Konjugační typy (třídy a vzory) jak je v korpusu hledat a jak na základě pozorování korpusových dat dojít ke zobecnění pozorování SZZ (8. Slovesa – finitní a nefinitní tvary, syntetické a analytické formy 9. Konjugační systém – konjugační paradigmata/slovesné třídy, variantní/dubletní formy, diachronní vývoj slovesných tříd 10. Vztahy mezi slovesnými třídami a sémantickými typy sloves) 1. Které slovesné vzory lze vyhledat jednoduše kombinací a) zakončení lemmatu (infinitivu) a b) značkou slovního druhu? 2. Je jednoduchost hledání sloves podle příslušnosti k flektivnímu typu (třídě) v korelaci s produktivitou? 3. Vyhledejte slovesa typu prosit/trpět, která mají infinitiv nikoliv na -it/-et/-ět, ale na -ít. 4. Vyhledejte slovesa typu umřít 5. Vyhledejte slovesa typu začít 6. Vyhledejte slovesa typu krýt s kořenovým í 7. Vyhledejte slovesa typu krýt s kořenovým á 8. Vyhledejte slovesa typu krýt s kořenovým ě/e 9. Vyhledejte slovesa, která mají část tvarů podle I. třídy vzoru péci a část podle II. třídu vzoru tisknout. 10. Vyhledejte slovesa, která mají tvary jak podle typu umřít, tak podle typu prosit. 11. Vyhledejte slovesa, která mají tvary jak podle typu krýt, tak podle typu prosit. 10. 4. Úkol Popište, jak lze využít nástroj Morfio pro vyhledávání variantních tvarů sloves 1. Některá slovesa 4. třídy podle kmene přítomného mají dubletu v infinitivu na et/it (myslet/myslit). Jak byste za použití nástroje Morfio vyhledali tato slovesa v korpusech? 2. Některá slovesa typu mazat a krýt mohou mít variantní tvary v 1. osobě singuláru indikativu prézentu aktiva (píšu/píši, kryju/kryji) a ve 3. osobě plurálu indikativu prézentu aktiva (píšou/píší, kryjou/kryjí). Jak byste za použití nástroje Morfio vyhledali tato slovesa v korpusech? 3. Distribuce variant (alomorfů) kmenotvorné přípony a/á závisí v infinitivu na počtu slabik. Je-li infinitivní kořen neslabičný a zároveň bez prefixu, pak se realizuje varianta -á-, je-li nfinitivní kořen neslabičný s prefixem, nebo slabičný, pak se realizuje varianta -a-. Jak budete hledat doklady pomocí nástroje Morfio. 4. Derivujeme-li příponou tel od sloves na -e(t)/-ě(t), pak je kmenotvorná přípona e/ě nahrazena -i-, což je v řadě mluvnic interpretováno jako tvoření sufixem -itel- (např. velet/velitel). Jak byste v korpusu našli dvojice verbum/činitelské jméno, kterých se týká uvedené pravidlo. Jak byste postupovali, pokud byste chtěli najít výjimku z tohoto pravidla? 5. Derivujeme-li příponou -č činitelská jména nebo jména prostředků ze sloves na i(t), pak se dlouhá kořenová samohláska krátí, nebo dochází k její alternaci (ou/u, í/e) (např. loupi/lupič). Jak byste pomocí nástroje Morfio hledali vhodné příklady pro potvrzení uvedeného pravidla. 6. Konverzí k typu tisknout se tvoří slovesa z adjektiv (např. bledý → blednout). Jak byste hledali příklady pomocí aplikace Morfio? 12. třída+vzor DOTAZ PROBLÉMY bez kmenotvorné přípony kořen uzavřený nést [tag="V.*" & lemma!=".*[aeěiouyáéíóůý]t" & lemma!=".*c[ti]" & lemma!=".*jíst|sníst"] bez kmenotvorné přípony kořen uzavřený péct [tag="V.*" & lemma=".*c[it]"] bez kmenotvorné přípony kořen otevřený krýt [tag="V.*" & lemma=".*(ý|ou)t"] [tag="V.*" & lemma=".*át"] [tag="V.*" & lemma=".*ít"] [tag="V.*" & lemma=".*[eě]t"] jednoslabičná slovesa vzoru brát, mazat a dělat, slovesa vzoru prosit, trpět s neslabičným kořenem a kmenotvorným -í- v infinitivu a slovesa vzoru začít. s kmenotvornou příponou -a-/-á- brát, mazat, dělat [tag="V.*" & lemma=".*at" & lemma!=".*ovat"] slovesa vzoru krýt s kořenovou samohláskou á. s kmenotvornou příponou -i- [tag="V.*" & lemma=".*it"] s kmenotvornou příponou -e/ě- [tag="V.*" & lemma=".*[eě]t"] slovesa vzoru krýt s kořenovou samohláskou [eě] s kmenotvornou příponou -ova[tag="V.*" & lemma=".*ovat" & lemma!=".*(cho|klo|plo)vat|ko vat"] s kmenotvornou příponou -nou[tag="V.*" & lemma=".*nout"] [tag="V.*" & lemma=".*[^aeěiouyáéíéůý][ae ěiouyáéíéůýrl]nout" & lemma!=".*pomenout"] s kmenotvornou příponou -mou[tag="V.*" & lemma=".*mout|vzít"]