Muzikologie jako věda o člověku

Týden 7 - Kořeny a počátky veřejného hudebního života v 18. století

V přednášce budou představeny rané koncertní instituce v Evropě (Praha – Musical-Academie, Paříž – Concert spirituel, Londýn – Academy of ancient music), hudební spolky v Německu, či první abonentní koncerty v Londýně (Bach-Abelovy koncerty). Pozornost bude věnována také veřejným produkcím pod širým nebem (londýnské koncerty ve Vauxhall, ale také pražské církevní slavnosti na vodě spjaté s uctěním sv. Jana Nepomuckého – musicae navales). Dále bude věnována pozornost městským operním divadlům v Praze a Brně, a také provádění oratorií u Božího hrobu (tzv. sepolker) pro „publikum“ v chrámech. Zmíněn bude také rozvoj historismu na vídeňských koncertech barona van Swietena. Představen bude také vídeňský spolek Tonkünstler-Sozietät a její pražský následovník, Jednota hudebních umělců k podpoře vdov a sirotků.


DOPORUČENÁ LITERATURA – výběr:

  • Blažek, Petr – Mikulec, Jiří – Pokorný, Vojtěch. Musica Navalis: Dějiny slavností a kultu sv. Jana Nepomuckého. Praha 2023.
  • Bobková–Valentová, Kateřina et all. (eds.). Sv. Jan Nepomucký na jezuitských školních scénách. Praha 2015.
  • Boisits, Barbara: Swieten, Gottfried Freiherr van. In: Oesterreichisches Musiklexikon. Online-Ausgabe. Wien, 2002 ff. [cit. 2024-03-24].
  • Freeman, Daniel E. The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague. New York 1992.
  • Harrandt, Andrea. Concerts spirituels. In: Oesterreichisches Musiklexikon. Online-Ausgabe, Wien 2002 ff. [cit. 2024-03-24].
  • Havlíčková, Margita. Profesionální divadlo v královském městě Brně 1668-1733. Brno 2009.
  • Helfert, Vladimír. Opera o Donu Juanu v Brně r. 1734. Časopis Matice moravské 41–42, Brno, 1917–1918, s. 249–265; Helfert, Vladimír. Opera o Donu Juanu v Brně r. 1734. Časopis Matice moravské 43–44, 1919–1920, s. 65–108.
  • Hilscher, Elisabeth Theresia. Tonkünstler-Sozietät, Wiener. In: Oesterreichisches Musiklexikon. Online-Ausgabe. Wien, 2002 ff. [cit. 2024-03-24].
  • Jonášová, Milada. Antonio Denzio als Prager Sänger, Impressario, Librettist und Bearbeiter der venezianischen Opern. In The Eighteenth-Century Italian Opera Seria: Metamorphoses of the Opera in the Imperial Age (eds. P. Macek, J. Perutková). Praha 2013, s. 99–114.
  • Kapsa, Václav – Mádl, Claire. Weiss, the Hartigs and the Prague Music Academy – Research into the „profound silence“ left by a „pope of music“. Journal of the Lute Society of America, 2000, roč. 33, s. 47–74.
  • Květon, Jiří. Jan Ignác František Vojta, lékař a skladatel, autor nejstarších dochovaných českých houslových sonát. Bakalářská práce, FF MU, ÚHV, 2004.
  • Macek, Ondřej. Vivaldi’s Prague Opera Argippo (1730) and Its Reconstruction. In The Eighteenth-Century Italian Opera Seria. Metamorphoses of the Opera in the Imperial Age (eds. P. Macek, J. Perutková). Praha 2013, s. 89–98.
  • Novák, Vladimír – Mašlanová, Ludmila. Musicae navales pragenses. Praha 1993.
  • Perutková, Jana. Die von Questenbergschen Musikern aufgeführten Oratorien in Mähren in der 1. Hälfte des 18. Jahrhunderts. Musicologica Brunensia, 2014, roč. 49, č. 1, s. 163–174. Dostupné z: https://hdl.handle.net/11222.digilib/130210. [cit. 2024-03-24].
  • Perutková, Jana. Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part I): Methodological Questions on the Sepolcro in the Period of ca. 1700–1760. Musicologica Brunensia, 2018, roč. 53, č. 1, s. 79–96. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/cs/node/32607 [cit. 2024-03-24].
  • Perutková, Jana. Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II): On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance. Musicologica Brunensia, 2018, roč. 53, Supplementum, s. 339–353. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/cs/node/32335 [cit. 2024-03-24].
  • Perutková, Jana. Vivaldiho Argippo. Pohled na rekonstrukci opery. Opus musicum, 2008, roč. 40, č. 4, s. 28–31.
  • Pratt, Georg. Academy of Ancient Music (ii). Grove Music Online. Dostupné z: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000000086 [cit. 2024-03-24].
  • Spáčilová, Jana. Between Opera and Oratorio. The Pasticcio Oratorios in Prague and Brno ca 1720-1760. Musicology Today. 2021. Dostupné z: https://journals.scholarsportal.info/details/17341663/v18i0001/114_boaotpipabc1.xml [cit. 2024-03-24].
  • Spáčilová, Jana. Brněnská opera Argippo z roku 1733 ve světle nových výzkumů. Opus musicum, 2013, roč. 45, č.2, s. 6–21.
  • Spáčilová, Jana. Dvě nově identifikované partitury oratorií Johanna Josepha Fuxe provedených Brně z popudu biskupa Schrattenbacha. Opus musicum, 2018, roč. 50, č. 3, s. 6–20.
  • Šmídová Turchichová, Magdalena. Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät. Musicologica Brunensia, 2022, roč. 57, č. 1, s. 129–151. Dostupné z: https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.77391. [cit. 2024-03-24].
  • Volek, Tomislav. Mozart, die italienische Oper des 18. Jahrhunderts und das musikalische Leben im Königreich Böhmen: Mit der Don-Juan-Studie von Vladimír Helfert, Wien 2017.

CORE 2024 přednáška prof. Perutková (4.4.2024)
PDF to download