již prakticky přešly na pětiletý koncept učitelského studia •FF zůstává jako jediná na MU s konceptem dvouletým, výrazně minoritní i v rámci ČR (výhody a nevýhody této varianty?) •Kompetence PdF a FF se stále více překrývají de facto, po schválení novely i de iure •Rozporná reakce ředitelů partnerských škol •Ekonomické nevýhodnost realizace učitelských SP na FF