Muzikologie jako věda o člověku

Týden 2 - Úvod do urbánní etnomuzikologie

Přednáška představí etnomuzikologii jako obor různými způsoby situovaný vůči hudební vědě, folkloristice, antropologii a dalším sociálním a humanitním vědám, z nichž lze čerpat inspiraci v oblasti teoretického zakotvení i metod výzkumu. Užší pozornost bude věnována urbánní etnomuzikologii ve smyslu nahlížení města jako specifického terénu umožňujícímu zkoumání subkultur, městských „kmenů“, komunit či scén v globálním kontextu i na území České republiky. Výklad doplní případové studie akulturačních strategií hudebních sebeprezentací cizinců v České republice a představení „hudebních světů“ české Vídně. Součástí přednášky bude diskuse nad terénními audio a videonahrávkami z recentních výzkumů v Praze, resp. v dalších českých městech a ve Vídni.


Doporučená literatura:

  • Berry, John W. – Sam, David. 1997. “Acculturation and Adaptation.” In Berry, John W. – Segal, Marshall H. – Kagitcibasi, C. (eds.): Handbook of Cross-Cultural Psychology. Vol. 3: Social Behavior and Applications. Boston, London, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore: Allyn and Bacon 1997, s. 291–326.
  • Bohlman, Philip V. 2005. “Music as Representation.” Journal of Musicological Research 2005/24: 205–226.
  • Camilleri, Carmel – Kastersztein, Joseph – Lipiansky, Marc Edmon – Malewska-Peyre, Hanna – Taboada-Leonetti Isabelle – Vasquez, Ana. 1990. Stratégies indentitaires. Paris: Presses universitaires de France.
  • Hebdige, Dick. 2012. Subkultura a styl. Praha: Volvox Globator.
  • Jurková, Zuzana a kol. 2013. Pražské hudební světy [Prague Soundscapes, 2014]. Praha: Karolinum.
  • Klekotko, Marta. 2024. Scenes and Communities in the City. Palgrave Macmillan.
  • Kolářová, Marta. 2011. Revolta stylem: Hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Slon.
  • Maffesoli, Michel. 2000. O nomádství. Praha: Prostor.
  • Merriam, Alan P. 1964. The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
  • Turino, Thomas. 1999. “Signs of Imagination, Identity, and Experience: A Peircian Semiotic Theory for Music.” Ethnomusicology 43(2): 221–255.
  • Turino, Thomas. 2008. Music as Social Life. The Politics of Participation. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Monotematické číslo Urban People/Lidé města 2012, roč. 14, č. 2.
  • Pardo, Italo; Prato, Giuliana, B. 2018. The Palgrave Handbook of Urban Ethnography. London: Palgrave Macmillan.
  • Reyes, Adelaida. 1999. Songs of the Caged, Soung of the Free: Music and the Vietnamese Refugee Experience. Temple University Press.
  • Reyes Schramm, Adelaida. 1982. “Explorations in Urban Ethnomusicology: Hard Lessons from the Spectacularly Ordinary”. Yearbook for Traditional Music: 1–14.
  • Skořepová, Zita. 2022. Hudební světy české Vídně. Praha: KLP.
  • Skořepová, Zita. 2012. “Acculturation Strategies in Musical Self-Presentations of Immigrants in the Czech Republic“. Urban People/Lidé města 14, 2: 369–384.
  • Smolík, Josef. 2017. Subkultury mládeže: sociologické, psychologické a pedagogické aspekty. Brno: Mendelova univerzita.
  • Vladimír 518; Veselý, Karel; Souček, Tomáš a kol. 2011. Kmeny. Praha: Biggboss.